ZSE Drive aktuálne prevádzkuje na Slovensku takmer 500 verejných nabíjacích bodov, pričom do konca roka 2024 má v pláne vybudovať naprieč celým Slovenskom ďalších približne 150 ultrarýchlych nabíjacích bodov.

Prestrihovanie pásky novej nabíjačky v EMPARKU
Prestrihovanie pásky novej nabíjačky v EMPARKU

Aktuálne otvára prvú verejnú nabíjaciu lokalitu pre nákladnú automobilovú dopravu, a to v areáli EMPARK v Trnave. Tu sa nachádza aktuálne najvýkonnejšia nabíjacia stanica na Slovensku, jej maximálny výkon je až 400 kW.

Najvýkonnejšia nabíjačka  má výkon 400 kW
Najvýkonnejšia nabíjačka má výkon 400 kW

ZSE Drive na nabíjanie elektromobilov využíva elektrickú energiu vyrobenú malými vodnými elektrárňami lokálne na Slovensku, a tak umožňuje nabíjanie elektromobilov 100 % certifikovanou elektrinou z obnoviteľných zdrojov. Je to dôležitý krok k udržateľnej budúcnosti obyvateľov tohto kraja a celého Slovenska.

Elektromobilita pritom predstavuje dôležitú súčasť procesu nevyhnutnej energetickej transformácie 21. storočia. Budovanie takejto infraštruktúry je dôležité na prekonanie predsudkov spotrebiteľov vyplývajúcich z obáv z dojazdu elektromobilov. Vďaka spolupráci so spoločnosťou EMPARK položila spoločnosť ZSE Drive základný kameň rozvoja verejnej nabíjacej siete pre nákladnú automobilovú dopravu na Slovensku.

K tejto nabíjačke sa pokojne dostanú aj veľké nákladné autá
K tejto nabíjačke sa pokojne dostanú aj veľké nákladné autá

Ako sme si overili, EMPARK Trnava ponúka komplexné služby pre vodičov nákladnej dopravy na úrovni najvyspelejších krajín západnej Európy. Ako jediné parkovisko na Slovensku spĺňa bezpečnostné požiadavky na parkovanie nákladných vozidiel a je držiteľom certifikátu TAPA PSR 3. Poskytuje komfortný a bezpečný parkovací priestor až pre 150 kamiónov. Parkovisko je oplotené, osvetlené, non-stop strážené a monitorované HD kamerami s nočným videním. EMPARK predstavuje však omnoho viac, ako iba parkovisko. Okrem novej nabíjacej stanice pre elektrické kamióny majú vodiči k dispozícii čerpaciu stanicu, autoservis, umývaciu linku na nákladné autá a tiež jediná lávku na Slovensku na odstraňovanie ľadu zo strechy návesov. V jeho areáli nájdu vodiči aj predajňu náhradných dielov, overovanie, montáž a servis tachografov a tiež je tu reštaurácia s domácim jedlom, Wi-Fi, možnosť využívania práčky, sušičky alebo osobných kúpeľní so sprchou.

Parkovacie priestory v EMPARKU
Parkovacie priestory v EMPARKU

Okrem klasických pohonných hmôt je tu aj populárne LPG a plánujú aj plničku pre autá s vodíkovým pohonom. V tomto parku sa pripravuje inštalácia fotovoltických panelov priamo v areáli. Takto budú môcť využívať zelenú energiu vlastnej výroby. Konkrétnym príkladom je inštalácia nabíjačky s výkonom 400 kW. V EMPARKU sú presvedčení, že elektromobilita v službách doručovateľov a kuriérov hrá a bude hrať stále dôležitejšiu úlohu.

Na prezentácii sme mali možnosť vidieť aj vozidlá značky Mercedes-Benz ako napr. najnovšie úžitkové vozidlo eSprinter, ktoré ponúka veľmi zaujímavé dojazdy a vynikajúce úžitkové vlastnosti, ako aj širokú variabilitu modelových variantov.

Rozhranie nabíjacej stanice
Rozhranie nabíjacej stanice

Bez verejných nabíjacích bodov s výkonom okolo 400 kW sa o zavádzaní elektrických nákladných vozidiel do flotíl slovenských dopravcov dá len diskutovať, resp. je obmedzené len na trasy, kde si dopravca vystačí s nabíjačkou vo vlastných priestoroch, alebo v priestoroch nakládky/vykládky tovaru a rozvozová trasa nemôže byť dlhšia ako dojazd vozidla na jedno nabitie.

Už takmer jeden a pol roka sa na Slovensku testujú vozidlá Mercedes Benz v reálnych podmienkach u konkrétnych zákazníkov a práve nabíjací bod v Trnave bol mnohokrát ten kľúčový, kde si prevádzkovatelia želali možnosť rýchleho dobitia vozidla kvôli rezerve na dojazd, alebo kvôli predĺženiu celkového dojazdu vozidla.

Dnes Mercedes vyrába vozidlá, ktoré sa nabíjajú výkonom maximálne 160 kW, ale už čoskoro začína výroba nového modelu eActros 600, kde je výkon nabíjania až 400 kW, resp. pôjde až do 1000 kW. To výrazne znižuje čas potrebný na nabitie vozidla, ale tiež zvyšuje nároky na výkon nabíjacích bodov.

Veríme, že podobných miest bude na Slovensku pribúdať nielen popri diaľniciach, ale aj popri cestách prvej triedy a najmä budú navrhnuté a zrealizované, tak aby sa ku nabíjačke dostali bez väčších problémov aj nákladné vozidlá, tak ako je to zrealizované v EMPARKU.

Zdroje: vlastné, ZSE Drive

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.