Na Black Friday Global nájdete všetky informácie o Black Friday na Slovensku aj na celom svete. Preskúmali sme túto udalosť v rôznych obchodoch aby ste nič nezmeškali a o nič neprišli. Navyše tu nájdete najlepšie zľavy zo Slovenska, ktoré poskytuje Picodi – najlepší a najväčší poskytovateľ zliav na svete!
Black Friday: fakty a čísla
- Na Slovensku a vo svete sa ďalší Black Friday uskutoční 29. novembra 2019;
- Vrchol nákupnej aktivity je medzi 19:00-20:00;
- Počas Black Friday výpredajov si priemerný Slovák nakúpi 3 až 4 produkty;
- Slováci plánujú minúť v priemere 216€ v online obchodoch a kamenných predajniach
Black Friday na Slovensku
Black Friday výpredaje hrajú dôležitú rolu počas jesennej a zimnej sezóny a to nielen z hľadiska obratu online obchodov, ale taktiež z hľadiska aktivity zákazníkov.So začiatkom novembra prichádzajú aj prípravy na Black Friday u malých a stredných, ale aj väčších hráčov na trhu. Títo na konci novembra oznámia obrovské výpredaje v online obchodoch a kamenných predajniach.
Kupodivu, obchodníci, tvrdia, že to nie je iba o boji za zvýšenie predajov. V podstate si počas Black Friday obchodníci a nakupujúci vymenia miesta. Za normálnych okolností zákazník čerpá výhody pravidelnými nákupmi, čím potvrdzujú svoju lojalitu. V novembri sú však práve obchody tými, ktorí musia dokázať svoju lojalitu voči zákazníkom, ktorá sa dá posúdiť z dostupnosti zľavnených produktov a vysokých zliav.
Analytici Black-Friday.Global počas niekoľkých rokov sledovali trendy na Slovensku a vo svete počas Black Friday výpredajov. Nižšie uvádzame niekoľko štatistík a zaujímavých faktov, ktoré sa spájajú s najrušnejším nákupným dňom na svete.
Black Friday: trendy za posledné roky
Na začiatku sa konal Black Friday iba v jeden deň v USA. Avšak, počas posledných pár rokov táto udalosť prerástla do nákupného maratónu, ktorý trvá niekoľko dní.. Niekedy sa môže začať už vo štvrtok a pokračovať do konca týždňa alebo a mesiaca. V záujme získať pozornosť zákazníkov začínajú niektoré obchody s výpredajmi už v pondelok. Vo väčšine krajín je však vrchol predajov v ten istý deň. Google Trends dáta za 19-25. november 2018 na Slovensku ukazujú, že najväčšia aktivita počas Black Friday výpredajov bola vo štvrtok (17,2%) a v piatok (29,1%). Záujem zákazníkov začína vo štvrtok a končí v nedeľu. To je charakteristické nielen pre Slovensko, ale aj pre väčšinu krajín.
Prieskum vykonaný portálom Black-Friday.Global v roku 2018 ukázal, že až 94% opýtaných Slovákov si je vedomých existencie Black Friday výpredajov. Avšak nie všetci vedia presný dátum, čo môže vysvetlovať záujem o túto udalost už niekoľko týždňov pred jej začiatkom (Google Trends).
Interné dáta Black-Friday.Global za rok 2018 na Slovensku ukazujú nárast predajov počas Black Friday až o 666% oproti bežnému dňu. Takéto vysoké čísla však nie sú neobvyklé. Napríklad, v Českej Republike je nárast 493%, v Poľsku 979% a v Nemecku až 2418%.
Narozdiel od obyvateľov USA, v iných krajinách nie je počas Black Friday výpredajov voľno. Aj keď sú vrcholy nákupnej aktivity v rozličných krajinách mierne iné, zvyčajne klesajú ráno a večer.Na Slovenskom internete bola najvyššia intenzita nákupov približne od 8:00 do 22:00 a vrchol dosiahla o 19:00 a 20:00, čo potvrdili dáta od Black-Friday.Global za rok 2018.
Na druhej strane, v krajinách ako je Turecko, Fínsko, Grécko, Singapur alebo Hong Kong sa zdá byť Black Friday veľmi očakávaný – založené na fakte, že najviac nákupov je vykonaných hneď po polnoci.
Výška zliav a očakávania zákazníkov
Štatistické dáta za posledných pár rokov ukazujú, že priemerná zľava počas Black Friday na Slovensku vzrástla z 53% v roku 2017 na 54% v roku 2018. Zaujímavosťou je, že tieto čísla prerástli očakávania Slovákov (ktorí sa pripravovali na zľavy okolo 53%).
