Čo prinesie budúcnosť v mobilnom bankovníctve
O mobilnej aplikácii Tatra banka sme sa rozprávali s Lukášom Mochňákom, ktorý je zodpovedný za jej vývoj.
Podľa viacerých odborníkov aj klientov patrí toto mobilné bankovníctvo medzi úplne najlepšie a my sme zisťovali, ako sa vlastne vyvíja.
Ako si ľudia za 15 rokov od jej vzniku zvykli na to, že zrazu majú banku v mobile? Určite mali pochybnosti o tom, či je to vôbec bezpečné.
Od roku 2010 si už používatelia zvykli na mobilnú aplikáciu. Dnes už 4 z 5 našich klientov používajú mobilnú aplikáciu. Prihlasujú sa do banky prakticky každý deň, a to je vlastne revolúcia v bankovníctve. Sú samozrejme prípady, keď klienti preferujú fyzickú návštevu pobočky, ale primárny kontakt klientov je už mobilná aplikácia. Aplikácia sa ľahko používa a mobil má totiž každý kedykoľvek pri sebe.
Ako je to s bezpečnosťou, keď porovnáme internet a mobil banking?
Mobilná aplikácia je v princípe rovnako bezpečná ako internet banking. Avšak tým, že mobilná aplikácia beží na smartfóne alebo tablete, musí sa k bezpečnosti postaviť aj klient trochu inak. V prvom kroku by sme sa mali pozrieť na to, ako máme zabezpečený svoj smartfón, či je napr. správne nastavený zámok na odomykanie telefónu. V druhom kroku je dôležité, ako používame svoje zariadenie – pripájať sa iba na známe a bezpečné Wi-Fi siete a inštalovať aplikácie do telefónu z oficiálneho obchodu s aplikáciami a iné. Až v treťom, ale neposlednom rade sa pozeráme na zabezpečenie mobilného bankovníctva. A aj tu platia bezpečnostné pravidlá: naše prihlasovacie údaje do aplikácie nikomu nezdieľame, zámok aplikácie by nemal byť taký istý, ako je to v prípade samotného telefónu a iné.
Aplikácia Tatra banka samozrejme poskytuje ďalšie bezpečnostné funkcie. Napríklad Nastavenia karty umožňujú v čase, keď necestujete do zahraničia, vypnúť si používanie karty na iných kontinentoch. Rovnako si môžeme v aplikácii kedykoľvek meniť limity na karte, či už hotovostné alebo na nákup cez internet. Z tohto pohľadu teda mobilná aplikácia dokonca zvyšuje bezpečnosť. Ako používateľ máte o všetkom notifikácie, ste v každodennom styku s bankou a vo výsledku je bezpečnosť hlavne na samotnom používateľovi a jeho správaní.
Aké sú hlavné zlepšenia mobilnej aplikácie Tatra banka za posledné obdobie?
Najčastejšie používané funkcie sú stále Účet a Platba. Takto si skontrolujete zostatok na účte, pohyby a prípadne urobíte platobný príkaz. Aktuálne prinášané funkcie sú už skôr určené pre špecifickú cieľovú skupinu. Pridali sme platby do zahraničia, teda kamkoľvek na svete, a to aj v iných menách ako je euro. Druhou zaujímavou novinkou je Digitálna hypotéka. Teda o hypotéku môžete požiadať kedykoľvek 24/7 z pohodlia domova. Tretia funkcionalita, ktorá pribudla, je jednorazová investícia do podielových fondov.
Zaujala ma funkcia pre Digitálnu hypotéku. Pre koho je určená a ako to funguje?
Je určená pre klientov ale aj neklientov banky. Slúži na financovanie nehnuteľnosti alebo stavebného pozemku (ten už ale musí byť napísaný na liste vlastníctva) či na refinancovanie existujúcej hypotéky. Ako neklient si stačí stiahnuť aplikáciu Tatra banka, následne sa identifikovať cez občiansky preukaz a biometriu tváre.
Existujúci klient len potvrdí svoje osobné údaje a môže pokračovať. Následne sa vypĺňajú údaje o príjme, záväzkoch, účele hypotéky a informácie o samotnej nehnuteľnosti. Aplikácia na základe toho zobrazí podmienky pre poskytnutie hypotéky, výšku jej sumy, úrokovú sadzbu a prípadný zoznam dokumentov, ktoré bude požadovať na poskytnutie úveru.
Výhodou je možnosť proces kedykoľvek prerušiť a vrátiť sa k nemu neskôr – až do 30 dní. Po odsúhlasení podmienok sa v aplikácii zobrazí žiadosť na podpis. Ak je všetko v poriadku a hypotéka sa schváli, stačí už len jeden podpis na pobočke a môžeme čerpať hypotekárny úver. Počas celého procesu je navyše k dispozícii pomoc buď na pobočke, alebo cez našu telefonickú službu Dialóg.
To je naozaj zaujímavé, hlavne v súvislosti s neklientami. Aká je doterajšia spätná väzba?
Spätná väzba je veľmi dobrá. Klienti si ju dokonca sami našli ešte pred spustením kampane a začali ju využívať.
Veľmi dobrá funkcia je tiež Spending plan. Ako si pomocou nej môžem strážiť míňanie peňazí?
Spending plan je niečo ako „finančná krištáľová guľa“, ktorá umožní pozrieť sa do budúcnosti vašich financií. Informuje, aké transakcie vás v budúcom mesiaci čakajú a s akou pravdepodobnosťou. Okrem trvalých platieb alebo splátok úveru teda pripomenie napr. nákup diaľničnej známky, prípadne havarijné poistenie splatné raz za rok. Odhadne aj váš zostatok na konci mesiaca. Už na začiatku mesiaca teda viete, čo vás asi čaká a podľa toho sa môžete pripraviť.
Aké je využitie inteligentných hodiniek spojených s mobilným telefónom a nainštalovanou aplikáciou Tatra banka?
Asi najdôležitejšia funkcia je platba kartou, teda v tomto prípade hodinkami napríklad cez Google Pay alebo Apple Pay. Okrem toho máme aj aplikáciu Tatra banka pre inteligentné hodinky, ktorá poskytuje tri funkcie. Prvou je zobrazenie zostatku, druhou sú pohyby na účte a treťou je zobrazenie QR kódu, ktorý umožní jednoducho prijať peniaze na vlastný účet. To je výborná funkcia, ak sa potrebujete vyrovnať napr. za obed.
Čo chystáte v mobilnej aplikácii do budúcna?
Pred časom sme priniesli zahraničnú platbu, ale zatiaľ nebolo možné si uložiť zahraničného príjemcu. Od júna je v aplikácii Tatra banka možné spravovať aj zahraničného príjemcu. Zároveň chceme zjednodušiť proces aktivácie aplikácie. Nebude už nutné zadávať PID a heslo, ak si používateľ prenáša aplikácie zo starého mobilu na nový. Jednoducho si len nasnímate QR kód aplikáciou Čítačka a aplikáciu prenesiete do nového mobilu pohodlne a bezpečne.
Podobné články
Vianoce bez hraníc: Vasco prekladač vám pomôže porozumieť každému
Najlepšie seriály na Netflixe (48. týždeň)
Vianočná poradňa: Darčeky pre ženy
Tipy na vianočné darčeky od Gorenje, ktoré potešia celú rodinu
TOP 10 najobľúbenejších filmov na internete – 47. týždeň