Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Najväčší záujem bol o balíčky potravín pred uplynutím doby spotreby a hotové jedlá z reštaurácií.

Vďaka konceptu Munch sa v minulom roku podarilo redistribuovať viac ako 26 ton nadbytočného jedla z reštaurácií a potravín pred ukončením doby spotreby. V prepočte na emisie skleníkových plynov ide o množstvo takmer 234 000 kilogramov. Po tom, ako sa Munch etabloval v bratislavskom regióne, plánuje začiatkom roka expanziu aj do ďalších krajských miest. S tým je úzko spojené aj rozšírenie portfólia spolupracujúcich partnerov.

Munch je inovatívna aplikácia, ktorá prepája spotrebiteľov a rôzne prevádzky s nadbytočným jedlom s cieľom obmedziť jeho plytvanie. V portfóliu partnerov sú reštaurácie, pekárne, cukrárne, hotely, obchody a iné typy prevádzok, ktoré ponúkajú svoje nepredané, ale stále vysoko kvalitné jedlo so zľavou. V roku 2024 sa vďaka Munch podarilo redistribuovať viac ako 26 ton jedla a potravín, čo v prepočte na ušetrené emisie skleníkových plynov dosahuje takmer 234 000 kilogramov.* Najviac sa darilo redistribuovať nasledovné kategórie: balíčky s mixom rôznych potravín pred uplynutím doby spotreby (42 percent), jedlá z reštaurácií (24,5 percent), dezerty (14 percent), rôzne druhy pečených výrobkov (13,5 percenta) a sendviče a pochutiny z kaviarní (6 percent).

Posledný kvartál minulého roka bol na redistribúciu jedla a potravín pre Munch najintenzívnejším. Na celkovom ročnom objeme mal podiel 44 percent. Odhaduje sa, že ročne sa na Slovensku vyhodí 600 000 až 900 000 ton potravín, ale do redistribúcie ide len 1 percento potravín. Celosvetovo vyhodené potraviny prispievajú k vzniku 8 až 10 percent skleníkových plynov.** Adriana Samek, Country Sales Lead spoločnosti Munch komentuje: „Štatistiky týkajúce sa potravinového odpadu, ktorý produkujú v najväčšej miere domácnosti a jednotlivci, sú vysoké a nepriaznivé. Ide pritom o komplexný problém, ktorého riešenie si vyžaduje veľa systémových krokov. Náš koncept dáva spotrebiteľom veľmi dostupnú príležitosť rozhodnúť sa pre udržateľnejšiu alternatívu.“

„Poznateľnosť našej platformy sa postupne zvyšuje, čo nás veľmi teší a mám za to, že dobré zmeny sú aj o malých krokoch. Náš redistribuovaný objem jedál a potravín na Slovensku v minulom roku, viac ako 26 ton, možno prirovnať k hmotnosti 364 ľudí (182 mužov s priemernou hmotnosťou 80 kilogramov a 182 žien s priemernou hmotnosťou 65 kilogramov). Tento počet predstavuje aj približný počet obyvateľov niektorých slovenských obcí, ako napríklad Rohov (Trnavský kraj) či Zemplín (Košický kraj)***. V prípade objemu emisií skleníkových plynov to zodpovedá približne 50 autám jazdiacim celý rok****,“ ilustruje A. Samek.

Munch prakticky robí dve veci naraz. Na jednej strane, všetkým zmluvným partnerom pomáha znižovať prebytky z ich prevádzky alebo dať do obehu potraviny pred ukončením doby spotreby. Na druhej strane, spotrebiteľ má príležitosť kúpiť si jedlo či potraviny za výhodnú cenu.

V portfóliu má Munch v bratislavskom regióne takmer 150 zmluvných partnerov. Medzi najväčších partnerov aplikácie Munch patria známe a obľúbené prevádzky ako Starý Otec, Starbucks, Anker, Sushi Time, Spusta kaviareň a pekáreň, WOK sushi, Cisárov Pekár, La Patisserka, SUBO bakery, Canteen Priatelia, Víkendové mlsanie, Na Pare, Fertucha, Poké bistro a mnoho ďalších. Aktuálne sa Munch pripravuje na spustenie platformy v ďalších 2 krajských mestách. Zákazníci si môžu kúpiť potraviny zo svojich obľúbených reštaurácií a obchodov so zľavami od 50 do 70 percent. Celý proces je jednoduchý: zákazníci si rezervujú produkty, zaplatia za ne online v aplikácii a potom si ich osobne vyzdvihnú na vybranom mieste v uvedenom časovom intervale. Po novom budú môcť pri platbe použiť aj príspevok od zamestnávateľa, a to formou stravovacích poukážok Edenred. Táto možnosť bude využiteľná vo všetkých prevádzkach, ktoré ponúkajú nákup jedla cez aplikáciu Munch, aktuálne v Bratislave, ale následne po celom Slovensku.


*Poznámka: Munch sa redistribúciou tzv. Munch balíčkov snaží znižovať mieru plytvania jedlom a potravinami. Zabezpečuje, že emisie skleníkových plynov (GHG) spojené s výrobou a prepravou týchto jedál a potravín nie sú vynaložené zbytočne. Munch sa snaží odhadnúť tieto emisie čo najpresnejšie tým, že zohľadňuje typický obsah a hmotnosť  rôznych kategórií Munch balíčkov (napr. pekárenské výrobky alebo balíčky s dezertmi a pod.). Na základe rozsiahleho výskumu Poorea a Nemeceka (2018) o emisiách skleníkových plynov rôznych ingrediencií zverejneného na Our World in Data, Munch vyvinul emisný indikátor pre každú kategóriu balíčka.

**Zdroj informácií: Závery panelovej diskusie Free Food, 24.5.2025

***Zdroj informácií: https://slovenskovkocke.sk/

****Zdroj informácií: https://www.epa.gov/greenvehicles/greenhouse-gas-emissions-typical-passenger-vehicle

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.