Tieto poznatky vychádzajú z testov Amerického inštitútu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety – Inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky), ktorý vykonával nové nárazové testy rôznych automobilov.
Nárazové testy boli prispôsobené tak, aby simulovali čo najreálnejšie situácie v premávke s ohľadom na to, že na cestách jazdí obrovské množstvo veľkých SUV. Testy boli na základe tohto faktu upravené, pričom sa mierne zvýšila rýchlosť nárazu a hmotnosť bariéry. Prevažná väčšina áut mala v tomto teste podpriemerné výsledky.
Nový test bočného nárazu bol upravený takýmto spôsobom: nárazová bariéra je ťažšia o 409 kilogramov (pôvodná hmotnosť 1496 kg / aktuálna hmotnosť 1905 kg), čo simuluje váhu mnohých väčších automobilov a rýchlosť nárazu v teste bola upravená z 50 km/h na 60 km/h. Výsledky sú, pochopiteľne, zásadne odlišné. Náraz ťažšej bariéry vo väčšej rýchlosti produkuje až o 82% viac energie ako predchádzajúca metóda. Tieto zmeny boli podľa inštitútu vykonané po tom, čo rôzne údaje z reálnych nehôd ukázali vážnejšie poškodenia automobilov ako sa „očakávalo“ z pohľadu predošlých nárazových testov. IIHS tvrdí, že aktualizovaný test lepšie simuluje bočnú zrážku s typickým SUV.
Do testu boli zaradené rôzne autá, ktoré sú obľúbené aj u nás (napr. Toyota Camry, Subaru Outback a Volkswagen Jetta), no rovnako tak boli v teste aj menej známe vozidlá, ktoré sa však z času na čas na našich cestách objavia (Nissan Altima, Chevrolet Malibu, Hyundai Sonata a Honda Accord). Z týchto siedmych automobilov dostali prijateľné, resp. dobré hodnotenie iba tri – Subaru Outback, Hyundai Sonata a Volkswagen Jetta. Všetky tri autá boli „pochválené“ aj za dobrú ochranu z pohľadu airbagov.
Honda Accord získala horšie hodnotenie so stredným vniknutím bariéry do vozidla, čo podstatne zvyšuje riziko poranenia panvy a hlavy v dôsledku nehody. Najhoršie hodnotenie dostali tieto tri autá – Toyota Camry, Nissan Altima a Chevrolet Malibu. IIHS hovorí, že prienik do priestoru pre cestujúcich bol extrémny – Toyote sa darilo z tejto trojice najlepšie a nebolo až tak hrozné. Všetky tri autá však vykazovali stredné až vysoké riziko vážneho poranenia hlavy, krku alebo trupu. Napríklad rozdiel medzi Toyotou Camry a Subaru Outback je zásadný, čo nás celkom prekvapilo a pekne to vidieť aj vo videu.
„Pri nižších vozidlách zasahuje bariéra vyššie a to má fatálne následky, tvrdí prezident IIHS – David Harkey. „Tento test trošku znevýhodňuje bežné sedany a combi, no odráža presne to, čo sa stane pri skutočnej nehode, keď tieto vozidlá náhodou zasiahne väčšie SUV alebo Pickup vo vyššej rýchlosti“.
IIHS dodáva, že malé a stredne veľké SUV, ktoré boli podrobené aktualizovanému testu bočného nárazu mali podstatne lepšie výsledky. Je dôležité dodať, že všetky takto testované autá strednej triedy mali podľa starej metódy testu dobré hodnotenia bočného nárazu. Veľkých áut je na cestách stále viac, SUV nestále rastú na popularite, čo je v prípade nehody pre menšie automobily veľkou nevýhodou, resp. nebezpečenstvom.
Zdroj: motor1.com
Prečítajte si aj: