Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Tretia diaľková jazda koncepčné vozidla VISION EQXX na Blízkom východe, ktorá sa uskutočnila na jedno nabitie akumulátora na vzdialenosť viac ako 1 000 kilometrov, predstavuje nový rekord
  • Získané poznatky sa zohľadňujú v prebiehajúcom vývoji nových elektrických platforiem Mercedes-Benz, aby tak naplnili potreby zákazníkov na celom svete
  • Demonštrácia maximálnej elektrickej energetickej účinnosti

Technologický nosič VISION EQXX pri svojej tretej diaľkovej jazde s dĺžkou viac ako 1 000 km dokázal, že ani arabská púšť nie je prekážkou energetickej účinnosti. Na náročnom profile trasy, ktorý zahŕňal rušné mestské ulice aj otvorenú púšť, priekopnícke testovacie vozidlo dosiahlo spotrebu energie 7,4 kWh/100 km1. To zodpovedá hodnote cca 0,9 l/100 km na vozidle s benzínovým pohonom. Model VISION EQXX pri vonkajšej teplote do 34 stupňov Celzia výrazne prekonal svoj vlastný doterajší rekord.

„Model VISION EQXX s výbornou hodnotou spotreby len 7,4 kWh/100 km1 naďalej poskytuje cenné údaje pre pokračujúci vývoj pokročilých technológií zvyšujúcich efektívnosť. Ako sme očakávali, v púštnych podmienkach všetky systémy fungovali perfektne a s ľahkosťou prekonávali výzvy ako stav vozovky, teplota a prašnosť. To je ďalší dôkaz, že elektrický pohon je pripravený na globálne trhy.“ Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, technický riaditeľ

Tretia testovacia jazda modelu VISION EQXX na Blízkom východe preukázala efektívnosť

Východiskovým bodom diaľkovej jazdy na Arabskom polostrove bolo centrum Mercedes-Benz Center v Rijáde v Saudskej Arábii. Cieľom bolo nedávno otvorené centrum Mercedes-Benz Brand Center v Dubaji v Spojených arabských emirátoch. Celkový čas jazdy na trase dlhej 1 010 kilometrov bol 14 hodín a 42 minút. Po odchode z Rijádu o 4:15 hod. s naplno nabitým akumulátorom mal model VISION EQXX po príchode do Dubaja o 19:57 hod. ešte zostávajúci dojazd 309 km. Trasa zahŕňala mestské a prímestské úseky v Rijáde a Dubaji, ako aj dlhšie diaľničné úseky cez otvorenú púšť.

Ďalšie možnosti testovania technológií, ako je teplotný manažment a solárna strecha

Model VISION EQXX už dvakrát dokázal, že na jedno nabitie dokáže prejsť viac ako 1 000 kilometrov (Sindelfingen – CassisUntertürkheim – Silverstone). Cieľom tretej testovacej jazdy bolo ďalej zlepšiť efektívnosť vo všetkých oblastiach a odskúšať výkon systému v extrémnych púštnych podmienkach. V suchých púštnych horúčavách s teplotou až 34 stupňov Celzia bol veľkým prínosom pokročilý systém teplotného manažmentu vozidla. Elektrické hnacie ústrojenstvo aj interiér vozidla účinne chladil inteligentný systém fungujúci podľa potreby. Klimatizačný systém bol počas jazdy v chode s minimálnym negatívnym vplyvom na efektívnosť, a to aj vďaka viaczdrojovému tepelnému čerpadlu. Zdokonalená verzia tohto tepelného čerpadla je integrovaná do konceptu Concept CLA Class, ktorý bol predstavený na veľtrhu IAA Mobility 2023. Tento takmer sériový koncept poskytuje výhľad na budúcu modelovú rodinu založenú na modulárnej architektúre Mercedes-Benz (MMA) a využíva rozsiahly transfer technológií z prototypu VISION EQXX.

Neúprosné púštne slnko poskytlo inžinierom príležitosť podrobne preskúmať výkon solárnej strechy prototypu VISION EQXX. 117 solárnych článkov zásobuje elektrickým prúdom rôzne vedľajšie spotrebiče, čo znižuje energetické nároky na vysokonapäťový systém a ďalej zvyšuje celkovú efektívnosť. Počas jazdy do Dubaja sa vyrobilo 1,8 kWh solárnej energie, čo predĺžilo celkový dojazd približne o 24 kilometrov. Výskum výhod tejto technológie pre sériovú výrobu pokračuje. Zozbierané údaje o vplyve vetra a slnka na efektívnosť boli relevantné aj pre porovnávaciu analýzu so skoršími testovacími jazdami. Okrem teploty sa meral aj uhol a smer priameho slnečného žiarenia.

Spolupráca medzi vodičmi a inteligentnými asistentmi zvyšuje efektivitu

Jedným z najdôležitejších faktorov efektívnosti každého vozidla je aj bude osoba za volantom. Tím pre úspornú jazdu pozostával zo skúsených odborníkov so špecifickými testovacími úlohami. S cieľom dosiahnuť vyššiu efektivitu jazdy naplno využívali inteligentného asistenta efektívnosti vozidla. Ten zhromažďuje množstvo informácií a v reálnom čase generuje odporúčania na dosiahnutie energeticky úsporného štýlu jazdy. Patria sem aj údaje ako smer a intenzita slnečného žiarenia a vetra. Napríklad pri silnom bočnom vetre pozdĺž pobrežia v Spojených arabských emirátoch systém pomohol vodičom vhodne upraviť rýchlosť jazdy. S cieľom maximalizovať solárny výnos počas zastávok sa tímu pomocou informačného displeja solárneho zariadenia (Tech View) podarilo dosiahnuť optimálne nastavenie modelu VISION EQXX.

Významný globálny vyslanec elektromobility, ktorý spája efektivitu s luxusom

Aj viac ako dva roky po predstavení je model VISION EQXX skutočným magnetom pre publikum. Za ten čas najazdil 23 340 kilometrov, aby tak v rôznych náročných reálnych podmienkach otestoval svoju prelomovú elektrickú technológiu. V regióne, ktorý sa často spája so superšportovými vozidlami a veľkými SUV, sa model VISION EQXX so svojimi kompaktnými rozmermi a štíhlymi proporciami postaral o veľký záujem. Nízky súčiniteľ odporu vzduchu len 0,17 v kombinácii s prepracovaným dizajnom typu fastback z neho robia vyhľadávaného vyslanca elektrickej mobility. Vzhľadom na to, že nabíjacia infraštruktúra je v mnohých častiach sveta stále nedostatočná, to bola cenná príležitosť na demonštráciu efektívnosti elektrických vozidiel s dlhým dojazdom v reálnych podmienkach – ďalší dôležitý aspekt stratégie elektrifikácie značky Mercedes-Benz.

Okrem dvoch doterajších testovacích jázd v Európe predstavil Mercedes-Benz model VISION EQXX aj v USA a Číne. Kľúčové cieľové skupiny na celom svete tak mali možnosť zoznámiť sa s realistickým príkladom luxusnej a udržateľnej elektrickej efektívnosti, ktorý je spôsobilý pre jazdu po verejných cestách.

VISION EQXX: cestovný denník v číslach

ŠtartMercedes-Benz Center, Rijád, 8. marca 2024, 4:15 hod. (AST)
PríchodMercedes-Benz Brand Center, Dubaj, 8. marca 2024, 19:57 hod. (GST)
TrasaRijád, Harad, Al Batha, Abú Zabí, Dubaj
Dĺžka trasy1 010 km
Celkový čas jazdy/ čas jazdy v pohybe14:42 h / 12:45 h
Priemerná rýchlosť68,7 km/h vrátane prestojov (1:57 h kvôli hraničnému priechodu a výmene vodiča) 79,4 km/h v pohybe
Maximálna rýchlosť140 km/h
Priemerná spotreba7,4 kWh/100 km1, čo zodpovedá hodnote cca 0,9 l/100 kmpre vozidlo s benzínovým pohonom

VISION EQXX: prehľad najdôležitejších technických údajov technologického nosiča

Obsah energie akumulátorakWh< 100
Menovité napätieVolt> 900
Hodnota cw 0,17
Čelná plocham22,12
VýkonkW180
Rázvormm2 800
Dĺžka/šírka/výškamm4 975/1 870/1 348
Prevádzková hmotnosťkg1 755

Značky: