Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Veľké a silné auto je snom mnohých ľudí, ale nehodí sa pre každého.

Pri výbere ojazdeného auta sa odporúča riadiť jednoduchou radou – nepočúvajte svoje ego a vyberajte si podľa toho, ako často budete auto využívať. Mali by ste si zodpovedať aj viacero ďalších dôležitých otázok. Budete jazdiť po meste alebo hlavne po diaľnici? Jazdíte väčšinou sami alebo s rodinou? A naozaj potrebujete silný „dvojliter“? Nestačila by vám na krátke trasy mestom aj menšia a úspornejšia „tisícštyristovka“? Po meste pôjdete päťdesiatkou, na vidieku  deväťdesiatkou a na diaľnici sto tridsiatkou. A nakoniec možno skončíte v úplne rovnakej zápche ako všetci tí, čo si zaobstarali mohutné SUV.

Pri výbere auta je kľúčovú si ujasniť, aké trasy s ním budete absolvovať. Pokiaľ raz za rok vyrazíte s plným kufrom do Chorvátska, neznamená to, že potrebujete veľké rodinné MPV alebo SUV na celý rok. „Zbytočne veľké auto má totiž zbytočne veľký motor, zbytočne veľkú spotrebu, vysoké servisné nároky a nanešťastie pre vás aj celkovo predražené prevádzkové náklady. V prípade, že musíte na zadné sedadlo umiestniť vedľa seba tri detské sedačky, sa zase priestrannému MPV vyhnete len ťažko,“ dodáva Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva AURES Holdings, prevádzkovateľa medzinárodnej siete autocentier AAA AUTO.

Diaľnica verzus mesto

Pokiaľ vás pri vyberaní jazdenky láka veľké a silné auto, triezvo si rozmyslite, či nie je pre váš životný štýl zbytočné. Obzvlášť pre šoférov, ktorí jazdia predovšetkým po meste, nemá také auto zmysel, a to hlavne kvôli finančnej stránke. Najväčším žrútom paliva sú totiž neustále rozjazdy, ktorých je v meste neúrekom.  Čím ťažšie auto, tým viac energie na rozjazd potrebuje a úmerne tomu rastie aj spotreba. To, že s veľkým autom v meste horšie zaparkujete, zrejme ani netreba pripomínať.

S malým a slabším autom zasa nebudete spokojní pri častých cestách na diaľnici. Málo výkonný motor budete hnať na maximálny výkon a to sa nepriaznivo prejaví na spotrebe paliva. Preto má väčší zmysel vydať sa na autostrádu s väčším a silným vozidlom, ktoré sa nebude toľko namáhať a bude tým pádom úspornejšie. A taktiež pohodlnejšie a pri vyšších rýchlostiach bezpečnejšie. Pri dlhých trasách vám môžu výrazne pomôcť asistenčné systémy, ako je trebárs tempomat či systém udržania v jazdnom pruhu.

Dajte šancu rôznym značkám

Čo sa týka značiek, slovenskou klasikou je tradične Škoda alebo Volkswagen. Skúste ale dať šancu i iným výrobcom než tým, na ktorých ste zvyknutí. Dvojročný Hyundai i30 alebo Kia Ceed vás môžu stáť rovnako ako päťročná Octavia s podobným nájazdom kilometrov. Ale zatiaľ, čo Octavii záruka práve končí, Hyundai ešte bude v továrenskej záruke nasledujúce tri roky. Kia má dokonca sedemročnú záruku.

Dve autá v rodine? Chyťte rozum do hrsti

Čo sa týka rozdelenia áut medzi manželov, funguje v mnohých rodinách klasický systém. Muž, ako hlava rodiny, jazdí veľkým a drahým kombi, zatiaľ čo na manželku ostane vplyvom napätého rozpočtu staršie, menej spoľahlivé a menej bezpečné auto. Paradoxne, tak bezpečné a moderné auto stojí väčšinu dňa na firemnom parkovisku, zatiaľ čo mamičky rozvážajú deti do škôlok a škôl lacnejším, nepohodlným a hlavne menej bezpečným autom. Ak je takáto situácia aj u vás, skúste na to ísť inak. Rodič, ktorý má na starosti každodenné cesty s deťmi, ocení moderné a väčšie auto. Ten druhý, ktorý za celý deň spravidla podnikne len cestu do práce a domov, si možno uvedomí, že mu bohato postačí i Škoda Fabia alebo Ford Fiesta.

Značky: