Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Vďaka špeciálnej konštrukcii odpruženia, pneumatikám pohlcujúcim hluk a pohonu všetkých kolies poskytuje Kia EV9 výnimočný komfort vyvážený stabilným dynamickým charakterom jazdy.

Počas nedávneho testovania jazdných vlastností a ovládateľnosti v nemeckom Papenburgu bola Kia EV9 podrobená skúškam, pri ktorých jazdila na hranici svojich možností na rôznych typoch povrchu, ako sú suché i mokré trate, náročné nerovné vozovky či šikmý terén, pričom odborníci dolaďovali jej komponenty, aby zabezpečili čo najlepší zážitok z jazdy.

„Vývoj SUV prináša rôzne výzvy, najmä pri práci s pomerne novými technológiami, ako sú elektrické vozidlá,“ hovorí Daniel Junker, hlavný inžinier pre jazdné vlastnosti a ovládanie vozidiel v Technickom centre spoločnosti Hyundai Motor Europe. „Aby sme čo najlepšie vyvinuli každý aspekt jazdných vlastností a ovládania, musíme naše produkty testovať a vyvíjať v rôznych podmienkach. Preto využívame rôzne skúšobné terény po celej Európe, aby sme našim zákazníkov zabezpečili najlepší možný zážitok.“

Testovanie modelu EV9 v Papenburgu

Na skúšobnom polygóne vykonával model EV9 dynamické zmeny jazdných pruhov na viacprúdovom vysokorýchlostnom ovále s klopenými zákrutami, pričom sa zaisťovalo jeho bezpečné ovládanie na hranici možností. Na okruhu „NHK“, čo je skratka nemeckého výrazu „Nass handling Kurs“, okruhu s nízkou priľnavosťou podobnému pretekárskej dráhe, ktorý sa nepretržite postrekuje vodou, sa skúšali pneumatiky a odpruženie v realistických mokrých podmienkach z hľadiska priľnavosti a bezpečnosti.

Na záver testovania sa hodnotil komfort na ceste lemovanej rôznymi typmi vertikálnych vstupov, ako sú napríklad výmoly, poklopy šácht či diagonálne nárazové tyče. Tu sa prejavil ideálny výber pružín a stabilizátorov v kombinácii so zodpovedajúcim naladením tlmičov. Výsledok? Celkový výkon bez kompromisov s vyváženou a plynulou jazdou.

Vyladený pre špecifikácie elektrického vozidla bez kompromisov v oblasti výkonu

Tuning elektrického vozidla je spojený s osobitými výzvami, ktoré sa líšia od vozidla so spaľovacím motorom. Jednou z nich je skutočnosť, že konštruktéri museli vziať do úvahy dodatočnú hmotnosť akumulátora. V prípade modelu Kia EV9 je akumulátor integrovaný do spodnej časti podvozka platformy E-GMP. Konštruktéri využili výhody tohto nízkeho ťažiska a použili ho na stabilizáciu dynamiky vozidla, ako sú pohyby pri nakláňaní či dynamické rozdelenie hmotnosti, čo viedlo k jeho lepšej ovládateľnosti v zákrutách.

„Predstavte si, že bežíte za roh a nesiete džbán s vodou – ak ho nesiete vo výške pása, budete oveľa stabilnejší, ako keby ste ten istý džbán držali nad hlavou,“ hovorí Junker.

Pri vývoji modelu EV9 sa konštruktéri spoločnosti Kia snažili o vyváženie komfortu a výkonu, vďaka čomu vozidlo ponúka jeden z najlepších jazdných výkonov vo svojej triede. Kia EV9 je napríklad v ponuke s pohonom všetkých kolies, ktorý prináša výhody ako väčšie zrýchlenie alebo dynamickejšie jazdné vlastnosti. Na vozidlo svojej triedy tiež ponúka vynikajúci výkon z hľadiska riadenia a brzdenia.

Okrem toho Kia EV9 disponuje funkciou riadenia rekuperačného brzdenia, vďaka čomu dokáže vozidlo rekuperovať energiu, ktorá by sa inak stratila pri brzdení. Druhá generácia integrovaného posilňovača elektromotora (IEB) znižuje celkovú hmotnosť brzdnej sústavy v záujme zvýšenia účinnosti. Ďalší brzdový softvér, systém riadenia brzdenia pri jazde z kopca (DBC), automaticky znižuje rýchlosť vozidla pri jazde z kopca. Všetky tieto prvky majú priamy vplyv na cestu vodiča, pretože vozidlo vďaka nim jazdí efektívnejšie, čím sa skracuje aj čas potrebný na dobitie akumulátora.

Kia EV9 nastavuje nový štandard komfortu

Ako sme uviedli vyššie, Kia EV9 je plne optimalizovaná tak, aby ponúkla všetkým vo vozidle maximálny komfort. Nová geometria viacprvkového zavesenia predných kolies ponúka osadenie vychyľovacieho čapu na zníženie vibrácií, ktoré vznikajú pri jazde a prenášajú sa do kabíny. Samonivelačný systém zadných tlmičov zlepšuje jazdné vlastnosti aj stabilitu v zaťaženom stave. Okrem toho je vozidlo vybavené špeciálne vyvinutými pneumatikami, ktoré znižujú valivý hluk, vibrácie a tvrdosť (NVH), výsledkom čoho je tichšia jazda, a to aj pri vysokých rýchlostiach.

Centralizovaný riadiaci systém – riadiaca jednotka domény podvozka (CDCU) – riadi všetky systémy, ktoré majú vplyv na ovládateľnosť vozidla. Sú to napríklad brzdové systémy, elektronický systém riadenia stability (ESC) alebo dynamické smerovanie krútiaceho momentu, ktoré využíva čiastočné brzdenie a kompenzáciu krútiaceho momentu elektromotora pri prejazde zákrutami, výsledkom čoho je bezpečnejšia a stabilnejšia dynamika jazdy.

Ďalšia funkcia, riadenie stability pri bočnom vetre, je dôležitá pre elektrické vozidlá s veľkými bočnými plochami. Využíva čiastočné brzdenie a reguláciu krútiaceho momentu riadenia na potlačenie silného bočného vetra, pričom udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu. „Zážitok z jazdy by som popísal ako prekvapujúco dynamický z hľadiska veľkosti, no pritom stabilný a luxusný,“ hovorí Junker. „Pri modeli Kia EV9 sme vskutku chceli zdôrazniť jeho charakter rodinného SUV, a tak sme sa zamerali na zaistenie plynulej a stabilnej jazdy a súčasne čo najväčšie zachovanie dynamickej DNA značky Kia.“

Terénne schopnosti vďaka režimu jazdy v teréne

Napriek svojmu rodinnému charakteru je Kia EV9 schopná jazdy na rôznych druhoch povrchu či dokonca v teréne, a to vďaka systému voľby režimu jazdy v teréne TMS (angl. Terrain Mode Select). Ak ho chce vodič aktivovať, stlačí tlačidlo na volante a zadá režim Blato („Mud“), Piesok („Sand“) alebo Sneh („Snow“). Systém TMS pre každý režim jazdy v teréne prispôsobí ovládanie hnacej sústavy, rozloženie krútiaceho momentu a podvozok tak, aby prispôsobil jazdu zvolenému typu povrchu a minimalizoval prekĺzavanie. Výsledkom je bezpečnejšia jazda a lepšia kontrola nad vozidlom, a to aj na povrchu s nízkou priľnavosťou.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.