Po minuloročnom teste Mazdy 6 sedan som tento rok presadol do rovnakej Mazdy 6, akurát vo verzii Wagon, teda kombi a so slabším benzínovým motorom, ktorý je spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Ak ste čítali pôvodný test Mazdy 6, tak určite viete, že toto auto ma veľmi zaujalo a bol som z neho nadšený. Myslíte, že nadšenie zotrvalo aj počas testu tohoto modelu?  

Po dizajnovej stránke sa nič zásadné nemení, aj Mazda 6 Wagon je kus krásne spracovaného auta, ktoré má jedinečný a pôsobivý dizajn. Jediný rozdiel je, pochopiteľne, v zadnej časti. Sedan pôsobí luxusnejšie a kombi rodinnejšie, ale je to tak aj v skutočnosti? Ešte musím spomenúť krásnu, pre automobilku Mazda typickú červenú metalízu (Soul Red Crystal), ktorá vyzerá exkluzívne – ideálne, ak je auto vyleštené tak, ako keď ho preberáme na test. Mazda sa o novinárske vozidlá stará veľmi svedomito. Takže, jediným rozdielom z pohľadu dizajnu exteriéru a časti interiéru je to, že tento kúsok je vo vyhotovení kombi. Ale! Mazda 6 Wagon je oproti sedanu o 60 mm kratšia, o 30 mm vyššia a má o 80 mm kratší rázvor. Tieto hodnoty ma prekvapili a priznám sa, že som to nečakal.

Čo to vo výsledku znamená? Šofér a spolujazdec nepocíti žiadnu zmenu, miesta je tu na rozdávanie a samotný interiér je veľmi pekne a precízne spracovaný, začo hovoria aj použité materiály. Tento model mal krásny bledý interiér a opäť musím pochváliť aj sedadlá alebo skôr maximálne pohodlné kreslá, v ktorých sa sedí veľmi dobre. Mazda sa pýta na dlhé cesty! Sedadlá sú výborné aj vzadu, pričom majú zadní pasažieri dostupné všetky vymoženosti, ktoré by stredná trieda mala ponúkať – vyhrievané sedadlá, USB-A porty na nabíjanie zariadení v lakťovej opierke a nechýba ani samostatný výduch ventilácie. Pocitovo som však mal v kombi verzii menej miesta na nohy ako v sedane. Pripadá mi to tak, ako keby bol viac preferovaný batožinový priestor na úkor pasažierov v druhom rade.

Samozrejme, je to iba malý rozdiel, ale podľa mňa tam je – kratšia karoséria a rázvor niečo urobí. No ale ani ten batožinový priestor nie je o toľko väčší. Síce sa dá doňho skrz väčšie dvere dostať rozmernejší náklad, čo je pravdou, ale kapacita je iba o pár desiatok litrov väčšia. Kombi – 522 litrov / Sedan 480 litrov. Výhodou kombi je ľahšia manipulácia s predmetmi v kufri, ale aj to, že sa dajú sklopiť zadné operadlá (takmer do roviny), čím získate objemný priestor na prenos rôznych predmetov. V takomto rozložení je kapacita až 1648 litrov – vrátane priestoru pod podlahou. Toto sedan neponúka, uznávam, ale i tak by som silno rozmýšľal, či kombi alebo sedan, nakoľko limuzína je tak krásna! A ešte keď je v bielej farbe, ako bol prvý testovací model, tak nie je o čom.

Interiér je z pohľadu konštrukcie úplne totožný so sedanom,takže všetky informácie a dojmy nájdete v mojej staršej recenzii – TU. Rovnaké je aj rozloženie ovládacích prvkov a v tomto prípade aj stupeň výbavy, ktorá ponúka všetko podstatné, vrátane pokročilých asistenčných systémov. Rozdiel je iba v použitých materiáloch a ich farebnom prevedení.

Ešte pred motorizáciou musím spomenúť aj prítomnosť adaptívnych LED svetlometov, ktoré napomáhajú k celkovému komfortu jazdy. Každý svetlomet (hlavný/predný) disponuje 20 svetelnými blokmi, o ktoré sa stará elektronika. Disponujú funkciou automatického prepínania tlmené/diaľkové, a tiež veľmi slušne tieňujú ostatné autá v premávke. Po novom sú hmlové svetlomety zakomponované priamo v hlavnom svetle, vrátane denného LED svietenia. Obrysové svetlomety, ako aj väčšina svetelnej techniky patrí LEDkám.

Podstatným rozdielom medzi dvoma testovanými modelmi nebola iba karoséria, ale aj motorizácia. Sedan mal pod kapotou 2,5-litrový atmosférický benzín (4-valec / 193ps), ktorý bol kombinovaný so 6-stupňovým automatom, pričom bol k dispozícii aj režim – sport. Kombi verzia má pod kapotou 2-litrový atmosférický benzín (4-valec), ktorý bol kombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Už počas testu výkonnejšej verzie som hovoril, že tomuto motoru chýba turbo. V tomto prípade to platí dvojnásobne! Výkon benzínového 2-litra je 121 kW (165ps) a max. krútiaci moment 213 Nn. To je papierovo dosť, ale pocitovo nie. Nechápte ma však zle, s týmto autom sa jazdí veľmi dobre a hlavne na výbornú spotrebu, ktorá sa počas testu pohybovala v okolí 7 až 7,5 l/100km, čo je pekný výsledok, ale ak potrebujete nutne a rýchlo dávku výkonu, tak to trvá strašne dlho.

Je pochopiteľné, že tento motor si pýta otáčky, ale ani v tých vyšších nie je pružnosť na danú motorizáciu (obsah) ideálna. Jednoducho by to chcelo turbo! Druhou, potešujúcou stránkou je to, že tento motor sa vám okrem dobrej spotreby odvďačí aj dlhou životnosťou. Poddimenzovanie výkonu daného obsahu bude mať na životnosť motora určite príjemný dopad. 6-stupňovej manuálnej prevodovke nie je čo vytknúť, pracuje sa s ňou veľmi príjemne, čo je podstatné. Jednotlivé rýchlostné stupne sú skôr dlhšie, čo je zamerané na úsporu paliva. Prítomný je aj „milovaný“ štart-stop systém, ktorý má označenie i-STOP. Z pohľadu podvozku som oproti sedanu výrazné zmeny nepociťoval, je veľmi komfortný a pekne žehlí väčšinu nerovností. Wagon bol obutý na rovnakých 19“ kolesách ako sedan (pneumatiky 225/45/R19). Nové modely sú (konečne) lepšie odhlučnené aj od motorovej časti i podvozku, čo spríjemňuje akustický komfort v kabíne.

Multimédiá

Stredobodom pozornosti je 8“ dotykový LCD displej v strede palubnej dosky, ktorý pracuje za podpory operačného systému MZD Connect. Tento displej je síce dotykový, ale ovládať sa dá iba vtedy, ak auto stojí a je vyradená rýchlosť. Počas jazdy je možné systém ovládať iba pomocou združeného kruhového ovládača v stredovej konzole, ktorý má po bokoch aj tlačidlá rýchleho prístupu k najpoužívanejším funkciám (navigácia, telefón, hudba). Prečo? Bezpečnosť! Ovládanie pomocou tohoto prvku je bezproblémové a dá sa na to veľmi rýchlo zvyknúť. Jeho výhodou je dobré umiestnenie. Hlavnému displeju sekunduje 7“ digitálny prístrojový panel pred vodičom, ktorý je obklopený analógovými ukazovateľmi. Celé zobrazenie je prehľadné, ale ovládanie systému cez združený prístrojový panel (ovládanie na volante) je v plienkach. Zobraziť sa toho dá veľa, ale nastaviť takmer nič. To by chcelo slušný update.

Okrem dvoch klasických zobrazovacích plôch je k dispozícii aj projekčný Head-Up displej, ktorý vyniká slušnou grafikou. Vidíte na ňom všetky dôležité informácie o systémoch vozidla, navigácii a pod. K multimédiám nepochybne prislúcha aj konektivita, ktorá má bohaté zastúpenie. Základom je Bluetooth, 2 USB-A porty, SD slot, 3,5 mm audio konektor, CD mechanika a 12V zásuvka – vpredu. Ešte bezdrôtové nabíjanie a bude to skvelé!

Prítomný je aj integrovaný navigačný systém, ktorý funguje bez väčších problémov, ale radšej využívam aplikácie tretích strán. Presne tak, tu nastáva veľká zmena! Minulý rok testovaná Mazda 6 sedan ešte nepodporovala aplikácie tretích strán, ale tento model mal nový update systému, ktorý obsahoval aj podporu Apple Car Play a Android Auto, čo ma extrémne potešilo. Samozrejmosťou zostáva možnosť vytvorenia Wi-Fi hot-spotu pre zvyšok posádky a podpora aplikácií Stitcher/AHA, ktoré umožňujú prepojenie na určité sociálne siete alebo pomocou nich spustíte internetové rádio a pod. Keďže ide o najprémiovejší model automobilky, tak je nutnosťou aj prémiovejší audio systém, ktorým BOSE určite je a 11 reproduktorov hrá naozaj veľmi dobre.

Asistenčné systémy

Asistenčných systémov je hojne, čo zabezpečí nie len pocitovú, ale aj reálnu bezpečnosť pre všetkých pasažierov. V testoch Euro NACP dopadla nová Mazda 6 veľmi dobre. Prejdime k samotným systémom (i-ACTIVSENSE). Bežným prvkom v tejto triede je adaptívny tempomat a sledovanie jazdných pruhov s aktívnym vedením v pruhu. Aktívne vedenie vám vie pomôcť skôr na rovných úsekoch, ale nie je tak pokročilé, ako v nemeckej konkurencii.

Veľmi dobre však funguje čítanie dopravných značiek, sledovanie vozidiel v mŕtvom uhle, ako aj aktívne monitorovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, resp. nepozornosti vodiča. Systém sleduje aj pozornosť šoféra. Chýbať nesmie ani parkovací asistent, ktorý zoskupuje 4 kamery a viacero PDC senzorov v okolí auta. Tento systém ponúka 360° pohľad okolo auta a možnosť zmeny pohľadu, ale rozlíšenie kamier by sa malo radikálne zlepšiť. Výhodou je aj zobrazenie natočenia kolies v reálnom čase, vďaka čomu sa dá lepšie vyparkovať/zaparkovať. Na záver spomeniem aj štandard v podobe bezkľúčového štartovania a otvárania vozidla – integrované tlačidlo v kľučkách predných dverí.

Hodnotenie TOUCHIT

Rovnaký model, ale rozdielna karoséria i motorizácia. Čo je lepšie? To je veľmi ťažká otázka! Zhrnul by som to tak, že obe verzie sú veľmi dobré, ale na mňa viac zapôsobil sedan. Z jeho dizajnu som bol nadšený (najmä v bielej farbe). A to som vo všeobecnosti zástanca kombi verzií a všetkého praktického. Za dané peniaze ide o veľmi dobrú voľbu, pričom aj po technologickej stránke sa Mazda pekne posúva, čo sa mi páči. Je pravdou, že kombi verzia bude dávať zmysel asi väčšine záujemcov, ale určite odporúčam zájsť k predajcovi a oba modely si vyskúšať na vlastnej koži. Na mňa v tomto prípade asi viac pôsobili emócie (alebo výkonnejší motor?)

Základná technická špecifikácia – Mazda 6 2.0 Skyactive-G /165

  • Motor: 1998 cm3 / 4-valec
  • Prevodovka: 6-stupňová manuálna
  • Výkon: 121 kW (165 ps) – 6000 rpm / 213 Nm – 4000 rpm
  • Poháňaná náprava: predná
  • Rozmery: dĺžka – 4805 mm / šírka – 1840 mm / výška – 1480 mm / rázvor – 2750 mm / polomer otáčania – 11,8 m
  • Pohotovostná hmotnosť: 1411 kg
  • Objem batožinového priestoru: 522 litrov / 1648 l (po sklopení operadiel v 2 rade)
  • Objem nádrže: 62 litrov
  • rýchlosť: 205 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h – 10,6 sekundy

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko

Cena testovaného modelu: od 34 190 Eur

Prečítajte si aj:

BMW 530e iPerformance: Katamarán s nulovou spotrebou a nočným videním (redakčné video)

Značky: