Otázka meškania vlakov nie je jednoznačná a vplyv na tieto udalosti má mnoho faktorov.

Zisťovali sme, ako je to s meškaním vlakov, ako funguje priorita vlakov na trati a či sa dá meškanie nejako predpovedať. Odpovede poskytol Dominik Drevický, hovorca ZSSK.

Železnica, ako ju chápe bežný človek, je zložená z troch hlavných častí (firiem). ŽSR – Železnice Slovenskej republiky sú koľaje, stanice a ďalšia infraštruktúra. ZSSK je Železničná spoločnosť Slovensko, a to sú vlaky, ktoré po koľajniciach jazdia. No a potom tu máme Cargo Slovakia, ktorému sa v článku nevenujeme.

Všetky aktuálne informácie z prevádzky o meškaniach a operatívnych zmenách v doprave ZSSK zverejňuje na sociálnej sieti Mastodon, ktorá slúži ako kanál pre dopravné spravodajstvo. Je to najlepší spôsob, ako sledovať dianie v ZSSK. Využiť môžete aj Facebook. Funguje to podobne ako kedysi na Twitteri. Účet na tejto sieti už nie je aktívny.

Prečo sa dĺžka meškania neustále posúva?

Situácia, keď sa meškanie posúva po 10 minútach, je mnohým dobre známa. Nakoniec sa z pôvodných 15 minút stane 70, no vopred to neviete. Podľa ZSSK sa železničná prevádzka podobá živému organizmu.

Ak sa na jednej trase stane nečakaná mimoriadna udalosť (napríklad lom koľaje či spadnuté trakčné vedenie, najčastejšie z dôvodu počasia) alebo nehodová udalosť (napríklad zrážka vlaku s osobou/cestným motorovým vozidlom/zverou), ovplyvní to prevádzku aj iných vlakov, a to nielen na danej trase, ale často na celom Slovensku.

Predchádzať podobným udalostiam nie je vždy možné a takisto sa ani na ne vopred pripraviť. Preto sú cestujúci informovaní o meškaní postupne a nie o celkovom súčte predpokladaného času. Ten často nie je možné odhadovať.

Príkladom môže byť meškanie expresu z Košíc do Bratislavy. Plánované príchody a odchody z jednotlivých staníc naberajú na meškaní a posúvajú sa. Tým sa narušujú aj plánované príchody a odchody vlakov v konkrétnych staniciach, a to po celej trati.

Akonáhle je meškanie privysoké, je možné, že zasiahne aj do začiatku jazdy vlaku na opačný smer. Pôvodne meškajúci vlak má čas na obrátenie súpravy. Meškanie však tento čas skracuje a následne mešká vlak už zo svojej východiskovej stanice. Meškanie sa však dá aj skrátiť. Platí to najmä pre diaľkové vlaky.

Tie majú v niektorých staniciach rezervu a namiesto obvyklého času státia ( 1-3 minúty) majú 6-minútové státie. Vtedy vlak nečaká v stanici 6 minút, ale po nevyhnutých úkonoch (nástup a výstup cestujúcich, prípadne striedanie personálu) je pripravený na odchod.

Kde zistiť meškanie?

Na stránke aplikacie.zsr.sk/infotabule sa dá zistiť meškanie jednotlivých spojov tak, ako je uvedené na informačných tabuliach v staniciach. Aplikácie, ktoré používate na smartfóne, prípadne iné webové stránky, zobrazujú meškania vlakov zväčša až po štarte z východiskovej stanice. Prostredníctvom tejto stránky máte možnosť zistiť, či bude meškať vlak z bratislavskej hlavnej stanice a prípadne s tým vopred počítať.

aplikacie-zsr-tabule-vlakovZdroj: ŽSR

Dá sa predpovedať meškanie na opačný smer?

Otázkou je, či sa dá predpovedať meškanie konkrétneho vlaku, ak vlak zo Žiliny do Bratislavy mešká hodinu. Bude meškať niektorý z vlakov vychádzajúcich z Bratislavy? Odpoveďou zo strany ZSSK je:

„Prevádzka sa riadi operatívne, teda podľa udalostí, ktoré v daný čas vzniknú. V prípade mimoriadností máme postupy, ktorými sa naši kolegovia v prevádzke riadia. Ak dôjde k nepredvídateľným situáciám, niekedy viacerým naraz, robíme všetko preto, aby to naši cestujúci pocítili čo najmenej a snažíme sa hľadať vhodné alternatívy ich ďalšej cesty.“

Žiadna reštaurácia

Nielen meškanie, ale aj chýbajúce reštauračné vozne. To je situácia, ktorá príliš nepoteší cestujúcich, ktorí s nimi počítali. Najesť sa vo vlaku je fajn zážitok a vôbec to nie je drahé. Toto odporúčame vyskúšať. Faktom ale je, že najesť sa v reštauračnom vozni môžete, len ak je vo vlakovej súprave zaradený. Nezaraďovanie reštauračných vozňov je typické nielen pre ZSSK, ale aj České dráhy alebo maďarské MÁV, ktoré vypravujú medzinárodné vlaky EC.

Podľa ZSSK je najčastejším dôvodom dĺžka opráv a servisovanie. Pri reštauračných vozňoch sa niekedy stane, že dodávka náhradných dielov je náročná a dlhšie trvá. Predsa len ide o iný typ vozňa, ktorý si vyžaduje osobitú údržbu.

Železnice zároveň dodávajú: „Do konca tohto roka by nám mali byť od zmluvného dodávateľa dodané ďalšie nové reštauračné vozne. Veríme, že aj to dopomôže k zlepšeniu situácie.“

160 km/h iba na papieri?

Na trati, ktorá je modernizovaná a umožňuje túto rýchlosť, nie vždy idú vlaky takto rýchlo. Ak ale ide všetko podľa plánu, expres z Bratislavy do Trenčína (do Košíc cieľovej stanice) spraví BA-TN za 57 minút. A to je teda rekord, keďže podľa cestovného poriadku má na to 59 minút.

Niekedy sa stane, že na diaľkový vlak je nasadený rušeň, ktorý môže ísť maximálnou rýchlosťou 120 km/h a nie 160 km/h. To že ide nižšou rýchlosťou, môže spôsobiť jeho meškanie, keďže vlak nejde presne v plánovaných časoch podľa cestovného poriadku. Meškanie následne môže spôsobovať aj kapacita trate, resp. ďalšie obmedzenia, ktoré sú alebo nie sú plánované.

REX nie je Ex alebo aká je tu priorita?

Podľa predpisu Z1 manažéra infraštruktúry (ŽSR), ktorým sa ZSSK riadi, je tu nariadenie týkajúce sa vlakov:

Ak sú vlaky zmeškané, musia sa vykonať také opatrenia na vlakovej doprave, aby sa zmeškanie vlakov zmenšilo a neprenášalo na iné vlaky. Aby sa zmeškanie neprenášalo, zamestnanci riadiaci dopravu sú povinní upraviť križovanie, predchodenie následných vlakov tak, aby jazda menej dôležitého vlaku nespôsobovala meškanie dôležitejšieho vlaku.“

To znamená, že ZSSK sa aktívne stará o to, aby vyššie postavené vlaky mali prednosť. Ide napríklad o uprednostnenie IC pred Ex alebo Ex pred osobným vlakom alebo vlakom kategórie REX.

Prečo sú vlaky odriekané?

Z našej regionálnej skúsenosti vidíme časté odrieknutie vlakov do Trnavy. Vy určite vidíte iné spojenia do miest vo vašom regióne. Dôvodom sú mimoriadne udalosti na trati Trnava – Bratislava.

Okrem nehodových a mimoriadnych udalostí sú vlaky odriekané najčastejšie v prípade vysokého meškania vlakov a obratu týchto vlakov. Pre ostrý obrat v stanici nestíhajú svoj následný čas odchodu.

Zdroj: ZSSK, vlastné

Prečítajte si aj:

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.