Kofola, jedna z tradičných československých značiek s viac ako šesťdesiatročnou históriou, dostáva po rokoch nový impulz. Mení sa logo aj celé portfólio značky, vrátane etikiet, fliaš, plechoviek či pohárov. Napriek zdanlivej jednoduchosti viedla k premene dlhá cesta – sedem rokov hľadania, desiatky návrhov od renomovaných grafických a kreatívnych štúdií a niekoľko spotrebiteľských testov, z ktorých vzišiel víťazný návrh.

Značka Kofola je dnes vnímaná ako súčasť československej tradície a kultúrneho dedičstva. Mnohí ju považujú za lovebrand. Zmeniť jeden z hlavných prvkov, vďaka ktorému ju zákazníci spoznajú kedykoľvek a kdekoľvek, vyžadovalo veľkú odvahu aj opatrnosť.

„Svet okolo nás sa neustále vyvíja, rovnako ako naši spotrebitelia aj naše portfólio. Bolo teda načase, aby sa značka s novou identitou posunula a bola relevantná aj pre mladých dospelých. Naším cieľom bolo dizajn osviežiť a zjednodušiť, ale tak, aby Kofola nestratila svoju tvár a zachovala si charakteristické rysy, vďaka ktorým ju zákazníci stále poznajú,“ vysvetľuje Pavol Chalupka, marketingový riaditeľ Kofoly ČeskoSlovensko.

Hľadanie nového smeru trvalo Kofole dlhých sedem rokov. „Oslovili sme takmer všetky významné dizajnérske štúdiá v ČeskoSlovensku, dokonca pár zahraničných. Videli sme nespočetné množstvo prístupov a pohľadov. Aj keď sme hľadali smer do budúcnosti, mnohí sa upínali k retru. Objavili sa aj neoretro alebo futuristické návrhy. V jednom prípade dokonca agentúra zapojila AI,“ popisuje zážitky s hľadaním novej identity Kofoly Pavol Chalupka. 

Do finále sa dostali dva úplne odlišné návrhy. Pohľady na ne sa Kofola rozhodla overiť v spotrebiteľskom prieskume v Česku aj na Slovensku. Do neho zapojila hlavne spotrebiteľov zo skupiny mladých dospelých, na ktorých značka primárne cieli. „V prieskume sa potvrdilo, že Kofola nepotrebuje radikálnu zmenu, že má primárne zostať Kofolou. Nemá ísť o revolúciu, ale prirodzenú evolúciu, vďaka ktorej sa Kofola posunie smerom k aktuálnejšiemu dizajnu a ktorý bude relevantný minimálne ďalších 10 rokov,“ dopĺňa Lenka Tenglerová, manažérka značky Kofola.

Víťazný návrh vznikol v spolupráci s bratislavskou agentúrou Wiktor Leo Burnett. Lístok sladkého drievka, ktorý symbolizuje jednu zo zložiek nápoja a stal sa ikonickým prvkom značky, po novom obklopuje tvar srdca – pretože Kofola vždy bola, je a bude o láske. Súčasne sa text v samotnom logu zmodernizoval.

Najviditeľnejšou zmenou v rámci novej vizuálnej identity budú nové etikety naprieč celým portfóliom, do ktorých sa budú Kofoly postupne prezliekať. Prvé produkty v novom dizajne sa na trhu objavia pred Veľkou nocou. V reštauráciách a pohostinstvách sa s novou identitou etikiet zákazníci stretnú v rámci pripravovanej letnej kampane. Paralelne so zmenou identity príde aj k posunu vizuálneho jazyka v marketingovej komunikácii značky. A vzhľadom k tomu, že originálna Kofola tvorí základnú DNA rovnomennej rodinnej firmy, zmeny sa postupne prejavia aj v celkovej korporátnej identite spoločnosti Kofola ČeskoSlovensko.

Značky: