Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

S jemnými dizajnovými úpravami, premysleným konceptom ovládania a s centrálnym displejom zväčšeným na 12,3 palca sú nové modely BMW M5 (kombinovaná spotreba paliva: 10,6 — 10,5 l/100 km, kombinované emisie CO2: 242 — 239 g/km) a BMW M5 Competition (kombinovaná spotreba paliva: 10,6 — 10,5 l/100 km, kombinované emisie CO2: 242 — 239 g/km) spojením manažérskeho sedanu s neobmedzenou každodennou využiteľnosťou a neporaziteľného dynamického vysoko výkonného športového vozidla, ktoré je hospodárne a účinné viac ako kedykoľvek predtým. S novými nárazníkmi z modelu BMW M8 Gran Coupé a s upraveným podvozkom ponúka BMW M5 Competition lepšie jazdné vlastnosti a lepšiu ovládateľnosť na limite spolu s výnimočnou úrovňou komfortu. Jeho 4,4-litrový motor V8 s technológiou BMW M TwinPower Turbo dodáva v modeli BMW M5 výkon 441 kW (600 k) a v modeli BMW M5 Competition poskytuje vysokootáčkový motor až 460 kW (625 k).

Jemné dizajnové úpravy pre ostrejší vzhľad.

Rovnako ako v prípade modelového radu BMW radu 5 aj v tomto momente zasahujú vynovené obličky BMW hlbšie do nárazníka a ich spoločné chrómované orámovanie vytvára z tohto elementu jednodielny dizajnový prvok masky chladiča. Svoje nezastupiteľné a správne miesto majú aj špecifické dvojité M lamely a znak M. Predný nárazník má výraznejšie kontúry a väčšie otvory na vstup vzduchu po stranách. Rozmerný stredový otvor na vstup vzduchu dostal 6-uholníkový tvar a za ním sa nachádzajú chladič oleja spolu s radarom Aktívneho systému udržiavania rýchlosti. Nové svetlovodivé trubice tvaru L smerujú k obličkám a dodávajú novo tvarovaným LED svetlometom dynamický nádych. Na požiadanie sa dodáva aj nová úprava svetlometov BMW Individual Shadowline, ktorá adaptívnym LED svetlometom a laserovým svetlometom BMW Laserlight dodáva špeciálne zatmavené pozadie. Hliníková kapota, predné bočné panely s typickými M mriežkami, M aerodynamické vonkajšie spätné zrkadlá a strecha vyrobená z plastu zosilneného uhlíkovými vláknami (CFRP) dopĺňajú obličky BMW s dvojitými lamelami, ktoré tvoria poznávací znak výkonných modelov v ponuke BMW radu 5. Tenšie steny špeciálnych M dvojitých koncoviek výfukového potrubia vytvárajú presvedčivejší pocit technologickej výnimočnosti. Svalnatý zadný nárazník so širším difúzorom prešiel dizajnovými zmenami a získal priestorovo stvárnené LED svetlá. Ich precízna svetelná grafika poskytuje známemu BMW tvaru L nový a svieži vzhľad.

Čierne doplnky pre BMW M5 Competition a nové farby.

Verzia BMW M5 Competition dostala čierne doplnky, ktoré podčiarkujú jej výnimočné postavenie. Okolie BMW obličiek na mriežke chladiča, výplet mriežky, kryty vonkajších spätných zrkadiel a dodatočný spojler na batožinovom priestore dostali vysoko lesklú čiernu farbu a v zadnom nárazníku sa nachádzajú čierne doplnky. Čierne znaky M5 Competition skrášľujú obličky mriežky chladiča, mriežky na bokoch a veko batožinového priestoru, zatiaľ čo prahy dverí dostali ich osvetlenú verziu. Koncovky štandardne dodávaného výfukového potrubia M Sport majú čierny chrómový povrch. Záujemcovia o oba modely BMW M5 aj BMW M5 Competition si môžu vybrať spomedzi piatich nových lakov karosérie: sivá Brands Hatch Grey a červená metalíza Motegi Red, modrá metalíza Tanzanite Blue II, červená metalíza Aventurine Red II a belasá matná metalíza Frozen Bluestone od BMW Individual. Doteraz ponúkaný odtieň metalízy Champagne Quartz sa premenoval na sivú metalízu Alvit Grey. Ponuka diskov kolies z ľahkých zliatin teraz obsahuje aj 20-palcový vzor M double-spoke v leštenej farbe sivej farbe Orbit Grey známy z modelu BMW M8.

Väčší displej a nový koncept ovládania s režimami M.

Zapracovanie nového konceptu ovládania a väčšia stredová obrazovka Control Display s uhlopriečkou 12,3 palca znamená, že interiér nových modelov BMW M5 a BMW M5 Competition sa zameriava na vodiča viac ako kedykoľvek predtým. Vďaka tomu dokáže vodič lepšie sledovať množstvo funkcií a údajov spojených so systémami jazdnej dynamiky a s pohonom všetkých kolies BMW M xDrive. Dve nové tlačidlá na stredovej konzole, rovnako ako tie, ktoré sa nachádzajú v modeli BMW M8, poskytujú priamejší prístup k systémovým nastaveniam a k viacerým zobrazeniam na prístrojovej doske a na Head-up displeji. Po stlačení tlačidla M Mode môže vodič jednoducho prepínať medzi nastaveniami ROAD a SPORT. V základnom nastavení ROAD sú všetky štandardne aj na požiadanie dodávané asistenčné systémy vodiča plne aktivované. Po zapnutí nastavenia SPORT začnú aktívne asistenčné systémy vodiča (na základe vodičovej konfigurácie) prenášať iba výstrahy spojené s rýchlostnými a predbiehacími obmedzeniami. Tento režim umožňuje vypnúť všetky zásahy do brzdenia a riadenia okrem tých, ktoré sa týkajú prednej kolíznej výstrahy s brzdným zásahom a Asistenta vyhýbania. Spolu s režimom SPORT sa prístrojová doska aj Head-up displej prepnú do špeciálneho zobrazenia M View.

Nastavovacie tlačidlo prenesie vodiča priamo do ponuky nastavení.

Stlačenie tlačidla Setup umiestneného nad tlačidlom M Mode prenesie vodiča priamo do ponuky na stredovom displeji s možnosťami individuálneho nastavenia vlastností pohonu a podvozka. Vďaka tomu si môže upraviť vozidlo podľa aktuálnej jazdnej situácie a svojich osobných preferencií. Zjednodušené ovládanie pomocou dotykovej obrazovky alebo ovládača iDrive Controller uľahčuje vodičovi výber rôznych nastavení motora, odpruženia, riadenia a systému M xDrive. Dve červené tlačidlá M1 a M2 umiestnené vedľa radiacich páčok na M multifunkčnom volante umožňujú rýchle prepínanie medzi jednotlivými nastaveniami. Vďaka nim si vodič upraví dve individuálne nastavenia vrátane výberu vlastností pohonu všetkých kolies M xDrive, stabilizačného systému DSC, motora, prevodovky, tlmičov a riadenia ako aj zobrazenia M View na Head-up displeji.

Režim TRACK pre plnohodnotný M pocit v BMW M5 Competition.

Stlačenie tlačidla M Mode v modeli BMW M5 Competition a následné potvrdenie výzvy na stredovom displeji aktivuje dodatočný režim TRACK. Tento režim je navrhnutý špeciálne na využitie na pretekárskych okruhoch a deaktivuje všetky komfortné a bezpečnostné funkcie asistenčných systémov vodiča. Pre zvýšenie koncentrácie vodiča na cestu pred ním sa vypne aj zvuk audiosystému a vypne sa stredová obrazovka. Výsledkom je potom rýdzi a nefalšovaný M pocit. Prístrojová doska sa prepne do zobrazenia M View a Head-up displej prestane zobrazovať informácie asistenčných systémov vodiča. Potlačí sa aj automatické spustenie výstražných svetiel v prípade núdzového brzdenia a vypne sa aj výstraha pred kolíziou. Opätovné stlačenie tlačidla M Mode znamená opustenie režimu TRACK a návrat do nastavenia ROAD.

Sedadlá M Sport štandardne, na požiadanie M multifunkčné sedadlá.

Na požiadanie dodávané M multifunkčné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, osvetleným logom M5 a s rozšírenými funkciami sa dodávajú ako alternatíva k štandardne dodávaným sedadlám M Sport s koženým čalúnením Merino a s viacsmernými možnosťami elektrického ovládania. Exkluzívnym prvkom dodávaným na želanie do modelu BMW M5 Competition je plné čalúnenie kožou Merino v čierno-béžovej kombinácii Black/Midrand Beige.

Široký výber asistenčných systémov vodiča.

Pre obe výkonné verzie sú k dispozícii všetky asistenčné systémy vodiča a doplnky dostupné aj pre bežné modely BMW radu 5. Súčasťou štandardnej výbavy je Driving Assistant Professional s rozšírenými funkciami, zatiaľ čo Asistent pri jazde v hustej doprave (a na vybraných trhoch diaľkové štartovanie motora) sa nachádzajú na zozname prvkov dodávaných na želanie. V rámci voľby prvku Komfortný vstup a štartovanie umožní kľúč BMW Digital Key odomykanie a zamykanie vozidla aj pomocou vybraných modelov mobilných telefónov a to vďaka technológii komunikácie blízkych polí NFC.

Impozantný výkon z vysokootáčkového motora V8.

Motor V8 pod kapotou modelov BMW M5 a BMW M5 Competition dodáva svoj výkon v pretekárskom vysokootáčkovom štýle. To znamená s impozantnou silou a výnimočným priebehom výkonu. Model BMW M5 dodáva výkon 441 kW (600 k) pri 6 000 ot./min, zatiaľ čo v prípade modelu BMW M5 Copmetition je to až 460 kW (625 k) pri 6 000 ot./min. Obe vozidlá dosahujú krútiaci moment 750 Nm už od 1 800 ot./min. a ten je dostupný až po 5 600 ot./min. v BMW M5 a do úrovne 5 860 ot./min. v BMW M5 Competition. Prejavy motora sa môžu meniť na základe povelu tlačidla zo základného režimu EFFICIENT do režimov SPORT a SPORT+. Výsledkom sú potom svižnejšie a ochotnejšie reakcie na pohyby akcelerátora. BMW M5 šprintuje z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy, čím sa dostáva do teritória superšportových vozidiel. Na dosiahnutie rýchlosti 200 km/h potrebuje 11,1 sekundy. BMW M5 Competition zvláda obe úlohy o zlomok rýchlejšie: na rýchlosti 100 km/h je za 3,3 sekundy, na 200 km/h za 10,8 sekundy. Oba modely BMW M5 aj BMW M5 Competition dosahujú maximálnu rýchlosť 250 km/h, s balíkom prvkov M Driver’s Package dodávaným na želanie je to 305 km/h. Primeranú zvukovú kulisu potom v modeli BMW M5 vytvára klapkami ovládaný dvojvetvový výfukový systém. V modeli BMW M5 Competition ide o výfukový systém M Sport, ktorý taktiež využíva dve vetvy a ovládanie s klapkami. Výraznejší zvuk motora sa ozve po stlačení tlačidla M Sound Control. Štandardne dodávaná 8-stupňová automatická prevodovka M Steptronic prináša mimoriadne krátke časy radenia ako aj rýchle a precízne reakcie na každý pohyb akcelerátora. Kolískový prepínač Drivelogic na voliči automatickej prevodovky umožňuje tri režimy úsporného, športového alebo dynamicky intenzívneho jazdného zážitku, pričom posledný menovaný znamená extrémne rýchle radenie. Vodič môže na manuálne zásahy do radenia využívať volič prevodovky ako aj radiace páčky na volante.

Na mieru vytvorené uchytenie motora pre BMW M5 Competition.

Medzi špeciálne prvky modelu BMW M5 Competition patrí aj na mieru vytvorené uchytenie motora s tuhšími pružinami. Pevnejšie spojenie pohonnej jednotky so štruktúrou vozidla je jasne rozoznateľné a výsledkom sú ešte rýchlejšie reakcie motora a okamžitý prenos jeho výkonu do pohonného reťazca. Vozidlo zároveň vďaka extra tuhým uloženiam motora vchádza do zákrut o poznanie presnejšie a precíznejšie.

Vysoký výkon sa spája s každodenným využitím.

Pochvalu za vyváženie medzi plným každodenným využitím na jednej strane a radosťou z jazdy a vynikajúcim výkonom na okruhu na strane druhej si zaslúži pohon všetkých kolies M xDrive a jeho centralizované inteligentné ovládanie Aktívneho M diferenciálu. Alternatívu k režimu variabilného pohonu všetkých kolies (4WD) s preferovaním pohonu zadných kolies predstavuje možnosť rôzneho nastavenia rozloženia výkonu, ktorý vrcholí až režimom 2WD. Toto nastavenie s pohonom čisto iba zadných kolies s vypnutým stabilizačným systémom DSC poskytne vodičovi nanajvýš rýdzu radosť z jazdy. Svoje prejavy môže meniť aj riadenie M Servotronic, ktoré ponúka režimy COMFORT a SPORT a to isté platí aj pre Variabilné odpruženie VDC. Môže sa nastaviť do režimu COMFORT pre dokonalé každodenné využitie, do režimu SPORT pre zvýraznenie športových jazdných vlastností na vedľajších cestách a pre lepšiu ovládateľnosť počas jazdenia napríklad na Severnej slučke okruhu Nürburgring, prípadne do režimu SPORT+ pre maximálny dynamický výkon na hladkom asfalte s obmedzením pohybu kolies a karosérie. Spolu so 7-milimetrovým znížením svetlej výšky a s ďalším doladením tlmičov a pružín ťaží nastavenie modelu BMW M5 Competition z ďalších úprav, ktoré brali do úvahy aj extra výkon vozidla. Jeho talent sa najvýraznejšie prejaví na pretekárskom okruhu. Nové tlmiče z modelu BMW M8 Gran Coupé zlepšili ovládateľnosť na limite a zároveň zvyšujú komfort jazdy. Nerovnosti vozovky sa do karosérie a tým pádom aj k pasažierom prenášajú v oveľa menšej miere. Podarilo sa to dosiahnuť bez otupenia športových vlastností a precíznosti vo vysokých či nízkych rýchlostiach. Model BMW M5 Competition opúšťa fabriku s 20-palcovými kovanými dvojfarebnými M diskami kolies z ľahkých zliatin so vzorom Y-spoke (vpredu: 9,5 J x 20, vzadu: 10,5 J x 20) a so zmiešanými pneumatikami (vpredu: 275/35 R 20, vzadu: 285/35 R 20). BMW M5 jazdí na 19-palcových odlievaných diskoch kolies z ľahkých zliatin s piatimi dvojlúčovými ramenami leštenej sivej farby Orbit Grey (vpredu: 9,5 J x 19, vzadu: 10,5 J x 19) s pneumatikami 275/40 R 19 vpredu a 285/40 R 19 vzadu.

Štandardne dodávané M Viaczložkové brzdy.

Obe verzie M5 sú štandardne vybavené M Viaczložkovými brzdami s perforovanými a vnútorne odvetrávanými kotúčmi a 6-piestikovými pevnými strmeňmi s logom M vpredu a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi s parkovacou brzdou vzadu. Okrem štandardne dodávanej modrej farby môžu byť na požiadane strmene nalakované vysoko lesklou čiernou alebo vysoko lesklou červenou farbou. Na požiadanie dodávané M Karbónovo-keramické brzdy sa vyznačujú zlatými strmeňmi s logom M (6-piestikové pevné strmene vpredu, 1-piestikové plávajúce strmene vzadu). Vynikajúco odolávajú opotrebeniu, sú o 23 kilogramov ľahšie, poskytujú ešte lepší brzdný výkon a teplotnú stabilitu a navyše zvyšujú odolnosť voči vädnutiu.

Ceny sa v Nemecku začínajú od 120 900 eur za BMW M5 a od 129 900 eur za BMW M5 Competition.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.