Lexus, v súlade so svojou snahou prinášať neustále pokrokové zážitky, odhalil víziu Lexus Electrified predstavujúcu nadchádzajúcu generáciu elektrifikovaných vozidiel Lexus. Tomuto okamihu predchádzala svetová premiéra konceptu Lexus LF-30 Electrified na 46. ročníku tokijského autosalónu 2019.
Lexus sa už od samotného vzniku značky v roku 1989 usiluje o to, aby zákazníkom vždy prinášal pokrokové riešenia a unikátne zážitky spojené s produktmi a so značkou, schopné osloviť všetkých päť ľudských zmyslov. Uvedením modelu RX 400h v roku 2005 sa Lexus postavil do čela svetových priekopníkov technológií elektrifikácie ako sú dvojstupňová redukčná prevodovka alebo viacstupňový hybridný pohon, účinne využívajúci hybridné technológie spôsobom, ktorý prináša vynikajúce jazdné schopnosti a bezprostrednú spätnú väzbu pri riadení, charakteristickú pre hybridné vozidlá značky Lexus.
Cieľom dnes predstavenej vízie „Lexus Electrified“ je dosiahnuť významný posun výkonových charakteristík, ovládania i radosti za volantom – hoci sa mobilita naprieč spoločnosťou postupne mení s nástupom autonómneho riadenia a elektrifikácie vozidiel.
V snahe zachovať typickú zábavu za volantom vyvíja Lexus nový vyspelý systém regulácie polohy karosérie a ďalšie technológie elektrifikácie pre ešte väčšiu radosť z riadenia a zásadnú premenu samotnej podstaty luxusných vozidiel budúcnosti. V tomto smere čerpá Lexus zo skúseností, ktoré nadobudol počas vývoja kľúčových technológií pre rad obľúbených hybridných modelov Lexus s elektrickým a benzínovým pohonom, ako sú napr. systém energetického manažmentu batérie, riadiace moduly výkonu alebo elektromotory. Technológia Lexus Electrified podporuje integrovanú kontrolu hnacieho ústrojenstva, riadenia, odpruženia a bŕzd, čím maximálne využíva potenciál technológie riadenia elektromotorov, postupne vyšľachtenej v hybridných modeloch značky. Prostredníctvom uvedenej technológie dokážeme regulovať hnaciu silu v prospech optimálnej polohy karosérie vozidla v každej jazdnej situácii. Snahou firmy Lexus je aj naďalej ponúkať vozidlá poskytujúce zábavu za volantom i bezpečnejšie cestovanie.
V rámci plnenia tohto cieľa plánuje Lexus odhaliť v novembri 2019 svoj prvý elektromobil s batériovým pohonom (BEV) – čím opäť reaguje na potreby zákazníkov v rôznych regiónoch po celom svete, kam spadá aj vývoj hybridných vozidiel (HEV), plug-in hybridov (PHEV), elektromobilov na batérie (BEV) a vozidiel poháňaných vodíkom (FCEV). V nadväznosti na to potom Lexus plánuje rozšíriť svoju modelovú ponuku elektrifikovaných vozidiel – začiatkom nadchádzajúcej dekády preto predstaví prvý plug-in hybridný Lexus a tiež novú špeciálnu platformu pre elektromobily na batérie. Do roku 2025 bude mať Lexus k dispozícii elektrifikované verzie všetkých modelov svojich vozidiel; cieľom je, aby predaje elektrifikovaných vozidiel predbehli predajné objemy modelov s klasickým spaľovacím motorom.
Lexus LF-30 Electrified – kľúčové vlastnosti
Nový koncept „LF-30 Electrified“ zhmotňuje víziu elektrifikovanej budúcnosti v očiach firmy Lexus
Koncepčný model LF-30 Electrified zhmotňuje víziu elektrifikovanej budúcnosti v očiach firmy Lexus. Ohľadom vyhotovenia exteriéru sa od batériového elektromobilu očakáva moderný imidž, a tak štylistické stvárnenie získalo výtvarné kvality, ktoré nadobúdajú futuristické formy; cieľom interiéru s dôrazom na autonómne riadenie a ďalšie nové technológie je naplno prejaviť distingvovaný svetonázor značky Lexus. Za jazdnými schopnosťami štúdie „Lexus Electrified“ stoja jednotlivé komponenty, ktoré spájajú najnovšie technológie Lexus s naším vedúcim postavením v oblasti vývoja systémov HEV. Vďaka precíznemu riadeniu elektromotorov možno v reálnom čase regulovať polohu karosérie, a to spôsobom, ktorý by pri klasickom automobile nebol možný. LF-30 Electrified okrem toho využíva celý rad vyspelých technológií s výhľadom až do roku 2030 – ako je napr. kokpit novej koncepcie, vychádzajúci z dizajnovej filozofie zameranej na človeka a čisto elektronický systém riadenia bez mechanickej väzby („steer-by-wire“) .
Futuristický exteriér naznačuje podobu elektrifikovaných vozidiel Lexus s výhľadom až do roku 2030
- Lexus sa chopil úlohy vytvoriť taký dizajn, ktorý je dosiahnuteľný len pri batériovom elektromobile poháňanom samostatnými elektromotormi v jednotlivých kolesách; návrhári značky Lexus tak prostredníctvom vonkajšej podoby LF-30 Electrified vyjadrili jedinečné toky energie v hnacom systéme. Vonkajší vzhľad vozidla má vyjadrovať energiu, ktorá vychádza z kolies posadených až do samotných rohov karosérie, prúdi smerom ku kabíne vozidla, obteká vodiča a potom sa hladko odovzdáva povrchu vozovky.
- Lexus využil jednu z výhod vyhradených iba elektromobilom, konkrétne tvarovanie karosérie „bez kapoty“; charakteristická vretenovitá maska chladiča Lexus bola tak ešte rozvinutá a teraz sa odráža v celej architektúre vozidla. Krivky ikonického „vretena Lexus“ sú votkané do skla v okne, plynule sa tiahnuceho od prednej časti až po zadok, atletických blatníkov, rovnako tak ako svetlometov v tvare krídel. Karoséria zaujme elegantnou a uhladenou prednou partiou, ktorá postupne prechádza do priamočiarej a ostro rezanej zadnej časti. K vynikajúcej aerodynamike a účinnému chladeniu prispievajú nielen svetlomety v tvare krídel, ale aj ostré hrany zadných svetiel a bočné prívody vzduchu, čo je len ďalší z príkladov umného spojenia štýlu a funkčných vlastností.
Priehľadnosť bočných okien je možné plynule upravovať, a poskytnúť tak pasažierom široký rozhľad dookola, rovnako tak ako vysokú mieru súkromia v noci či iných situáciách. Farba čelnej partie vozidla a luminiscenčné vzory pomáhajú pri pohľade zvonku rozpoznať, či sa vozidlo pohybuje v bežnom režime (t. j. vodič sa venuje riadeniu), alebo v režime autonómneho riadenia – ďalší dôkaz snahy návrhárov značky Lexus ponúknuť vysokú úroveň štylistického stvárnenia a funkčnosti. Farebný odtieň karosérie „galvanické nebo“ stavia na špičkovej technológii laku s vylúhovanými kovovými časticami na dosiahnutie jedinečnej kvality, okorenenej ľahko modrozeleným odtieňom.
Pokrokový interiér, efektívne využívajúci technológie autonómneho riadenia, novo koncipovaný kokpit a ďalšie prvky
Kokpit vozidla bol navrhnutý podľa novej dizajnovej koncepcie „Tazuna“ firmy Lexus, v súlade s ďalším posilňovaním kľúčovej filozofie zamerania na potreby človeka. Činnosť ovládacích prvkov na volante a HUD displeja je výrazne koordinovaná – predobrazom tu bol jazdec, ktorý pomocou jedinej opraty dokáže dosiahnuť vzájomné porozumenie so svojím koňom. Výsledkom je priestor, v ktorom sa vodič môže plne sústrediť na riadenie a súčasne ovládať najrôznejšie funkcie, ako napr. navigáciu, audio sústavu a prepínanie jazdných režimov, bez nutnosti preostrovať zrak alebo pracovať s ručnými spínačmi. LF-30 Electrified, naznačujúci budúcu podobu kokpitu Tazuna, používa rozhranie budúcej generácie, ako napr. ovládanie gestami a prepracované odovzdávanie informácií vozidla pomocou rozšírenej reality (AR). Výsledný interiér ponúka vodičovi aj celej posádke dostatok pohodlia a funkčnosti.
