Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spoločnosť Visa varuje, že nové európske pravidlá o internetovom nakupovaní môžu byť hrozbou, ktorá vážne naruší nakupovanie on-line a budú pre spotrebiteľov nepohodlné.  

Európsky orgán pre bankovníctvo  (EBA) predložil návrhy ako bude implementovať SCA – strong customer authentication, čiže silnú zákaznícku autentifikáciu. Plány obsahujú prístup “jedno pravidlo pre všetkých”, kde každá online transakcia nad 10 eur bude vyžadovať ďalšie kroky pri pokladni (check-oute) ako zadanie hesla, kódov alebo použitie čítačky karty. Nezávislý spotrebiteľský prieskum, ktorý bol zadaný spoločnosťou Visa a realizovaný v piatich krajinách Európy ukazuje potencionálny dopad zmien:

V praktickej rovine by návrhy znamenali:

  • Žiadne expresné on-line pokladne (checkouty): Zahŕňa to aj platby jedným klikom aj u online obchodníkov, kde nakupujú spotrebitelia pravidelne, ako aj žiadne rýchle automatické platby v rámci aplikácií, kde majú spotrebitelia už uložené karty. Visa odhaduje, že by bola ovplyvnená polovica všetkého európskeho online obchodu. Prieskumom sa tiež zistilo, že takmer dve tretiny (61%) spotrebiteľov by sa vzdalo nákupov, ak by bolo pridaných viac krokov k pokladni a platobnému procesu pri on-line nákupe.
  • Zredukovaný prístup k online nakupovaniu mimo Európy. Návrh znamená, že medzinárodné webové stránky budú musieť dodržiavať nové európske pravidlá, alebo budú nákupy automaticky zamietnuté. Visa odhaduje, že to mohlo ovplyvniť platby v hodnote viac ako 6 miliárd eur, čo predstavuje 2/3 všetkých európskych transakcií na medzinárodných webových stránkach. Prieskum ukazuje, že 51% ľudí nakupuje online u obchodníkov mimo EÚ.
  • Dlhšie rady a problémy používať karty v prípadoch ako parkovanie, platenie mýta, kde nie je v súčasnosti vyžadovaný PIN. Iba vo Francúzsku by to ovplyvnilo viac ako 500 miliónov ciest za rok.

Marcel Gajdoš, riaditeľ Visa pre Slovensko a Českú republiku povedal:  “Nové návrhy sú hrozbou vážneho narušenia spôsobu, akým všetci teraz nakupujeme on-line. Plány prinesú rad komplikácií a nepríjemností, vrátane viac zamietnutých transakcií, dlhší a komplikovanejší zážitok pri platení, s malým, alebo žiadnym, prínosom pre spotrebiteľa.“ 

“Absolútne podporujeme prísne bezpečnostné opatrenia. Avšak spravovanie platieb je vždy o rovnováhe medzi bezpečnosťou a pohodlím. Plánované pravidlo  “jedno pre všetkých” príliš vychyľuje rovnováhu jedným smerom. Pravidlo komplikuje spotrebiteľom nakupovanie kdekoľvek, kedykoľvek, na akomkoľvek zariadení chcú. Bude to pre zákazníkov obťažujúce a poškodí to možnosť pre obchody predávať ich tovary a služby.“

“Internetový obchod je európsky úspešný príbeh v čase slabého ekonomického rastu, ale táto iniciatíva hrozí spomalením tohoto rastu a znižuje konkurencieschopnosť európskeho obchodu voči jeho konkurentom z druhej časti zemegule.”

Európska banková autorita (EBA) zverejní svoje konečné navrhované štandardy 12. januára 2017. Tieto štandardy sú odpoveďou na požiadavky Direktívy o platobných službách (PSD2), ktorá stanovuje SCA pre všetky elektronické platby.

Marcel Gajdoš dodáva: “Všetko toto nepohodlie neprichádza s dôkazom, že to skutočne obmedzí podvody.  V súčasnosti máme systém, ktorý funguje, založený na prístupe, ktorý nazývame  autentifikácia založená na riziku. Umožňuje inteligentné rozhodnutia o tom, či je konkrétny nákup nízkorizikový, berúc do úvahy veci ako zariadenie, ktoré je použité alebo predchádzajúce vzorce nakupovania.“

“Miera podvodov na kartách Visa je dnes nízka, pohybuje sa na úrovni 5 centov z každých minutých 100 eur. A spotrebitelia sú voči podvodným stratám tak či tak chránení. Všetko riziko na seba preberajú obchodníci a banky, ktorí spolu s Visa už implementovali niekoľko bezpečnostných opatrení, ktoré predchádzajú podvodným nákupom online. Sú pripravení akceptovať riziko, aby svojim zákazníkom umožnili hladký zážitok, keďže vedia, že takto je nákup viac pravdepodobný a je to to, čo ľudia teraz očakávajú.”

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.