Mastercard chystá viaceré novinky. Portfólio služieb využívate už aj vy, možno ste o tom ani netušili.

Miroslav Lukeš, generálny riaditeľ Mastercard, vidí na Slovensku potenciál. A to rozhodne nie malý, najmä ak zoberieme porovnanie s našimi českými susedmi. Slovenský zákazník je totiž ochotný platiť za služby niečo naviac. Na rozdiel od situácii v Českej republike. Ocení kvalitu za rozumný poplatok niečo navyše. Aj to je rozdiel oproti Českej republike.

Miroslav Lukeš, generálny riaditeľ Mastercard

Biznis karty by mohli byť prostriedkom ako poskytnú lepšie služby aj firmám a podnikom. Ide najmä o prehľadnosť a lepší prehľad medzi platbami a využívaní financií. Spoločnosť chápe dôležitosť spolupráce medzi obchodníkmi. Banka síce kartu vydala, ale bol to obchodník a konkrétna osoba, ktorá platbu prijala

Mastercard okrem iného spolupracuje s Bratislavskou mestskou kartou.

Priceless Specials je špeciálny program resp. kompletná platforma vernostného programu, ktorý potom umožní čerpať prostriedky späť na svoju kartu. Chceli by takýto program integrovať medzi bankami. Ďalej to bude plán rozšíriť toto viac medzi obchodníkov.

Prechod k digitálnym platbám

Mobilné platby boli napríklad zavedené pred piatimi rokmi. Kým mnohí to zo začiatku vnímali ako hračku, dnes je to bežná vec.

Prvá úroveň je NFC. Láka to nielen banky ale aj telekomunikačných operátorov. Zaujíma to aj digitálnych gigantov, ako Google, Samsung. Pripomeňme, že oficiálne sa hovorí o tom, že na Slovensko príde systém digitálnej peňaženky od firmy Google.

Druhá úroveň je digitálna. To môže byť napríklad e-commerce. Teda nebude tam prebiehať žiadne prikladanie telefónov niekam k zariadeniu. Digitálne platby kompletne menia prácu so zákazníkom a najmä mu dávajú pohodlie. O čo ide? Napríklad o možnosť platiť v taxíkoch platobnou kartou – Uber, Hopin.

Natankujete a ani nevystúpite z auta

Fajn by mohlo byť aj platenie na čerpacej stanici. Niekto vám načapuje a vy môžete zaplatiť cez mobil bez toho, aby bolo treba vystúpiť z auta. Najmä ak máte v aute deti alebo psov, alebo sa vám jednoducho nechce 🙂 Služba bude dostupná aj na Slovensku, zatiaľ nie je známe, ktorá sieť čerpacích staníc to mať bude. Mastercard má záujem presadiť službu v čo najširšom meradle. V takomto prípade sa spraví predautorizačná operácia a potom sa začne tankovanie. Ak zaplatíme viac, vydavateľská banka karty by mala čiastku aktualizovať do 30 minút a potom by sme dostali čiastku naspäť. Nedá sa však natankovať za viac, ako je suma na predautorizačnej operácii.

Takéto niečo uvidíte na čerpacích staniciach Shell na Slovensku ešte pred letom.

Službu očakávame aj v reštauráciách. Napríklad v špičkách je veľká strata času pri obsluhovaní zákazníka, vytvorení objednávky a následné zaplatenie. Služba sa presadí aj na parkoviskách s možnosťou predĺženia parkovacej doby na diaľku.

Existoval by elektronický jedálniček. Ten sa zobrazí na mobile, urobíme objednávku a zadáme číslo stolu. Objednávku môžeme priamo alebo potom zaplatiť.

Tretia úroveň sú softvérové peňaženky. Je to vlastne prostredník medzi vami a vašimi peniazmi. Platobné karty sa stávajú celospoločenskou témou. Štátu to pomáha bojovať proti šedej ekonomike.

Elektronická platba  – koniec únikov na daniach?

Ako môže byť elektronická platba prospešná pre spoločnosť?

Luděk Slouka, Senior Product Manager CEE hovoril hlavne o platbe na čerpacích staniciach Shell s možnosťou platby na diaľku

Luděk Slouka, Business Development, hovorí o tom, že digitalizácia je ďalším cieľom platobných kariet. Zo začiatku to bol presun na SIM s účasťou telekomunikačných operátorov. Dnes Mastercard hovorí o tom, že chce čoraz masovejšie spúšťať tieto služby na trh. Veľkí partneri ako Samsung a Google so svojou službou Samsung Pay / Google Pay sú kľúčovými hráčmi. Platby na diaľku – to sú napríklad platby cez eshop.

Priceless Specials

Je tu na to, aby bola platba atraktívnejšia. Chcú používateľov, ktorí platia kartami odmeňovať. Princíp je odmeňovať dlhodobo, nielen krátkodobo. Zákazník by chodil ku konkrétnym obchodníkom, kde by zároveň dostal niečo späť. S týmto produktom nebolo ľahké začať. Obchody mali totiž spustené vlastné programy so zbieraním bodov. Peniaze za nákupy vracia obchodník, nie Mastercard.

Po roku a pol fungovania služby ju Josef Machala – Lead Mastercard Priceless Program, hodnotí, ako úspešnú.

V roku 2016 sa počet transakcií zvýšil o viac ako o 700%. Ľudí to začína zaujímať a sami vidia, že dostávajú peniaze späť. Je to lojalita na kartách Mastercard a Maestro. Toto funguje aj cez Masterpass a napríklad mobilnú aplikáciu. Mastercard takto sprostredkoval 30 000 EUR.

Počet obchodníkov stále stúpa a chcú pokrývať celé Slovensko. Chcú aby to boli obchodníci pre väčšinu ľudí a pre dennú spotrebu, nielen vybrané exkluzívne podniky. Aktuálne je zazmluvnených 44 subjektov, čo je vo výsledku viac ako 400 predajní.

Chcú sem priniesť aj potravinový reťazec. Zatiaľ sa rokuje, no nie je to pri takto rýchlo oborátkovom tovare a objeme platieb náročná úloha. Vyplatenie cashbacku by znamenalo okolo 100 000 EUR ročne.

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.