Slováci sú rozhodnutí, že na Vianoce radšej potešia menší počet ľudí, no doprajú im kvalitnejšie darčeky. O darčekoch zároveň rozmýšľame rozumnejšie, namiesto zbytočností už kupujeme praktickejšie veci. Vyplýva to z prieskumu medzi internetovými užívateľmi, ktorý začiatkom októbra realizoval nákupný poradca Heureka medzi viac ako 2000 respondentmi. Len každý desiaty respondent tento rok neplánuje darovať žiadny darček.
Čoraz viac Slovákov využíva online obchody a už takmer každý piaty Slovák, nakupujúci na internete, hľadá darčeky priebežne počas celého roka. V porovnaní s minulým rokom sa tento počet zvýšil až o 40 %. Aj v tomto ukazovateli sme lepší ako Česi, ktorí vo všeobecnosti začínajú s nákupom vianočných darčekov v priemere o mesiac skôr ako my.
Rovnako sa zvyšuje počet ľudí, ktorí nakupujú darčeky pre blízkych výlučne online. V porovnaní s minulým rokom predstavuje tento nárast 25 %. Všetky, alebo aspoň polovicu darčekov, tento rok nakúpi na internete každý druhý respondent. Výhradne v kamenných predajniach v súčasnosti nakupujú už len 2 % opýtaných užívateľov Heureky.
“Čísla z predvianočného prieskumu jasne potvrdzujú trendy. Obdobie pandémie naučilo nakupovať online aj tých, ktorí boli zvyknutí chodiť výhradne do kamenných predajní. O výhodách online nakupovania sa takisto presvedčili zarytí skeptici, ktorí mu v minulosti nedôverovali. Tak ako sme predpokladali, Slováci si na výhody online nákupov zvykli natoľko, že do kamenných predajní sa im jednoducho nechce,” hovorí Jan Mayer, výkonný riaditeľ nákupného poradcu Heureka.sk.
Slováci tento rok viac premýšľajú o vianočných darčekoch
Až 56 % opýtaných Slovákov plánuje minúť na darčeky rovnakú a vyššiu sumu ako minulý rok. Údaje z prieskumu hovoria, že radšej potešíme menší počet ľudí, no ak nám to finančná situácia dovoľuje, svojim blízkym a priateľom doprajeme kvalitnejšie prevedenie.
Novým trendom sa stáva, že Slováci celkovo rozmýšľajú o nákupoch inak. Už nechcú vyhadzovať peniaze za zbytočnosti, ktoré zapadnú prachom. Zo štatistík nákupného poradcu Heureka vyplýva, že až 72 % opýtaných Slovákov pri výbere darčekov pozerá najskôr na kvalitu. “Trendom tohtoročných Vianoc budú praktické darčeky v kvalitnejšom prevedení. Slováci nakupujú menej, no ak si to môžu dovoliť, tak kvalitnejšie veci,” hovorí Jan Mayer a pokračuje, ”čiastočne tomu pomohla pandémia, kedy sme sa snažili podporovať lokálnych slovenských a českých výrobcov. Hoci to nemusí na prvý pohľad tak pôsobiť, aj toto je istá forma šetrenia, pretože nevyhadzujeme peniaze za množstvo lacných, no zároveň nekvalitných vecí,” vysvetľuje Jan Mayer.
Aj pri darčekoch chceme šetriť
Štvrtina respondentov potvrdzuje, že šetriť budú znížením počtu obdarovaných osôb. Kým Česi plánujú kupovať darčeky pre maximálne 7 osôb, väčšina opýtaných Slovákov v prieskume uviedla, že bude nakupovať pre 6 blízkych. Prekvapujúci je však údaj, že každý desiaty respondent tento rok nemá v pláne darovať žiadny darček.
Ako chceme ešte šetriť? Až dve tretiny opýtaných Slovákov plánujú využiť zľavové kupóny a rôzne akcie ako napríklad Black Friday. Kupujúci počas nich naozaj môže ušetriť nemalé peniaze, avšak ako pri akejkoľvek akcii, ktorá sa na prvý pohľad javí ako fantastická, treba byť obozretný. “Na Heureke si zákazníci môžu porovnať výsledné ceny vďaka funkcii Vývoj ceny, ktorú nájdu pri každom produkte. Uvidia, za akú cenu sa produkt predával v minulosti, vďaka čomu vedia posúdiť, či skutočne ide o výhodnú cenovú ponuku alebo len marketingový chyták,” dodáva na záver Jan Mayer, výkonný riaditeľ Heureka.sk.