Dedoles raketovo rastie a hľadá IT zamestnancov.
Dedoles a IT technológie? Možno si myslíte, že tieto dve veci nejdú spolu, avšak faktom je, že nikdy nemali k sebe bližšie ako dnes. O tom vás presvedčí aj Ján Sárközi, IT riaditeľ v Dedoles, s ktorým sme sa rozprávali o tom, ako Dedoles IT zvláda rýchly rast firmy.
V rozhovore sa takisto dočítate, že Dedoles pripravuje vlastnú hru a čo robí pre to, aby zvládol maximálny nápor počas Black Friday, kedy jeho web čelí približne desaťnásobne vyššej návštevnosti. Tento rozhovor však dávame do pozornosti nielen fanúšikom značky Dedoles, ale aj ľuďom z IT brandže, ktorí hľadajú novú prácu – detaily sa dozviete v našom rozhovore.
TI: Ahoj Jano. Mnoho našich čitateľov určite vníma Dedoles ako veselé ponožky a spevavého škrečka z televízora. Je však zrejmé, že v dnešnej dobe sa bez IT oddelenia nezaobíde žiadna firma. Takže, ako funguje spojenie Dedoles a informačné technológie a ako sa toto spojenie menilo počas posledných 10 rokov, keďže začiatky vášho online predaja siahajú do roku 2011?
JS: V Dedolese bolo IT dlhú dobu najmä outsorcované, interný tím sme začali vo väčšom budovať až posledné 2 roky. Stále síce používame systémy (ERP, WMS, web CMS) tretích strán, ale už ich riadime primárne interne. Naše prvé IT sa začalo tvoriť okolo webu, kde analytici začali zbierať požiadavky zo všetkých kútov firmy a preklápali ich do zadaní pre externých programátorov.
V súčasnosti máme vo web tíme už aj interných programátorov, testerov, UX/UI dizajnéra a hľadáme ďalších juniorov či seniorov. Veľmi podobným smerom sa uberal aj náš ERP tím, ktorý sme tiež posilnili o analytikov a programátorov. V oboch spomínaných systémoch fungujú naši developeri formou co-developmentu spolu s kolegami z agentúry, ktorá nám daný systém dodáva. Spoločne síce každý sedíme v inej firme, ale spoločne tvoríme úzko previazaný tím ľudí.
Ďalšou časťou nášho IT je Data (BI) tím pozostávajúci z dáta analytikov a DWH špecialistov. Naše IT oddelenie uzatvára Operations oddelenie, ktoré zastrešuje internú technickú podporu pre zamestnancov a vlastnú infraštruktúru, ktorú budujeme aj servisujeme.
Ak by som to zhrnul – okrem zabezpečovania chodu firmy z pohľadu IT sa zaoberáme agilným vývojom webstránky, prechodom na nový ERP systém, budovaniu dátového skladu a podieľame sa aj na príprave nových skladových priestorov (15 000 m2) vybavených najmodernejšími technológiami.
TI: Čo si mám predstaviť pod tým, že váš nový sklad bude vybavený najmodernejšími technológiami? Ako vám to pomôže v praxi a majú takéto technológie na Slovensku, resp. v blízkom okolí, obdobu?
JS: Túto otázku som konzultoval s našim manažérom logistiky, Mariánom Šarišským, ktorý má celý projekt nového skladu na starosť a znamená to, že Dedoles sa tento rok pridá k firmám, ktoré sú súčasťou 4. priemyselnej revolúcie. Nový sklad bude obsahovať technológie ako poloautomatické zakladače s navádzaním, robotické ramená, automatizované stolové pracoviská, AMR roboty, automatický baliaci stroj, triediaci stroj a nakoniec na mieru naprogramovaný skladový systém.
V praxi sa to prejaví veľmi efektívnymi logistickými procesmi, odstránia sa straty ako zbytočná chôdza, zníži sa chybovosť, zvýši sa bezpečnosť skladu a zlepší sa ergonómia práce zamestnancov. Na Slovensku, resp. v blízkom okolí, sa využíva technológia AGV (automaticky riadené stroje) napr. vo Volkswagen a iných výrobných podnikoch.
Využitie AGV v e-commerce poznáme hlavne od veľkých hráčov, ako je napríklad Amazon. My sme sa rozhodli ísť cestou využitia AMR (autonómne mobilné roboty) a to procesne radikálne odlišným spôsobom. Do budúcna v tejto ceste vidíme obrovské výhody oproti ostatným systémom. Čiže na prvý pohľad robotické vozíky sú už na Slovensku značne využívané, no typom robotov a spôsobom ich využitia budeme určite v blízkom okolí, ale aj vo svete, unikátni.
Dodám, že najväčšiu zásluhu na novom sklade majú naši kľúčoví partneri a dodávatelia, najmä Anasoft, ktorý dodáva kompletný systém riadenia skladu a Photoneo, ktoré dodáva robotiku. My sa v rámci IT snažíme pripraviť stabilné prostredie, aby všetky tieto systémy spolu komunikovali a fungovali ako majú a zároveň poskytujeme technickú podporu v čase, kedy sklad operuje 🙂
TI: Dedoles má novú pracovnú skupinu Innovation Lab. Čo je jej úlohou a môžeš naznačiť, aké inovácie v nej vznikajú a kedy prvé z nich nasadíte do reálnej prevádzky?
JS: Innovation lab je separátne oddelenie v Dedoles, ktoré je zamerané na analýzu súčasného biznis modelu Dedoles. Vytvorili sme ho, pretože potrebujeme vedieť identifikovať potenciálne riziká včas, aby sme na nich mohli reagovať. Dedoles každým mesiacom raketovo rastie a chceme mať pripravené stratégie ako predísť nepriaznivým situáciám na trhu či neočakávaným udalostiam. Pri biznise našej veľkosti je veľmi dôležité vedieť pomenovať potenciálne riziká a to na základe znalosti trhu, konkurencie, makroekonomickej, politickej či geopolitickej situácie.
V rámci Innovation lab budeme analyzovať aj iné biznis príležitosti. Našim cieľom je stať sa globálnou značkou s viacerými biznis líniami. Ako jedno z prvých zadaní, ktoré riešime, je analýza príležitostí v oblasti udržateľných technológií. Po e-commerce sme sa začali zaoberať aj gaming biznisom, ktorý naďalej prudko rastie a svojim spôsobom formuje ďalšie generácie. Momentálne sme vo fáze vytvárania hry.
TI: Fíha, to si ma celkom prekvapil. Môžeš prezradiť aj nejaké detaily o pripravovanej hre, resp. kedy si ju budeme môcť zahrať?
JS: Pripravovaná hra je jedným z prvých pokusov otvoriť sa aj inej oblasti, mimo módy a objaviť nové zdroje príjmov. Čo môžem momentálne o hre prezradiť, je to, že s Dedolesom, ako ho poznáte, nebude mať veľa spoločného. Teda žiadne škrečky 🙂
Hra bude zameraná na budovanie mesta, ktorého súčasťou budú rôzne budovy, príbehy, postavy a úlohy. Náš malý interný tím spolupracuje na vývoji s českým herným štúdiom a ak sa podarí, tak prvá verzia hry by mohla byť k dispozícii už tento rok.
TI: Rok 2020 podľa mňa zmenil spôsob nakupovania. Ľudia čoraz viac preferujú nakupovanie z e-shopov. Predpokladám – a vaše finančné úspechy za minulý rok sú toho dôkazom – že vy ste boli na túto zmenu pripravení. Každopádne, ak by si sa dnes vedel vrátiť do januára 2020, čo by si zmenil alebo vylepšil?
JS: Začal by som asi skôr budovať IT tím a obklopovať sa špecialistami. Celkovo sa lepšie pripravil na plánovaný rast. IT komplexita sa nám totiž raketovo znásobila, ak to porovnám s obdobím pred dvoma rokmi. Ako IT sme túto dobu „podcenili“ a teraz nahromadený backlog v niektorých oblastiach musíme dobiehať. Našťastie sme si to uvedomili dostatočne zavčasu a začali sme do IT masívne investovať – či už do systémov alebo ľudí a postupne vidíme výsledky.
Čo by som ale zmenil? Niektoré projekty nám „nevyšli“ alebo sme na nich stratili veľa času, ale som za ne vďačný, pretože nám ukázali, ktorý smer je ten správny. Cesta býva často kľukatá a hrboľatá, a preto sa treba pripraviť, že nič nie je dokonalé 🙂 V Dedolese často experimentujeme a nebojíme sa zmien. Ak niečo nevyjde, poučíme sa a skúšame ďalej, až kým nenájdeme vhodné riešenie. Nikdy sa nevzdávame! Rovnakou filozofiou je vedená celá firma.
