V Európskom parlamente sa hlasovalo, v prenesenom význame, o budúcnosti dopravy.
Podľa portálu Euractive sa jeden z dokumentov, o ktorých sa hlasovalo, týkal leteckej dopravy. Týkal sa emisných kvót pre tento typ dopravy a letecké spoločnosti by tak mali platiť viac za znečisťovanie planéty. V podstate by išlo o to, aby každý let odlietajúci z územia Európskej únie, platil za emisie CO2. Letecké spoločnosti by to realizovali cez systém obchodovania s emisiami a do roku 2025 by prišlo k zrušeniu bezplatných kvót.
Reakcia na sebe nenechala dlho čakať a je jasné, že prví odporcovia budú práve z radov leteckých firiem. Aktuálne je totiž viac ako polovica emisií pokrytá bezplatnými kvótami. V roku 2019 bolo spoločnostiam odpustených približne 800 mil. eur. Hovorca skupiny A4E, ktorá zastupuje letecké spoločnosti, sa vyjadril, že tento návrh by zdražil letecké cestovanie. Problém je v postupnom znižovaní kvót až do finálneho zastavenia v roku 2025 a tiež v nedostupnosti dekarbonizačných technológií, napríklad vo forme udržateľných leteckých palív.
Aj podľa webu Euractiv zatiaľ nejde o horúcu tému a netreba z toho robiť bulvárny plátok. Ako prvé, hlasovanie sa uskutočnilo len vo výbore pre životné prostredie. A po druhé ho musí schváliť Európsky parlament na plenárnom zasadaní. Následne bude otvorená cesta na rokovania s vládami jednotlivých štátov.
Dopad na leteckú dopravu zatiaľ nie je jasný. Ako veľmi by sa zmenili ceny leteniek, sa môžeme len dohadovať. Všimnite si súčasnú cenotvorbu leteniek. Sú neraz lacnejšie ako vlaková či autobusová doprava. Za cenu taxíku z letiska do centra Paríža sa dostanete cez polovicu Európy. Na cenu vplýva viacero faktorov, nielen cena paliva, ale aj náklady na letiskové státie a ďalšie poplatky súvisiace s letom ako takým.
Už teraz sa dá odhadovať, že v tomto type dopravy nenastane pokles cien, jednak aj pre množstvo okolností vo svete a tiež pre chystané opatrenia EK. Takisto sa, ale, v tejto chvíli nedá jednoznačne povedať, že éra lacných leteniek sa postupne končí.
Zdroj: Euractive
Prečítajte si aj: