Jazdenky na Slovensku: priemerná cena 16 500 eur, čínska vlna zatiaľ neprichádza
Trh s ojazdenými autami na Slovensku sa v roku 2025 stabilizoval.
Podľa dát z portálu Autobazar.EU, ktorý na tlačovej konferencii zverejnil aktuálne štatistiky inzercie, sa jazdené vozidlo predá v priemere za 16 500 eur. Na nového majiteľa čaká približne 32 dní. Hoci elektromobily a hybridy si pomaly hľadajú cestu k zákazníkom, dominancia áut s naftovými motormi zostáva na našom trhu zatiaľ neotrasená.
Diesel stále vládne
Až 51 % inzerovaných vozidiel má naftový motor, benzín tvorí 43 % a elektromobily (BEV) aj hybridy (HEV) zhodne po 2,5 %. Plyn (LPG) zostáva celkom na okraji s podielom len 1 %.
Z celkového počtu približne 64 800 inzerovaných vozidiel v tomto roku ide o veľmi podobné čísla ako vlani. Priemerný nájazd vozidla je 140-tisíc kilometrov, medián je 134-tisíc.
Priemerná cena 16 500 eur síce znie robustne, no medián 12 500 eur lepšie vystihuje realitu trhu – väčšina áut sa predáva pod touto hranicou. Firemní predajcovia tvoria až 86 % inzercie, čo svedčí o vysokej profesionalizácii na sekundárnom trhu.
Slováci stále milujú Škodu
Rebríčky najpredávanejších aj najvyhľadávanejších modelov sú už roky nemenné – Škoda Octavia a Škoda Superb stále dominujú.
Najinzerovanejším modelom je Škoda Octavia Combi (3,73 %), nasledovaná Fabiou a Superbom. V hľadaní zákazníkov vedie rovnako Octavia Combi (2,68 %), pričom prvú desiatku dopĺňajú tradiční hráči ako Volkswagen Passat, Tiguan či BMW X5.
Tieto štatistiky potvrdzujú, že zákazník na našom trhu zostáva konzervatívny – preferuje overené značky, dostupný servis a stabilnú zostatkovú hodnotu.
Čínska expanzia? Zatiaľ len na papieri
Hoci sa veľa hovorí o „čínskej automobilovej invázii“, dáta hovoria jasne: na Slovensko zatiaľ vlna čínskych automobilov neprišla.
Podiel čínskych značiek na celkovom trhu tvorí iba 1,52 %, čo znamená necelých 800 áut z celkového počtu inzerátov. Až 70 % z nich sú nové vozidlá, čo naznačuje, že jazdené čínske modely zatiaľ u nás nemajú vytvorený sekundárny trh.
Príčinou je okrem opatrnosti zákazníkov aj nedostatok servisného zázemia a obavy o dostupnosť náhradných dielov. Kým čínske automobilky ako BYD, MG či Dongfeng v Európe expandujú, slovenský spotrebiteľ zatiaľ ostáva skôr zdržanlivý.
Realita slovenského trhu
Z pohľadu vývoja je slovenský trh s jazdenkami stabilný, no stagnujúci. Vozidlá sa predávajú v rozumných časoch, ceny držia úroveň a priestor pre lacnejšie elektromobily či nové značky zostáva otvorený – ak dokážu získať dôveru vodičov.
Zdroje: Autobazar.eu, vlastné
Podobné články
Vyhrajte tepovač Silvercrest
Netflix kúpi HBO. Dočkáme sa veľkej filmovej knižnice?
Insta360 Antigravity A1: Mini dron, ktorý celkom mení pohľad na lietanie
Objednajte si ročné predplatné TOUCHIT so ZONER STUDIO a ušetrite až 41 eur
Najlepšie filmy na Netflixe (48. týždeň)