Mali sme tušenie, no až teraz sa potvrdilo.

Podľa denníka The Brussels Times až 40 % e-shopov manipuluje zákazníkov. O tom, že využívajú praktiky na manipuláciu hovorí prieskum približne 400 internetových obchodov v Európe. Podľa analýzy Európskej komisie a orgánov na ochranu spotrebiteľa v 20 krajinách využívajú obchody tzv. temné vzory.

Ide o morálne diskutabilné praktiky, ktoré vám kazia úsudok pri nákupe a krivia vaše rozhodovanie. To pravdepodobne nakoniec nebude vo vašom najlepšom záujme ale v záujme obchodníka. Ide napríklad o ukrývanie dodatočných nákladov.

Vo výsledku vás cena nemusí doslova šokovať, no možno vás nemilo prekvapí cena doručenia. Zo 400 stránok sa zatajovanie ceny doručenia objavilo u 70 z nich. V správe sa tiež uvádza, že obchody lákajú zákazníkov k drahším výrobkom alebo forme predplatného. Využili na to k tomuto účelu prispôsobený dizajn stránky alebo zavádzanie jazykom. Toto sa zistilo pri 54 obchodoch.

Ďalšia technika, ktorú takmer určite môžete považovať za klamlivú je odpočítavanie času, pokým je výrobok možné kúpiť. Mnohé stránky majú takéto akcie, no už len pri pohľade do svojej emailovej schránky viete, že toto nebola „posledná šanca“.

V prieskume však išlo pravdepodobne o zavádzanie s časovým limitom v snahe prinútiť vás reagovať čo najrýchlejšie a výrobok radšej kúpiť ihneď. Avšak počítadlo neodrážalo reálny odpočet a výrobok sa bude dať kúpiť aj neskôr. Takéhoto prehrešku sa dopustilo 42 stránok.

Eurokomisár pre spravodlivosť, Didier Reynders , vyzval členské štáty, aby proti týmto praktikám zakročili a hovorí: „Už máme dostupné záväzné nástroje na boj proti týmto praktikám a vyzývam vnútroštátne orgány, aby proti nim zakročili.“ Zároveň uviedol, že EK pripravuje revíziu právnych dokumentov na ochranu spotrebiteľa v digitálnom veku.

Zdroj: The Brussels Times

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.