Škoda, Volkswagen a Opel. To je TOP trojka najobľúbenejších značiek firemných vozidiel na Slovensku. Ako vyplýva z údajov spoločnosti Business Lease Slovakia, komplexného poskytovateľa starostlivosti a mobility a popredného hráča na poli operatívneho lízingu, značka Škoda vedie aj u top manažmentu. Tam však už ďalšie priečky patria luxusnejším autám. „Aktuálnou novinkou pre topmanažérov je elektromobil Tesla Model S, ktorí už zvažujú prví záujemcovia ako alternatívu k luxusným vozidlám Audi, BMW či Mercedes,“ hovorí Lucia Čišková, obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia. Práve Business Lease ako prvá a nateraz jediná spoločnosť na Slovensku umožňuje obstaranie si elektromobilu Tesla.
Značka, hodnota a preferencie
Z viac ako 4 tisíc áut, ktoré Business Lease obstaráva na operatívny lízing firmám, až 49 %, teda takmer polovica, prináleží značke Škoda. A to od modelu Fabie po luxusnejšie Superby a Octavie. „Firmy si vyberajú hlavne podľa zostatkovej hodnoty vozidla. Dôležitú úlohu hrá aj imidž spoločnosti – aby sa zhodoval s imidžom, aký prepožičiava konkrétna vybraná značka vozidla. Samozrejme, pre firmy je veľmi dôležitá mobilita – preto sa pozerajú aj na to, aká je dostupnosť servisnej sieti danej značky v prípade, že sa im počas cesty kdekoľvek na Slovensku pokazí auto,“ vysvetľuje dôvody výberu Čišková.
Ako ukazujú údaje rebríčka, pri výbere veľa závisí aj od firemných smerníc spoločnosti, jej veľkosti či etablovania na trhu, ako aj preferencie. „Napríklad, ak materská spoločnosť pochádza z Francúzska, preferencia firemného auta aj pre top manažment padne na francúzske značky, ako Peugeot, Citröen alebo Renault. Prípadne nemecké firmy si zas volia značky skupiny Volkswagen, či top manažment BMW,“ spresňuje Čišková.
TOP manažéri majú voľnejšiu ruku
V prípade top manažérov sa však už vo firme na náklady či zostatkovú hodnotu tak nepozerá a majú preto aj vo firemných smerniciach voľnejšiu ruku pri výbere značky, vybavenia či farby. Hoci najväčší podiel patrí značke Škoda a jej modelom z vyšších tried, ako Škoda Octavia, Škoda Rapid a Škoda Superb, hneď ďalší je VW Passat, a obľúbené sú značky BMW, Audi a Mercedes. „Niekoľkí top manažéri prejavili záujem aj o Jaguáre. Najnovším lákadlom je spomínaná Tesla model S. Okrem imidžu a technickým parametrom – zrýchlenie z 0 na 100 za 4,4 sekundy a výnimočný emocionálny zážitok z jazdy – plní aj spoločensky zodpovednú úlohu, keďže produkuje nulové emisie CO2,“ dodáva.
Pokiaľ ide o ekologickosť, prevažne zahraničné spoločnosti majú vo svojich Car policy nastavené aj limity emisií CO2, ktoré hrajú významnú rolu pri výbere modelu. „V slovenských spoločnostiach sa s týmto kritériom nestretávame často, v zahraničných je to takmer vždy pravidlo,“ vysvetľuje. Business Lease monitoruje a vyhodnocuje štýl jazdy vodičov a navrhuje spôsoby, ako jazdiť efektívnejšie, s nižšími nákladmi a teda aj nižším negatívnym vplyvom na životné prostredie. „Podporné nástroje fungujú elektronicky, čím opäť znižujeme ekologickú záťaž,“ dodáva.
Farba? Decentná
V prípade strednej triedy firemných vozidiel prevláda biela farba, prípadne strieborná, čo sú zároveň vhodné podkladové farby pre firemný branding. „Farbu karosérie podľa firemnej korporátnej identity rieši len malé percento odberateľov,“ hovorí Čišková.
Vozidlá top manažérov sa nezvyknú brandovať takmer vôbec, alebo len veľmi decentne. Obľúbené sú konzervatívne farby, teda strieborná a čierna, prípadne tmavomodrá, ktoré automaticky pôsobia aj luxusnejšie.