Test Mazdy MX-5 bol jeden z tých zaujímavejších a úsmevnejších – minimálne pre okolie, ktoré videlo, ako sedí 2 metrový chlap v tak malom aute, z ktorého mu jemne trčí kus hlavy. Dobre, dosť bolo smiechu, poďme sa pozrieť na čistokrvnú zadokolku so športovým podvozkom, atmosférickým motorom a pevnou strechou, ktorá vo mne zanechala veľmi príjemné pocity a…
Opäť musím použiť prirovnanie – malá, vrtká, dobre.., ale v tomto prípade ešte treba dodať, že ak ste jedinec s výškou presahujúcou 180 cm, tak sa iba kochajte, toto auto nie je pre vás! Áno, ja mám 2 metre, ale test je test :). Takže, test legendárnej Mazdy MX-5 bol veľmi intenzívny a osobne som si ho veľmi užil, a to aj napriek tomu, že toto auto nie je na moju postavu stavané, čo som ihneď pocítil.
Legenda žije! 4. generácia Mazdy MX-5 je kus podareného a hravého auta, s ktorým sa nebudete ani sekundu nudiť. Mnohí z vás ju z histórie poznajú aj pod názvom Mazda Miata (US označenie). S týmto modelom som už ako dieťa pretekal – v hre Need for Speed: Hot Pursuit,Underground atď. Miloval som túto hru! Vy tiež? :). Späť k MX-5. Aktuálna generácia (ND) pôsobí veľmi dravo a športového ducha si zachováva ako nikdy predtým. Dizajn je v tomto prípade naozaj ťažko hodnotiť. Stretol som sa s rôznymi názormi, pričom áno/nie je tak 50:50. Mne sa tento model páči najviac zo všetkých generácií. Excelentné prelisi, ostré hrany, nafúknutá kapota a extrémne dravý predok sú zárukou toho, že toto auto je neprehliadnuteľné. Okrem toho je to Roadster s pevnou strechou, takže o vzduch v kabíne a imidž je postarané. Z profilu pekne vyniká zvlnená línia, dlhá kapota a krátka zadná časť.
Predná časť s uzučkými LED svetlometmi a vertikálne uloženým denným LED svietením mi strašne pripomína hada – jedovatý a „nabúchaný“ predok, toto sa podarilo! Predné LED svetlomety sú síce malé, ale účinnosť majú veľmi slušnú. Počas nočných výjazdov ich neraz oceníte. Zadná časť je odspodu jemne zdvihnutá, dominuje jej masívny nárazník s integrovanou parkovacou kamerou a PDC senzormi, ale musím sa priznať, že odzadu sa mi MX-5 až tak nepáči. Nie je to zlé, ale viem si to predstaviť aj inak – minimálne by som pustil nárazník nižšie. Pekne však ukážu minimalistické svetlá v klasickom Mazda štýle a dvojitá koncovka výfukového systému.
Čo robí auto? Kolesá! V tomto prípade pekné 17“ disky so zakrútenými lúčmi. Ešte pár slov k streche, ktorá je pevná, zaberá značnú plochu zadnej časti a jej otváranie/zatváranie je max. efektné. Zdvíha sa takmer celá zadná časť, v ktorej je ukrytá strecha. Po otvorení strechy sa vysunie aj plastový štít hneď za sedadlami, aby bolo optimalizované prúdenie vzduchu. Elektrické otváranie/zatváranie strechy trvá 13 až 15 sekúnd. Nevýhodou je, že tento proces urobíte iba vtedy, ak ide auto max. 10 km/h, čo je strašne málo.
Ak si veľký, tak sa iba pozeraj – interiér pre 2 osoby
Interiér Mazdy MX-5 je jednoduchý, minimalistický a dobre usporiadaný. Nevýhodou (pre mňa) je iba to, že ide o strašne malé auto, a tak je pochopiteľne aj životný priestor obmedzený. Testovaný model mal výborné športové sedadlá značky RECARO, ktoré sú manuálne nastaviteľné v základom rozsahu + sú vyhrievané. Ja meriam 2 metre, takže možnosť nastavenia sa zúžila na minimum a môj chrbát cítil každú časť sedadla. Jednoducho to je auto pre menšie osoby, skúšali si sem sadnúť viacerí ľudia, pričom som sa utvrdil, že ideálne je to do max. 180 cm. Ak máte viac, tak smola – hlava vám bude trošku trčať von, čo je smiešne a ešte aj nebezpečné. Po zavretí strechy som sa musel poskladať ešte viac a krk dať o 10° doprava, aby som bol v „pohode“. Každopádne musím príplatkové športové sedadlá pochváliť, nakoľko sú kvalitne spracované a majú optimálne bočné vedenie s integrovanou hlavovou opierkou.
Ak by vás to zaujímalo, tak v zadnej časti je aj kufor/úložný priestor s kapacitou 127 litrov, čo nie je veľa, ale na malý nákup alebo cestovnú tašku pre dve osoby na víkendový pobyt to úplne stačí. Málo, ale počíta sa.
Pracovisko vodiča dopĺňa multifunkčný a nastaviteľný volant, ktorý dobre sadne do rúk, ale mohol byť trošku viac odlišný – športovejší. Klasikou sú tri kruhy v zornom poli vodiča – dva analógové budíky (otáčkomer/rýchlomer) a jeden kruhový displej zobrazujúci informácie o stave vozidla a jeho systémoch. Zo stredu palubnej dosky vytŕča 7“ dotykový displej multimediálno-informačného systému Mazda Connect. Tento systém je možné ovládať prostredníctvom dotyku alebo ovládača v stredovej konzole, kde sa už klasicky nachádza aj potenciometer na úpravu hlasitosti.
Tento spôsob ovládania som si postupne obľúbil a v novej Mazde 3 je posunutý ešte na vyššiu úroveň (recenzia už čoskoro). V príjemne širokom stredovom tunely sa nachádza aj klasická páka ručnej brzdy (chválim!) a perfektne ovládateľný výstup (rozumej páka) manuálnej prevodovky. Zostatok priestoru patrí malým úložným priestorom a panelu 1-zónovej automatickej klimatizácie. Konektivitu zastupuje slot pre SD kartu, 2 x USB-A vstup a 3,5 mm audio konektor. Jednoduchý, funkčný a pekne spracovaný interiér, viac dodávať netreba.
Mazda MX-5 je síce športový Roadster, ale nechýbajú jej ani asistenčné systémy, ktoré na vás dávajú pozor – keď sa nejašíte. Nutným základom je proaktívne sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, sledovanie rýchlostných obmedzení, systém sledovania únavy vodiča, sledovanie vozidiel v mŕtvom uhle, monitorovanie tlaku v pneumatikách, základné sledovanie jazdných pruhov, adaptívne LED svetlomety a chýbať nesmie ani tempomat.
Multimédiá má na starosti systém Mazda Connect, ktorý je relatívne jednoduchý – aj z pohľadu možností. V tomto prípade mi chýbala podpora obľúbených aplikácií Apple CarPlay a Android Auto, čo je škoda. Je tu iba natívna navigácia a pár aplikácií, ktoré nikto nepoužíva. Ocenil som však výborný audio systém BOSE, ktorý sa skladá z 9 reproduktorov, z čoho 4 sú v integrované v hlavových opierkach. Z komfortných prvkov je najviac využívaný bezkľúčový vstup a štartovanie.
Poďme jazdiť!
Z tohoto auta som mal úplne iný „feeling“ ako z iných áut podobnej kategórie. Sedíte kúsok pred zadnými kolesami a tým pádom je aj jeho ovládanie pocitovo trošku iné. Občas som sa cítil ako v motokáre (aj som tak vyzeral). Jazda s Mazdou MX-5 je o čistej voľnosti a radosti. O tieto dva faktory sa stará benzínový atmosférický 4-valec (1998 cm3)s výkonom 135 kW (184 ps) a max. krútiacim momentom 205 Nm, ktorý je dosiahnuteľný od 4000 rpm. Červené pole začína až na 7000 rpm, takže čistá japonská klasika bez turba – treba ho točiť a točiť, potom je to zábava. Výkon spracúva veľmi dobre nastavená 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá posiela všetkú silu na zadné kolesá.
Prevodovka pracuje krásne, bez akýchkoľvek námietok. Dôležitým faktorom je krátke radenie, presnosť dráh a výborné odstupňovanie. Atmosférický Skyactive pracuje kultivovane a vo vyšších otáčkach sa odvďačí aj jemne športovým prízvukom, ale chcelo by to nejaký Akrapovič, potom by to bolo ono. Váha vozidla pod 1100 kg napovedá, že 184 koní bude stačiť na množstvo úsmevných a adrenalínových situácií. Skutočný ťah má MX-5 až vo vyšších otáčkach, kde ju treba stále držať. Samozrejme, pokiaľ nejdete na spotrebu, ale to hádam nie J. Výkon nie je všetko, dôležitý je aj fakt, že je poháňaná zadná náprava, pričom prenos sily na kolesá je cez LSD diferenciál s obmedzenou svornosťou, s ktorým úzko spolupracuje G-Vectoring Control Plus (prerozdeľovanie krútiaceho momentu).
Ako som hneď v úvode naznačil, Mazda MX-5 je vrtká, ale veľmi rozvážna a veľa vám dovolí. Jazdí sa s ňou krásne a keď pracuje všetká elektronika, tak vás až pod nátlakom pustí jemným „powerslidom“, ale stále na vás bude dávať pozor. Keď ju trošku rozhádžete, tak to bude zaujímavejšie a to najlepšie príde až po vypnutí stabilizačného systému. Ten na vás i tak jemne pokukuje, ale Mazda sa vrtí ako by tam nebol. Stabilitu a presnú stopu drží testovaný model aj vďaka športovému podvozku Bilstein, ktorý nie je špičkou na trhu, ale pracuje ukážkovo. V spolupráci s presným riadením je to opäť pekná zostava.
Určite vás zaujímajú aj tieto dva údaje: zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 6,8 sekundy a max. rýchlosť 220 km/h
MX-5 sedí ako prikovaná (ak to chcete), pričom nie je počas bežnej prevádzky veľmi nepríjemná a tuhá. Pamätajte, že jazda s MX-5 je intenzívne čistenie hlavy. Šoférsky zážitok veľmi silný, výkonu dostatok a zadok pracuje presne tak, ako chce šofér, žiadne preafektované správanie. Ešte ku komfortu – väčšie priečne nerovnosti budete cítiť slušne, ale tie menšie sa snaží zhltnúť. Odhlučnenie karosérie je fajn, ale keďže je to Roadster, tak neočakávajte úplné ticho. Ale to sú už veci, s ktorými sa pri kúpe počíta. Zaujíma vás aj spotreba? Počas intenzívneho jazdenia sa pohybovala okolo 8 až 10 l/100km. Potom som s ňou išiel ďalej – diaľnica a okresné cesty, čoho výsledkom bola spotreba pod 7 l/100km. To sú prijateľné čísla, ale pri tomto type auta nehrajú až takú rolu. Alebo sa mýlim? Čo si o tom myslíte vy?
Hodnotenie TOUCHIT
Verdikt je jednoduchý, nová Mazda MX-5 spĺňa všetko, čo som od nej očakával, ale je malá. Pre mňa! Ak máte bežnú výšku, tak si ju užijete ešte komplexnejšie – najmä RECARO sedadlá, a tiež to bude bezpečnejšie. MX-5 však nie je to auto, ktoré by ste chceli používať ako „dailycar“, aspoň tak to cítim ja. Je to výborné druhé auto pre človeka, ktorý si chce kedykoľvek zajazdiť do sýtosti a mať z toho dobrý pocit, pričom mu to nezruinuje rozpočet. Kúpou tohoto modelu získate slušný výkon, výborný podvozok, pohon zadnej nápravy a „funfactor“, ktorý je na nezaplatenie. Musí vám však padnúť do oka, tieto autá sa vyberajú srdcom, nie rozumom – alebo sa to už zmenilo!?
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko
Cena testovaného modelu: od 34 990 Eur
Prečítajte si aj: