Firma na vás zarába a ste jej ukradnutý, nič ale nie je čiernobiele. Čítanie pre tých, ktorí chápu jing a jang a nie iba čistý hejt alebo populizmus voči nadnárodnému konglomerátu.

Niečo, čo sa teraz volá Facebook Files na základe uniknutých spisov priamo z Facebooku, sa s touto sociálnou sieťou ťahá už roky. Téme sa venoval aj reportér Wall Street Journal, Jeff Horwitz.

Teraz to ale nie je o tom, že niekto má kontakt priamo v spoločnosti a ten niekto sa vyjadril, že takto to vidí on alebo toto sa povedalo alebo čo si myslí. Teraz unikli tisíce strán rôznych zápisov, diagramov, grafov a tabuliek – skrátka všetko, čo potrebujete na tvrdé zarábania peňazí a manipuláciu s ľuďmi. Slovo únik sa dá prešpecifikovať aj presnejšie. Firemné dokumenty vyniesla Frances Haugenová, ktorá pracovala ako produktová manažérka vo Facebooku.

Teraz je označovaná ako informátorka a tieto firemné dokumenty vyniesla z firmy ona. Ukázala ich na vypočúvaní pred amerických kongresom. Chcela upozorniť na nekalé praktiky, ktoré sa okolo Facebooku dejú. V tomto smere je ťažko sa vyjadrovať, nevieme, komu dokumenty právne patrili a či ich spomínaná osoba ukradla alebo mala na ne nejaký nárok, napríklad autorský.

Kde to všetko začalo?

Tak sa na Facebook pozrime postupne. Je jasné, že zobratím dokumentov a prezradením ich obsahu verejnosti dostal Facebook ďalšiu ranu. Hovorí sa že umiera, veď nie je náhoda, že Instagram, aktuálne prosperujúca sieť patrí takisto spoločnosti Facebook Inc. Nie že by Facebook trpel núdzou a trel biedu. No je vidieť odliv používateľov tejto siete a trendy sa menia. Vždy tu budete mať skupinku, ktorá bude Facebook používať viac či menej, niektorí len zbežne, ale ak posilníte svoju pozíciu Instagramom, máte vyhraté. Aspoň takto sa to tvári a je vysoko pravdepodobné, že na tento základný mechanizmus sa firma spolieha.

Tak či onak sa dá táto situácia prirovnať k nasledovnému. Facebook sa strelil do nohy, no to nevadí. Práve mu narástli ďalšie dve. Pomyselne, nohy charakterizujú používateľov tejto sociálnej siete. Kto sú používatelia tejto siete? Všetci. Poďme si to trochu rozobrať.

Sme to my

Je nás na Facebooku veľa. Niektorí tam máme viac informácií, iní ho zase využívajú na sledovanie noviniek. Imelá inteligencia a biznis model je neúprosný. Ak nebudete vykazovať dostatočnú mieru interakcie, skončíte pri rovnakom obsahu. Či to budú policajné „dashcam“ alebo šteniatka bojujúce s mačkami v domácnosti, či ľudia, ktorí si nejako pri akože vtipných situáciách ublížili. Dnes ako bonus navyše dostanete okrem požiarov, ľudského nešťastia alebo ilúzie okázalého a nadmieru „šťastného“ života aj informácie o COVID-19. Prídu voľby, Facebook to na vás skúsi voľbami, hokejom, vlastne nie. Iba ak by išlo o dopingovú aféru.

Nakoniec sa zo sociálnej siete vykľul konglomerát na zarábanie peňazí o akých sa vám ani nesnívalo. Myslíte, že interakcie sú tam pre vás? Omyl. Sú tam pre Facebook, a nakoniec teda dobre, aj pre vás.

Tlačidlo Páči sa mi prestáva stačiť. Čo radšej sledujete? Niečo príjemné, povedzme inšpirujúce, motivačné alebo sa radi akosi pozriete aj na protesty vo svete, podpaľačstvo, bezprávie, skrátka niečo čo vo vás vyvolá vášeň nenávisti. K jednej alebo druhej strane, teraz to nie je podstatné. Podstatné je podchytiť vašu interakciu. Kým pri tlačidle Páči sa mi nespravíte nič, tak vďaka ďalším emotikonom (interakcie) máte možnosť vyjadriť svoj hnev. Výborne, práve ste pomohli špecifikovať algoritmus.

Označte nejakú reakciu alebo príspevok v súvislosti s očkovaním hnevom a budete ich dostávať viac. Nelogické? Možno pre vás. Pre zárobkový mechanizmus jednoznačná identifikácia toho, čo vás vyburcuje spraviť viac ako len pasívne Facebook sledovať. Udržali vás v ich aplikácií, ešte rolujte a bude tam reklama alebo ďalší obsah, ku ktorému inklinujete.

Kto rozhoduje o tom, ako sa budete cítiť?

Správnu odpoveď už poznáte. Tak a teraz reálnu odpoveď, aplikácie, fotky, umelé životy iných, fejky, manipulácie počas volieb, utečenci. Toto je len zanedbateľné množstvo tém, ktoré sú dostupné na to, aby vás na stoličke alebo v posteli emocionálne vytriasli. Negatívne správy predávajú. Bez moralizovania – všimnite si, na čo bežne ťuknete v mobile alebo na počítači a čo čítate. Na tomto je založený Facebook a takmer všetky mediálne správy. Zapnite si správy, prečítajte noviny, pokračovať ďalej netreba. Facebook je len taký agregát toho, čo sa kde udialo.

Navrhovanie relevantných príspevkov je logické a je užitočné. To bez pochýb. Sú to vaše impulzy, ktoré v drvivej väčšine vedú k tomu, aby ste v aplikácii zotrvali čo najdlhšie. Facebook skúma sociálne kontakty medzi vami. Rozlišuje, kto je váš partner, kto by mohli byť rodičia alebo stará mam a sami im v tom pomôžeme. Medzi sebou sa označujeme. Neucelené príbehy, výstrižky životov iných, ktoré veľa nehovoria, no vy sami ste tvorcom príbehu. Poznáte to sami.

Vaša duševná pohoda

A teraz prichádza na rad obvinenie nazvime to širokej verejnosti a pohoršovanie sa nad tým, že Facebooku je jedno ako sa cítite, chce na vás zarobiť. Súčasťou dokumentov označovaných ako v nadpise, je práve politika rozhodovania. Mohlo by to síce ľuďom na sieti mentálne uškodiť, no peniaze sú dôležitejšie.

Prepáčte, naozaj si tu niekto myslel, že Facebook je tu pre vaše duševné zdravie? Naozaj bolo potrebné nejaké „facebook files“ na to, aby sme zistili, že táto firma ide tvrdo po peniazoch? Tak toto bude na našich pleciach. Poďme sa ale na to pozrieť ešte inak.

Neférová kritika

Kritizovať firmu za jej praktiky môžeme. Koľkokrát ste zapli Facebook, aby ste sa rýpali v životoch iných a nežili ten vlastný? Je na vás ako ho budete používať. Je veľmi dobrý na to, aby ste našli starých známych, spolužiakov, sledovali osobnosti, ktoré máte radi alebo záujmové skupiny.

Nikto vám pre vaše duševné zdravie nekáže, aby ste snorili po fotoalbumoch vašich bývalých partnerov. Žite svoj život a prestaňte sa iracionálne porovnávať. Ale keď náš život je tak nudný a tento človek na Facebooku má tak skvelý život. Nemá, proste niečo odfotil, za to jedlo možno ani neplatil, toto oblečenie ho stálo viac ako si myslíte a to nielen v peniazoch.

My sami sme si na základe fotografie a našich predispozícií vytvárať si snílkovské príbehy a domnienky, vytvorili predstavu o tomto človeku. Je ale jednoduché toto posudzovať, keď máte pred štyridsiatkou. Keď máte 17 máte iné starosti a vtedy je človek náchylnejší. Niektorí sa z tohto sna nepreberú za celý svoj život.

Takisto Instagram. Ale je to komunikácii. Fotografie a dokonalé príbehy, to je to čo má zaujať. Vegánske ultra super low fat, bio eko jedlo. To treba odfotiť, nie tú čokoládu, ktorú protagonista zjedol poza fotoaparát. Hovorí sa o vplyvu na tínedžerky. Tam je to problém a dá sa to objektívne pochopiť. Chýba ale osveta zo strany rodičov a okolia. Hľadať vinníka je málo, rodičia robia čo môžu a ako to vedia. Nemali 16-ročný kurz, ako vychovávať dieťa, tobôž ak vôbec majú Instragram na mobile.

To 16 ročné dievča je ich kurz, ak to nazveme takto pravdivo a menej príjemne. Takže protagonistka, ktorú sleduje je dokonalá. No, no fotografii a po hodine roboty mimo fotoaparát a x filtroch áno. Nech pošle fotku 5 minút po zobudení. Ale toto sa na Instagrame predsa nenosí. Nakoniec by sme zistili, že sme všetci rovnakí. Umelý svet je veľká pasca a nielen pre dospievajúce dievčatá.

Odhaliť celú aféru okolo toho, čo vám firma podsúva a prečo sa vám zobrazujú niektoré fotografie či správy nie je jednoduchá. Každému sa zobrazuje niečo iné a firma ako taká má podľa uniknutých dokumentov svoju metriku.

Len v súlade s pravidlami

Našimi pravidlami myslené s facebookovými pravidlami. Tie sú ohybné ako právo v niektorých krajinách a to, čo si môžu dovoliť Donald Trump, známe herečky, herci a inak exponované spoločnosti, si vy dovoliť určite nemôžete. Tak je to nastavené a dokumenty odhaľujúce pozadie fungovania a rozhodovacích procesov vo firme tomu nasvedčujú. Ide o program nazvaný XCheck.

Šírenie informácií o novom víruse je presne tá vec, ktorá je na hrane. Keď chcete sledovať, treba šíriť takpovediac protisystémové veci. Napríklad počuli ste alebo jedna pani počula od inej pani a príbeh o škodlivosti vakcín. Propaganda a nadnárodné záujmy sú orientované na bezbrehé chválenie očkovania do nebies.

Na tom by nemuselo byť nič zlé, no dnes sa diskusia nepripúšťa. Toto je problém. Nie to, či niekto šíri somariny na Facebooku a treba ho zablokovať, ak neprestane. Takých treba blokovať a dovi. Problém je, že v rámci istej línie „tej správnej názorovej“ sa striktne blokuje rôzny typ obsahu.

Facebook je ale tak veľký, že nemá možnosť kontrolovať všetko ručne, spolieha sa na detekčné algoritmy. Občas tam spadne aj legitímny názor či otázka na danú tému. Používateľ tak ale dostáva varovanie v podobe zmazania jeho príspevku a vysvetlenia , prečo sa to tak stalo. Náprava? Prakticky nemožná. Je to zmazané, viac sa s tým robiť nedá. V čase volieb je ale politik v zozname ľudí, ktorých sieť nebude tak penalizovať.

Známa je kauza s futbalistom Neymarom, ktorý bol obvinený zo znásilnenia brazílskej ženy a ukazoval jej nahé fotky na Facebooku a konverzáciu s ňou. Išlo o to ukázať jeho pohľad a že vznesenie obvinenia ešte neznamená skutočnú vinu človeka. Problém je ale akým to hráč urobil. Facebook mohol šírenie nahých fotiek bez súhlasu dotknutej osoby blokovať. Pokus o zablokovanie tu bol ale jeho konto má krížovú kontrolu a tak sa ho nakoniec nepodarilo zablokovať okamžite. Zasiahol niekto ďalší, kto rozhodol, že konto a jeho obsah bude na Facebooku ešte 36 hodín. Ako sa cítila daná žena, si môžete domyslieť a tiež aké reakcie dostávala od fanúšikov tohto futbalového hráča.

Toto je problém celkovo. Keď nie ste vo VIP zozname, musíte dodržiavať pravidlá siete. Keď ste v zozname, Facebook z vás ešte dačo vyžmýka. Keď budete šíriť záležitosti okolo chemtrails a ste bežný občan, Facebook sa s vami babrať nebude. Keď budete vo VIP, chvíľu vás Facebook nechá, aby ste okolo seba pritiahli…to správne slovo je, interakcie. Je to pre Facebook biznis a ohýba pravidlá podľa seba. Môžeme ho kritizovať, no nerobí nič iné, než to, čo by sme nepoznali z nášho bežného života.

Regulovať sociálnu sieť?

Facebook nie je zlý a máte práve ho nepoužívať. Je to inak celkom dobrá vec. Ako už bolo spomenuté vyššie, máte tu kontakty, na ktoré často ani nemáte číslo a viete sa s nimi okamžite spojiť. Facebook je vynikajúci, vždy je to na nás, ako ho používame. Navyše ide o súkromnú spoločnosť a tak si v rámci legislatívy môže robiť, čo chce. Tiež v súvislosti so zmluvnými podmienkami. Keď porušujete jej zásady používania, môže vás vylúčiť a konto vám pozastaviť alebo úplne odstrániť.

Tu aj keď je to nepríjemné a vedie to k diskreditácii ľudí, ťažko proti tomu namietať. Majú na to právo a trh si vyberie. Je jasné, že ak toto bude bežná prax, používatelia budú negatívni a toto si firma nechce príliš dovoliť. Bude robiť to, čo jej umožňujú zákonné podmienky a podmienky používania čo je dohoda medzi vami a spoločnosťou. Tak to proste je.

Komentáre a vakcíny

Ešte raz – Facebook je založený na interakciách. To, že vás na svojej sieti udrží, je plusový bod pre nich. To, že komentáre sú silnejšia zbraň, ako by možno sami čakali, si uvedomili aj na prípadoch komentovania vyhlásení WHO alebo UNICEF či iných legitímnych organizácií ohľadom témy COVID-19.

Po tom, čo takéto združenia vypustili do siete nejaké vyhlásenie, objavilo sa množstvo komentárov, ktoré tomu odporovali a zaplavili dané vlákno protichodnými informáciami, výmyslami, neraz aj nepravdami či prekrútenými informáciami. Toto Facebook vedel, no včas nezabránil nepravdám šíriacim sa v komentároch. Ako však podľa dokumentov označených ako Facebook Files vyplýva, v skutočnosti nie je skupina takýchto hlasno kričiacich používateľov veľa. Toto je úplne normálne aj v bežnom živote.

Dajte si na to pozor pri posudzovaní čohokoľvek. Rozumných ľudí, ktorí chápu princípy informácii a snažia sa vidieť veci z nadhľadu nemusí byť vždy tak dobre počuť ako pár nespokojných občanov. Kdekoľvek kedykoľvek, toto je realita všedného života od kedy je človek človekom. Spomeňte si na to, až budete opäť na Facebooku.

Situácia sa v tejto spojitosti riešila za pochodu a Facebook nemal veľmi ako posudzovať neutrálne vyjadrenia, záujem alebo diskusiu. Musel blokovať rôzne tvrdenia a príspevky plošne. To viedlo k ďalšej vlne burcovania, ako prichádzame o slobodu prejavu atď. Následne sa spustila ďalšia vlna šírenia a osočovania. Nakoniec ale nešlo o to, ako všetky tvrdenia blokovať, ale o to, že odporcovia vakcín vytvárali mylný dojem. Takto sa používatelia, ktorí by inak mali opačný alebo nemali ešte názor začali viac zaujímať. Hádajte o čo. O najpálčivejšie príspevky, najhlučnejšie, najemotívnejšie, naj…doplňte si podľa seba. Suché vyjadrenia a rozumné vyhlásenia inštitúcií sa dostali do úzadia, pretože ich „prekričali“ impulzívne vyburcovaní používatelia Facebooku. A zdieľalo sa hlava nehlava čokoľvek, čo bolo proti systémové.

Polícia SR

Trochu odbočíme ale toto sa týka takisto Facebooku. Polícia má svoju stránku zameranú na hoaxy a podvody. V ňom bol príspevok o tom, ako nejaká pani v potravinách vytvorila fotku, kde sa odfotila bez rúška. Príspevok mal komentáre z oboch strán názorového spektra. Vyjadrenie polície bolo jasnejšie ako mnohé iné a dalo výborný obraz a poučenie do budúcna. Na miesto totiž prišli príslušníci zboru skontrolovať skutkový stav. Nezistili nejaké závažné previnenie. Hejt o tom, prečo polícia nekoná alebo koná „nadprácu“ striedali ďalšie názorové výkriky.

Fotka pani bez rúška. V čase pandémie poburujúce. Ona ho ale mohla mať, no provokačne sa vyfotila bez rúška a mohla si ho nasadiť naspäť. Nevieme. Takto ale vznikajú exponované príspevky a Facebook si na nich zgustne. Inak sa tomuto hovorí v mediálnom žargóne „výtlak“.

Posolstvo, ktoré ale z príspevku plynulo, je odpor voči systému. Ak by rúška boli zakázané, pani by ho nosila ako odpor systému. Ak sú ale nariadené, nenosí ho ako odpor voči systému. Nesprávame sa aj my občas nejak podobne? Faktom ale stále zostáva, že len na základe fotky neviete vyhodnotiť celú situáciu a vytvoríte si v hlave na základe vašich názorov a pohnútok verziu vám najbližšiu. Buď s pani budete súhlasiť alebo ju odcudzovať. Popravde, ani jedna skupina presne neviem s čím súhlasí alebo čo vyslovene odporuje a kritizuje. Ale taký je náš život a život na Facebooku a momentom zachytených prostredníctvom fotografií.

Spravodlivosť na Facebooku

Zabudnite na ňu. Nespoliehajte sa na ňu a žite aj v digitálnom svete ako v tom skutočnom. Tak či onak, podľa toho, aké hodnoty zastávate. Je to na vás, no Facebook Files jasne ukázali, že ide o firmu pachtiacu sa tvrdo za každým ziskom.

Vy ale viete, že je to firma, ktorá vám poskytuje služby spríjemňujúce život a na ktoré ste si zvykli. Je užitočné ju tu mať. Skúste iba menej hodnotiť, kritizovať, odsudzovať a posudzovať a viac naozaj žiť. Nežite životy druhých a nedychtite za všetkým, čo sa na tejto či inej sociálnej sieti stalo. Nepotrebujete vedieť, čo robí marketingovo vyfabulovaná nejaká hviezdička. Nemusíte vyzerať ako on / ona ani jesť a mať taký život. Váš život je dosť dobrý už teraz, tak ho žite. Za seba. Je to náročné a treba to mať na pamäti. Nezobuďte za zo sna do ďalšieho sna. Toto sa nám bežne stáva. Facebook nakoniec nie je taký zlý. Je to len platforma. Sú tam totiž ľudia. To my sme tam a my všetky tie veci robíme.

Zdroj: YouTube, BBC, Oversight Board, npr

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.