Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Podľa prieskumov ľudia až polovicu vianočných darčekov nakupujú online cez e-shopy. Nákup z teplej obývačky je určite pohodlnejší ako predvianočný zhon v preplnených obchodoch.  Myslite však na to, že aj pri nákupoch cez internet môžete naletieť podvodníkom. Veľkým problémom bývajú tiež spory so zahraničnými e-shopmi, ktoré nepodliehajú kontrole SOI. 

Na internete si v dnešnej dobe môžeme kúpiť čokoľvek. Málokto si všk dáva pozor na to, od koho. V ČR sa stal prípad, keď e-shop ponúkal lacné pneumatiky. Zákazník zaplatil kartou cez internet, pneumatiky nedodali a e-shop zakrátko zmizol. Klasický podvod, keď zákazník zostal bez pneumatík aj bez peňazí.

Nedôveryhodný e-shop sa dá spoznať

Podľa odborníkov sa dá falošný alebo nedôveryhodný e-shop niekedy spoznať už na prvý pohľad. Zlá gramatika (nepresný preklad do slovenčiny zahraničnými útočníkmi), neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny a pod.

Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie (httpS na zaciatku www adresy), prípadne problémy s elektronickým certifikátom (na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač). Žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje Peter Stančík, špecialista na digitálnu bezpečnosť spoločnosti ESET.

Aj napriek takýmto varovaniam podvodov pri online nákupoch stále pribúda. Dokazuje to aj prieskum UNIQA poisťovne, podľa ktorého sa ľudia sa stávajú obeťou najčastejšie pri nákupoch a platbách cez internet. „Až 62% prípadov spotrebiteľských sporov, ktoré riešia poisťovne, sa  týka nákupov cez internet a až 65% ľudí sa pri použití platobnej karty na internete obáva, že sa stane obeťou podvodu,“ hovorí Róbert Koch z oddelenia poistenia majetku UNIQA poisťovne.

Právna pomoc a náhrada škody aj pri zahraničných e-shopoch

V prípade, že sa stanete obeťou podvodu alebo ste sporíte s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, máte nárok na finančnú a právnu pomoc z poisťovne, pokiaľ máte k domácnosti poistené aj kybernetické riziká. „Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom Vám tovar nebol doručený, poisťovňa Vám poskytne právnu pomoc a ak sa spor nepodarí vyriešiť do 3 mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje R. Koch z UNIQA poisťovne. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru. Podmienkou je, že musí ísť o nový tovar.

Najväčším problémom pri spotrebiteľských sporoch bývajú zahraničné e-shopy, ktoré nepodliehajú kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI). Kontrolná činnosť SOI sa totiž týka iba podnikateľských subjektov so sídlom na území SR. Poistený klient má však nárok na pomoc aj v prípade zahraničných e-shopov: „ Poistné plnenie sa týka  aj zahraničných e-shopov, pokiaľ bol tovar zaslaný z európskeho územia členského štátu EÚ, Švajčiarska a Nórska,“  upresňuje R. Koch z UNIQA poisťovne.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.