Zovňajšok extrovertný a vnútrajšok introvertný, to je veľmi krátky a výstižný prvý dojem z jedného z najnovších modelov automobilky Hyundai.
Ak sa pozriete na aktuálnu ponuku vozidiel Hyundai, tak vám okamžite padne do oka tento model, ktorému by som, a to nemyslím nijako zle, dal prívlastok „škaredé káčatko“. Najprv sa vám zdá divný, no po čase zistíte, že krása nie je prvoradá. Dôležitá je funkčnosť a veľmi bohatá výbava, ktorá dorovnáva špecifický dizajn exteriéru. Ten síce pasuje do jednej línie s modelmi Kona alebo Santa Fe, najmä z pohľadu uloženia a geometrie predných svetlometov, no aj tak si myslím, že ide o najatypickejší Hyundai v ponuke pre náš trh. Z tohoto prostého dôvodu sa dizajnu nebudem venovať nejako extra špeciálne a do hĺbky, pričom by som bol veľmi rád, ak by ste svoj názor na estetiku vyjadrili aj vy, dolu v komentároch.
Táto téma je veľmi špecifická a relatívne citlivá, pričom sa každému páči niečo iné, a to v tomto prípade platí na 110%. Po pár dňoch som si po vizuálnej stránke na tento model zvykol, no čo ma prekvapilo ešte viac a ihneď po prevzatí auta, bol interiér a výbava. Vozidlá Hyundai testuje prevažne Ondrej, takže môj časový odstup od posledného testu auta od tohto výrobcu bol min. 2 roky, pričom som veľmi rýchlo dospel k názoru, že ide o výrazný posun vpred, ktorý ma potešil. V podstate ide o jasný príklad škaredého káčatka, ktoré na prvý pohľad nie je zaujímavé, no potom zistíte, čo všetko ponúka, ako sa správa a začnete ho mať radi.
Ešte než sa dostanem k interiéru a výbornej výbave musím podotknúť, že cením plne LED-kové svetlomety vpredu s automatickým prepínaním režimov, ktoré ponúkajú slušnú účinnosť i dosah. LED technológiou disponuje aj denné svietenie + koncové svetlomety. Zaujíma vás farba, však? Ide o príplatkový lak s označením Intense Blue. Zovňajšok plný prelisov, líšt a tvarov nemožno považovať za dokonale uhladený, ale niekomu to môže byť po chuti. K celkovej vizáži pasujú aj 17“ disky (205/55/R17).
Poďte so mnou do interiéru, lebo ten je diametrálne odlišný od zovňajšku. V prvom rade je tmavý a na mňa pôsobil veľmi útulným dojmom. Od prvého nasadnutia som sa tu cítil dobre, a to aj napriek trošku menším sedadlám na moju dvojmetrovú postavu, čo je čisto subjektívny pohľad. Ihneď som si do poznámok písal, že interiér pekný/útulný, aby som na to nezabudol.
Posed za volantom je prijateľný, nastavenie sedadla vodiča ponúka fajn rozsah a v kombinácii s koženým multifunkčným volantom získate príjemné pracovisko, ktoré vás nebude rušiť, iba tešiť, a to aj počas dlhých presunov, ktoré nie sú tomuto modelu cudzie. Použité materiály korešpondujú s kategóriou vozidla, ide o kombináciu mäkčených a tvrdých plastov, ktorá ponúka optimálny balans. Nemám k tomu špeciálne výhrady.
Všetky ovládacie prvky majú dobrú polohu, čo zaručuje veľmi rýchle prepojenie medzi vodičom a autom – po pár dňoch budete väčšine vecí ovládať po pamäti. Látkové sedadlá majú zaujímavý vzor + sú vyhrievané a teplomilných ľudí poteší aj vyhrievaný a pekne tvarovaný volant.
Vodič má okrem dobrého výhľadu k dispozícii aj dvojicu displejov. Základom je stredový informačno-multimediálny panel s 10,25“ dotykovou obrazovkou, ktorému sekunduje veľký digitálny prístrojový panel s možnosťou prispôsobenia zobrazovaných údajov a grafiky (prevažne v rámci jazdného režimu). Cením aj prehľadné a zrozumiteľné informácie o stave vozidla. V rámci multimédií nechýba plná konektivita a podpora aplikácií Apple CarPlay/Android auto, ako aj viacero USB-A portov a bezdrôtová nabíjačka v stredovej konzole.
Stredový displej je mierne natočený na vodiča, ktorý má vždy výborný prehľad o tom, čo stláča a kde kliká. Som rád, že ovládanie 1-zónovej klimatizácie zostalo vo fyzickej podobe. Jednoduchý no zároveň dobre organizovaný interiér mi robil skutočne radosť. Oku ľúbivé sú aj kovové pedále i jemné ambientné podsvietenie a pravá ruka sa poteší dostatočne širokej lakťovej opierke. Vzdušnosť interiéru je v prednej časti veľmi dobrá a najhoršie na tom nie je ani druhý rad.
Sám za seba si síce nesadnem, ani náhodou, ale moja 9 ročná dcéra tu mala dosť priestoru aj na dlhšie presuny. Ak je za volantom menší človek, tak sa dá BAYON považovať za plnohodnotné a pohodlné 4-mieste auto, piate miesto by som bral ako rezervu – v mojom prípade sa nikto nesťažoval. Zo zadných sedadiel s delením 60:40 môžeme skočiť do batožinového priestoru, ktorý ponúka dvojité dno a základný objem 411 litrov. Po sklopení operadiel je to až 1205 litrov.
V praxi je to tak, že kufor pojme bez väčších problémov dve prepravky s rozmerom 60 x 40 x 32 cm + zostane trošku voľného priestoru na iné drobnosti a pod. To nie je vôbec zlé a bežná 4-členná rodina by sa sem pobalila aj na viac ako týždňovú dovolenku – ideálne v kombinácii so strešných boxom.
Poteší aj ponuka asistenčných systémov (samozrejme, vždy je priestor na inovácie a zlepšovanie). Hyundai BAYON ponúka všetky dôležité prvky aktívnej bezpečnosti, ktoré vám na preplnených cestách napomáhajú zvládnuť väčšinu situácií. Základom je aktívne monitorovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze/nepozornosti (detekcia vozidiel, chodcov, cyklistov), monitorovanie dopravných značení, sledovanie pozornosti vodiča, aktívne vedenie vozidla v jazdnom pruhu (celkom dobre fungujúce), tempomat, upozornenie na prítomnosť cestujúcich na zadných sedadlách, aktívny parkovací asistent so zadnou kamerou a PDC senzormi (pozdĺžne a kolmé parkovanie) atď. Veľmi slušná výbava, ktorá je v prvom rade praktická a nápomocná.
1.0 T-GDi
Hyundai BAYON som mal na test s jednolitrovým benzínovým 3-valcom, ktorý ponúka výkon 74 kW a max. krútiaci moment 172 Nm. Tento motor(ček) bol kombinovaný s príplatkovým 7-stupňovým automatom DCT s Drive Mode (3 režimy: Sport, ECO, Normal). Osobne nie som zástanca nízko-objemových motorov, no aj v tomto prípade platí, že ide o dôkladne vyladený agregát, ktorý ponúka primeranú dynamiku a pružnosť, občas až prekvapivo dobrú.
Jazdil som prevažne sám, ale aj s rodinou a plným kufrom, pričom treba podotknúť, že takmer každý motor tejto kategórie je citlivejší na záťaž, no nie je to extra dramatické. V poznámkach, ktoré si robím počas testu, mám poznačené, že naložené auto musí počas jazdy na diaľnici častejšie podraďovať zo siedmeho prevodového stupňa na šiesty alebo až piaty – ak je prudšie stúpanie – aby sa motor udržal v tempe a zbytočne sa netrápil.
Pružnosť je, pochopiteľne, citeľnejšia bez záťaže, no ani s plne obsadeným autom (2 dospelí + 2 deti) nie je problém s prebiehaním na okresných cestách. O žiadnom zážitku a športovej jazde písať netreba, toto auto nie je na tento účel vytvorené. Z pohľadu bežného vodiča, ktorý vyžaduje zdravú dynamiku motora a potrebuje sa pravidelne prepraviť z bodu A do bodu B je táto zostava vyhovujúca. DCT prevodovka radí bezproblémovo, presne a motor až tak nepodtáča, i keď sa jej to z času na čas podarí.
Zaujme aj dobrá odozva akcelerátora, ideálne v režime Sport, kedy sa trošku zmení naladenie elektroniky a reálne to cítiť. Rovnako to platí aj pre režim ECO, kedy sa z auta stane omámená toluénová bábika, no vo výsledku dosiahnete o niečo lepšiu spotrebu. Tá sa v bežnej kombinovanej prevádzke pohybovala medzi 5,8 až 6,3 l/100km, čo vôbec nie je zlé s ohľadom na to, že som nejazdil úplne „spotrebovo“. Okresné cesty dokážete brázdiť aj pod 5,5 l/100km. Čisto diaľničná spotreba vyšla na 6,1 l/100 km (130 km/h = 2900 rpm).
Z pohľadu podvozku je BAYON dobre nastavený, väčšinu nerovností zvláda hravo a do karosérie neprenáša veľa ruchu a hluku. Občas sa však stane, že mu niektoré cesty, resp. ich stav nevyhovujú a jazda je o niečo citeľnejšia. Odhlučnenie je výborné, no od cca. 120 km/h sa to mierne mení a aerodynamický hluk začína byť jemne intenzívnejší. Poznámky hovoria a jasne a presne – podvozok slušný. Nové auto s vyslovene zlým podvozkom podľa mňa ani neexistuje, mýlim sa? Vždy prihliadam na triedu + cenu, čo dáva celkom dobrý obrázok.
Záverečné hodnotenie: Hyundai BAYON 1.0 T-GDi Style
Je to extrovertný introvert! Z pohľadu dizajnu ide o špecifický model, ktorý vás buď osloví alebo ho budete obchádzať veľkým oblúkom. Ak nastane prvý scenár, tak vás určite poteší útulný a „teplý“ interiér, ktorý navodzuje pocit pohody. Okrem toho si rýchlo obľúbite aj jednoduché a priame ovládanie nastavení vozidla a komfortných prvkov, ako aj ponuku asistenčných systémov. Miesta ponúka dosť, no veľa záleží od toho, koľkí sa budete prepravovať a akými proporciami vaša rodina disponuje :). Prax ukázala, že do kufra sa vojdú aj dve veľké prepravky, takže ho využijete aj na prípadnú robotu.
Po motorickej stránke ponúka oturbený 1-litrový 3-valec príjemnú dynamiku i spotrebu, čo nedokážu všetky autá. Komfortu jednoznačne prispieva automat, ktorý vás najmä v mestskej premávke veľmi odbremení. Ešte dodám, že ak ste vodič, ktorý si odpustí dynamiku a pružnosť na úkor dlhšej životnosti jednoduchého motora, tak by som skôr odporúčal siahnuť po 1.2-litrovom 4-valci s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Fotogaléria
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Hyundai Slovensko
Cena testovaného modelu: 21 730 eur (cena modelu BAYON začína od 14 490 eur)
Prečítajte si aj: