Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Ostré slová prezidenta Andreja Kisku, ktorými na kongrese ITAPA 2015  skritizoval IT projekty platené z eurofondov, vyvolali u účastníkov podujatia búrlivú diskusiu s protipólnymi názormi. 

Z prezidentovho prejavu zarezonovalo u účastníkov kongresu najmä zaostávanie digitalizácie Slovenska za inými krajinami EÚ, menovite za Estónskom, a to napriek veľkej investícii z OPIS. Podľa názoru Pavla Bojňanského z Ministerstva financií SR sa však v niektorých parametroch môžeme porovnávať, a to napriek tomu, že Slovensko začalo reálne realizovať projekty len v posledných dvoch či troch rokoch, pričom Estónsko buduje eGovernment už 15 rokov a jeho  kumulatívna investícia do eGovernmentu je ešte o niečo vyššia ako slovenská. Časové zaostávanie Slovenska je podľa Milana Ištvána z PPP spôsobené najmä nízkou politickou vôľou budovať eGovernment v minulosti, a s tým súvisiacim neskorým nástupom prijímania súvisiacej legislatívy a prvých služieb.

Kritike počas kongresu bol podrobený aj Ústredný portál verejnej správy. V anonymných aj neanonymných otázkach sa účastníci kongresu a používatelia dožadujú najmä chýbajúcej proaktívnosti služieb, prehľadnosti a moderných spôsobov pristupovania k službám cez mobilné zariadenia, tablety, či smartfóny. Rastislav Janota z Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby vo svojej reakcii uviedol, že je ešte priskoro na hodnotenie všetkých služieb, ktoré práve teraz uvádzajú do prevádzky. Momentálne má prioritu ich spúšťanie a až  následne sa budú môcť viac venovať preskupovaniu služieb podľa životných situácií. Tento smer potvrdil aj Pavel Bojňanský, ktorý poukázal na pripravovanú novú koncepciu informatizácie verejnej správy a stratégiu zavádzania architektúry verejnej správy SR.

V diskusii pri okrúhlom stole zaznel aj argument kultúrnych odlišností, rozdielnych podmienok a zvyklostí v niektorých krajinách. Konkrétne k projektom Ministerstva vnútra SR uviedla Denisa Saková, že ich realizáciu u nás sprevádzalo množstvo menších aj väčších legislatívnych a procesných zmien, pri ktorých zohľadňovali aj náležitú bezpečnosť. Uviedla, že napríklad pri vydávaní nových EČV je riziko spojené s ich stratou, resp. využitím na kradnuté vozidlo dôvodom, prečo Ministerstvo vnútra SR zatiaľ nesúhlasí s doručovaním tabuliek s EČV domov. Taktiež trvá na osobnej návšteve občana pri vybavovaní nového dokladu na príslušnom úrade z dôvodu kvalitného snímania biometrických údajov.

Účastníci panelovej diskusie ITAPA 2015 sa zhodli v tom, že väčšie využívanie zavedených služieb potrebuje určitý čas na vychytanie všetkých nedostatkov a tiež získavanie spätnej väzby od používateľov. Zhodli sa v názore, respektíve v prísľube za svoje rezorty, že štát by mal verejnosti voľne poskytovať všetky možné dáta, ktoré má k dispozícii a ktoré zároveň nepodliehajú niektorému stupňu ochrany, aby mohli vznikať nové služby pre potreby verejnej správy, občanov, či firiem a podnikov.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.