Ako súčasť svojho neustáleho úsilia prinášať inovačné a úžasné zážitky odhalila automobilka Lexus svoju víziu nadchádzajúcej generácie elektrifikovaných vozidiel pod názvom „Lexus Electrified“.
Od svojho vzniku v roku 1989 sa značka Lexus usiluje prinášať svojim zákazníkom úžasné, inovačné produkty a skúsenosti, ktoré podnecujú všetkých päť zmyslov. Odkedy Lexus v roku 2005 uviedol na trh model RX 400h, ide svetu príkladom ako priekopník technológií elektrifikácie. Predstavil napríklad dvojstupňovú redukčnú prevodovku a viacstupňový hybridný systém, vďaka čomu je technológia hybridných vozidiel Lexus mimoriadne výkonná a vyvoláva bezprostredný pocit z jazdy.
Cieľom vízie „Lexus Electrified“ je dosiahnuť zásadný posun v oblasti výkonu, jazdných vlastností a ovládania vozidiel, ako aj potešenia z jazdy – dokonca aj v rámci zmien, ktoré do oblasti mobility v našej spoločnosti prinieslo autonómne riadenie a elektrifikácia vozidiel.
S cieľom poskytnúť prirodzenú zábavu za volantom vyvíja Lexus technológiu integrovaného ovládania elektromotorov pre systém pokročilého ovládania pozície vozidla a ďalšie technológie elektrifikácie, ktoré majú posunúť pôžitok z jazdy ešte ďalej a od základu zmeniť podstatu luxusných vozidiel budúcnosti. V tejto súvislosti čerpá Lexus z toho, čo sa naučil pri vývoji základných technológií používaných v rámci obľúbeného radu hybridných vozidiel Lexus s autonómnym nabíjaním, ako napríklad systému riadenia akumulátora, modulov na reguláciou výkonu či elektromotorov.
Technológia Lexus Electrified umožňuje predovšetkým integrované ovládanie pohonného systému, riadenia, zavesenia kolies a bŕzd, čím sa využije špičkový potenciál technológie ovládania elektromotorov zdokonalenej v hybridných vozidlách. Pomocou tejto technológie môžeme ovládať hnaciu silu tak, aby sa zabezpečila ideálna pozícia vozidla podľa konkrétnej jazdnej situácie. Značka Lexus sa snaží aj naďalej ponúkať stále bezpečnejšie vozidlá, na ktorých je radosť jazdiť.
V záujme dosiahnutia tohto cieľa prinesie Lexus v roku 2020 na trh svoj prvý čistý elektromobil UX 300e, čím rozšíri svoju odozvu na potreby rôznych regiónov sveta vrátane vývoja vozidiel typu HEV, PHEV, BEV a FCEV.
V rámci svojho ďalšieho napredovania plánuje Lexus rozšíriť ponuku svojich elektrifikovaných vozidiel – začiatkom tohto desaťročia uvedieme prvý Lexus typu PHEV a novú špeciálnu (čisto elektrickú) platformu pre vozidlá BEV.
To najdôležitejšie o modeli Lexus LF-30 Electrified
Nový koncept „LF-30 Electrified“ stelesňuje víziu elektrifikácie spoločnosti Lexus
Koncepčné vozidlo LF-30 Electrified je zosobnením vízie „Lexus Electrified“. Pokrokový vzhľad očakávaný od vozidla typu BEV sa pri navrhovaní exteriéru pretavil do umeleckých kvalít, z ktorých vzišiel jeho výsledný futuristický tvar. Do interiéru je zasa presvedčivo začlenené autonómne riadenie a ďalšie nové technológie, ktoré jasne prezentujú odlišné nazeranie značky Lexus na svet.
Prirodzenou súčasťou jednotlivých komponentov Lexus Electrified je výkonnosť. A tak i najnovšia technológia spoločnosti Lexus posilňuje jej vedúce postavenie v oblasti vývoja systémov pre vozidlá HEV. Precízne ovládanie elektromotorov prináša okamžité úpravy pozície vozidla, aké v klasických automobiloch neboli možné.
Okrem toho využíva koncept LF-30 Electrified viacero pokročilých technológií, prostredníctvom ktorých hľadí do budúcnosti až do roku 2030 – ide napríklad o novú koncepciu kokpitu založenú na dizajnovej filozofii zameranej na človeka či systém elektronického riadenia.
Futuristický zovňajšok je predzvesťou vozidiel Lexus Electrified až do roku 2030
Automobilka Lexus prijala výzvu vytvoriť nový dizajn, ktorý je možné dosiahnuť len vo vozidle BEV poháňanom elektromotormi v kolesách, a vizuálne vyjadrila jedinečný tok energie vozidla LF-30 Electrified. Vozidlo svojím tvarom vizuálne stvárňuje energiu, ktorú produkujú kolesá v rohoch karosérie a ktorá prúdi smerom do kabíny a popri vodičovi prechádza priamo do vozovky.
Dizajnéri spoločnosti Lexus využili výhodný tvar vozidla bez kapoty, aký môže ponúknuť len BEV, a ďalej rozvinuli charakteristický „vretenovitý“ motív do celej architektúry vozidla. Presklenie okien, ktoré sa plynulo tiahne spredu dozadu, mohutné blatníky a svetlomety v tvare krídla teraz spoločne tvoria kontúry kultového vretena Lexus.
Tvar karosérie definuje elegantný, hladký predok, ktorý prechádza do ostrej, lineárnej zadnej časti. Svetlomety v tvare krídla spolu s ostrými zadnými svetlami a bočným nasávacím otvormi zaručujú skvelé aerodynamické vlastnosti a mimoriadny výkon chladenia, čím vzniká dokonalé spojenie štýlu a funkcie.
Priehľadnosť bočných okien je možné voľne nastavovať, čím cestujúci získavajú nerušený výhľad na okolité scenérie i vysokú mieru súkromia v noci či iných situáciách.
Farba prednej masky vozidla a vzory osvetlenia pomáhajú pri pohľade zvonka určiť, či vozidlo jazdí v normálnom režime alebo v režime autonómneho riadenia. Toto riešenie odráža snahu spoločnosti Lexus ponúkať vysokú úroveň štýlu aj funkčnosti. Farba karosérie „Voltaic Sky“ využíva prevratný náter s pridanými kovovými čiastočkami, čím sa dosahuje unikátna kvalita povrchu s jemným modrozeleným nádychom.
Inovačný interiér, ktorý podporuje technológie autonómneho riadenia, nový dizajn kokpitu a ešte viac
Dizajn kokpitu vychádza z novej koncepcie spoločnosti Lexus s názvom „Tazuna“, ktorá predstavuje základnú filozofiu zamerania na človeka v úplne novom svetle. V duchu toho, ako jednoduchá uzda dokáže navodiť vzájomné porozumenie medzi koňom a jazdcom, sa podarilo do veľkej miery skoordinovať spínače na volante s projekčným displejom a vytvoriť priestor, kde sa vodič môže sústrediť na jazdu a zároveň obsluhovať rôzne funkcie, ako napríklad navigáciu a audiosystém, či voliť jazdné režimy bez toho, aby musel odvrátiť pohľad či ovládať manuálne spínače.
Koncept LF-30 Electrified naznačuje, ako bude v budúcnosti vyzerať kokpit Tazuna. Využíva rozhrania budúcej generácie, napríklad ovládanie dotykovými gestami a vylepšené zobrazovanie informácií o vozidle prostredníctvom rozšírenej reality. Výsledný interiér poskytuje vodičovi aj ostatným cestujúcim pohodlné, príjemné prostredie.
Interiér spoločne definujú pocity otvorenosti a obklopenia, o čom svedčí aj riešenie predného sedadla spolujazdca, ktoré pripomína sedadlo prvej triedy v dopravnom lietadle. Pohodlie a funkčnosť interiéru ešte zvyšuje praktické umiestnenie všetkých spínačov a ovládacích prvkov na dosah ruky, ako aj veľký displej ovládaný dotykovými gestami pred sedadlom vodiča.
Zadné sedadlá využívajú technológiu umelých svalov, aby sa prispôsobili tvaru tela cestujúceho. Okrem toho podporujú rôzne režimy, ako napríklad funkciu sklopenia dozadu, relaxácie či výstrahy.
Audiosystém Mark Levinson vytvára posluchové prostredie budúcej generácie, kde precízne ovládanie reproduktorov pomáha dosiahnuť ideálny akustický priestor pre vodiča aj každého cestujúceho, v ktorom si môžu hudbu dokonale vychutnať. Reproduktory zabudované do opierok hlavy nielenže zabezpečujú optimálne zvukové prostredie, ale disponujú tiež funkciou potláčania hluku, zásluhou ktorej vzniká tichšia kabína.
Nad zadnými sedadlami sa nachádza strešné okno s možnosťou ovládania hlasovými povelmi. Jeho súčasťou je tiež displej „SkyGate“ ovládaný dotykovými gestami, na ktorom sa prostredníctvom rozšírenej reality zobrazujú rôzne informácie, napríklad realistická hviezdna obloha, obľúbené videá používateľa či dokonca navigácia.
Okrem toho, že sa interiér môže pochváliť unikátnym dizajnom, zároveň naznačuje, akým smerom sa bude uberať luxus budúcej generácie. A to prostredníctvom udržateľných materiálov, ktoré znižujú záťaž na životné prostredie. Na podlahe a na volante sa používa tradičný japonský materiál Yakisugi (opálené cédrové drevo). Recyklovaný kov spracovaný na vlákna sa zasa použil na vytvorenie skladaného obloženia dverí. Tento prístup vypovedá o odlišnosti a inovačnom duchu automobilky Lexus.
Model LF-30 sa môže pochváliť elektromotormi v kolesách, elektronickým riadením a systémom pokročilého ovládania pozície vozidla – vďaka tomu ponúka dynamický zážitok, ktorému sa v súčasnosti nič nevyrovná
Zámerom vozidla LF-30 je dosiahnuť zásadný posun v oblasti výkonu, jazdných vlastností a ovládania vozidla, ako aj potešenia z jazdy. Využíva na to viacero moderných technológií, dokonca aj nad rámec systému pokročilého ovládania pozície vozidla. Elektromotory vo všetkých štyroch kolesách a umiestnenie akumulátora nižšie do vozidla prispievajú k lepšiemu ovládaniu zotrvačnosti a zaručujú vyšší jazdný výkon. Technológie autonómneho riadenia a podporného dronu dávajú nahliadnuť do budúcnosti až do roku 2030 a poukazujú na široký záber hodnôt, ktoré vozidlá môžu ponúknuť.
Technológia integrovaného ovládania elektromotorov reguluje výstupný hnací výkon získavaný z elektromotorov s vysokým krútiacim momentom, aby mohla upraviť pozíciu vozidla v súlade s ľudským vnímaním. Úplne nezávislé ovládanie predných a zadných hnacích kolies umožňuje primerane zvoliť pohon predných, zadných alebo všetkých kolies v závislosti od jazdnej situácie. Kompaktné a ľahké pohonné jednotky poskytujú viac slobody pri definovaní rozloženia vozidla a vodičovi prinášajú najvyššiu úroveň komfortu, výkonu na požiadanie, bezpečnosti a spoľahlivosti bez ohľadu na povrch vozovky či jazdné podmienky.
Automobilka Lexus urobila zo systému pokročilého ovládania pozície vozidla hlavný prvok vízie „Lexus Electrified“, čím naznačila svoj zámer uplatniť túto technológiu v širokom meradle v rámci svojej ponuky elektrifikovaných vozidiel.
Systém elektronického riadenia odstránil mechanické prepojenia, čím umožnil flexibilnejšie ovládanie zatáčania v závislosti od jazdných podmienok a priniesol pocit z riadenia, ktorý presnejšie zodpovedá zámerom vodiča. Počas autonómneho riadenia možno volant sklopiť nadol, aby neprekážal, čo prispieva k pocitu väčšej otvorenosti.
Model LF-30, ako vozidlo BEV budúcej generácie, využíva technológiu bezdrôtového nabíjania, ktorá uľahčuje každodenné nabíjanie, a systém riadenia energie na báze umelej inteligencie, ktorý zabezpečuje optimálne rozdelenie elektrickej energie pre vozidlo aj domácnosť, ako aj ovládanie nabíjania zladené s denným programom používateľa.
Palubná umelá inteligencia rozlišuje hlasy jednotlivých cestujúcich a za pomoci osobných informácií uložených na ovládacom kľúči vodiča slúži ako jeho partner. Uľahčuje nastavovanie prvkov interiéru, napríklad teploty vzduchu a audiosystému, ako aj nastavovanie trás a cieľov navigácie. Zároveň ponúka návrhy týkajúce sa aktivít po príjazde. Okrem toho pozná preferencie vodiča a pomáha mu v reálnom čase ovládať nastavenia zavesenia kolies a pohonnej jednotky podľa jazdnej situácie.
Súčasťou koncept LF-30 Electrified je navyše aj podporný dron „Lexus Airporter“ s autonómnym ovládaním, ktorý dokáže vykonávať rôzne úlohy, ako napríklad samostatne prepraviť batožinu z batožinového priestoru vodiča až ku dverám vášho domu.
LF-30 Electrified vychádza z najnovšej koncepcie autonómneho riadenia pod názvom „Lexus Teammate“. Zahŕňa pokročilé podporné funkcie pre vodiča v podobe režimov Chauffeur a Guardian. Počas autonómneho riadenia sa k slovu dostáva technológia pokročilého ovládania pozície vozidla, takže cestujúci môžu si užívať pohodlie a duševný pokoj.
Obzvlášť vysokú úroveň pohodlia zabezpečujú tiež funkcie samostatného parkovania a vyzdvihnutia pri predných dverách, kde koncept LF-30 Electrified sám prejde z príjazdovej cesty až priamo ku dverám domu.
Lexus LF-30 Electrified – hlavné špecifikácie
Dĺžka (mm) | 5 090 |
Šírka (mm) | 1 995 |
Výška (mm) | 1 600 |
Rázvor (mm) | 3 200 |
Hmotnosť (kg) | 2 400 |
Jazdný dosah [WLTP] (km) | 500 |
Kapacita akumulátora (kWh) | 110 |
Rýchlosť nabíjania (kW) | 150 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (sekundy) | 3,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 |
Max. výkon (kW)/max. krútiaci moment (Nm) | 400/700 |