Počas koronavírusu museli aj predajne spotrebnej elektroniky upraviť svoje zabehnuté návyky. Ako korona ovplyvnila fungovanie Planeo Elektro? Na naše otázky otázky odpovedá Peter Benický, CEO Planeo Elektro. 

Ako presne ovplyvnil koronavírus činnosť Fast Plus? Čo ste ako prvé museli zmeniť a čo je už systematický prejav tejto choroby?

Našu predajnú sieť PLANEO Elektro ovplyvnil fatálne, pretože až 80 % realizovaných predajov pokrývalo našich 50 predajní po celom Slovensku. Po ich zatvorení sme výrazne posilnili online predaj, výpadok je však citeľný. Museli sme prepustiť časť zamestnancov, časti sme po dohode znížili platy. Popritom ešte stále riešime problematiku nájmu. V postupnom uvoľňovaní opatrení sme sa s našimi predajňami dostali až do tretej fázy, čo – ak by všetko išlo optimálne, znamená výpadok ešte na niekoľko týždňov. Chýba istota, výhľadovo nevieme, kam ideme a kam nás táto situácia dovedie. Isté je, že s Covid-19 sa musíme naučiť žiť. 

Odporúčaná bola práca z domu. Dá sa to realizovať u vašich zamestnancov a aké to má výhody a čo skôr ťažko prekonateľné nevýhody?

Naše technické zabezpečenie umožňuje fungovať na home office na všetkých potrebných úrovniach, takže prakticky okrem predajcov a niektorých ďalších zamestnancov sme plynulo prešli na prácu z domu. Môžem zodpovedne prehlásiť, že naši pracovníci sú disciplinovaní a takáto zmena im nerobí zásadný problém. O ťažko prekonateľných nevýhodách nemôžem hovoriť, čím ďalej tým viac však určite všetci pociťujeme sociálny deficit. V open space sa vidíme, počujeme, stačí vstať a prejsť pár krokov, alebo jednoducho zavolať na kolegu a vec je vybavená. Prehodíme pár slov v kuchynke, zájdeme spolu na obed… Toto nedokáže žiaden e-mail ani telefonát z domu.

Peter Benický, CEO Fast Plus (Planeo Elektro)

Peter Benický, CEO Fast Plus (Planeo Elektro), Zdroj: TOUCHIT

Čo bude po tom, ako situácia spôsobená koronavírusom pominie, ale všetci očakávajú ekonomickú krízu. Ako budete smerovať Fast Plus povedzme o 3 mesiace?

Nepredpokladám, že keď sa otvoria predajne, zákazníci začnú nakupovať vo veľkom, ani že všetko začne fungovať tak ako predtým. My predajcovia všeobecne budeme musieť vynaložiť veľa energie a zdrojov, aby sme zákazníka do predajne vôbec dostali, a to sa odrazí na profite.

Od začiatku opatrení, spôsobených vírusom COVID-19, sa pripravujeme na krízovú situáciu. Ľudia boli zvyknutí, že bolo dlho dobre, teraz budú musieť prijať, že bude chvíľu zle. Budeme sa musieť dosť agresívne pozrieť na nákladovú stránku. Každú jednu položku obrátime trikrát, ale bude to nevyhnutné. Na druhej strane sme práve v tomto čase našli ďalší potenciál v našom biznise, ktorý budeme energicky podporovať a rozširovať. Jeden rok s nepriaznivým hospodárskym výsledkom by však pre nás nemal byť fatálnym. Myslím, že v druhej polovici budúceho roka by mohlo dôjsť k oživeniu. Stále ale verím tomu, že Fast Plus cez túto krízu prevediem. Síce s určitými stratami, no bez kritických dôsledkov.

Ako je to s tovarom? O čo je teraz oveľa väčší záujem ako predtým a naopak, čo sa prestalo kupovať? Bude aj nedostatok niečoho a treba zamerať výrobu niekam inam?

Na začiatku prudko vzrástol záujem o šijacie stroje, čističky vzduchu, mrazničky. Odzrkadľovalo to obrovské zmeny, ktoré sa diali. Postupne vzrástol záujem aj o domáce pekárne a hracie konzoly, s teplejším počasím stúpa predaj záhradného nábytku a techniky, čo už ale súvisí skôr so sezónou. Úplný nezáujem o niektorý druh tovaru sme nezaznamenali. Nedostatku tovaru sa obávať netreba, skôr vznikne tlak na cenu.

Vo vašom portfóliu je viacero populárnych značiek ako je napr. Sencor s veľmi širokým portfóliom produktov a vynikajúcimi cenami. Okrem toho ale aj špeciality zamerané napr. na štýl alebo čisto kovové vyhotovenie s vyššími cenami. Majú všetky značky u vás budúcnosť?

S našimi obchodnými partnermi máme korektné vzťahy, dobre nastavené mechanizmy, nie je dôvod, prečo by sme sa s niektorými značkami mali rozlúčiť, pokiaľ sa ich výroba nezastaví. Skôr naopak, plánujeme portfólio značiek rozšíriť, aby sme dokázali uspokojiť čo najväčší okruh zákazníkov.

Ako prebiehala vaša kariéra vo Fast Plus, čím všetkým ste prešli?

Začínal som doslova od piky. Pracoval som v hlinikárni a popritom ako brigádnik, vykladajúci chladničky z vagónov. Neskôr som elektro nakupoval a predával, v 24 rokoch som sa stal obchodným riaditeľom, až som sa vypracoval na „riešiča vzniknutých situácií“ (smiech). Veľmi zlomovým momentom v mojom živote bolo, keď ma angažoval, dnes už žiaľ nebohý, bývalý majiteľ Fast Plus Tomáš Smrčka. On, Daniel Galamboš a môj otec ma okrem iného naučili používať sedliacky rozum a ukázali mi, že v jednoduchosti je krása. Žiaľ, ani jeden už nie je medzi nami.

Aký je počet zamestnancov Fast Plus/Planeo elektro a kam sa chcete dostať s ich počtom a kvalifikáciou?

Máme vyše 550 zamestnancov a ich počet za bežných okolností rástol s počtom otvorených predajní. Ich kvalifikáciu pravidelne zvyšujeme, prechádzajú prepracovaným systémom školení, na ktoré využívame aj e-learning a online školenia. Otvorené sú aj možnosti kariérneho postupu, keďže sa vedúce pozície snažíme obsadiť v prvom rade z interných zdrojov.

Ako vás osobne ovplyvňujú moderné technológie? Čo používate najradšej a čo naopak z modernej elektroniky skôr nemusíte. Ako vnímate popularitu retro štýlu?

Je to paradox, ale nie som fanúšik elektronických vychytávok, skôr bežný spotrebiteľ až elektronický analfabet. Skôr, než by som mal vymenovať, akú elektroniku používam, vám poviem, že mám doma 12 párov lyží (smiech). Retro štýl vnímam skôr ako „oživovač“ spomienok na detstvo a mladosť, než ako štýl, oslavujúci svoj comeback.

Ak by ste niečo mali zmeniť vo Fast Plus, čo by to bolo na prvom mieste?

(Dlhšie zamyslenie). Fast Plus je nastavený tak, že nad zásadnými zmenami ani nepremýšľam. Rád by som zmenil túto situáciu okolo koronavírusu. Ťažko sa pozerá na to, ako sa všetko, čo sme vybudovali, trápi. Niekedy si vravím, či to nie je iba zlý sen? Prišlo to ako blesk z čistého neba, prakticky zo dňa na deň sme museli zavrieť všetkých 50 predajní, poslať ľudí domov a zaviesť prácu z domu, nevyhli sme sa ani prepúšťaniu a znižovaniu platov. Vývin je nepredvídateľný, ohlásené uvoľňovanie opatrení sa môže posunúť, budúcnosť je neistá. Všetci prežívame psychicky mimoriadne náročné obdobie a ja osobne ťažko znášam, keď sa ľudia okolo mňa sužujú.

Kde vidíte Fast Plus takto o 5 rokov, čo bude iné? Aký je vlastne vzťah Fast Plus a Planeo Elektro?

PLANEO Elektro je obchodný brand našich predajní. Dnes patríme medzi lídrov v obchode s elektronikou a ja budem robiť všetko pre to, aby tomu tak bolo aj o päť rokov. Nepoznám inú cestu, len dopredu a snáď sa mi podarí, že o 5 rokov bude na vrchole tohto rebríčka práve PLANEO Elektro.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.