Bratislavsko-londýnska platforma Proto Sites uvedie 1.októbra druhé vydanie projektu Less Is Sound. Projekt prináša site-specific koncerty, zvukové performancie a medzidruhové akustické stretnutia v skrytých prírodných lokáciách v Bratislave.
Počas východu slnka sa predstavia umelci a umelkyne z Arménska, USA, Maďarska, Veľkej Británie, Česka a Slovenska. Zámerom projektu je sprostredkovať impulz pre kritické uvažovanie nad zvukom prírody v centre a na periférii miest v rámci ekologických a sociálno-politických kontextov. Projekt pod kurátorským vedením Juraja Hoppana uvedie päť nových skladieb pre vilončelo, saxofón, hlas, štrk,akordeón ale aj menej tradičné nástroje ako spätnú väzbu, cymatiku, Dunaj a “ticho”.
Umelectvo amplifikuje soundscape vybranej lokácie – jej prirodzenú hudbu, ktorá je bežne skrytá pod nánosmi vizuálnych vnemov, pod vodnou hladinou alebo pod hlukovým smogom mesta. Zámerom je rešpektovať lokálny soundscape a zároveň s ním pracovať ako s nosnou matériou.
Lucie Vítková je oceňovaný*á český*á skladateľ*ka, improvizátor*ka a performer*ka (akordeón, hičiriki, syntetizátor a step) žijúci*ca v New Yorku. Vítková rozozvučí krajinu v participatívnej performance využívajúcej Dunaj, steblá tráv, akordeón a piesok rozpohybovaný basovými frekvenciami.
Adela Mede skúma vzťah hlasu s technológiou a terénnymi nahrávkami. V rámci Less is Sound predstaví novú site-specific performance v zložení najmladšej generácie interpretstva: jej vokál budú dopĺňať Jakub Smiček – akordeón, Martin Smiček – saxofón, Kara Taylor – violončelo.
Georgij Bagdasarov je arménsky multiinštrumentalista a vizuálny umelec. Hrá na saxofón, preparovanú gitaru, nájdené objekty a gramofón. Jonatán Pastirčák v posledných rokoch vystupuje najmä v rámci projektu Isama Zing, s ktorým sa pohybuje medzi klubovou hudbou a experimentálnou popovou produkciou. Less is Sound predstaví odbočku k jeho elektroakustickým koreňom, v rámci ktorých Bagdasarov figuroval ako občasný spolu-improvizátor.
Tomáš Prištiak, ktorý stojí za projektom Tante Elze a vydavateľstvom Weltschmerzen predstaví skladbu Dunajské štrky. Zvuková správa spopod hladiny vychádza z jeho fascinácie neviditeľnými prírodnými procesmi, konkrétne z cestovania masy štrkov po dne dunajského koryta.
Maďarský bubeník Áron Porteleki zahrá najtichšie sólo na bicie v doprovode opereného umelectva – lokácia s pralesným charakterom je domovom až päťdesiatich druhov vtákov.
Podujatie uzavrie (ne)závislá pohybová umelkyňa Eva Priečková a vizuálna umelkyňa pôsobiaca naprieč médiami Katarína Poliačiková, ktoré budú ‚DRŽAŤ RIEKU‘ / stávať sa riekou v rovnomennej pohybovej performance so silným presahom k tzv. deep listening.
Miesto podujatia bude zverejnené niekoľko dní pred podujatím prostredníctvom instagramu vydavateľstva Proto Sites @protosites
Podujatie sa koná s podporou z verejných zdrojov z Fondu na podporu umenia (hlavný partner) a z Nadácie mesta Bratislavy.