Pravdepodobne ste už zachytili správy o tom, ako klasické mobilné aplikácie pomaly vymierajú.
Podľa nedávneho výskumu agentúry SensorTower ich medziročná miera sťahovanosti prvýkrát v histórii klesla – a to hneď o 20%. Podľa Alexa Russella z Googlu je hlavným dôvodom spohodlnenie používateľom. Nechce sa im už stráviť 2 – 3 minúty inštaláciou každej novej appky, zvlášť keď aj tak väčšina z nich neposkytuje žiadnu pridanú hodnotu oproti webovému rozhraniu. To dokazuje aj výskum Googlu, ktorý ukázal, že až 75% používateľom, ktorí začali s inštaláciou, si to v určitej časti jej priebehu rozmyslelo. To však neznamená, že aplikácie zanikajú úplne, no stávajú sa pomerne zastarané a prestávajú vyhovovať požiadavkám používateľov. Niet preto divu, že na trh prichádzajú alternatívy s potenciálom ich nahradiť, a to hneď 3. Firmy by sa preto mali zvážiť, či nie je na čase sa nimi začať zaoberať.
Progresívne webové aplikácie
Novinka od Googlu, ktorá predstavuje akýsi hybrid medzi webom a aplikáciou. Nové aplikácie bežia priamo v prehliadači a dáta streamujú „on-demand“, takže sa nemusia inštalovať a hneď po ich zatvorení všetko z telefónu zmizne. Môžete im udeliť im rôzne prístupy, povoliť push-notifikácie a dokonca si túto appku aj jediným ťuknutím nainštalovať, ak by ste chceli k nej mať rýchlejší prístup a používať ju aj off-line. Veľký krok vpred z pohľadu používateľského zážitku nastal aj v oblasti súkromia a bezpečnosti. Udelené prístupy sú obmedzené len na dobu používania, takže ľudia môžu spávať pokojne – aplikácia nemá k ich zdrojom po vypnutí žiadny prístup. Progresívne aplikácie sú neporovnateľne pohodlnejšie ako tie klasické, nakoľko odpadá 2 až 3 minútový proces ich inštalácie, nenarúšajú tak veľmi súkromie a sú aj šetrnejšie k batérii.
Keďže používateľ si aplikáciu môže pred nainštalovaním vyskúšať, oveľa viac ako pred tým bude záležať na ich kvalite a na používateľskom zážitku. Nepochybne teda vzrastie dôležitosť UX dizajnu, čo je pre používateľov dobrá správa.
Chatboti
Chatboti nikdy 100% nenahradia weby či aplikácie, no ponúkajú zaujímavú alternatívu pre používateľov preferujúcich priamu komunikáciu. Áno, to sú presne tí, ktorí keď majú otázku, tak ešte stále sa radšej spýtajú kamaráta či známeho pred tým, než ju vygooglia. Sociálny rozmer chatbotov však nie je ich jediná výhoda. Ďalšou je forma, akou s chatbotmi používateľ komunikuje. Interakcie totižto prebieha v rozhraní známych chatovacích nástrojov tým najprirodzenejším spôsobom – slovami. Odpadá teda nutnosť vyhľadania webstránky či aplikácie, zorientovanie sa v jej dizajne a následné vykonanie všetkých krokov potrebných k splneniu požadovanej úlohy (nákup, kontakt, podpora…).
Dobre nastavený chatbot je skôr ako predajca v obchode, ktorý vám s radosťou a vtipom odpovie na všetky vaše otázky o produkte či službe a dokonca vám aj pomôže s objednávkou. Firmy ich využívajú už takmer na čokoľvek od technickej podpory, cez marketing a predaj, až po prostoduché zabávanie svojich zákazníkov. Existuje mnoho typov chatbotov, no nastaviť ich správne vôbec nie je jednoduché. Ani profesionálny copywriter nemôže predvídať všetky reakcie používateľov, a tí nepripravenosť chatbotov veľmi radi skúšajú. Časom tento problém môže vyriešiť stále sa zlepšujúca umelá inteligencia, no aj tak by pri ich implementácií mali spolupracovať skúsení analytici a UX dizajnéri.
Virtuálni asistenti
Zatiaľ čo chatboti sú limitovaní najmä možnosťami komunikačných kanálov tretích služieb ako Facebook či MSN, virtuálni asistenti fungujú plne autonómne. Sú oveľa užšie prepojení s vašim zariadením ako aj vašim súkromím, čo im umožňuje vám pomáhať vysoko relevantnými službami. A to niekedy ešte pred tým, ako si sami uvedomíte ich potrebu. Na vstupe totižto nie sú len vaše písomné či hlasové príkazy, ale aj informácie z vášho kalendára, mailovej schránky, polohy, pohybového senzoru a mnoho ďalších. Asistenti majú navyše ešte ďalšiu úžasnú schopnosť – dokážu sa učiť.
Ich schopnosti môžeme demonštrovať na jednoduchom príklade z Google Now. Predstavte si, že sedíte v práci a blíži sa dohodnuté stretnutie na druhej strane mesta. Asistent vám už hodinu pred jeho začatím pošle notifikáciu, že na ceste k vášmu plánovanému stretnutiu sú zápchy a preto by ste mali vyraziť skôr. Do výpočtu času vášho príchodu pritom ráta aj 10 minútovú chôdzu k autu, ktoré ste kvôli plným parkoviskám zaparkovali o niečo ďalej ako obvykle. Ak chodievate obvykle MHD, tak vám zobrazí najbližší autobus aj s časom jeho príchodu. Najlepšie na tom je, že toto všetko sa deje plne automaticky. Údaje o meetingu si asistent prečítal z vášho kalendára, informácie o doprave z internetu a polohu vášho auta vypočítal na základe zmeny rýchlosti vášho pohybu pri jeho zaparkovaní. Či ste šli v ten deň MHD zistí monitorovaním vášho pohybu na ceste do práce.
Možnosti asistentov sú však omnoho širšie. Napríklad asistent Alexa od Amazonu dokáže okrem iného aj objednávať produkty, prehrávať hudbu, nakupovať potraviny, zavolať vám Uber či objednať pizzu. Siri od Applu dokáže za vás prispievať na Facebook, rezervovať stôl v neďalekej reštaurácii, prehrávať podcasty či organizovať vám stretnutia. Asistenti majú obrovský potenciál a mohli by časom nahradiť nielen klasické vyhľadávanie prostredníctvom Google, ale aj 90 % funkcionalít všetkých mobilných aplikácií a webov. Už dnes je umelá inteligencia na veľmi vysokej úrovni a uvidíme, čo nám ešte vývoj virtuálnych asistentov prinesie. Dúfame len, že sa nenaplnia obavy Stewena Hawkinga ktorý tvrdí, že AI so schopnosťou učiť sa môže znamenať koniec ľudskej rasy. Možno by si preto ich vývojári mali preventívne pozrieť zopár dielov Terminátora 🙂
Autor: Michal Blažej