LM je pre automobilku Lexus v Európe úplne novým typom vozidla. Jeho názov je odvodený od Luxury Mover, ktorý v sebe spája kvality vlajkovej limuzíny a súčasne väčšej priestrannosti MPV.
Je to vozidlo s dvojakým charakterom: môže to byť priestor na skutočný relax, ale súčasne aj flexibilná pojazdná kancelária ak potrebujete pracovať. V ponuke sú dve verzie. Prvou je štvormiestny model, ktorý ponúka zadnú kabínu s dvoma veľkými multifunkčnými sedadlami ako z 1. triedy v lietadlách. Druhou je sedemmiestna verzia, ktorá má dva rady plnohodnotných zadných sedadiel a ďalšie miesto na sedenie v strede tretieho radu.
Sedadlá poskytujú ideálnu oporu a pohodlie, prostredie kabíny je precízne regulované z hľadiska teploty, kvality vzduchu a osvetlenia. K dispozícii je jednoduchý prístup k viacerým možnostiam pripojenia a zábavy. Súčasťou sú zákazkové referenčné audiosystémy s priestorovým zvukom Mark Levinson 3D Surround Sound a (v štvormiestnom modeli) aj 48-palcový ultraširokouhlý monitor s rozlíšením HD.
Príjemné ticho
V prípade modelu LM má hlavné slovo pohodlie. Lexus preto vyvinul aj nový jazdný režim komfortu na zadných sedadlách. Ten využíva nové systémy brzdenia, ovládania karosérie a vylepšený výkon odpruženia. Zároveň je v kabíne ticho a znížené sú aj vibrácie.
Cieľom bolo dosiahnuť zvláštny druh ticha – také, ktoré by pôsobilo skôr prirodzene na rozdiel od niekedy až tiesnivo pôsobiaceho „absolútneho ticha“, aké môžete zažiť vo zvukotesnej miestnosti. Je to niečo ako prechádzka tichým lesom, kde sa upokojujú vaše zmysly. V modeli LM môžu cestujúci pohodlne viesť rozhovor, sledovať film alebo sústrediť sa na prácu.
Na potlačenie hluku pneumatík pri zdroji sa použili kolesá a pneumatiky so zníženou hlučnosťou. 19-palcové kované disky kolies z ľahkých zliatin využívajú nový otvorený rezonátor. Presne vypočítaná bola dokonca aj poloha stieračov, aby sa minimalizovala tvorba hluku vetra.
Systém aktívnej regulácie hluku (ANC) v kabíne prenáša zvukové vlny s opačnou fázou cez zvukový reproduktor. Činnosť tohto systému je presne riadená špeciálnym mikrofónom, ktorý sleduje zadnú časť kabíny v štvormiestnom modeli a prednú a zadnú časť v sedemmiestnej verzii vozidla.
Dizajn exteriéru
Nový Lexus nadväzuje na uvedenie najnovších modelov NX a RX a plne elektrického modelu RZ 450e. Prichádza v dizajne „dôstojnej elegancie“ s vysokou manévrovateľnosťou. Je to auto s dĺžkou vyše 5 metrov a rázvorom kolies 3000 mm, čo je nevyhnutné na vytvorenie veľkolepého priestoru pre cestujúcich vzadu.
Charakteristická mriežka chladiča má povrchovú úpravu vo farbe karosérie, čo dodáva prednej časti auta nápadnejší a jednotnejší vzhľad. Veľké posuvné bočné dvere zabezpečujú jednoduchý prístup do vozidla. Vzadu po celej šírke karosérie sa tiahne svetelná lišta v tvare písmena L .
Prispôsobiteľný interiér
Priestor vzadu pre cestujúcich je priestranný. Je to osobný obytný priestor a mobilná kancelária. Všetko v čistom dizajne. V štvormiestnom modeli sú vzadu len dve multifunkčné sedadlá. Ďalej je tu deliaca priečka medzi prednou a zadnou časťou kabíny, v ktorej sa nachádza 48-palcový ultraširokouhlý monitor a presklený panel. Ten sa dá stmaviť na zaistenie súkromia. Obsah môžete streamovať priamo zo svojho kompatibilného smartfónu alebo tabletu alebo sa pripojiť k obrazovke prostredníctvom konektorov HDMI. Systém je rovnako vhodný na zábavu ako aj na pracovné porady online.
Audiosystém s priestorovým zvukom Mark Levinson 3D Surround Sound obsahuje 23 reproduktorov. Komfort zabezpečujú tepelné snímače na zabezpečenie presnej kontroly a usmerňovania vyhrievania a vetrania.
Dvojité elektricky nastaviteľné sedadlá v štvormiestnom modeli LM boli vyvinuté na základe podrobnej analýzy pohybu ľudského tela počas cesty. Konštrukcia vyhovuje ľuďom rôznych výšok a s rôznou fyziognómiou tela. Počas pohybu vozidla by ste mali byť schopní pohodlne písať rukou. Bočné vedenie sedadiel pomáha lepšie držať telo na mieste a udržiava panvu vo vzpriamenej polohe a nebudete sa hrbiť.
Pevné opierky hlavy napomáhajú udržiavať stabilitu jadra tela. Obe zadné sedadlá sa dajú sklopiť do plne vodorovnej polohy na spôsob lôžka v lietadle* a majú integrované otomany s výsuvnými opierkami nôh.
Vankúše sedadiel pohlcujú vibrácie a vytvárajú mäkký povrch na pevnom podklade. Okrem elektrického nastavenia polohy, vyhrievania a vetrania sú vybavené aj systémom bedrovej opierky so vzduchovými vreckami so štyrmi nastaveniami, aby sa vyplnila medzera medzi operadlom a telom cestujúceho. Vyhrievanie sedadiel je rozšírené aj na otomany na nohy a lakťové opierky.
Na uvoľnenie chrbta a stehien je k dispozícii sedem rôznych masážnych funkcií v sedadle, pričom jednotlivé programy trvajú do 15 minút.
Pozornosť sa venovala aj predným sedadlám, ktoré sú navrhnuté tak, aby zabezpečovali optimálne rozloženie tlaku a opory tela pri prejazde zákrutami.
Osobné preferencie pre klimatizáciu, osvetlenie zadnej časti kabíny, tienenie okien a polohu sklápania sedadiel si môžete zvoliť pomocou jednodotykového ovládania, pričom ovládanie je prispôsobené každému cestujúcemu.
V štvormiestnom modeli LM sa použila koncepcia „skrytej technológie“, pričom nastaviteľné stolíky sa vyklápajú z lakťovej opierky sedadiel a možno ich otočiť, ak chcete siahnuť po taške alebo načiahnuť sa k odkladacej priehradke. Dosky stolíkov sú vyrobené z vysokopevnostného horčíka a potiahnuté kožou, aby mali protišmykový povrch.
V skrytých úložných priestoroch v oboch bočných stenách sú umiestnené osobné nabíjacie stanice s bezdrôtovou nabíjačkou zariadení a konektormi USB. K dispozícii sú aj svetlá na čítanie, osvetlené držiaky nápojov a kozmetické zrkadlá a ovládacie prvky v tvare sedadla na elektrické nastavenie. V stredovej priečke je samostatná ľavá a pravá odkladacia schránka, chladnička, kam sa zmestia dve fľaše šampanského alebo tri plastové fľaše s objemom 500 ml. Vedľa posuvných dverí sa nachádza držiak na dáždnik.
Multifunkčný panel v štýle smartfónu
Rýchle a intuitívne nastavenie viacerých prvkov a funkcií kabíny zabezpečuje samostatný ovládač, ktorý je navrhnutý ako smartfón. Takto sa dá ovládať audiosystém, nastavenia klimatizácie, funkcie sedadiel, osvetlenie interiéru a rolety na oknách v štvormiestnom modeli. Ak sa ovládač vzdiali z bezprostrednej blízkosti vozidla, zaznie výstražný zvukový signál.
Lexus LM má aj funkciu rozpoznávania hlasu. Mikrofóny v druhom rade sedadiel sú umiestnené tak, aby vedeli rozpoznať, či hovorí cestujúci na ľavej alebo pravej strane. Tak je možné individuálne nastaviť klimatizáciu, polohu sedadla a osvetlenie.
Nákladový priestor
Model LM má veľkorysý nákladový priestor, do ktorého sa v štvormiestnej verzii vojdú dva kufre s dĺžkou 77 cm. V sedemmiestnom modeli sa dajú prepraviť štyri kufre s dĺžkou 77 cm alebo päť takýchto kufrov, ak sa vyklopia sedadlá v treťom rade. Maximálny objem nákladu je 752 litrov pre štvormiestny LM a 1 190 litrov pre sedemmiestny.
Elektrifikované hnacie ústrojenstvo
Model LM 350h využíva 2,5-litrový hybridný elektrický pohon bez nutnosti dobíjania, ktorý poháňa aj nové modely NX 350h a RX 350h. Maximálny výkon motora je 250 k/184 kW s maximálnym krútiacim momentom 239 Nm. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h je možné dosiahnuť za 8,7 sekundy pre FWD a 9,1 sekundy pre model AWD. Maximálna rýchlosť oboch modelov je 190 km/h.
U nás predávané modely sú štandardne vybavené elektronickým pohonom všetkých kolies E-Four od spoločnosti Lexus. Pomer krútiaceho momentu predného/zadného pohonu sa automaticky nastavuje v rozmedzí 100:0 až 20:80, čo zaisťuje bezpečné ovládanie vozidla pri rozjazde alebo prejazde zákrutami na nespevnenom alebo klzkom povrchu.
Ako vyriešiť problém dynamiky jazdy
MPV sú zámerne vysoké a majú vysoké ťažisko, v dôsledku čoho sú pri jazde citlivejšie na účinky bočného vetra a kvalitu povrchu vozovky. Veľké dvere a okná majú taktiež vplyv na zotrvačnosť a pocit pri riadení.
Lexus preto pri LM použil platformu architektúry GA-K, ktorá priniesla výhody nižšieho ťažiska a vyššej tuhosti karosérie. Tá sa zvýšila aj vďaka laserovému zváraniu skrutiek a použitiu konštrukčných lepidiel, výstuží a zosilnení v kľúčových oblastiach. Hmotnosť vozidla sa znížila vďaka použitiu hliníka a tenkej ocele na vonkajších paneloch.
Odpruženie
Adaptívne variabilné odpruženie (AVS), ktoré je súčasťou štandardnej výbavy vozidla využíva frekvenčne citlivé ventily v tlmičoch. To upravuje výkon tlmičov na úrovni mikroamplitúdy a vysokej frekvencie, čím sa znižuje vplyv z povrchu vozovky. Ďalšie vylepšenie je pri komponentoch zavesenia kolies a zlepšila sa tak odozva riadenia.
Brzdový systém
Model LM je vybavený elektronicky riadeným brzdovým systémom AHB-G, ktorý využíva vysokovýkonné čerpadlo na zaistenie jednoduchej použiteľnosti a spoľahlivo prirodzeného pocitu pri brzdení s dobrou ovládateľnosťou a odozvou. Nezávislá regulácia tlaku vpredu a vzadu zabezpečuje stabilitu pri brzdení.
Systém kontroly polohy vozidla pri brzdení reguluje nakláňanie a náklon vozidla pri brzdení zmenou rozloženia brzdnej sily medzi prednou a zadnou časťou vozidla. Brzdový systém poskytuje aj funkciu riadenia plynulého zastavenia, vďaka ktorej sa zmierňuje „hojdanie“ vozidla pri zastavení. Brzdná sila sa nastavuje tak, aby sa stred otáčania vozidla posunul dozadu, nad zadnú nápravu, čím sa potláča zdvih karosérie.
Aktívna bezpečnosť a asistenčné systémy vodiča
Model LM je vybavený najnovšou generáciou systémov aktívnej bezpečnosti a asistenčných systémov pre vodiča v rámci bezpečnostného balíka Lexus Safety System+. Je tu núdzový asistent riadenia a adaptívny tempomat spolu s proaktívnym asistentom jazdy na zaistenie bezpečnejšej jazdy v pomalšej mestskej premávke. Systém sledovania vodiča nepretržite kontroluje bdelosť vodiča a v prípade, že nereaguje na výstražné upozornenia, jemne vozidlo zastaví, aktivuje výstražné svetlá. Následne spustí systém tiesňového volania eCall, aby privolal pomoc. Dvere sú vybavené elektronickým systémom plynulého otvárania e-Latch s asistentom bezpečného opustenia vozidla, ktorý upozorňuje na blížiacu sa premávku zozadu a zabraňuje neúmyselnému otvoreniu dverí, ktoré by mohlo viesť k nehode.
Technológie sa aktualizujú cez vzduch. Vozidlo LM sa dá vybaviť aj voliteľným rozšíreným bezpečnostným balíkom. Jeho súčasťou je asistenčná podpora pri zmene jazdného pruhu (LCA), ktorá zabezpečuje automatické riadenie pri zmene jazdných pruhov, keď vodič pri jazde na diaľnici použije smerové svetlá. Výhodou je aj systém upozornenia na premávku pred vozidlom, ktorý pomocou radarového monitorovania sleduje a upozorní vodiča na premávku blížiacu sa zo strán, keď nízkou rýchlosťou vychádza z križovatky.
Ceny
Model Lexus LUXURY LM350h, sedemmiestne vozidlo je v cene 127 000 eur. Model LM 350h SUPREME ako štvormiestne vozidlo je v cene 155 000 eur.
Zdroje: Lexus
Prečítajte si tiež