Ak zoberiete to najlepšie z modelu CX-3 a 3, tak z toho vznikne veľmi zaujímavý kokteil, ktorý nesie označenie CX-30 a jednoznačne má čo ponúknuť!
Netypicky začnem odzadu, no zároveň tým najdôležitejším, teda „srdcom“ tohto modelu. 2-litrový atmosférický benzínový motor so 4-valcami je v dnešnom automobilovom svete veľkou raritou, no je skvelé, že sa stále dajú kúpiť nové autá s takýmto ústrojenstvom, ktoré síce nezaujme brutálnym výkonom, no určite poteší spoľahlivosťou a dlhou životnosťou. Kde takýto motor nájsť? No predsa v Mazde CX-30! V dnešnom spotrebnom svete ide o taký malý unikát, ktorý má potenciál niesť pomenovanie „držiak“, nakoľko vydrží určite dlhšie ako silentbloky na motore :).
Ako je možné, že takýto motor spĺňa prísne (často až nezmyselné) emisné normy? Možné to je vďaka tomu, že tento agregát disponuje systémom vypínania dvoch valcov, ktorý funguje úplne autonómne – v rámci prevádzky s minimálnou záťažou – a vo väčšine prípadov tento jav ani nepostrehnete. Okrem tejto technológie je prítomný aj 24-Voltový Mild-Hybridný systém (MHEV) s menšou batériou pod batožinovým priestorom.
Vďaka tejto kombinácii spĺňa všetky emisné požiadavky, pričom disponuje výkonom 110 kW (150ps – cca. 6000 rpm) a max. krútiacim momentom 213 Nm (cca. 4000 rpm). Nejde o žiadne závratné čísla, no faktom je, že nuda s týmto motorom nie je, akurát sa nesmiete báť vyšších otáčok, ktoré mu pristanú, prospievajú a v mnohých situáciách sú nevyhnutné. Ešte než sa posunieme ďalej dodám, že z 0 na 100 km/h zrýchľuje tento model za 9,1 sekundy a max. rýchlosť je stanovená na 195 km/h.
Motor sa správa veľmi kultivovane a má slušný záber, no ak chcete jazdiť svižnejšie, čo nie je problém, tak ho potrebujete dostať do vyšších otáčok, kedy poteší nie len zásadne lepšou pružnosťou, ale aj príjemným zvukovým prejavom. Chápem, nie každý je naučený a zvyknutý jazdiť v otáčkach od 4000 rpm vyššie, no v tomto prípade je to prijateľné a prospešné – ako pre vás, tak i pre motor, ktorý tým určite netrpí.
Počas testu som si na to musel opäť aj ja trošku zvykať, no po jednom dni sme boli kamaráti a celý týždeň sme si nadmieru užili. V rámci tohoto objemu poznáme aj podstatne výkonnejšie agregáty, no musím dodať, že s výkonom, resp. pružnosťou tohoto motora som nemal žiadny zásadný problém ani počas manévrov na okresných cestách.
Možno si človek občas povie, že by to mohlo byť ešte trošku výkonnejšie, no po zamyslení sa nad tým, že mám pod kapotou relatívne jednoduchý motor bez turba, ktorý vydrží roky rokúce v dobrej kondícii (ak sa oňho budem starať ako treba) tieto myšlienky odchádzajú do zabudnutia. Pri kúpe vozidla treba zohľadniť aj tento veľmi dôležitý faktor, ktorý množstvo ľudí podceňuje, resp. si ho v danej chvíli neuvedomuje. V konečnom dôsledku to bude mať pozitívny vplyv aj na prípadný predaj, resp. cenu tohoto vozidla po niekoľkých rokoch.
A čo spotreba? Tá je prijateľná, no za 4,5 litra to jazdiť nebude. V mojom prípade som sa počas testovacieho týždňa nijako neobmedzoval a jazdil som prevažne svižnejšie, pričom sa priemerná spotreba ustálila na úrovni 7,3 l/100km. Okresné cesty sa dajú jazdiť so spotrebou pod 6,5 litra a diaľnice okolo 7 litrov. Palivová nádrž má objem 51 litrov, takže akčný rádius dojazdu je tiež prijateľný. Testovaný model mal 6-stupňovú manuálnu prevodovku, ku ktorej nemám žiadne výhrady a túto kombináciu môžem odporučiť každému, kto má záujem o dobré auto s potenciálom byť dlhé roky takmer bezporuchové.
Prejdime k podvozku, ktorý je pre Mazdu typicky príjemný, komfortný a zároveň dostatočne tuhý, pričom si dobre poradí so všetkými cestami i necestami a neobťažuje zbytočným hlukom ani buchotom. Je samozrejmé, že v rámci našich ciest sa nájde množstvo úsekov, v rámci ktorých budete pociťovať viac energie (i hluku) prenášajúcej sa do kabíny, no to platí takmer pre každé auto tejto kategórie.
Ak sa rozhodnete pre svižnejšiu jazdu, tak podvozok vám v tom bude nápomocný bez akýchkoľvek námietok, no limity pochopiteľne má. To platí aj pre dobre nastavené a primerane strmé riadenie, s ktorým sa dobre pracuje ako na ceste, tak aj počas parkovacích manévrov.
Veľmi dôležitým prvkom je pohon všetkých kolies – AWD, ktorý zásadne zvyšuje trakciu na akomkoľvek povrchu, čím prispieva k bezpečnosti, no zároveň vám umožňuje sa dostať na miesta, na ktoré by ste sa s pohonom jednej nápravy nedostali. 4-kolka pracuje výborne, pričom si precízne stráži každé jedno koleso a v prípade nedostatočnej trakcie okamžite reaguje, takže sa nedostanete do zbytočným problémov – odskúšané v praxi.
Počas testu som jazdil aj po rôznych poľných cestách a v ľahučkom teréne, pričom som videl dosť zásadný limit iba vo svetlej výške na úrovni cca. 178 mm, čo nie je príliš veľa. Samozrejme, toto nie je auto určené do terénu, ale pár milimetrov navyše by potešilo. Získať by sa dali zmenou obutia – na aute boli počas testu 18“ disky s rozmerom pneumatík 215/55/R18. Inak nemám žiadne výhrady.
Keďže som začal z opačnej strany ako býva zvykom, no veľmi dôležitej, tak sa ešte v krátkosti pozrieme na dizajn tohto modelu a čo ponúka jeho interiér. Pri pohľade na Mazdu CX-30 sa moje oči vždy potešia, lebo vyzerá výborne a pôsobí suverénne.
Nechýba pre Mazdu typicky veľká predná maska, úplne kolmá, výborné adaptívne LED svetlomety s úzkym profilom a neprehliadnuteľný chrómový lem – to je kombinácia, ktorá poteší oko každého fanúšika značky. Z profilu je tento model rovnako pôvabný a zadnou časťou sa to celé umocňuje. Úzke koncové LED svetlá vyzerajú výborne a nechýbajú ani dve funkčné koncovky výfukového potrubia.
Z tohto modelu sála robustnosť, k čomu opticky pridávajú aj ochranné plasty karosérie v spodnej časti. Avšak, mohutný vzhľad je tak trošku očný klam a pri pohľade do interiéru vám to okamžite dôjde. Miesta je tu tak akurát, no priestranné rodinné auto to určite nie je. Začnem tradičným interiérom, v ktorom má všetko svoje jasné miesto a všetko je ľahko ovládateľné. V strede palubnej dosky je nedotykový LCD displej, ktorý sa ovláda kruhovým ovládačom a príslušnými tlačidlami v stredovom tunely.
Toto riešenie je výborné a nemám s ním žiadny problém – máte vždy čistý displej a po čase ani neuhýbate zrakom na ovládacie prvky, všetko ovládate podvedome. Rovnako sa mi páči samostatný panel klimatizácie s fyzickými tlačidlami. Takto si predstavujem funkčný a pekný interiér.
Nedá mi nespomenúť použité materiály a celkové vypracovanie, z ktorého by si mohlo brať príklad množstvo konkurentov. V tejto cene získate krásne a do posledného detailu spracovaný interiér, ktorý pôsobí ako by ste sedeli v aute o triedu drahšom. To si jednoducho zaslúži pochvalu.
Látkové sedadlá ponúkajú prijateľný posed aj pre 2-metrového šoféra – na priestor v prednej časti som sa vo všeobecnosti nesťažoval. Osobne by som si vybral radšej kožené sedadlá. Posed je veľmi dobrý, no výhľad z auta iba priemerný, ale dá sa na to rýchlo zvyknúť. V rámci šoférovej „kancelárie“ poteší aj dobre vypracovaný multifunkčný kožený volant a prehľadný prístrojový panel v hybridnom prevedení.
Aj v druhom rade nájdete pohodlné sedadlá a dostatočne dlhé sedáky, ale celkový priestor nejako extra neohromí. Sám za seba si nesadnem, no 9 ročná dcéra bola s priestorom spokojná, takže deti alebo útlejšie postavy sa budú cítiť dobre a komfortne. Deťom však môže trošku prekážať horší výhľad z okien, no to je čisto subjektívna záležitosť. Oceňujem ale prítomnosť výduchov ventilácie pre zadných pasažierov a nechýba ani lakťová opierka. Chýba mi však nejaký výstup na nabíjanie zariadení, či už 12V zásuvka alebo USB port.
Operadlá druhého radu sú delené v pomere 60:40, čo nie je ideál a rovnako tak po sklopení nevytvoria s kufrom jednu rovinu. Batožinový priestor má základný objem 430 litrov a po sklopení operadiel to je až 1406 litrov. Nechýba ani dvojité dno, resp. priestor, v ktorom je umiestnené dojazdové koleso – rezerva, čo je výborný a dôležitý prvok. Komfortu určite prispeje aj elektricky ovládané veko.
Mazde CX-30 neunikajú ani pokročilé asistenčné systémy a technológie, ktorých je tu tak primerane, aby dávali pozor (ak vodič náhodou nedáva) a zároveň vás zbytočne neotravovali. Nutným prvkom je aktívne monitorovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, tempomat, sledovanie jazdných pruhov s funkciou navrátenia vozidla do pruhu, monitorovanie zadnej časti vozidla počas cúvania, parkovací asistent (zadná kamera + PDC senzory v okolí auta), sledovanie pozornosti vodiča, čítanie dopravných značiek a pod.
Je tu proste všetko čo vám bude vždy pomáhať, aby ste sa bezpečne vrátili domov – samozrejme, pozornosť a predvídanie vodiča je vždy najdôležitejší „systém“. Z multimédií oceňujem podporu Android auto + Apple CarPlay s pekným širokouhlým vyobrazením, no chýbať nesmie ani natívna navigácia, plná drôtová i bezdrôtová konektivita a výborný audio systém BOSE. Bezkľúčový vstup + aktivácia vozidla je štandardom a jednoznačne potešia aj vyhrievané sedadlá i volant.
Záverečné hodnotenie: Mazda CX-30 Skyactiv-G 150 AWD
Bez výčitiek môžem napísať, že ak sa vám toto auto páči a hľadáte niečo moderné, pekné a trvácne, tak tento model je vhodným adeptom do vašej tabuľky. Treba však myslieť na to, že trošku klame telom a vo vnútri nie je CX-30 tak veľká ako pôsobí zvonku – treba vidieť a vyskúšať naživo. Pre ľudí, ktorí chcú auto s relatívne jednoduchým benzínovým motorom je atmosférický 2-liter skvelou voľbou, nakoľko sa odvďačí dlhou životnosťou. Jazda je príjemná, komfortná a z času na čas si s CX-30 môžete užiť aj zábavu – podvozok i motor vám bude nápomocný. Určite poteší aj typický a precízne vypracovaný japonský interiér i dobrá zásoba komfortných prvkov + asistenčných systémov. Mazda CX-30 nie je dokonalá a rovnako tak nie je pre každého, ale ak viete čo chcete, tak tento model vám to dodá bez frflania.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko
Cena testovaného modelu: od 28 000 eur
Fotogaléria: Mazda CX-30 Skyactiv-G 150 AWD
Prečítajte si aj: