Silnejúci fenomén internetu a sociálnych sietí spôsobil nárast kyberšikany a poškodzovania dobrého mena na internete.
Zasielanie útočných mailov, vytváranie dehonestujúcich stránok a blogov, zverejňovanie fotiek a videí s cieľom poškodiť inej osobe, či ohováranie v diskusných fórach. Podľa prieskumu UNIQA poisťovne až 60% ľudí nevie, ako sa proti takýmto útokom brániť. Úplne najzraniteľnejšie sú v tomto prípade deti. Kyberšikana sa totiž stala novým fenoménom na školách a zanecháva na psychike detí značné emocionálne rany.
Kým v minulosti boli deti šikanované najmä v reálnom živote, s nástupom digitálnych technológií sa prípady zraňovania či zosmiešňovania presunuli do virtuálneho sveta najmä u tínedžerov. Detskí psychológovia dokonca upozorňujú, že na internete dokážu byť deti krutejšie ako v reálnom živote. Šikana cez internet sa deje najčastejšie cez hanlivé komentáre k fotografiám, zastrašovanie a vydieranie cez správy či neoprávnené zverejňovanie intímnych fotografií či videí na internete. Takéto útoky môžu na psychike dieťaťa nechať vážne následky, niektoré prípady zo sveta dokonca skončili až samovraždou.
Inštitúcie zaoberajúce sa kyberšikanou odporúčajú rodičom, aby so svojimi deťmi neustále komunikovali a diskutovali aj o nástrahách online sveta. Mali by deti poučiť, aby o sebe nezverejňovali žiadne citlivé informácie, fotky či videá. Ľahko sa totiž môže stať, že ich niekto môže (hoci neoprávnene) šíriť ďalej.
Výbornou prevenciou je tiež stať sa súčasťou ich online sveta – byť ich priateľom na sociálnych sieťach, sledovať, koľko času trávia na internete a s kým. V súčasnosti už dokonca existujú aplikácie, vďaka ktorým môžu mať rodičia nad virtuálnym svetom ich detí významnú kontrolu.
Čo robiť, ak sa stanete obeťou kyberšikany?
To, že kyberšikana sa stala skutočným strašiakom dokazuje aj prieskum UNIQA poisťovne. Podľa neho sa až 60% opýtaných obáva toho, aby o ňom na internete nekolovali nepravdivé informácie. Prieskum zároveň ukázal, že najmä deti ani rodičia často nevedia, ako sa proti šikanovaniu cez sociálne siete alebo internet brániť. „Ak niekto bude na internete šikanovať Vás alebo Vaše dieťa, takýto prípad kryje kyberpoistenie.
Treba zavolať na asistenčnú službu a prípad nahlásiť, poisťovňa zabezpečí odstránenie alebo vytesnenie takýchto informácií z internetu. Takisto máte nárok na právne zastúpenie a úhradu s tým súvisiacich nákladov. Naše skúsenosti hovoria, že telefonát právnika poisťovne býva veľmi efektívny pri riešení takýchto citlivých sporov. Určite by sme zabezpečili mazanie dotyčných správ, blokovanie profilu a poskytli by sme právnu a IT asistenciu,“ tvrdí R. Koch.
Kyberpoistenie kryje nielen kyberšikanu ale ide o komplexnú ochranu pred poškodzovaním online povesti. Toto pripoistenie sa vzťahuje tiež na odcudzenie fotografií z mobilu a na ich zverejnenie, pokiaľ k ich odcudzeniu dôjde z dôvodov zneužitia identity poisteného, prípadne pokiaľ zverejnením dôjde k poškodeniu online povesti klienta. Za poškodenie on-line povesti sa považuje: ohováranie, urážka a nezákonné vyzradenie informácií o súkromnom živote.
„V prípade poškodenia on-line povesti alebo ak sa stanete obeťou kyberšikany , poisťovňa sa snaží v prvom rade o tzv. „Cleaning“ – odstránenie nepravdivých a poškodzujúcich informácií, prípadne tzv. „Flooding“ – vytlačenie takýchto informácií z predných miest vyhľadávačov. Máte tiež nárok na úhradu právnych krokov voči osobe, ktorá negatívne informácie o poistenom zverejnila ako aj voči vydavateľovi alebo web hostingovej službe, na stránkach ktorej boli negatívne informácie o poistenom zverejnené,“ vysvetľuje R.Koch z UNIQA poisťovne.
Z poistenia sú vylúčené informácie, ktoré zverejňujú spravodajské médiá a poistenie takisto nekryje spor medzi subjektmi, pokiaľ jeden z nich vystupuje anonymne a nemožno sa dostať k jeho registračným údajom.
Kyberpoistenie sa dá uzatvoriť k poisteniu domácnosti, vďaka čomu poskytuje ochranu celej rodine. Okrem poškodzovania online povesti kryje aj útoky v rámci elektronických platieb, ohrozenie virtuálnej identity v prípade zneužitia vašich údajov a riziko nákupu cez internet.
Zdroj: Uniqa