Prípadom sa zaoberala polícia, teraz ho rieši súd.

Bývalý premiér, potom minister financií a teraz poslanec Národnej rady (NR) SR Igor Matovič posledné mesiace pri rôznych príležitostiach opakovane uviedol, že bol dva roky „sledovaný cez GPS“. Spomínal to nielen na rôznych tlačových konferenciách, ale aj počas svojich vystúpení na zasadnutiach NR SR. Zisťovali sme o tom viac, pričom ako technologický portál nás zaujímala hlavne technická stránka.

Matovič spomenul túto záležitosť napríklad na 71. schôdzi NR SR, počas rozpravy, ktorá predchádzala hlasovaniu o jeho odvolaní z vtedajšej funkcie ministra financií. Tvrdil, že do jeho auta mu bolo namontované sledovacie zariadenie, ktoré monitorovalo jeho pohyb vďaka signálu GPS.

Dva roky som chodil s GPS monitoringom na zistenie toho, kam sa pohybujem. Nebolo to príjemné, keď som si čítal v spise, ako ma sledovali autom, dlhé týždne chodili za mnou na ceste do roboty. Zneužívali na to príslušníkov Národnej kriminálnej agentúry (NAKA),“ uviedol Matovič.

Pre nezainteresovaného nebolo celkom jednoduché pochopiť, ako svoje slová myslel a ako to celé malo fungovať, ale keďže sa ho na túto skutočnosť novinári následne pýtali na tlačovej konferencii, aspoň trochu celú vec objasnil.

Matovič konkrétne spomenul, že o svojom sledovaní sa dozvedel z vyšetrovacieho spisu, keďže na príslušné osoby bola podaná obžaloba a ako zúčastnená osoba mal právo tento spis si preštudovať. Z jeho tvrdení vyplýva, že sledovacie zariadenie mu údajne do auta namontovali priamo príslušníci NAKA, ktorých o to vraj požiadal „šéf nitrianskej mafie“, ako uvádza bývalý premiér.

ilustračné foto

Polícia prípad potvrdila, už je na súde

Obrátili sme sa teda na oddelenie komunikácie Prezídia Policajného zboru, pod ktorý NAKA patrí. Ako nám odpovedal jeho vedúci a hovorca Michal Slivka, uvedené okolnosti boli predmetom vyšetrovania a v súčasnosti je podaná žaloba na špecializovanom trestnom súde.

Vzhľadom k štádiu trestného konania, kde je v tejto veci na konanie už príslušný súd a pre zabránenie marenia konania poskytnutím ďalších informácií sa k veci nebudeme bližšie vyjadrovať,“ uviedol Slivka.

Na otázky, či je pravda, že príslušníci NAKA tajne sledovali Matoviča, čo bolo dôvodom tohto údajného sledovania a či bol šéfovi strany OľaNO do auta skutočne namontovaný sledovací systém, sme od polície nedostali odpovede. Z vyjadrenia hovorcu a skutočnosti, že príslušný súd podanie neodmietol, však vyplýva, že k nejakému protiprávnemu konaniu zrejme došlo.

Ján BazovskýZdroj: facebookový profil Jána Bazovského
Ján Bazovský

Polícia tieto technické prostriedky využíva bežne, hovorí analytik

Ako pre TOUCHIT.SK uviedol dopravný analytik a bývalý vysokopostavený policajt Ján Bazovský, takéto zariadenia na sledovanie používa polícia bežne. Dokonca ešte pred rozšírením satelitnej navigácie mali podľa neho operační dôstojníci možnosť sledovať pohyb policajných hliadok pomocou GSM siete. Šlo však o finančne náročnú záležitosť, lebo prenos dát bol v tom čase veľmi drahý.

V súčasnosti sa takýto spôsob sledovania vozidiel bežne používa napríklad v doprave, kde majiteľ firmy môže v reálnom čase odsledovať nielen to, kde sa jeho vodiči nachádzajú, ale aj akú majú spotrebu či ako rýchlosťou idú. Rovnako ho využívajú autoškoly,“ ozrejmil Bazovský.

Pochopiteľne, v týchto prípadoch ide o legálne sledovanie vlastných vozidiel a ich vodiči sú o tejto skutočnosti informovaní. V prípade Matoviča ale evidentne šlo o montáž sledovacieho zariadenia bez jeho vedomia, pričom cieľom mohlo byť získanie kompromitujúcich informácií.

Z technického hľadiska je namontovanie takéhoto zariadenia veľmi jednoduchá záležitosť. Samozrejme, musí byť umiestnené tak, aby sa nedalo nájsť napríklad pri technickej kontrole či oprave,“ podotkol Bazovský.

Za náročnejšie považuje vyhodnocovanie údajov. „Pokiaľ chcete o tom človeku získať komplexný obraz, ak chcete vedieť čo robil od rána do večera, musíte sledovať záznam v reálnom čase, pretože krátky výsek vám nijako nepomôže,“ podotkol analytik.

A ako sa proti takémuto sledovaniu brániť? V prípade podozrenia je možné dať auto prehliadnuť, prípadne používať rušičku GPS signálu. V takom prípade ale v aute nebude fungovať naša vlastná navigácia.

Zdroj: vlastné, Tv.nrsr.sk, Facebook.com

Prečítajte si tiež:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.