Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Okrem rýchlejšieho rozmrazenia skiel zabraňuje klimatizácia aj úniku chladiva zo systému.

Klimatizácia vo väčšine áut dostáva v zimných mesiacoch pauzu, keďže ochladzovať interiér vozidla nie je treba. Ako však radí odborník na automobilový priemysel Jozef Mišurda zo spoločnosti Würth Slovensko, prevetrať by sme ju mali aj teraz, a to doslovne. „Vodiči robia chybu, že klimatizáciu v zime vypínajú. V zime klimatizácia pustená na vyššiu teplotu vysušuje vlhký vzduch, vďaka čomu sa rýchlejšie odmrazia okná. Vedľajší efekt je aj rýchlejšie zohriatie motora kvôli jeho zaťaženiu kompresorom,“ hovorí o  niektorých z jej pozitív Jozef Mišurda. Ako tiež upozorňuje, neobstojí zdôvodnenie vodičov, že by sa tým zaťažovala spotreba. „Pri dnešných výkonoch áut 85 kw a vyššie to nespôsobuje vôbec zvýšenú spotrebu,“ hovorí.

Výhody klimatizácie

Nespornou výhodou klimatizácie pustenej na ohrev, teda vyššiu teplotu, je nielen spomínané odmrazenie skiel či rýchlejšie zohriatie motora. Dá sa ňou v prípade, že je pustená nonstop, predísť napríklad spusteniu kompresora „nasucho“, keďže olej sa nazhromaždí v najnižšom bode systému.

„Autá s climatronikom, teda s automatickým kúrením, už nechávajú klímu zapnutú nonstop. Hoci sa dá manuálne vypnúť, vždy, keď vodič nechá odmraziť okná, sa klimatizácia zapne automaticky,“ vysvetľuje Jozef Mišurda.

Pozor na únik chladiva

Práve „odstavenie“ klimatizácie môže v aute narobiť viac škody, než osohu. „Tou menej vážnou, hoci nepríjemnou, je jej zatuchnutie. Vlhkosť na výparníku vo vnútri jednotky kúrenia spôsobuje obaľovanie výparníka baktériami, v dôsledku čoho smrdia ako pivničné priestory,“ konštatuje.

Už závažnejšou škodou je únik chladiva zo systému v prípade, že sa klíma nepoužíva. „Dôvodom je, že kompresor nerozprskuje olej v systéme, tým pádom „neutesňuje“ steny hadíc, cez ktoré uniká chladivo,“ hovorí Mišurda.

Spotreba? Zanedbateľná

Reálna spotreba kvôli zapnutiu klimatizácie je pritom zanedbateľná. Závisí priamo na výkone motora a na výkone, ktorý je potrebný na vychladenie interiéru. Kolíše tak od 0 L/100 km až po 1 L paliva/100 km pri malých motoroch.

„Samozrejme, klimatizáciu v zime nespúšťame pri vysokých otáčkach motora, napríklad pri diaľničnej rýchlosti. Trpí tým totiž spojka kompresora, samotné teleso kompresora a aj remeň poháňajúci kompresor,“ upozorňuje Jozef Mišurda.

Pravidelne ju kontrolujte

Pokiaľ ide o údržbu klimatizácie, najlepšie ju dať raz za pol roka vyčistiť či už v servise alebo doma, aby sa zabránilo tvorbe baktérií. „Minimálne raz za dva roky tiež treba skontrolovať stav chladiva. Inak nie je nutná žiadna špeciálna starostlivosť, dopĺňa Jozef Mišurda zo spoločnosti Würth Slovensko, ktorá je popredným dodávateľom pre automobilový, strojársky, kovospracujúci, drevársky, nábytkársky a stavebný priemysel. Würth Group je zároveň svetovou jednotkou v obchode s montážnym a upevňovacím materiálom.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.