Ľudské telo je uspôsobené na množstvo aktivít, ale sedenie za počítačom k nim, žiaľ, nepatrí.

Lenže práve to je činnosť, ktorou trávime väčšinu svojho dňa. Sedavá práca deformuje naše telá a spôsobuje bolesti. Dlhé mesiace lockdownu, home officeu a nemožnosť tráviť čas inde ako doma nám na zdravotnej kondícii rozhodne nepridali. Ako teda žiť a pracovať online a nepripraviť sa pritom o zdravie?

Noha cez nohu? Celé zle

Podľa prieskumu, ktorý realizovala agentúra Nielsen Admosphere Omnibus pre značku ASUS, sú bolesti chrbta druhým najčastejším zdravotným problémom, ktorý trápi online populáciu od 15 rokov na Slovensku. Sťažuje sa na ne viac ako tretina respondentov. Horšie ako chrbát sú na tom už len naše oči. Podľa fyzioterapeutického špecialistu Tomáša Malárika sú príčinou nesprávne návyky pri sedení. „Častým zlozvykom je napríklad prekladanie nohy cez nohu, sed s nohou pod sebou alebo vykladanie nôh na stoličku do výšky bedier,“ vyratúva Tomáš Malárik.

Navyše, pri práci z domu náš chrbát trpí ešte viac. Mnohí totiž nevlastníme vhodnú ortopedickú stoličku alebo máme tendenciu presúvať sa s notebookom na gauč, kde trávime hodiny v zhrbenej polohe. Dokonca aj vo voľnom čase sledujeme mobil so zvesenou hlavou. Niet divu, že sa telo po čase ozve bolesťami chrbta alebo hlavy.

Migrácia stresu

„Aj pri hlbokom pracovnom sústredení by sme vždy mali počúvať svoje telo. Vysiela nám jasné signály, ak niečo nie je v poriadku,“ hovorí Tomáš Malárik. „Všimnime si napríklad, že keď  dlho zotrvávame v jednej polohe, telo začne prejavovať známky nepokoja, vôle migrovať stres. Migrovanie stresu alebo prenesenie napätia vidíme napríklad vtedy, keď ležíme na boku a pozeráme televíziu s opretou hlavou o zápästie. Po pár minútach sa začne hlásiť zápästie, o chvíľu rameno, krk a máme veľkú potrebu zmeniť polohu. Obrátime sa na druhý bok, a práve to je spomínaná migrácia stresu,“ vysvetľuje fyzioterapeut.

Nebuďte socha. Váš chrbát chce zmenu

Ako sa teda prinútiť k správnemu sedeniu za PC? „Veľkú zmenu môžeme urobiť už tým, že pravidelne zmeníme polohy. Vymeníme sed za stoj, kľak alebo ľah,“ radí Tomáš Malárik. Dobrou pomôckou je dať si každú hodinu pripomienku na krátku prestávku. Tú potom môžeme využiť na prechádzku alebo cviky, keď uľavíme nielen chrbtu, ale aj zraku. „Dobrým znamením je už to, že si problém uvedomujeme a o zmenu návykov sa aspoň pokúšame. Je to cesta na dlhé trate, ale prvé zlepšenia sa zvyknú dostaviť takmer ihneď,“ hovorí o skúsenostiach Malárik. Navyše, nie každý musí nevyhnutne začať cvičiť. Niekedy k zlepšeniu stačí aj zmena polohy pri práci a správne držanie tela. Každý si dokáže nájsť vlastnú cestu, ktorá mu vyhovuje. Stačí len chcieť.

Značky: