Nie je veľa elektrifikovaných áut, ktoré vedia zaujať v takmer celom spektre podstatných bodov – od prepracovaného pohonu, cez výborné jazdné vlastnosti až po vydarený dizajn a praktický interiér.
Táto novinka to spĺňa takmer bodky, pričom ide o kombináciu dvoch modelov: pôvodný Eclipse Cross + Outlander PHEV = Eclipse Cross PHEV. Outlandera som si po niekoľkých detailných testoch obľúbil kvôli špecifickým prvkom, ktoré táto novinka znásobila, vylepšila, a to je ihneď poznať. Oba diamantové PHEV modely patria do úzkej skupiny plug-in hybridov, ktoré nie sú tzv. „tupé“, ale umožňujú vám „zapojiť sa do hry“, ktorej výsledkom je nie len trošku iný pohľad na svet plug-in hybridov, ale aj zaujímavá ekonomika prevádzky. Poďme sa na to pozrieť!
Určite ste postrehli, že toto auto má nie len novú techniku, ale aj dizajn, ktorý je síce čisto subjektívnou záležitosťou, no mne sa veľmi páči. Predošlý model mi nejako extra neimponoval a pozeral som sa naňho s prižmúreným okom, možno aj oboma. Toto je úplne iná káva – novinka má detailne prepracovaný predok s prísnym pohľadom vďaka úzkym LED denný svetlám, ktoré dopĺňa spodný modul (stretávacie/diaľkové + hmlové LED svetlá). V najvyššej výbave, ktorú som mal možnosť testovať, patrí väčšina svetelnej techniky LEDkám. Základná výbava ponúka denné LED svietenie, no zostatok sú klasické halogény svietiace cez šošovku.
Nový predok je veľmi podarený, pôsobí masívne a chrómové doplnky mu dodávajú punc exkluzivity. Sýta červená metalíza s čiernymi doplnkami vzbudzuje športovým dojem, rovnako ako výrazné „lízatko“ s červenou linkou. Profil auta sa vyznačuje výraznými prelismy, označením Plug-in hybrid EV a typicky sa zvažujúcou strechou, nakoľko je stále zachovaný koncept SUV kupé, ale s viacerými zmenami a vylepšeniami.
Aj v zadnej časti sú zmeny rýchlo poznateľné: dizajnéri odstránili delené sklo, ktoré nebolo šťastným riešením a nahradili ho jedným veľkým sklom (so stieračom – predchodca ho nemal) a efektným krídlom, ktoré predlžuje strechu vozidla. Okrem toho, že to vyzerá dobre sa podstatne zlepšil aj výhľad do zadnej časti vozidla.
Zmeny sa dotkli aj koncových svetlometov, ktoré majú razantne inovovaný dizajn a celok zakončuje mohutný nárazník s karbónovým (imitácia) difúzorom + prelis 5 dverí odkazujúci na legendárne Pajero (Pajero tam malo ukotvené rezervné koleso). Na záver tejto sekcie dodám, že samotná karoséria narástla až o 14 cm (10,5 cm zadok / 3,5 cm predok), čim sa navýšil objem batožinového priestoru – až na 471 litrov. Zvýšená bola aj torzná tuhosť karosérie kvôli väčšiemu zastúpeniu lepených/bodových spojov.
Priestor v kabíne zostal +/- rovnaký, takže vpredu môžete počítať s dostatkom priestoru v každom smere (aj pre objemné postavy) a vzadu sa budú cítiť najpohodlnejšie postavy s priemernou výškou a šírkou :). V druhom rade je miesto pre 3 osoby, no ideál budú 2. S mojim proporciami som v druhom rade cez limit, najmä z pohľadu výšky (2m), nakoľko si šúcham hlavu, ktorú plne nenarovnám a rovnako mám limit aj na kolenách – ten sa dá riešiť v závislosti na osadenstve.
Inak je priestoru v kabíne dostatok – ideál pre rodinu 2 +2. Oceňujem aj vyhrievané zadné sedadlá – krajné pozície. Počas testu som bol na pár dní v Tatrách, pričom som ho plne obsadil nielen pasažiermi, ale aj batožinou, čím som si overil a zároveň potvrdil, že z pohľadu priestoru je vhodný aj na dlhšie rodinné výlety/dovolenky.
Vo všeobecnosti je interiér podobný s predchodcom, no niekoľko dôležitých zmien poznať na prvý pohľad. Okamžite som postrehol lepší výhľad z kabíny i celkovo lepší pocit za volantom. Rovnako som sa potešil zachovaným veľkým spätným zrkadlám, ktoré poskytujú perfektný výhľad za auta (Banalita? Nemyslím! Bol by som rád, ak by tieto základné prvky používali všetci šoféri v akomkoľvek aute).
Okrem toho cením veľmi pohodlné kožené sedadlá s vyhrievaním a primeraným bočným vedením, ako aj celkový posed – pozíciu za volantom som si našiel veľmi rýchlo a chrbát sa tiež nesťažoval. Multifunkčný kožený volant si zachoval všetky ovládacie prvky + je vyhrievaný. Nepáči sa mi iba fakt, že Mitsubishi ponechalo ovládanie palubného počítača mimo volantu, to už mohli napraviť – ako v prípade modelu L200.
Zásadnými zmenami prešiel aj stredový tunel + stred palubnej dosky. Tunel dostal takmer rovnaké prvky ako ponúka Outlander PHEV 2-generácie, čiže elektronický ovládač smeru jazdy s prídavnými funkciami a volič režimov vozidla so samostatnými tlačidlami pre voľbu EV režimu + Save/Charge režimu. Tento celok je prehľadný a všetko sa naučíte ovládať veľmi rýchlo.
Touchpad z minulej generácie chýba, čo je dobrou správou :). Palubná doska je rovnaká, akurát starší a menší LCD panel nahradil nový 8“ dotykový displej s vynoveným systémom SDA. Samozrejmosťou je plná konektivita vrátane Apple CarPlay, Android Auto a natívnej navigácie s pokročilými funkciami. Počas testu som si dosíta užil aj prémiový audio systém s čistým výstupom – samotné auto je výborne odhlučnené, takže ticho som eliminoval hlasnou muzikou :).
Asistenčné systémy majú slušné zastúpenie a aj napriek tomu, že nejde o auto zo západu fungujú dobre. Základom je sledovanie okolia vozidla s proaktívnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie mŕtvych uhlov, sledovanie dopravných značiek, adaptívny tempomat s funkciou stop&go (funguje veľmi precízne), monitorovanie okolia za vozidlom počas cúvania, pokročilý parkovací asistent + 4 kamery a PDC senzory v okolí auta atď. Kamery síce nemajú špičkové rozlíšenie, ale výstupný obraz je plne dostačujúci na všetky parkovacie úkony – kameru na pravé predné koleso viete spustiť aj počas jazdy, tlačidlom na volante, čo je veľmi užitočná funkcia.
Zachovaná zostala aj možnosť využitia mobilnej aplikácie, ktorá ponúka prehľad o vozidle, ako aj možnosť nastaviť čas nabíjania alebo klimatizovania a pod. Prístrojový panel je analógový a prehľadný, pričom na ňom vidíte najdôležitejšie informácie o aute, z ktorých časť je premietaná na výsuvný head-up displej. V rámci komfortných prvkov cením tradičné ovládanie klimatizácie fyzickými tlačidlami a samozrejmosťou je bezkľúčový vstup a aktivácia vozidla.
Unikátna technika systému PHEV
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je plug-in hybrid, ktorý sa správa viac ako elektromobil, čo je zámerom a rovnako aj unikátnym a zriedkavým riešením v rámci konkurencie. Eclipse Cross PHEV má v strede vozidla, v podlahe, uloženú 13,8 kWh batériu, ktorá dopuje 2 elektromotory. Týmto riešením sa znížilo ťažisko + zlepšili jazdné vlastnosti, ktoré sú v rámci reálnej prevádzky veľmi dobré. Auto je komfortné, nekonfliktné, pekne filtruje nerovnosti, no v zákrutách nie je príliš plavné a slušne drží stopu. Jazdné vlastnosti podporuje aj takmer ideálne rozloženie hmotnosti v pomere 55:45, ktoré maskuje pohotovostnú hmotnosť vozidla presahujúcu 1900 kg.
Ako to celé funguje? Eclipse Cross PHEV je unikát v tom, že v rámci techniky ponúka 2 elektromotory (predný 60kw/137 Nm – zadný 70kW/195 Nn), výkonný 80 kW generátor a spaľovací 2,4-litrový benzínový motor MIVEC s výkonom 72 kW/193 Nm, ktorý pracuje v atkinsonovom režime. Systémový výkon je 138 kW. Prevodovka je 1-stupňová s fixným prevodom. Pýtate sa, prečo má spaľovací motor iba 72kW? V jednoduchosti – spaľovací agregát nie je nutné vytiahnuť na max. výkon, ale tak, aby pracoval čo najúčinnejšie za každých okolností.
Účinnosť je totiž najdôležitejší faktor, na ktorom si dal výrobca veľmi záležať. Ak bude chýbať spaľovaciemu motoru výkon, tak mu ho s vysokou účinnosťou dodajú elektromotory – kedykoľvek, lebo batérie nikdy nevybijete na 0%. 13,8 kWh batéria má podľa výrobcu poskytovať dojazd až 55 kilometrov (podľa WLTP), čo je papierový údaj, no v realite viete bez väčších problémov prejsť od 43 až po viac ako 70 km na čisto elektrický pohon! Podľa vašich jázd sa zobrazuje aj odhadovaný dojazd na elektriku, ktorý mi často zobrazoval hodnotu nad 70 km, ktorá bolo reálne dosiahnuteľná.
Výrobca hovorí o 55 kilometroch na elektriku a ja som prešiel viac ako 70 kilometrov na jedno nabitie? Áno, je to možné ak využívate systém rekuperácie na 100% a jazdíte veľmi precízne. Na palubnom počítači sa mi počas testu viackrát objavila hodnota spotreby paliva od 0,5 do 0,7 l/100km, čiže som drvivú väčšinu cesty – okresné komunikácie – absolvoval na elektrický pohon. Ak miniete zásobu elektrickej energie, tak sa spotreba paliva pochopiteľne zvýši podľa toho, akým štýlom a v akých podmienkach jazdíte. Počas testu som si viackrát overil, že sa dá aj bez nabíjania jazdiť so spotrebou v rozmedzí od 5,4 do 6,5 l/100km (v kopcoch spotreba stúpla na 8,6l/100km).
Nabíjanie je okrem rekuperácie riešené aj káblom, a to 3 spôsobmi: nabíjanie zo zásuvky 230V: približne 5,5 až 7 hodín (obyčajný predlžovací kábel), nabíjanie mennekes (klasický AC konektor): 4 hodiny, rýchlo nabíjanie CHAdeMO: na 85% za 25 minút. Ja som nabíjal prevažne doma, keďže z prvého poschodia menšej bytovky je možné vyhodiť kábel a v pohode dopĺňať energiu na ďalšie cesty.
Tento systém funguje veľmi dobre a keď ho využívate na plno, tak sa vám odvďačí skutočne priaznivou kombinovanou spotrebou. Len dodám, že tá je závislá predovšetkým od medzikusu za volantom 🙂. Podľa môjho názoru ide o jeden z najvydarenejších plug-In hybridov s vynikajúcim pomerom cena/výkon.
Výhodou je aj to, že tento model je vďaka dvom elektromotorom 4-kolkou aj v čisto elektrickom režime, pričom je použitý vylepšený systém S-AWC, ktorý ponúka výbornú úroveň kontroly riadenia, zatáčania i brzdenia. Veľmi dobrá je aj agilita/pružnosť, pričom si môžete vybrať z 5 režimov nastavenia vozidla (Tarmac, gravel, snow, normal a eco). Systém pohonu pracuje tak ako má, čo v preklade znamená, že konečne nemá problém s krížením náprav – predošlá generácia na krížení často postála a nevedela sa bez pomoci pohnúť.
Počas testu som túto disciplínu nemohol vynechať a kríženie dopadlo veľmi dobre (v režime Gravel, ideálne je vypnúť aj trakčnú kontrolu). Do kríženia sa môžete dostať aj náhodou, nemusíte ho vyhľadávať, takže to považujem za plus. Pohon 4WD s 2 elektromotormi je k dispozícii s maximálnym výkonom batérie 80kW, a to až do rýchlosti 135 km/h. Zachovaný zostal aj režim Save, teda šetrenie energie alebo Charge, kedy sa prostredníctvom spaľovacieho motora/generátora nabíja batéria.
Eclipse Cross PHEV pracuje v 3 hlavných nastaveniach. EV režim: jazda na čistú elektrinu bez emisií, optimálna voľba pre nízke až stredné rýchlosti. Sériový hybridný režim: pri zrýchľovaní alebo zdolávaní kopcov slúži spaľovací motor na výrobu elektrickej energie, zatiaľ čo pohon vozidla zabezpečujú elektromotory. Paralelný hybridný režim: Pri jazde vysokou rýchlosťou, napr. pri predbiehaní a pod., je vozidlo poháňané spaľovacím motorom za asistencie elektromotorov.
Dôležité je vedieť aj to, že energia nie je získavaná iba nabíjaním (3 spôsobmi), ale aj veľmi účinnou rekuperáciou s 5 stupňami, ktorá podľa môjho názoru patrí medzi najprepracovanejšie a výborne sa s ňou pracuje – základom režim je B2, pričom veľkými pádlami pod volantom alebo voličom smeru jazdy môžete voliť od B0, teda plachtenie, až po B5 – najúčinnejšia rekuperácia. Ak si toto osvojíte, tak budete nielen posielať prebytočnú energiu (zo všetkých 4 kolies) späť do batérie, ale rovnako ušetríte na brzdách, lebo ich nebudete toľko drať – stupeň B5 má citeľný brzdný účinok, pričom sa rozsvietia aj brzdové svetlá.
Extra možnosti Plug-in hybridu
Tento model ma zaujal aj V2H technológiou, s ktorou už nejaké osobné skúsenosti mám a je to veľmi praktické riešenie. Vďaka tejto technológii je možné využívať elektrickú energiu nie len na jazdu, ale ju „vytiahnuť“ aj z auta von a napájať rôzne elektrické zariadenia a dokonca aj celý dom.
V batožinovom priestore je prítomná jedna klasická 220V zásuvka s výkonom až 1500W, ktorá slúži ako zdroj energie pre rôzne zariadenia – nie len v núdzových situáciách. Rovnako to mal aj Outlander PHEV, s ktorým som bol v Chorvátsku a vďaka tejto zásuvke sme mali kedykoľvek dostupnú energiu na nabíjanie všetkých zariadení + sme používali menší kávovar. To sa opakovalo aj v rámci tohoto testu a kedykoľvek som dostal chuť na dobrú kávu som si ju mohol spraviť – Aktivoval som zásuvku, zapojil som kávovar a vychutnával kávu.Okrem toho využijete túto zásuvku v rámci „XY“ ďalších potrieb. Veľmi praktický doplnok!
To ale nie je všetko. Ak máte správne zariadenie, tak môžete prostredníctvom CHAdeMO konektora a transformačnej jednotky ťahať von z auta, resp. z batérie až 10KWh a pripojiť v prípade núdze k zdroju energie celý dom alebo rôzne zariadenia počas práce v outdoore atď. Toto je veľká vec, ktorá dáva tomuto systému obrovský bonusový bod, nakoľko viete auto využiť nielen na prepravu, ale aj ako veľkú powerbanku, ktorá sa môže kdekoľvek samostatne nabíjať prostredníctvom spaľovacieho motora/generátora.
Záverečné hodnotenie: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
„Diamantový“ plug-in hybridný systém stále považujem za jeden z najlepších a najprepracovanejších na trhu, nakoľko vodiča vtiahne do hry – auto nie je tupé, ale umožňuje vám interakciu. Samozrejme, viete jazdiť aj tak, že nemusíte nič „riešiť“, iba sadnúť a vyraziť, ale mňa najviac baví práve tá interakcia, ako aj veľmi slušné jazdné vlastnosti, pohodlie a systém pohonu všetkých kolies S-AWC, ktorý vás dostane na rôzne miesta mimo bežných ciest. Okrem toho je prítomná aj užitočná technológia V2H, čo ocenia najmä aktívni ľudia so zmyslom pre praktické riešenia. Novinka sa podarila, má krásny dizajn, prepracovaný PHEV systém a v neposlednom rade aj celkom priaznivú cenu. Osobne mi chýba iba kráľovský priestor z modelu Outlander PHEV. Ale viete ako to je, je lepšie raz zažiť ako 100 krát počuť alebo čítať :).
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mitsubishi Slovensko
Cena testovaného modelu INSTYLE+: od 45 390 eur
Fotogaléria Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Prečítajte si aj: