Panasonic si pozýva vybraných novinárov vždy na začiatku roka a predstavuje im najlepšie produkty, ktoré má pripravené pre európsky trh.
Akcia s názvom Convention sa tento rok konala vo Frankfurte nad Mohanom a firma do konferenčného strediska v strede tohto nemeckého finančného centra priniesla naozajstné rodinné striebro. Panasonic už nie je len o televízoroch, fotoaparátoch a CD/DVD prehrávačoch. Dnes je to multifunkčná firma, ktorá bojuje na viacerých frontoch. Sídlo má v japonskej Osake a v Japonsku napr. patrí medzi popredných výrobcov vŕtačiek. Na Slovensku je Panasonic známy predovšetkým televízormi a fotoaparátmi, ale dobre sa u nás predávajú aj spotrebiče zamerané na starostlivosť o telo.
Interview s európskym šéfom Panasonicu
Počas konferencie sme požiadali o interview s Laurentom Abadiem, ktorý je hlavou európskeho Panasonicu. Je to Francúz, ktorého si japonská firma netradične vybrala za šéfa Európy a vedie tento región už od roku 2009. Hovorí plynulo po japonsky, pozná aj japonskú kultúru aj ich spôsob života. Do Japonska cestuje minimálne 4 krát ročne. Šéf Panasonicu bol pri rozhovore úplne otvorený, nebál sa žiadnych našich otázok a mal s nami trpezlivosť aj pol hodinu po skončení oficiálneho termínu pre náš rozhovor.
Pri našom rozhovore nám prezradil, že presvedčiť Japoncov o potrebe prispôsobiť dizajn televízorov európskym štandardom a vkusu mu trvalo celé roky. Pre Japoncov je dôležitá predovšetkým kvalita obrazu, ostatné už nie je až také podstatné. V Európe však predáva hlavne dizajn, a preto sa aj rozhodol výrazne zabojovať za zmenu dizajnu. Nakoniec sa mu podarilo, návrh vzhľadu modelového roka 2016 zveril do rúk talianskeho štúdia a my sme sa presvedčili, že urobil dobre.
Pýtali sme sa ho na myšlienku televízora ako centra pre ovládanie iných vecí v domácnosti, ako sú žalúzie, klimatizácia, elektronický vrátnik a pod. Podľa neho to bude málokto takto používať. Televízor je podľa šéfa Panasonicu určený na sledovanie televízneho či streamovaného vysielania. Stratégia do budúcna pre Panasonic je maximálna vernosť obrazu s originálom. Originál je pritom štúdiový monitor, ktorý pri 17-palcovej obrazovke stojí viac ako 6000 Eur a používajú ho ako referenčný displej hollywoodski režiséri.
Inteligentné mestá, domácnosť a lietadlá
Počas hlavnej prednášky sa veľa hovorilo o tzv. inteligentných mestách. Jedno také Panasonic prevádzkuje v Japonsku. Je to mesto Fujisawa s minimálnou spotrebou energie, jej rekuperáciou a riadením spotreby. Jeho obyvatelia sú so životom v takomto meste veľmi spokojní. Chvália si hlavne mimoriadne nízke poplatky za energie a tiež čistý vzduch. Niečo podobné sa pripravuje aj v Európe, konkrétne vo francúzskom Lyone.
Dôležitým bude podľa zástupcov firmy Panasonic aj vývoj v oblasti batérií, predovšetkým do elektromobilov. Panasonic je pritom dodávateľom batérií pre vozidlá značky Tesla, rovnako poskytuje batérie aj pre domácnosti a výrazne v tejto oblasti investuje do ich vývoja.
Rovnako za perspektívny považuje šéf Panasonicu vývoj v oblasti tzv. inteligentnej bezpečnosti domácnosti. Ide o to, že o vašu domácnosť sa postará poisťovňa Allianz a Panasonic so svojou technológiou. Práve preto Panasonic pred rokom podpísal zmluvu s touto poisťovňou a využíva pri riešení bezpečnosti v domácnosti svoje inteligentné snímače. Systém je nasadený napr. v Nemecku a aj v Maďarsku, rokuje sa aj o rozšírení aj na Slovensko. Používateľ, ktorý si takýto systém objedná pritom nemusí mať strach napr. z rozbitého okna, prasknutého potrubia alebo elektrického skratu. Všetky tieto udalosti, ktoré sa v domácnosti občas stanú dokáže totiž systém snímačov rozpoznať a v prípade pozitívnej detekcie kontaktuje pracovníkov poisťovne. Tí sa dostavia na miesto, odstránia poruchu a nahradia vzniknuté škody. O celom probléme je majiteľ takejto domácnosti informovaný ale nemusí sa pritom na jeho riešení nijako aktívne podieľať. Na Convention Panasonic ukázal detektor úniku vody, prítomnosti dymu, rozbitia okna, k dispozícii je vonkajšia aj vnútorná kamera a modul na ovládanie prísunu tepla do radiátora.
Rovnako dôležitý je aj vývoj v oblasti zábavného a komunikačného systému pre lietadlá. Panasonic už takýto systém dodáva do lietadiel spoločnosti Quantas a pripravujú sa ďalšie.
Hlavný tromf: televízory so 4K rozlíšením
Panasonic samozrejme ukázal na Convention aj celý rad LED televízorov VIERA s rozlíšením 4K pre rok 2016. Najnovšia generácia televízorov Panasonic 4K Pro prichádza aj s rozšíreným dynamickým rozsahom (HDR). Príkladom takéhoto televízora je vlajková loď DX900, ktorý prináša do pohodlia domova divácky zážitok ako v skutočne kvalitnom kine. A to obrazom aj zvukom. Ide o prvý model s certifikáciou Ultra HD Premium, okrem toho vo výbave nájdete čipovú súpravu Studio Master HCX + a nový LCD panel, na ktorom je obraz v rozlíšení 4K vidieť mimoriadne verne. Aj ďalšie modely nového radu (DX900, DX800, DX780, DX750, DX730 a DX700) ponúkajú technológiu rozšíreného dynamického rozsahu (HDR).
Na trh prichádza aj nový blu-ray prehrávač Panasonic UB900 s podporou ultravysokého rozlíšenia 4K, ktorý bude dobre spolupracovať s televízorom DX900. Televízor DX900 je pritom vybavený rýchlym displejom s technológiou 3000 Hz Backlight Motion Rate a LED podsvietením vo verziách s uhlopriečkou 58 a 65 palcov. DX900 je ďalej vybavený technológiou na lokálne stmavovanie obrazu. LCD obrazovka pritom dokáže zobraziť kresbu tak vo výrazných jasoch, ako aj v najtemnejších tieňoch. Mriežka delí obrazovku na niekoľko stoviek zón, v ktorých je jas ovládaný samostatne. Zóny sú od seba navzájom izolované, aby medzi nimi svetlo „nepretekalo“. LCD panel modelu DX900 umožňuje zobraziť výraznejšie jasy (až 1000 nitov) vo väčšej ploche záberu ako bežný LCD televízor s HDR. Divák preto vidí jasnejší a živší obraz, ktorý využíva potenciál HDR naplno a pritom nezvyšuje elektrickú spotrebu.
V rade pre rok 2016 nájdeme aj ďalšie modely: DX800 (2000 Hz BMR s uhlopriečkou 50 a 58 palcov), DX780 / 750 (1800 Hz BMR s uhlopriečkou 50, 58 a 65 palcov), DX700 (1400 Hz BMR s uhlopriečkou 40, 50 a 58 palcov), DX650 (1000 Hz BMR s uhlopriečkou 40, 49 a 55 palcov) a DX600A (800 Hz BMR s uhlopriečkou 40, 49 a 55 palcov).
Kľúčovou súčasťou radu nových televízorov pre rok 2016 je nová čipová súprava Studio Master HCX+ pre modely DX900 a Studio Master HCX pre DX800/780/750.
Zaujímavé je, že Panasonic nepredstavil žiadny zakrivený televízor vo svoje novej ponuke, aj keď demonštroval, že vyrobiť takýto televízor nie je pre jeho fabriku žiadny problém. Zakrivené televízory sa podľa predstaviteľov firmy Panasonic na trhu neujali hlavne kvôli tomu, že sa na nich podstatne viac odráža dopadajúce svetlo.
Post Focus a 4K Photo vo fotografiách
Panasonic prezentoval aj svoj revolučný systém Post Focus. V tomto prípade sa fotoaparátom nafotí veľa záberov na jeden krát, pričom fotoaparát automaticky preostruje na viacero bodov v zábere. Fotka je tak tvorená sériou 40 fotografií, z ktorých sa vytvorí MP4 video. Z neho sa dá neskôr vybrať, kam má byť realizované zaostrenie. Táto fotografia sa potom dá exportovať a vyzerá presne tak, ako si používateľ praje. Na Convention sme videli túto technológiu prezentovanú na tablete, pričom sme fotili fotoaparátom Panasonic Lumix GX8. Konštatujeme, že ide o veľmi pohodlnú cestu na to, ako zrealizovať naozaj efektnú fotku pre niekoho, kto nevie ako fotografovať.