Kupujúci z Bieloruska, Grécka a Peru očakávali vyššie zľavy (62%), avšak obchody boli schopné poskytnúť iba zľavy, ktoré boli o 8-10 percentuálnych bodov menšie, ako tie očakávané. Na druhej strane, sledovanie ponúk na Ukrajine, v Južnej Afrike a vo Filipínach ukázalo, že zľavy v obchodoch boli omnoho vyššie, ako zákazníci očakávali.
TOP produkty, ktoré si Slováci kupujú
Podľa ankety až 54% ľudí vie, čo si počas Black Friday výpredajov nakúpia. Čo sa týka priemerného počtu produktov, ktoré si plánujú Slováci nakúpiť počas Black Friday, je to 3.6 kusov. Štatistiky z posledných rokov ukazujú, že medzi najpopulárnejšie kategórie produktov na Slovensku patrí oblečenie, obuv, kozmetika, darčeky, domáce spotrebiče a produkty pre deti.
Vo svete je počas Black Friday výpredajov najviac kupovaná móda. Sú tu však aj krajiny, ako napríklad Brazília, Švajčiarsko, India, Malajzia alebo Rumunsko, kde v nákupných košíkoch prevláda elektronika.
Výdavky počas Black Friday výpredajov
Slováci sa plánujú zúčastniť výpredajov v online obchodoch, ale aj v kamenných obchodoch. Tí, ktorí si v ankete vybrali oboje, plánujú v priemere minúť 216€. V iných krajinách si zákazníci pripravili menší rozpočet, ako napríklad v Nemecku 211€, v Singapure 154€ alebo v Hong Kongu 73€. Medzi krajiny, kde kupujúci plánujú minúť rekordné množstvo peňazí, patria USA s 429€, Veľká Británia s 351€, Írsko s 300€ a Spojené arabské emiráty s 257€.
Podľa dát o Black Friday nákupoch z roku 2018 vieme, že viac ako polovica (52,1%) Slovákov používala pri online nákupoch počítač, 42,9% mobilný telefón a iba 5% tablet. Nakupovanie cez mobil bolo však globálnym trendom zaznamenaným vo Veľkej Británii, Nemecku, Turecku, Indonézií a mnohých ďalších krajinách.
Metodológia a použité informácie
Štatistické dáta pochádzajú z Picodi.com, globálnej zľavovej platformy, ktorá funguje od roku 2010 a vytvorila Black-Friday.Global – stránku, ktorá sa venuje Black Friday výpredajom. Anketa,ktorá bola v tomto reporte použitá, prebehla v júli a v novembri 2018 medzi 21000 respondentmi z 55 krajín. Pre prepočet meny sme použili priemerný premenný kurz od xe.com
Verejné použitie
Zdieľajte informácie o Black Friday so svojimi čitateľmi! Všetky informácie a infografiku z tohto reportu môžete voľne využívať na komerčné a nekomerčné účely, pokiaľ uvediete autora prieskumu Black-Friday.Global) s odkazom na túto podstránku.
Black Friday 2018 na Slovensku
Táto udalosť, predtým známa iba v Spojených štátoch amerických, sa stála celosvetovo populárnou iba za pár rokov. Na Slovensku až 94% opýtaných vie, čo je Black Friday.
Tím analytikov Black-Friday.Global tento trend pozorne sleduje už niekoľko rokov. Vieme presne aká je táto udalosť dôležitá pre obchodníkov, domácu a miestnu ekonomiku a taktiež pre bežných spotrebiteľov.
Ako sa v novembri zvyšuje záujem o zľavy a nakupovanie medzi Slovákmi? Ktoré kategórie tovaru majú najvyšší dopyt? Koľko peňazí Slováci minú počas nákupnej horúčky Black Friday a v čom sú odlišní od ostatných štátov? Analyzovali sme Black Friday štatistiky a uskutočnili prieskumy v 55 krajinách, aby sme odpovedali na vyššie uvedené otázky. Tu sú výsledky nášho výskumu.
Celosvetové povedomie
Black Friday je už fenoménom. Údaje od Google naznačujú, že za posledných 5 rokov sa záujem internetových používateľov o túto udalosť viac ako zdvojnásobil. Každý rok, v takmer každej krajine, vedie nákupná horúčka k novým predajným rekordom. Iba v krajinách západnej hemisféry, kde sa trendy z USA objavia rýchlejšie, je zaznamenaný mierny nárast zliav na Black Friday.
Za posledných 5 rokov sa popularita tejto nákupnej udalosti neustále zvyšovala (na Slovensku sa zvýšila až o neuveriteľných 1900%). Prieskum naznačuje, že 37,70% Slovákov sa zúčastní tohtoročných Black Friday nákupov (nárast o viac ako 2% oproti minulému roku). Drvivá väčšina spotrebiteľov bude nakupovať aj v online obchodoch, aj v kamenných predajniach (63%), zvyšok bude nakupovať buď iba v kamenných predajniach (16%) alebo iba v internetových obchodoch (21%). Pre porovnanie, v roku 2017 bolo percento spotrebiteľov, ktorí si vybrali nákupy iba v kamenných predajniach, omnoho väčšie (až 29%).
Rast globálnej ekonomiky
Tieto skvelé výsledky počas Black Friday vedú každoročne k nárastu čísel predajov. V každej z 55 analyzovaných krajín sa počet online transakcií počas Black Friday výrazne zvýši oproti bežnému dňu. Zoberme si ako príklad Grécko, kde používatelia urobia o 2600% viac nákupov v tento deň ako v iný, bežný deň alebo Južnú Afriku s nárastom transakcií až o 2571%. Avšak v žiadnej inej krajine nebol záujem o Black Friday taký obrovský, ako v Pakistane, kde aktivita používateľov vzrástla až o neuveriteľných 11,525%.
Neprekvapujúco, že november je zvyčajne mesiac, v ktorom sa vytvorí najviac ziskov. Podľa určitých odhadov, až 20% z ročného obratu sa urobí v novembri. Čo viac, naše interné údaje nám umožňujú overiť si to na určitých trhoch – napríklad v Anglicku, Grécku a Južnej Afrike – kde je každá tretia transakcia vykonaná práve v novembri.
Ťažké peniaze
Výsledky prieskumu ukazujú, že obyvatelia Severnej Ameriky a Európy sú ochotní minúť na Black Friday najviac peňazí. Naopak, spotrebitelia z Ázie – napríklad obyvatelia Pakistanu, Malajzie alebo Filipín – plánujú minúť relatívne malú čiastku peňazí.
Priemerný Slovák plánuje minúť na Black Friday 203€. Je to o približne o 15€ menej ako priemerný Čech a až o takmer 100€ menej ako priemerný Ír. Je to však o 50€ viac ako priemerný Poliak a o 105€ viac ako priemerný Ukrajinec.
Kúsky Black Friday koláča
Každý rok nás svetová tlač a médiá bombardujú obrovským množstvom fotiek davov obliehajúcich obchody s elektronikou. Prekvapivo elektronika nie je tovarom s najvyšším dopytom. Tým, čo zaujme lovcov zliav najviac, je oblečenie. Elektronika je v našom rebríčku na druhom mieste. Naopak, knihy, športové potreby a spodné prádlo sú najmenej populárnymi položkami na kúpu.
Nezvyčajné zľavy
Black Friday je veľmi známym vďaka zľavám, ktoré počas tohto dňa siahajú až na 80-90%. Hoci je počet tovaru za jedno euro alebo so zľavou 90% obmedzený, tí, ktorí sa zúčastňujú Black Friday, môžu počítať so skutočnými zľavami. Podľa našich údajov z Black Friday 2017 boli najvyššie zľavy dostupné pre Američanov (priemerne 68%), Kanaďanov (66%) a Ukrajincov (taktiež 66%). Menej pôsobivé zľavy boli v Rusku (priemerne 58%), Brazílii (57%) a Turecku (56%). Svetový priemer sa pohybuje okolo 55%.
Keďže priemerné zľavy v slovenských online obchodoch dosiahli minulý rok 53%, pri predpokladanej výške výdavkov počas slovenského Black Friday 2018 by sa priemerná ušetrená suma mala pohybovať okolo 229€.
Black Friday hodnoty na Slovensku
- 94% Slovákov vie, čo je Black Friday, a takmer 38% sa plánuje tento rok zúčastniť Black Friday nákupov
- Viac ako 63% lovcov zliav bude nakupovať oboma spôsobmi – aj v online obchodoch, ale aj v kamenných predajniach
- Priemerný Slovák minie viac ako 200€ počas Black Friday výpredajov najmä na oblečenie, elektroniku a obuv
Metodológia a zdroje
Táto správa bola vytvorená na základe údajov od Picodi.com – poskytovateľa zliav, ktorý na svetovom trhu pôsobí od roku 2010. Black-Friday.Global – venovaný akciám Black Friday – bol vytvorený portálom Picodi.com. Ankety sa zúčastnilo 12,000 respondentov z 55 krajín.