Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

„Autosektor je v dobrej platobnej kondícii, vyhla sa nám spotrebiteľská kríza aj dieselgate. Doplatiť však môžeme na iné,“ upozorňuje Juraj Janči, country manažér Coface Slovensko.

Slovensko naďalej hrá o príchod novej automobilky Mitsubishi, ktorá by u nás mohla postaviť motoráreň. Hoci máme v automotive geograficky strategické a zároveň silné postavenie, keď kraľujeme rebríčku s najväčším počtom vyrobených áut na tisíc obyvateľov vo svete, rozhodnutie ešte nepadlo. O príchod automobilky bojuje aj Rumunsko a Maďarsko, ktoré lákajú lacnejšou pracovnou silou. Ako pritom upozorňuje Juraj Janči, country manažér spoločnosti Coface Slovensko, investor sa síce rozhoduje podľa toho, aby sa mu vyplatilo postaviť závod v danej krajine, no cena práce už nie je až taký rozhodujúci faktor, ako tom bolo ešte donedávna. Nadnárodná spoločnosť Coface je globálny líder v poistení pohľadávok firiem a manažovaní ich kreditného rizika.

„Rumunsko a Maďarsko majú výhodnejšie aj daňové a odvodové zaťaženie, ktoré je v porovnaní so Slovenskom nižšie. No na základe viacerých interakcií z prostredia automotive ide o faktory, ktoré nie sú až tak dôležité. Dôležitými sú najmä dostatok dostupnej kvalifikovanej sily a blízkosť dodávateľov automobiliek,“ zdôrazňuje Juraj Janči.

Práve nedostatok kvalifikovaných pracovných síl môže byť podľa neho negatívum, ktoré by mohlo odradiť aj Mitsubishi. „Je veľká smola, že štát cez ministerstvo školstva nereflektuje tento trend a nezmení štruktúru a osnovy tak, aby absolventi stredných škôl neodchádzali na vysoké školy alebo na úrady práce. Sme tak na druhej strane nútení „dovážať“ kvalifikovanú pracovnú silu do úrovne stredoškolského vzdelania,“ konštatuje.

Automobilový priemysel má u nás momentálne viac ako 40-percentný podiel na priemyselnej výrobe a priamo či nepriamo zamestnáva takmer 10 percent Slovákov. Ako pritom poukazuje Juraj Janči, stav v automotive a jeho subdodávateľskom sektore hodnotí Coface dlhodobo ako pozitívny. „Lokálne sa nám vyhli aj dopady spotrebiteľskej krízy v roku 2009, aj dieselgate z roku 2015. Sektor rastie každý rok,“ spresňuje.

Príchod novej automobilky by na jednej strane mohol zvýšiť u subdodávateľov zákazky, na druhej strane nie je jasné, ako sa na celkovej kondícii sektora bude prejavovať aj celkový vývoj v priemysle. „Otázka je, ako subdodávateľské firmy vedia znášať cenové výkyvy vstupov, najmä ocele a železa, a transformovať ich do rastúcich cien výstupov. Príchod ďalšieho investora môže vyvolať krátkodobú nerovnováhu, ale keďže hlavných subdodávateľov si automobilky „berú so sebou“, nepredpokladám, že prípadný príchod Mitsubishi bude mať negatívny efekt,“ podotýka.

Aj napriek tomu však v obchodnom styku firmám odporúča, aby si vždy preverili, s kým všetkým v rámci subdodávateľských sietí obchodujú. „Následne odporúčame nielen pripraviť si zodpovednú obchodnú stratégiu, ale najmä diverzifikáciu odberateľskej základne,“ dodáva country manažér Coface Slovensko Juraj Janči.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.