Podobne funguje aj ďalšia nová technológia 4K Photo. V tomto prípade ide o výber toho pravého záberu z nejakého rýchleho deja. Všetci fotografi vedia, že zachytiť sériou fotografií ten najlepší moment dá celkom zabrať. Nemusí sa to podariť a ten správny moment sa už nikdy neopakuje. 4K Photo umožňuje vybrať z videa s rozlíšením 4K ten správny moment a uložiť ho ako fotografiu s rozlíšením 8 MPix. To obyčajne stačí na väčšinu prípadov.
Obe technológie nájdete vo väčšine fotoaparátov od firmy Panasonic, upgrade dostanú aj staršie modely. Najlepšie si prejav týchto technológií pozriete vo videách, ktoré sme na tejto akcii nakrútili.
Spomienka na minulosť – Technics gramofón
Spoločnosť Panasonic pred časom znovu objavila známu značku Technics. Na Convention sme videli reproduktory, zosilňovače, ale aj slúchadlá od tejto firmy, väčšina z nich je orientovaná na mimoriadnu kvalitu ale za mimoriadnu cenu. Napr. slúchadlá značky Technics stoja 1000 Eur a to si dovolí len vybraná skupina ľudí, ktorá presne vie čo chce a má na to. Nás zaujal gramofón SL-1200GAE, ktorý v sebe snúbi čaro starého s najmodernejšou technológiou súčasnosti. Videli sme to hlavne na konštrukcii jeho prenosky, počuli sme ho hrať a je to naozaj zážitok. Ako je zrejmé, éra gramofónov znova ožíva a my sme si už zniesli z povale platne odložené bokom pred desiatimi rokmi.
Bezdrôtový reproduktor s odolnosťou voči vode
Panasonic rozšíril aj rad sieťových repro systémov ALL Series. Nás najviac zaujal úplne nový vodotesný model. Ten prináša špičkový zvuk, ktorý si môžete zobrať aj na párty konanú pod holým nebom a nemusíte mať obavy z náhlej búrky.
Na všetkých reprosystémoch nájdete Wi-Fi a Bluetooth konektivitu. Reproduktory série ALL Series možno použiť v ľubovoľnej miestnosti domu či bytu s využitím komunikačnej platformy AllPlay od firmy Qualcomm. Funguje to jednoducho: reprosystém sa pripojí k domácej Wi-Fi sieti a funguje všade v jej dosahu. Na ovládanie slúži mobilná aplikácia Panasonic Music Streaming, ktorá umožňuje streamovanie hudby z najrôznejších serverov a ďalších zdrojov (napr. Spotify, Napster, Qualcomm AllPlay Radio a pod.).
Cez Wi-Fi je možné navyše streamovať hudbu do akéhokoľvek iného zariadenia radu ALL series. Funkcia Bluetooth Re-streaming potom umožní posielať túto hudbu do všetkých pripojených reproduktorov ALL v domácnosti.
Model SC-ALL 05 má vodotesné vyhotovenie a funguje na vstavanú batériu so šesťhodinovou výdržou. Môžete ho tak používať v kúpeľni či kuchyni a nemusíte sa báť poškodenia. Výkon 20 W do menších miestností celkom stačí. O vynikajúcu kvalitu zvuku sa starajú dve membrány s veľkým frekvenčným rozsahom a dve pasívne membrány.
Vyhodnotenie
Panasonic mal vo Frankfurte čo ukázať a urobil tak v efektným spôsobom. Hlavný zámer na slovenský trh sú televízory a fotoaparáty, ale v budúcnosti uvidíme aj výbavu pre inteligentnú bezpečnosť a možno aj nejaké mesto. Slovensko sa pritom vo Frankfurte spomínalo aj v súvislosti s možnou výrobou automobilov značky Tesla. Tak uvidíme, čo prinesie budúcnosť.
Tento článok vyšiel aj v tlačenom aprílovom vydaní TOUCHIT č. 3/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania. Nevyhnutné náklady na cestu hradila spoločnosť Panasonic.