Tento prelomový rok je obzvlášť výnimočný, keďže MINI predstavuje úplne nové modely – obľúbené MINI Cooper, všestranné MINI Countryman a odvážne MINI Aceman. Tieto automobily predstavujú ďalšiu kapitolu v slávnej histórii MINI a spájajú špičkovú technológiu s klasickým vzrušením z jazdy, ktorým je MINI známe.
Okrem toho na jeseň 2024 debutuje celkom nová línia John Cooper Works, ktorá je k dispozícii v benzínovej, ale aj v elektrickej verzii. Tieto vysokovýkonné modely pokračujú v odkaze pretekárskeho dedičstva MINI a ponúkajú nadšencom na výber medzi 4-valcovými motormi TwinPower a najnovšími elektrickými alternatívami.
Tento rok si tiež pripomíname 60. výročie prvého víťazstva MINI na Rallye Monte Carlo – úspech, ktorý upevnil reputáciu MINI v motoristickom športe. MINI oslávilo toto dedičstvo víťazstvom vo svojej kategórii na pretekoch 24 hodín Nürburgring 2024, a to vďaka výnimočnému výkonu MINI John Cooper Works PROtotype, ktorý pripravil team Bulldog Racing.
Keďže si MINI pripomína 65 rokov automobilovej dokonalosti, značka sa teší na pokračovanie svojho odkazu inovácií, pretekárskych úspechov a zábavy z jazdy na mnoho ďalších rokov.
Debut dňa 26. augusta 1959
Veľký deň prišiel 26. augusta 1959, keď MINI Classic hrdo debutoval vo všetkých krajinách, kde spoločnosť BMC predávala svoje automobily. Na začiatku MINI Classic vstúpil na trh vo dvoch variantoch – ako Morris Mini-Minor a Austin Seven – hoci jedinými odlišujúcimi prvkami týchto dvoch áut boli mriežka chladiča, farebné odtiene karosérie a ozdobné kryty kolies. Mimochodom, tieto dva modely pochádzali z dvoch rozdielnych výrobných závodov. Austin sa vyrábal v Birminghame a Morris v Oxforde. Neskôr však spoločnosť BMC vyrábala obidve verzie v obidvoch zo svojich závodov.
A to všetko kvôli suezskej kríze
Muž, ktorý „zapríčinil“ vznik tohto Mini-projektu, v skutočnosti nemal s autami absolútne nič spoločné. Dňa 26. júla 1956 egyptský prezident znárodnil spoločnosť prevádzkujúcu Suezský kanál a ten zostal zatvorený na dlhé mesiace. Výsledkom bol náhly nárast cien ropy a benzínu, keď britské úrady v tom čase dokonca zvažovali zavedenie prídelov na benzín vo výške 38 litrov na mesiac. Zdalo sa, že z dlhodobého hľadiska by potenciál na trhu mohli mať len veľmi ekonomické automobily.
Veľké plány pri malom rozpočte
Cieľ sa zdal jasný – skonštruovať malé auto s nízkou spotrebou, ktoré by sa stalo pokračovateľom tradície predvojnového modelu Austin Seven a legendárneho auta Morris Minor. Vzhľadom na to, že zdroje spoločnosti BMC boli v tom čase veľmi obmedzené (finančné problémy vtedy pociťovalo množstvo ďalších automobiliek), Leonard Lord musel zabezpečiť, aby náklady na vývoj zostali minimálne, a zároveň aby bolo obdobie vývoja auta čo najkratšie. Jednou z požiadaviek na vyvíjané malé auto tak bolo použitie motora z vtedajšej dostupnej produkcie.
Do hry vstupuje kráľovná
Londýnska smotánka náhle urobila veľký objav tohto malého a agilného „približovadla“, čo bolo predovšetkým zásluhou Lorda Snowdona, manžela princeznej Margaret, ktorý sa stal jedným zo zástancov nového automobilu. Dokonca aj sestra princeznej Margaret, samotná Britská Kráľovná, si vychutnala prezentáciu nového MINI Classic v podaní Aleca Issigonisa, čím raz a navždy prepožičala tomuto novému malému autu ten správny imidž.
Zákazníci v USA sa tiež začali čoraz viac zaujímať o nové „bejby“ z Európy, keď mu onedlho pripravili srdečné privítanie. Slovami popredného amerického motoristického časopisu z roku 1960: „Austin musí byť to najmenšie kompletné auto na svete. Musíme uznať, že dokonca ani štyria cestujúci nemajú žiadny problém nájsť si vo vnútri tohto malého sedana dostatok miesta – sedí sa tam lepšie, ako v mnohých z našich veľkých domácich áut. A hoci je šoférovanie auta veľká zábava, stále ide o skutočné, kvalitne vyrobené auto s množstvom dostupného príslušenstva.“