Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pivnej kultúre na Slovensku opäť svitá na lepšie časy. Nie sú za tým len milovníci pivného zážitku, ale aj personál podnikov, ktorý sa im ho snaží naďalej prinášať. Napriek tomu, že pandémia čapovanému pivu vlani zasadila ťažký úder, mnohé prevádzky dokázali napredovať. Počet tých, ktoré sa zaradili medzi najlepších a získali ocenenie kvality Hviezda sládkov, sa tento rok dokonca zvýšil o viac ako polovicu. O certifikát sa pokúšala vyše stovka podnikov po celom Slovensku, náročným kritériám vyhovelo 69 z nich.

Kategória čapovaného piva, ktorá je úzko prepojená s budovaním pivnej kultúry, prešla v minulom roku ťažkou skúškou a vrátila sa takmer o 10 rokov späť. Potom, čo Plzeňský Prazdroj Slovensko vlani prišiel s unikátnou certifikáciou podnikov a reštaurácií, pandémia na dlhé týždne zatvorila celý gastro sektor. Servis v prvých 45 podnikoch ocenených Hviezdou sládkov si tak Slováci mohli vyskúšať len vo veľmi obmedzenom čase. Práve toto ocenenie je podľa Plzeňského Prazdroja Slovensko zárukou perfektnej hygieny pri starostlivosti o pivo, ale aj dokonalého čapovania.

Pri pive sú najdôležitejší ľudia

Aktuálny, druhý ročník bol ovplyvnený negatívnymi dopadmi protipandemických opatrení na chod podnikov. „Aj vzhľadom na externé okolnosti sa s prísnymi štandardmi certifikácie úspešne popasovalo len 69 z vyše 130 prihlásených podnikov. Naši experti v dvoch kolách starostlivo preverovali až 30 parametrov. Pre niektoré prevádzky bolo zložité hlavne to druhé kolo, zamerané na kvalitu čapovania, výslednú chuť a vzhľad piva, keďže kvôli kríze sa personál počas roka obmenil,“ vysvetľuje Ján Píry, obchodný sládok Plzeňského Prazdroja Slovensko. Spoločnosť pritom bola krčmám nápomocná a aj vlani v rámci certifikácie organizovala školiace programy pre personál, vďaka ktorým si partnerské podniky Prazdroja dlhodobo udržiavajú vysoký štandard svojich služieb. „Hviezda sládkov je hlavne ocenením personálu, pretože práve ľudia sú pri pive najdôležitejší, a to od jeho výroby až po konzumáciu. Stále totiž platí, že sládok pivo varí a výčapník ho robí. Teší ma, že v prevádzkach je napriek problémom s personálom, stále dostatok tých, ktorí chcú zlepšovať svoje zručnosti, aby okrem čapovaného piva prinášali hosťom aj pivný zážitok,“ hovorí  Ján Píry, obchodný sládok Plzeňského Prazdroja Slovensko.

Rozhoduje každý detail

Certifikát Hviezda sládkov môžu prevádzky získať vždy len na jeden rok. Je komplexným hodnotením podnikov, ktoré sa zameriava na každý detail, ktorý sprevádza pivo k hosťovi. Na to, aby ho podnik získal, musí prejsť dvoma kolami certifikácie. V prvom sa sledujú technické parametre, ako prísne hygienické štandardy, správna frekvencia sanitácie pivných ciest autorizovaným sanitérom, čistota a podobne. Rovnako dôležitým je však aj druhé kolo, zamerané na zručnosti výčapníkov, ktorí sú preverovaní v tajných kontrolách. Práve kombinácia týchto faktorov robí z Hviezdy sládkov jedinú relevantnú certifikáciu kvality čapovaného piva na slovenskom trhu. „V roku 2021 sme sa pri podnikoch chceli plne zamerať na rozvoj kategórie čapovaného piva a budovanie pivnej kultúry. Pandémia však zmenila naše plány a veľkú časť našich finančných kapacít a energie sme smerovali do záchrany podnikov. Vlaňajšok sa tiež niesol v znamení viac ako 30 miliónov nepredaných čapovaných pív, ktoré do slovenských krčiem nikdy nedorazili. Napriek neistej situácii mnohé z nich na sebe tvrdo pracovali a Hviezdu sládkov na rok 2021 získalo o 24 podnikov viac ako na rok predtým,“ hodnotí Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ pre predajný kanál reštaurácií a pohostinstiev.

Certifikované podniky a reštaurácie, v ktorých sa pri starostlivosti o pivo snúbi najvyššia hygiena s dokonalým čapovaním, sú k dispozícii na stránke hviezdasladkov.sk spolu s podrobnou mapou a navigáciou alebo v aplikácii Ideš na pivo, kde prebieha celoročná súťaž s Hviezdou sládkov, ktorá spočíva v zbieraní digitálnych pečatí všetkých ocenených prevádzok. Každý ocenený podnik získal tiež plaketu, ktorú si môže umiestniť vo svojom interiéri. Začiatkom leta zároveň odštartovalo aj nové hodnotenie podnikov na rok 2022, a to nielen tých, ktoré už certifikát získali, ale aj ďalších, ktoré oň budú mať záujem. Ocenenie môžu získať podniky, ktoré čapujú niektorú zo značiek Plzeňského Prazdroja Slovensko, a ktoré dodržiavajú najvyššie štandardy starostlivosti o pivo a jeho čapovanie. Ak niektorý z nich neuspeje, Prazdroj sa ho bude snažiť ďalej podporovať na mieru ušitým rozvojovým plánom zlepšenia kvality, aby ho pripravil na získanie titulu v ďalšom roku. Spoločnosť, ktorá je lídrom v kategórii čapovaného piva a budovaní pivnej kultúry, očakáva, že počet certifikovaných bude napriek pandémii rásť.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.