Ako prekvapivo ovplyvňuje covid spôsob, ktorým dizajnéri spolupracujú s poskytovateľmi tlačových služieb
Ešte pred vypuknutím pandémie sa dizajnové disciplíny stále výraznejšie pohybovali od lineárneho a analógového sveta k digitálnemu a programatickému. Tlač a tlačový dizajn neboli v tomto smere výnimkou, pričom osobná digitálna tlač získava stále väčší význam v oblastiach, ako je marketing a zákaznícka skúsenosť. Zdá sa, že reakcia na covid-19 tento trend urýchli.
Značenie zohráva zásadne novú úlohu, pretože ľuďom dáva pocit, že môžu byť počas pandémie v bezpečí a môžu pokračovať v „bežnom“ živote. Žiadna zmysluplná kampaň v oblasti verejného zdravia nemôže uspieť, ak neposkytne verejnosti správne informácie spôsobom, ktorý je ľahko zrozumiteľný a na základe ktorého možno ľahko konať. Profesionáli v odbore dizajnu a veľkoformátovej tlače majú zásadný vplyv na to, aby sa tak stalo.
Napríklad v júni minulého roka sa spoločnosť HP spojila s technologickou spoločnosťou 3M a vytvorila rad šablón značiek pre ochranu verejného zdravia, ktorých zmyslom je oznamovať verejnosti dôležité správy týkajúce sa ochorenia covid. Išlo o pokyny k dodržiavaniu rozostupov a hygienických pravidiel – používať ich môže ktokoľvek, a to prostredníctvom PrintOS a HP Applications Center.
Tu nachádzame jeden zo spôsobov, akým dizajn – a konkrétne dizajn pre tlač – zareagoval na výzvy, pred ktorými stojíme. Akokoľvek je naliehavá krátkodobá potreba informácií o verejnom zdraví dôležitá, tlačový dizajn bude pravdepodobne len prvým z mnohých spôsobov, akým táto disciplína zareaguje na realitu transformovaného sveta.
Navrhovanie v distribuovanom svete
V New Yorku, v jednom z popredných svetových centier pre profesie súvisiace s dizajnom, ako je architektúra a grafický dizajn, sa vrátilo späť do kancelárií len osem percent pracovníkov. V nedávnom prieskume, vykonanom medzi americkými pracovníkmi, uviedlo 69 percent respondentov, že by radšej pokračovali v práci z domova.
„Rovnako ako všetci ostatní musia teraz aj kreatívne profesie nájsť spôsob, ako sa prispôsobiť novej realite práce na diaľku v distribuovaných tímoch, svetu, v ktorom dizajnéri, ich zákazníci a ich publikum trávia aspoň toľko času v domácich kanceláriách ako v štúdiách, podnikových kanceláriách a verejných priestoroch. Kvôli tomu budú flexibilita a úpravy podľa individuálnych potrieb dôležitejšie ako kedykoľvek predtým,“ hovorí Erika Lindauerová, riaditeľka HP pre Českú republiku a Slovensko.
Jednou z reakcií na nový štandard je vytvorenie veľkoformátových tlačiarní a ďalších dizajnérskych nástrojov, ktoré sú kompaktné, ľahko sa ovládajú a udržujú tak, aby boli vysoko kvalitné, ale tiež vhodné na použitie v domácej kancelárii. A tieto tlačiarne musia, samozrejme, tiež riešiť zvýšený dopyt po udržateľne vyrobených produktoch.
Pre mnohých ľudí to znamená, že domácou kanceláriou sa stala obývačka. V menších bytoch bude mať pravdepodobne veľkosť len 3 × 4 metre – a dokonca aj tento obmedzený priestor pravdepodobne slúži zároveň ako skladisko alebo zastáva nejakú ďalšiu doplnkovú funkciu. Cieľom je teda vytvoriť tlačiarne kombinujúce veľkoformátovú tlač s kompaktným dizajnom bez kompromisov v otázkach udržateľnosti.
„Takéto tlačiarne musia spotrebovávať menej atramentu, ďalej využívať recyklované materiály tam, kde je to možné, tiež sa ľahko a rýchlo konfigurovať a prekonfigurovávať, a zároveň umožňovať jednoduchú a efektívnu spoluprácu. Našťastie reprezentujú práve oblasti, ktorým spoločnosť HP pri vývoji najnovších veľkoformátových tlačiarní HP DesignJet dáva prednosť,“ tvrdí Erika Lindauerová.
Či už ide o úzky pracovný vzťah umeleckého riaditeľa a textára v klasickom kreatívnom tíme alebo o vzájomne prepojené pracovné postupy architekta a stavebného inžiniera – priemyselný dizajn a kreatívne odvetvia sa spoliehajú na úzku spoluprácu profesionálnych odborníkov. V novej realite distribuovanej práce kreatívni odborníci naliehavo vyžadujú flexibilné nástroje pre návrh a tlač, aby vyhoveli potrebe spolupracovať, zdieľať a revidovať prácu v reálnom čase, aj keď sa fyzicky nachádzajú na rôznych miestach.
To znamená väčšie využitie cloudových úložísk a platforiem pre distribúciu obsahu, ktoré sú do procesu navrhovania integrované tesnejšie ako v minulosti. Kontrola verzií sa stane tiež dôležitejšia – ak už nesedíte vedľa svojich spolupracovníkov, nemôžete len tak zakričať cez stôl, aby ste zistili, kto na čom pracuje.
Personalizácia pracovných postupov, zariadení a dizajnérskych nástrojov pre distribuovanú prácu – z domova, z kancelárie aj priamo na mieste – sa tiež stane zásadným faktorom úspechu kreatívnych pracovníkov. Firmy si musia zaobstarať zariadenia a dizajnérske nástroje potrebné na to, aby sa tomuto novému štýlu práce čo najskôr prispôsobili.
Oprávnení používatelia by tiež mali mať možnosť odosielať súbory do distribuovaných zariadení, napr. skenerov a veľkoformátových tlačiarní, a tiež z nich. To kreatívnym profesiám umožní v reálnom čase kontrolovať, pripomienkovať a upravovať súbory rovnako ako pri práci na jednom pracovisku.
Obchody ponúkajúce tlačové služby sa musia stretávať so zákazníkmi tam, kde sú – teda online
Pri pohľade za hranice základnej spolupráce by poskytovatelia tlačových služieb mali očakávať nárast dopytu po rýchloobrátkovom značení a ďalšej dizajnérskej práci. V niektorých jurisdikciách sa predpisy a pokyny, ktorými sa riadia pravidlá pre dodržiavanie rozostupov, menia takmer každý týždeň.
„Je nepravdepodobné, že by sa táto situácia v krátkodobom až strednodobom horizonte zmenila, stále je totiž potrebné reagovať na najnovšie informácie o verejnom zdraví. Ak napríklad nové opatrenia na dodržiavanie rozostupov zmenia spôsob, akým musí nakupujúci prechádzať predajňou, existuje veľká šanca, že bude potrebné súčasné reklamné aj navigačné značky v obchode upraviť – rozhodne nebude stačiť, keď sa inak rozmiestnia,“ upozorňuje Erika Lindaeurová z HP.
Aby bolo možné zaistiť rýchlu zmenu dizajnu a tlače, a rešpektovať pritom pravidlá pre sociálny odstup voči svojim zákazníkom, budú musieť dizajnérske štúdiá pri komunikácii využívať rovnaké funkcie vzdialenej spolupráce a spoločného navrhovania, aké na spoluprácu na diaľku využívajú grafici a architekti.
Zákazníci musia mať možnosť zasielať inštrukcie poskytovateľovi tlačových služieb, posielať súbory a korektúry bez toho, aby museli pôsobisko fyzicky navštíviť. V záujme procesu finalizácie definitívneho návrhu musia vedieť tlačiť – a umožniť tlačiť to isté aj ostatným – prvé hrubé koncepty, pracovné verzie a ďalšie, ešte nie finálne verzie v rôznych veľkostiach, nastaveniach kvality, to všetko z rôznych miest.
Kamenné tlačiarne, ktoré majú technológie a odborné zručnosti na to, aby mohli tieto služby poskytovať, tj. vytvárať na mieru šité veľkoformátové produkty spôsobom zodpovedajúcim postpandemickým potrebám a spôsobom práce, sa stanú tými podnikmi, ktoré budú počas nasledujúcich dvanástich mesiacov prosperovať. A navyše dobrá správa hovorí, že čo sa zrodí z nutnosti, môže sa z dlhodobého hľadiska ukázať ako výhoda.
Väčšia personalizácia a prispôsobenie výroby potrebám zákazníka minimálne znamená menej odpadu, čo je jednoznačne dobré z finančného hľadiska aj pre životné prostredie.
Rovnako nie je dôvod sa domnievať, že sa prax – či už v oblasti dizajnu alebo v profesionálnych tlačových službách – jednoducho vráti k normálu, keď pandémia konečne pominie. Zákazníci a kolegovia, ktorí si zvyknú na skenovanie, tlač, navrhovanie, úpravy a spoluprácu odkiaľkoľvek, sa pravdepodobne nebudú chcieť vrátiť k obmedzujúcim spôsobom práce.
Vzhľadom na to, že činnosť dizajnérskych profesií sa zásadne mení, budú investície určené na dlhodobú podporu zmien pravdepodobne prinášať zdravé výnosy ešte dlho potom, čo sa covid-19 stane bolestnou, ale našťastie uzavretou kapitolou v učebniciach dejepisu.