Často možno nejdeme podľa tradičných postupov / štandardných pravidiel, nakoľko firma má svoje špecifiká, ale práve to nám umožní objavovať a budovať veci na mieru. Stále sme vo veľa veciach nedokonalí, ale na zlepšení spoločne ako IT tím pracujeme 🙂
TI: Ako sa bude podľa teba meniť a vyvíjať online predaj počas najbližších rokov?
JS: E-commerce dlhodobo silno rastie a rovnako to bude aj v najbližších rokoch, pokiaľ neprestane fungovať internet 🙂 Súčasná pandemická éra navyše e-commercu pomohla ešte viac, nakoľko ľudia začali masívne využívať nakupovanie cez internet. Navyše, v súčasnosti je už aj pomerne jednoduché s online predajom začať alebo ho aj rýchlo škálovať.
Preto bude počet internetových obchodov ďalej rásť a trh sa bude ďalej presycovať. Z tejto situácie by mali ťažiť najmä známe značky, ktoré si dlhodobo budujú dôveru. Pre nové obchody bude v rastúcej konkurencii stále náročnejšie vyrásť a zastabilizovať sa.
TI: Využívate na zefektívnenie predaja aj technológie, ako sú Big Data a strojové učenie (machine learning)? Ak áno, môžeš ľudskou rečou vysvetliť ich prínos?
JS: Využívame pokročilé BI techniky na sledovanie vývoja nášho biznisu a pochopenie zákazníckeho správania v čase, aj s cieľom predikcie na najbližšie obdobia. Vlastných dátových zdrojov máme dostatok, počnúc webom, marketingovými nástrojmi, cez ERP systém až po dáta zo skladu. Machine learning nám pomáha lepšie vyberať produkty do newsletterov, či odporúčať produkty zákazníkom na webe.
TI: Vo svete e-shopov je najväčším sviatkom na svete tzv. Čierny piatok (Black Friday). Ako ste ho prežili vy a aké zmeny ste museli vykonať, aby to zvládol aj váš web a obslúžili ste všetkých zákazníkov?
JS: U nás je Black Friday približne desaťnásobne silnejší než bežný deň v roku. Pred sezónou sme značne rozvinuli infraštuktúru, ale to bol iba jeden z krokov. Veľa sme testovali a simulovali návštevnosť a správanie ľudí na webe. Treba si uvedomiť, že nestačí otestovať iba príchod ľudí na web, dôležité je zachytiť interakciu návštevníkov s webom. Za rôznymi interakciami sa skrývajú procesy, ktoré treba tiež vyladiť.
Napríklad, keď zákazník klikne na tlačidlo „odoslať objednávku“, spúšťa tým u nás desiatky procesov, ktoré sú previazané aj s ďalšími systémami, ktoré treba tiež na nárast pripraviť. No a keď to spraví 100 zákazníkov naraz a do toho si ďalší pridávajú veci do košíka, filtrujú v kategóriách, môže sa to prejaviť niekde, kde ste predtým nerátali.
Simulovanie nákupného správania zákazníka je dôležité pre odhalenie problematických častí systému. Našim cieľom ale je, aby bola stránka aj počas vrcholnej sezóny rýchla. Tu zohráva hlavnú úlohu cachovanie (vyrovnávacia – dočasná pamäť prehliadača) cez Varnish či asynchrónne spracovávanie úloh cez queues. Pre statický obsah využívame CDN a veľa ďalšieho, čo je ale na inú debatu, ktorú rád otvorím v ďalšom článku 🙂
V rámci Black Friday sme mali počas najvyťaženejšej hodiny na webe 60 000 návštevníkov a celkovo za štvrtok (pred BF) + piatok (BF) prišlo na naše stránky viac ako 1 milión návštevníkov. Bežne počas roka sa návštevnosť pohybovala medzi 50 až 100 000 užívateľov denne. Čiže to, čo nám počas roka prišlo na web za celý deň, nám prišlo počas Black Friday za jednu hodinu.
TI: Sygic, ESET a teraz Dedoles. Počet úspešných a obľúbených veľkých slovenských firiem rastie a je zrejmé, že tieto firmy sú lákadlom aj pre čerstvých absolventov IT škôl alebo ľudí, ktorí by chceli zmeniť svoju terajšiu pozíciu. Hľadáte do Dedolesa nových IT ľudí a ak áno, čo by mali vedieť predtým, ako si k vám pošlú životopis?
JS: Ja som v Dedolese už osem rokov, takmer od začiatku. Keď si všímam, čo si ľudia pochvaľujú v Dedolese po nástupe, tak ako prvé vždy spomenú ľudskosť. Ľudskosť kolegov, ktorí sú veľmi ochotní, zodpovední a nápomocní, a preto sa tu noví kolegovia cítia dobre a rýchlo zapadnú do tímu.
Ja osobne sa aj na pohovoroch pozerám najmä na osobnosť a až následne na skúsenosti. Neraz som odmietol kandidáta, ktorý skúsenosťami spĺňal všetky podmienky, ale osobnostne nám do kultúry nezapadal. Filozofia firmy je neustále zlepšovanie (sa) a rast. A tak ako rastie Dedoles, prirodzene rastú aj zamestnanci. Úspech nás teší a z neúspechu sa učíme.
Hľadáme flexibilných ľudí, ktorí sa neboja experimentovať a učiť sa nové veci 🙂 Napriek náročnému pandemickému roku sa oblasti e-commerce darilo a Dedoles patril medzi tie spoločnosti, ktoré aj navzdory všetkým obmedzeniam na trhu rástli. Vlaňajší obrat vo výške 50 miliónov eur chceme tento rok znásobiť, a preto intenzívne posilňujeme naše tímy na všetkých frontoch. Už minulý rok sme prijali viac ako 200 nových zamestnancov a v masívnom rozširovaní naďalej pokračujeme.
Rok 2021 je pre nás nielen rokom rastu, ale predovšetkým rokom IT. Na IT oddelení nás pred prvým marcovým lockdownom bolo iba zopár. V súčasnosti je nás vyše 25 a máme otvorené pozície pre 12 nových kolegov. V IT Dedoles môžete nájsť tímy, ktorí majú na starosť WEB, ERP systém či prácu s dátami. Okrem iného poskytujeme technickú podporu pre interných kolegov a zabezpečujeme aj vlastnú infraštruktúru.
Hľadáme šikovných a motivovaných ľudí, ktorí neváhajú pustiť do práce a pomôcť nám doručovať radosť vo forme veselej módy po celej Európe. Hľadáme ostrieľaných a skúsených Data Warehouse Specialist-ov, pevnými nervami vybavených kolegov na L2 Application support, organizačne zručných IT Project Manager-ov, atď. Výziev je u nás neúrekom a inovatívnosti riešení sa medze nekladú. Základom je, aby produkty odchádzali v poriadku a rýchlo za zákazníkmi.
Hľadáme veľa pozícií a niektoré ešte ani nemáme otvorené, aj keď už nad nimi rozmýšľame. Sme otvorení juniorom aj seniorom – ak ťa naša firma zaujala, ozvi sa nám a radi preberieme možnosti spolupráce 🙂
TI: A prečo by si mali poslať životopis práve k vám?
JS: Dedoles je silný brand, ktorý pozná 93% Slovákov. Prostredníctvom našich e-shopov predávame veselé výrobky na 21 európskych trhoch. Ponúkame stabilné a silné zázemie, moderné technológie, ktorými je zamestnanec obklopený a s ktorými pracuje.
Okrem atraktívnych kancelárií a rozumného platového ohodnotenia vieme ponúknuť zamestnancom veľa benefitov, medzi ktoré patrí flexibilný pracovný čas či práca z domu. Seba aj svojich blízkych môže zamestnanec každý mesiac potešiť zľavnenými produktmi Dedoles.
Vo firme nám tiež záleží na vzájomnom rešpekte a komunikácii, podporujeme zamestnancov v náročných chvíľach aj v ich profesijnom rozvoji formou školení. V rámci benefitov nájde Dedolesák aj finančné, právne či psychologické poradenstvo. Výhodou je, že napriek tomu, že je nás už 511, stále sme jeden tím.
TI: Ďakujeme za rozhovor
Za redakciu TOUCHIT sa zhováral Roman Kadlec.