Výpočtový výkon aj senzory sú zabudované priamo v okuliaroch.

Spoločnosť Intel na výstave CES hovorila výhradne iba o virtuálnej realite. Tlačová konferencia sa značnú časť odohrávala vo VR okuliaroch Oculus Rift, kde boli prezentované využitia virtuálnej reality – možnosť premiestniť sa na takmer hocaké miesto na svete, sledovanie živých športových prenosov či koncertov a samozrejme hranie hier.

Vrcholom konferencie bola prezentácia okuliarov, ktoré sa nazývajú Project Alloy. Ide o novú platformu tzv. zmiešanej reality, ktorá v sebe kombinuje prvky virtuálnej aj rozšírenej reality.

VR spočíva v tom, že vás okuliare izolujú a môžete vidieť iba virtuálne objekty. Prvkami rozšírenej reality sú však senzory, ktoré sú priamo v okuliaroch a vďaka ním môžete v prostredí VR vidieť aj skutočné objekty, ktoré sú okolo vás.

Okuliare Project Alloy si vystačia iba s pohybovým ovládačom. Nepotrebujú káble ani externé senzory

Fungujú bez počítača aj káblov

Hlavnou výhodou okuliarov Project Alloy je, že všetky potrebné komponenty sú zabudované priamo v okuliaroch. Nepotrebujete externý počítač ani senzory. Výpočtový výkon je zabudovaný priamo v okuliaroch a rovnako aj technológia Intel RealSense, vďaka ktorej dokážu okuliare vidieť a rozoznať skutočné objekty okolo seba.

Technológia je zatiaľ v štádiu prototypu, Intel ju však chce sprístupniť všetkým záujemcom. Vďaka tomu by mohlo vzniknúť viacero okuliarov od rôznych výrobcov, ktorých funkcionalita bude v jadre rovnaká, avšak budú sa odlišovať dizajnom a prípadne nejakými parametrami.

Okuliare majú v sebe zabudované všetky potrebné senzory, využívajú technológiu Intel RealSense

Pohodlné na používanie

Okuliare Project Alloy sme si priamo na výstave CES vyskúšali a treba uznať, že presne takto by mala fungovať virtuálna realita. Zážitok z Project Alloy je podobný ako v prípade mobilnej virtuálnej reality v tom zmysle, že okuliare máte na hlave a nič ďalšie vám nezavadzia. Žiadne káble, ani nič ďalšie, čo je praktické aj pohodlné.

Praktickou vlastnosťou je aj to, že okuliare nepotrebujú žiadne ďalšie senzory. Všetky sú zabudované v okuliaroch a tie sa postarajú o kompletné snímanie 3D okolia. V porovnaní s HTC Vive je výhodou aj to, že okuliare môžete používať prakticky kdekoľvek. HTC Vive vyžadujú prázdny priestor s určitými rozmermi, Alloy funguje aj v štandardne zariadenej obývačke, v ktorej sa stôl uprostred miestnosti premení na virtuálny kryt.

Na pohľad vyzerajú ako klasické VR okuliare – akurát bez káblov

Zo skutočnej do virtuálnej reality

My sme v rámci prezentácie vyskúšali demo, ktoré obsahovalo jednoduchú hru. Hneď po nasadení okuliarov sme videli v okuliaroch skutočné objekty okolo nás. Boli sme síce izolovaní od okolia, avšak aj s nasadenými okuliarmi sme sa vedeli bez problémov prechádzať po miestnosti a videli sme okolité objekty. Vrátane spomenutého stola uprostred izby.

Po pár sekundách sa začali skutočné objekty okolo nás meniť. Na ich mieste sa začali objavovať virtuálne objekty a v poslednom kroku zmizli aj skutočné steny a objavilo sa plnohodnotné herné prostredie. Samotná hra vyžadovala jednoduché ovládanie pomocou priloženého pohybového ovládača.

Project Alloy má v sebe zabudovaný aj procesor, nepotrebuje k fungovaniu samostatný počítač

VR nielen pre hráčov

Ako sme spomenuli, Project Alloy je stále vo vývoji a Intel plánuje sprístupniť platformu všetkým výrobcom. Zatiaľ sa teda nedá hovoriť o dostupnosti finálnych produktov a ani o ich cene. Táto platforma však predstavuje doteraz najlepšie, resp. najpraktickejšie spracovanie počítačovej virtuálnej reality, ktoré sme mali možnosť vyskúšať.

Samozrejme, nedá sa priamo porovnávať s HTC Vive alebo Oculus Rift, čo sú okuliare, ktoré sú špeciálne určené pre hráčov. Z hľadiska oslovenia bežných používateľov by však táto platforma mohla uspieť. Z jej vyskúšania pripravujeme aj redakčné video.

Ovládanie vo virtuálnej realite zabezpečuje pohybový ovládač

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Špecializujem sa na Apple, ASUS, Garmin, smart hodinky, robotické vysávače a herné zariadenia. Nájdete ma na sociálnych sieťach @roman_fitit

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.