Usporiadanie predného sedadla pripomína sedadlo v prvej triede dopravného lietadla; interiér umne sprostredkuje pocit vzdušnosti a súčasne i bezpečného obkolesenia. Všetky spínače a ďalšie ovládacie prvky sú v pohodlnom dosahu; k pohodliu a funkčnosti interiéru prispieva aj veľký displej na ovládanie gestami pred sedadlom spolujazdca.
Zadné sedadlá sa vďaka technológii umelých svalov tvarovo prispôsobujú postave pasažiera a môžu tiež podporovať rôzne režimy, napr. sklopenie, relaxáciu alebo funkcie výstrahy. O ozvučenie budúcej generácie sa stará audiosystém Mark Levinson® s detailnou reguláciou reproduktorov na vytvorenie ideálneho akustického priestoru na počúvanie hudby vodičom i všetkými členmi posádky; reproduktory vstavané do opierok hláv poskytujú optimálne ozvučenie a zároveň disponujú funkciou potlačovania hluku, ktorá prispieva k tichému prostrediu na palube.
Sklenená strecha nad zadnými sedadlami ponúka funkciu hlasového ovládania a gestami ovládaný displej „SkyGate“, ktorý s využitím rozšírenej reality zobrazuje najrôznejšie druhy informácií, ako napr. realistickú hviezdnu oblohu, obľúbené videá používateľov, či dokonca údaje systému navigácie.
Interiér sa nielen chváli jedinečným dizajnom, ale tiež naznačuje smer luxusu budúcej generácie s využitím udržateľných materiálov v snahe znižovať dosahy na životné prostredie. V priestore podlahy a ovládačov volantu sa používa tradičný japonský materiál Jakisugi (zuhoľnatené cédrové drevo); pri výrobe plisovaných výplní dverí bol zase do vlákien zapracovaný recyklovaný kov. To je ďalšia forma vyjadrenia osobitného a pokrokového ducha značky Lexus.
LF-30 s elektromotorom v každom kolese, riadením bez mechanickej väzby a systémom regulácie postavenia karosérie dokáže ponúknuť dynamiku ako žiadny iný automobil
V snahe priniesť zásadný posun v jazdných schopnostiach, ovládateľnosti, kontrole nad vozidlom a radosti za volantom používa LF-30 nielen systém regulácie polohy karosérie, ale aj rad ďalších najmodernejších technológií. Elektromotory zabudované do každého kolesa vozidla spoločne s nízkou zástavbou batérie zaručujú priaznivejšie pôsobenie zotrvačných síl a vysokú úroveň jazdných schopností. Vo výhľade do roku 2030 je tu technológia autonómneho riadenia a podporného dronu pre ďalšiu pridanú hodnotu ponúkanú budúcimi vozidlami.
Vyspelý systém regulácie polohy karosérie (Advanced Posture Control) zabezpečuje precíznu kontrolu hnacej sily elektromotorov s vysokým krútiacim momentom, a uspôsobuje tak polohu karosérie vozidla v súlade s vnímaním človeka. Vďaka úplne nezávislej kontrole predných a zadných poháňaných kolies je možné podľa potreby a aktuálnej situácie zaistiť pohon samotných predných kolies, pohon samotných zadných kolies, resp. stály pohon všetkých kolies. Kompaktné a ľahké hnacie jednotky dávajú širší priestor návrhárom karosérie a vodičovi zase umožňujú vychutnať si ideálne ovládanie vozidla, bez ohľadu na povrch vozovky alebo jazdné podmienky.
Vyspelý systém regulácie polohy karosérie považuje Lexus za kľúčovú súčasť vízie „Lexus Electrified“, a má preto v pláne uvedenú technológiu používať naprieč celým modelovým radom elektrifikovaných vozidiel tejto značky.
Čisto elektronický systém riadenia úplne odbúrava mechanické spojenie a umožňuje flexibilnejšiu kontrolu zatáčanie v závislosti od jazdných podmienok; vyznačuje sa aj citlivejším riadením v súlade so zámermi vodiča. Prispieva tiež k veľmi vzdušnej atmosfére na palube, pretože počas autonómneho riadenia možno ovládač riadenia posunúť vpred mimo priestoru vodiča.
LF-30 ako batériový elektromobil budúcej generácie využíva technológiu bezdrôtového nabíjania na zjednodušenie každodenného života, rovnako aj systém hospodárenia s energiami na báze umelej inteligencie, umožňujúci optimálnu distribúciu elektriny medzi vozidlom a domácnosťou, a taktiež reguláciu nabíjania koordinovanú s každodenným časovým rozvrhom používateľa.
Palubná technológia umelej inteligencie rozpoznáva hlasy jednotlivých pasažierov a funguje ako cestovný partner s využitím informácií na mieru, uložených v elektronickom kľúči vodiča. Pomáha prispôsobiť jednotlivé súčasti prostredia interiéru, ako napr. teplotu vzduchu a audiosystém, nastavenie trás navigácie a ciele, rovnako ako aj navrhovať aktivity po príchode do cieľa. Pozná vodičove preferencie a pomáha v reálnom čase regulovať odpruženie a nastavovať hnaciu jednotku v závislosti od aktuálneho prostredia.
LF-30 Electrified využíva technológiu podporného dronu „Lexus Airporter“. Lexus Airporter dokáže pomocou autonómneho ovládania napríklad nezávisle dopraviť batožinu od prahu dverí domu až do kufra vozidla.
LF-30 Electrified s využitím najmodernejšej technologickej koncepcie autonómneho riadenia „Lexus Teammate“ disponuje vyspelými funkciami na podporu riadenia v podobe režimov Chauffeur (vodič), resp. Guardian (ochranca). Počas autonómneho riadenia s využitím vyspelého systému regulácie polohy karosérie si celá posádka vychutnáva pohodlie a pocit bezpečia. K mimoriadnej úrovni pohodlia prispieva aj funkcia autonómneho parkovania a vyzdvihovania posádky pri prahu dverí, keď sa LF-30 Electrified nezávisle presunie od príjazdovej cesty až k prahu domu.
Hlavné špecifikácie štúdie Lexus LF-30 Electrified
Dĺžka (mm) | 5 090 |
Šírka (mm) | 1 995 |
Výška (mm) | 1 600 |
Rázvor (mm) | 3 200 |
Hmotnosť (kg) | 2 400 |
Maximálny dojazd [podľa WLTP] (km) | 500 |
Kapacita batérie (kWh) | 110 |
Nabíjací výkon (kW) | 150 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 3,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 |
Max. výkon (kW)/max. krútiaci moment (Nm) | 400/700 |
Okrem prezentácie LF-30 Electrified bude na stánku Lexus na Tokijskom autosalóne priestor „Lexus Senses theatre“ (Divadlo zmyslov Lexus), kde návštevníci budú môcť zakúsiť „stimuláciu piatich zmyslov“. Súčasťou divadla sú dve samostatné zážitkové zóny, zvuková a vizuálna. V Divadle 1 sa sluchové zmysly stimulujú živočíšnym zvukom motora Lexus LFA, sprostredkovaným systémom priestorového ozvučenia 360°.
Divadlo 2 ponúka vizuálne zážitky spojené s modelom Lexus LC pomocou video mapping – model mení svoj vzhľad podľa dennej doby a uhla pozorovania. Vďaka použitému usporiadaniu stánku môžu diváci lepšie porozumieť filozofii značky Lexus a vychutnať si stimuláciu zmyslov prostredníctvom osobných zážitkov.