Kamery na vozidlách namiesto bočných zrkadiel už dávno nie sú sci-fi. Lexus uvažuje o zavedení tejto technológie aj mimo Japonska, vrátane východnej Európy. Vyplýva to z vyjadrenia prezidenta Lexus International Yosihira Sawa. Objavia sa onedlho Lexusy bez klasických bočných zrkadiel aj na našich cestách?
Vyhlásenie Yoshihira Sawu citoval portál Automotive News. Ako povedal prezident spoločnosti Lexus International, japonská značka v súčasnosti posudzuje právnu situáciu a dopyt po takomto riešení na iných trhoch. Lexus je výrobcom prvého sériovo vyrábaného automobilu v histórii, v ktorom klasické bočné zrkadlá nahradili kamery. Na japonskom trhu nedávno debutoval sedan ES vybavený touto technológiou.
Dostanú sa skoro na európsky trh?
V tejto chvíli môžu byť najväčšou prekážkou na ceste k zavedeniu tejto inovatívnej technológie v iných krajinách predpisy. V Európe, rovnako ako aj v mnohých iných častiach sveta, zákon vyžaduje, aby mali autá klasické zrkadlá. Situácia sa však môže onedlho zmeniť. Prvou krajinou, ktorá povolila používanie kamier namiesto zrkadiel, je práve Japonsko. Vďaka rozhodnutiu japonskej vlády a novému Lexusu ES možno uvidíme autá vybavené touto inovatívnou technológiou aj na našich cestách. Analytici špekulujú, že nepotrvá dlho a Európska únia by mohla byť ďalším regiónom, kde spomenuté riešenie nájde využitie. Na zozname nechýbajú ani Spojené štáty a Čína.
Kamery víťazia
Nahradenie zrkadiel kamerami by prinieslo mnoho výhod. V systéme Lexus Digital Outer Mirrors System je obraz toho, čo sa deje za autom aj vedľa neho. Vodič obraz vidí vo vnútri auta na dvoch displejoch umiestnených na bočných stĺpikoch. Na vonkajšej časti auta sú umiestnené iba kamery, ktoré zaberajú menší priestor ako klasické bočné zrkadlá. Takéto riešenie zmenšuje odpor vzduchu a v dôsledku toho aj spotrebu paliva, rovnako ako šum pri rýchlej jazde. Zlepšuje tiež viditeľnosť v okolí stĺpikov. Kamery zmenšujú mŕtvy uhol a umožňujú zobrazovať na displeji dodatočné informácie – napríklad pomocné línie počas parkovania.
Majiteľ vozidla sa nemusí obávať znečistenia – kamery sú chránené pred dažďom a snehom. Technológia nebude ani neúmerne drahá. Za systém Lexus Digital Outer Mirrors v najnovšej verzii modelu ES Japonskí vodiči zaplatia navyše 216 000 jenov, čo je približne 1667 €.
Dobre známa novinka
I keď model Lexus ES odštartoval skutočnú revolúciu, nápad auta s kamerami namiesto bočných zrkadiel nie je novinkou. Na autosalónoch sa už roky objavovali koncepty s kamerami – Lexus v roku 2003 predstavil koncept LF-S vybavený touto technológiou. Prednosti použitia kamier si uvedomujú aj iné automobilky – napríklad Audi, BMW či Mercedes.