Modely Aprilia SX a RX 125 tvoria najmladšiu generáciu výnimočne úspěšnej histórie značky Aprilia v off-roadových závodoch.
Počas rokov si tieto ľahké a výkonné motocykle vybudovali skvelú povesť extrémne zábavných strojov pre každodenné použitie na cestách, ale aj najnáročnejších off-roadových cestách. Dva vstupné modely do sveta Aprilia teraz prešli modernizáciou dizajnu, výbavy a motoru s cieľom poskytnúť ešte lepší pôžitok z jazdy každému, kto sa chytí ich riadidiel.
Tak, ako je zvykom, modely SX a RX 125 zdieľajú rovnaký technický základ, ale ich charaktery odlišuje rozdielne zameranie pre rôzne vášne: SX 125 je supermotard od Aprilie, určený pre zábavu na ceste a závodnej trati; model RX 125 je zameraný viac na off-road a pripravený zdolať každý typ terénu. Oba modely sú určené mladým a náročným jazdcom, a to nielen pokiaľ ide o výkon, ale tiež v oblasti dizajnu a bezpečnosti pri každodennom jazdení.
Sedemnásťpalcové kolesá obuté do športových pneumatík robia na ceste z modelu Aprilia SX jeden z najefektívnejších motocyklov kubatúry 125, ktorého rýchlosť a ľahkosť je etalónom jazdných vlastností, a to hlavne vďaka modernizovanému motoru s najlepším výkonom vo svojej triede. Celkový dojem dotvára dizajn inšpirovaný motocyklami Aprilia, ktoré udávajú nové trendy vo svete off-roadu.
Aprilia RX je určená off-roadovým nadšencom. Kolesá v typických endurových rozmeroch (21” vpredu a 18” vzadu) sú obuté do terénnych pneumatík a dávajú jasne najavo poslanie modelu RX: Neohrozenosť a absolútnu kontrolu nad každým terénom.
Dizajn
Aprilia bola prvou značkou, ktorá predstavila unikátny a inovatívny dizajn jednoduchých motocyklov ako sú motardy a endurá. Modely SX a RX zaujmú predovšetkým vďaka tomu, že ich dizajn slúži funkčnosti. Celkovému vzhľadu bola venovaná veľká pozornosť: rám, rovnako ako motor, výkyvná vidlica, kolesá a hliníkové riadidlá sú nalakované atraktívnym čiernym leskom, zatiaľ čo profil palivovej nádrže je nový. Farebné prevedenie Rally Tribute, ktoré charakterizujú typické farby z histórie off-roadových úspechov značky Aprilia, je tiež nové. Pod sedlom je úložný priestor, do ktorého je možné pripojiť USB konektor (ako jedno z dostupných príslušenstiev).
V duchu svojej zásady vyrábať moderné motocykle, ktoré sú univerzálne a praktické pri každodennom použití, vybavila Aprilia modely SX a RX sofistikovaným, kompaktným, moderným a prehľadným digitálnym prístrojovým panelom, ktorý ponúka viac základných funkcií. Teraz se môže pochváliť cestovným denníkom s možnosťou zobrazenia maximálnej rýchlosti a dvoch denných počítadiel kilometrov, ktoré ukazujú najazdenú vzdialenosť počas jázd.
Motor
V oboch modeloch se predstavuje nový motor s najlepšími výkonovými parametrami vo svojej kategórii. Kvapalinou chladený jednovalec so štvorventilovým rozvodom je kompletne prepracovaný v oblasti termodynamiky, má novú hlavu, ktorá prináša nový tvar spaľovacej komory, nové sacie a výfukové kanály a novú irídiovú zapaľovaciu sviečku. Nové sú tiež vačkové hriadele s agresívnejším časovaním ventilov, rovnako ako hrnčekové zdvíhadká a pružiny. Nový dizajn dostal tiež celý sací systém vrátane úplne nového filtra. Vstrekovacia jednotka je teraz umiestnená vyššie, aby vzduch prúdil do hlavy valca priamejšou cestou. Kompletne prepracovaný je výfukový systém, ktorý dostal účinnejší katalyzátor a novú oceľovú koncovku vyzdobenú logom Aprilia. Krivka krútiaceho momentu je teraz ešte strmšia a maximálny výkon nastupuje v nižších otáčkach, čo okrem iného umožnilo znížiť spotrebu paliva, spolu s vyladeným elektronickým motormanažmentom novej riadiacej jednotky Marelli MIUG4 ECU. Na ceste se to prejaví citlivejšou reakciou na otočenie plynu, väčšou zábavou pri športovej jazde a jednoduchšou ovládateľnosťou pri jazde v meste i v teréne.
Architektúra podvozku
V záujme dokonalej bezpečnosti sa modely Aprilia SX a RX hrdia špičkovým odpružením a bezkonkurenčným brzdovým systémom s ABS, ktorý ponúka výnimočný, dokonale dávkovateľný brzdiaci účinok, väčšiu bezpečnosť a lepšiu účinnosť. Aprilia je prvou značkou, ktorá v tomto segmente predstavuje ABS Bosch s režimom anti roll-over, fungujúcim na prednom kolese, ktoré na jednej strane zaručuje presnosť a úplnú kontrolu pri brzdení a zároveň reguluje zdvíhanie zadného kolesa pri tvrdom brzdení. Predný kotúč modelu SX s priemerom 300 mm s dvojpiestovým plávajúcim strmeňom dopĺňa 220 mm kotúč vzadu, vybavený rovnako plávajúcim strmeňom. Model RX se pýši dvoma efektnými ozubenými kotúčmi s priemerom 260 mm vpredu a 220 mm vzadu, ktoré zreteľne pripomínajú závodný svet.
Pevný dvojitý rám z oceľových trubiek dopĺňa veľkoryso dimenzované odpruženie: výkonná 41 mm obrátená teleskopická vidlica ponúka zdvih 240 mm. Dlhá zadná výkyvná vidlica optimalizuje trakciu; zdvih kolesa 210 mm zaisťuje tlmič monoshock s progresívnym prepákovaním.
Motocykle pre znalcov, ako sú SX a RX, potrebujú špičkové komponenty; obzvlášť u kolies sú kľúčovými prvkami odolnosť a ľahkosť. Aprilia RX používa prestížne vypletané ráfiky s čiernymi eloxovanými nábojmi. Aprilia SX má tiež vypletané ráfiky, v tomto prípade 17 palcové a v širších rozmeroch, obuté do širších športových pneumatík – 100/80-17″ a 130/70-17″ – ktoré zaisťujú maximálnu priľnavosť za každých podmienok.
Aprilia RX 125 sa predáva vo farebnom prevedení Silver Speedway a novom grafickom variante Rally Tribute, zatiaľ čo model SX 125 zdobí agresívne farebné prevedenie Red Raceway.
Tabuľka s technickými parametrami:
Aprilia SX 125 a RX 125 – Technické údaje | |
Typ motora | Štvortaktný jednovalec DOHC, 4 ventily, kvapalinové chladenie |
Vŕtanie a zdvih | 58 x 47 mm |
Zdvihový objem motoru | 124,2 cm3 |
Kompresný pomer | 12,0~12,6 : 1 |
Maximálny výkon | 11 kW pri 10 000 ot. za min |
Maximálny krútiaci moment na kľukovej hriadeli | 11,2 Nm pri 8 000 ot. za min |
Zapaľovanie | Elektronická riadiaca jednotka ECU Magneti Marelli MIUG4 ø 32 mm |
Štartér | Elektrický |
Mazanie | Olejový kúpeľ |
Prevodovka | 6 rýchlostí, prevodové pomery: |
1. 11/33 | |
2. 15/30 | |
3. 18/27 | |
4. 20/24 | |
5. 25/27 | |
6. 23/22 | |
Spojka | Viaclamelová v olejovom kúpeli |
Primárny prevod | Ozubené kolesá, pomer: 29/69 |
Sekundárny prevod | Reťaz, prevodový pomer: |
SX: 13/62 | |
RX: 13/69 | |
Podvozok | Dvojitý rám z oceľových trubiek |
Predné odpruženie | Prevrátená vidlica Ø 41 mm, zdvih 240 mm |
Zadné odpruženie | Oceľová výkyvná vidlica, tlmič monoshock s progresívnym prepákovaním, zdvih kolesa 210 mm |
Brzdy | SX: |
Predné: kotúč z nehrdzavejúcej ocele Ø 300 mm a plávajúci strmeň | |
Zadné: kotúč z nehrdzavejúcej ocele Ø 220 mm a plávajúci strmeň
| |
RX | |
Predné: kotúč Ø 260 mm a plávajúci strmeň | |
Zadné: kotúč Ø 220 mm a plávajúci strmeň | |
Pancierové brzdové hadice. | |
Kolesá | SX: Predné: 2.5 X 17″ zadné: 3.5 X 17” |
RX : Predné: 1.85 X 21″ zadné: 2.15 X 18” | |
Pneumatiky | SX: Predné: 100/80 – 17” zadné 130/70 -17” |
RX : Predné: 90/90 – 21” zadné120/80 -18” | |
Rozmery | Max. dĺžka: 2075 mm (RX 2145 mm) Max. šířka: 820 mm Rázvor: 1425 mm (1430 mm) Max. výška: 1140 mm (RX 1180 mm) Výška sedla: 880 mm (RX 905 mm) |
Hmotnosť | 134 kg (pohotovostná hmotnosť s plnou nádržou) |
Spotreba (metóda WMTC) | 2,6 l/100 km |
Emisie CO2 (metóda WMTC) | 60 g/km |
Objem palivovej nádrže | 7 litrov |