Sledoval som poslednú sériu podnikateľského akcelerátora Jama Levova. Okrem inšpirácie zaujímavých podnikateľských nápadov ma zaujala jedna vec.
Porota zložená zo skúsených podnikateľských matadorov grilovala väčšinu nádejných, ale aj skúsených adeptov na ich podporu z oblasti marketingu. Pýtali sa na silu a známosť značky a na ich marketingové aktivity. Väčšina z nápadov mala tento aspekt podnikania málo rozvinutý, no žiadala vstup investora a jeho pomoc práve s marketingovými nákladmi a aktivitami.
Mnoho firiem rieši marketingovú stratégiu oveľa neskôr, ako vymyslia názov, spravia si logo, vytvoria web, alebo e-shop a začnú niekde komunikovať. Potom zistia, že to nefunguje ako si predstavovali a chcú zistiť prečo. Odpoveďou je často to, že nemajú marketingovú stratégiu.
Majte funkčný plán
Oficiálna definícia znie: „Marketingová stratégia je taktický proces, ktorého cieľom je efektívna alokácia obmedzených finančných prostriedkov podniku na zvýšenie predaja a udržanie si konkurenčnej výhody.” Jednoducho povedané, marketingová stratégia je plán. Plán, ktorý zahŕňa aktivity v komunikácii s cieľom priniesť väčší obrat firmy.
Stratégia prakticky
Analýzy
Spravte si zmysluplné analýzy konkurencie, názvov (aby ste sa nepodobali na iné značky), loga a farebnosti (aby ste boli odlíšiteľný), tonality (aby ste mali odlíšiteľný jazyk), komunikácie na sociálnych sieťach (aby ste videli, čo im funguje) a konkurenčných výhod konkurencie (v čom sú výnimoční).
Ak už máte web alebo e-shop, tak sa zamerajte na analýzy ako je UX – analýza používateľskej prívetivosti (zvýšite tak konverziu) a CX – zákaznícku skúsenosť.
Východiská
Definujte si vašu misiu a víziu, ako aj hodnoty, na ktorých chcete vaše podnikanie zakladať. Položte si jednoduchú otázku: „V čom je vaše podnikanie výnimočné?” Je to produkt? Služba? Prístup? Značka? Majiteľ?
Viete, kto je váš typický zákazník, vaša cieľová skupina? V komunikácii sa zameriavajte nie na to, čo predávate, ale čo tým zákazník na konci získa. Nekupuje si smartfón, ale vyšší štandard komunikácie. Neponúkajte mu vstupné dvere, ale bezpečnosť jeho bytu.
Definujte si krátkodobé a dlhodobé ciele, čo chcete dosiahnuť z pohľadu predaja, podielu na trhu a podobne.
Komunikačné kanály
Je váš produkt známy a ľudia ho vyhľadávajú? Buďte na Googli vyhľadateľní organicky alebo reklamou. Máte produkt, ktorý ľudia až tak nepoznajú? Musíte robiť osvetu a na to sú skvelé videá na YouTube alebo sociálnych sieťach (FB, IG alebo Tik Tok).
Pomáha aj robiť PR pomocou článkov alebo podcastov. Stále fungujú aj účasti na výstavách a expách.
Venujte čas podpore známosti značky aj tvorbou obsahu pre sociálne siete, kde viete pravidelne komunikovať rôzne témy, nielen o samotnom produkte.
Pri voľbe kanálov treba nájsť správnu mieru efektivity a funkčnosti. Väčšinou sa začína výkonnostnou kampaňou, ktorá dokáže rýchlo prinášať predaje a následne sa dopĺňa o dlhodobejšie komunikačné aktivity a aktivity podporujúce známosť značky, ktoré prinesú predaje s oneskorením. Sú to napríklad SEO, obsah na sociálnych sieťach a PR.
Majte funkčný plán
Dôležitou súčasťou každej stratégie by mal byť presný harmonogram, čo budete robiť, kedy to začnete robiť, kto to bude robiť, čo to bude stáť a čo bude cieľom. Vďaka tomu dokážete stratégiu pravidelne vyhodnocovať a prípadne doplniť.
Autor: Milan Markovič, COO Effectix.com