Od predstavenia nového Mercedes-AMG GLC SUV uplynulo niekoľko týždňov a značka vysokovýkonných a športových vozidiel predstavuje nové GLC kupé. Tento model dopĺňa úspešný konštrukčný rad stredne veľkých vozidiel Mercedes-AMG a svojou kombináciou dynamickej elegancie a charakteristických prvkov značky AMG prináša ďalší vrchol modelového portfólia. Výrazné proporcie a vzrušujúce plochy podčiarkujú nezameniteľný vzhľad, ktorý je doplnený hodnotným interiérom.
Na výber sú dva výkonné modelové varianty: model GLC 63 S E PERFORMANCE kupé ako prvé vysokovýkonné hybridné SUV kupé na trhu (kombinovaná spotreba paliva 7,5 l/100 km, kombinované emisie CO2 170 g/km, kombinovaná spotreba elektrickej energie 12,7 kWh/100 km)1 má systémový výkon 500 kW (680 k). Základným modelom je GLC 43 4MATIC kupé (kombinovaná spotreba paliva 10,2 – 9,8 l/100 km, kombinované emisie CO2 232 – 223 g/km)[1] s výkonom 310 kW (421 k) a krátkodobým zvýšením výkonu o 10 kW (14 k) prostredníctvom remeňom poháňaného štartovacieho generátora.
K dynamickému jazdnému zážitku prispieva aj bohatá sériová výbava zahŕňajúca riadenie zadnej nápravy, náhon na všetky kolesá, prevodovku AMG SPEEDSHIFT MCT 9G s mokrou rozjazdovou spojkou, ako aj podvozok AMG RIDE CONTROL s adaptívnym nastaviteľným tlmením.
„Novým vozidlom Mercedes-AMG GLC kupé oslovujeme zákazníkov, ktorí hľadajú športový životný štýl a dynamický dizajn v kombinácii s pôsobivým výkonom. Rôzne vysokokvalitné technické komponenty zaručujú maximálnu jazdnú dynamiku a pôžitok z jazdy. So špičkovým modelom GLC 63 S E PERFORMANCE kupé teraz aj v tomto segmente ponúkame náš inovatívny hybridný pohon, ktorý zaručuje široké rozpätie jazdných zážitkov.“
Michael Schiebe, predseda predstavenstva Mercedes-AMG GmbH a vedúci obchodných úsekov Mercedes-Benz Trieda G a Mercedes-Maybach
Hlavným znakom nového vozidla Mercedes-AMG GLC kupé je športová silueta s plynulým prechodom do zadnej časti. Predné svetlomety v hornej časti nadväzujú na obloženie chladiča špecifické pre AMG, čím zdôrazňujú šírku vozidla. Spojler predného nárazníka AMG s dizajnom krídla prúdového lietadla a veľkými vstupmi vzduchu, vertikálnymi plutvami a prídavnými krídelkami má výrazný originálny vzhľad. Presne tvarované bočné hrany zdôrazňujú športové proporcie, ako aj mohutné podbehy kolies.
Obloženia výrezov kolies vo farbe karosérie a bočné obloženia prahov AMG sú harmonicky začlenené do elegantného základného tvaru. Suverénny prejav vozidla je zvýraznený aj širokým rozchodom kolies a plošne lícujúcimi kolesami s veľkosťou 19, 20 alebo 21 palcov. Viaceré z kolies ponúkaných priamo z výrobného závodu sa vyznačujú osústružením do leskla a dvojfarebnými povrchmi. Ako mimoriadna výbava sú okrem iného k dispozícii aj optimalizované nášľapné dosky a mnohé ďalšie balíky.
Dvojdielne zadné svietidlá majú čierno-tmavočervený spojovací prvok a pri pohľade zozadu vizuálne rozširujú vozidlo. Energický dojem umocňujú aj prvky ako špecifický spojler zadného nárazníka z dielne AMG so vzhľadom difúzora (GLC 43), prípadne s prídavnou doskou difúzora (GLC 63 S), ako aj dve dvojité koncovky výfuku (s kruhovým prierezom pre model GLC 43 a lichobežníkovým prierezom pre GLC 63 S).
Interiérové prvky charakteristické pre značku AMG, ktoré vozidlu dodávajú športový vzhľad
O športový charakter interiéru sa postarajú sedadlá AMG so svojráznym vzhľadom a poťahmi z imitácie kože ARTICO/mikrovlákna MICROCUT AMG. Na želanie je k dispozícii koža a koža napa s vyrazeným erbom AMG na predných opierkach hlavy. Na želanie sú k dispozícii aj sedadlá AMG Performance.
V tejto súvislosti treba spomenúť aj sériový volant AMG Performance potiahnutý kožou napa (GLC 43) alebo kombináciou koža napa/mikrovlákno MICROCUT (GLC 63 S). Volant je dole sploštený, v oblasti uchopenia perforovaný a je vybavený striebornými hliníkovými radiacimi páčkami. Dve okrúhle tlačidlá AMG na volante umožňujú rýchle a presné ovládanie rôznych funkcií ovplyvňujúcich dynamiku jazdy, ako aj jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT. Športovo-luxusnú atmosféru dotvárajú športové pedále AMG, podlahové rohože AMG a osvetlené nástupné lišty s nápisom AMG.
Infotainment MBUX obsahuje rôzne ukazovatele a funkcie, ktoré sú špecifické pre AMG. Patria k nim osobitné zobrazenia na združenom prístroji, na multimediálnom centrálnom displeji na stredovej konzole, ktorý je orientovaný na výšku, ako aj na projekčnom displeji (na želanie). Štýl Superšportový, ktorý je exkluzívny pre značku AMG, prináša možnosť zobrazenia rôzneho obsahu prostredníctvom vertikálnej štruktúry. Patrí sem aj ponuka nastavení, v ktorej sa zobrazujú aktuálne nastavenia podvozka alebo prevodovky. V štýle Superšportový si vodič môže dať zobraziť aj navigačnú mapu alebo údaje o spotrebe.
Súčasťou výbavy je aj funkcia AMG TRACK PACE (sériovo pre GLC 63 S, na želanie pre GLC 43), ktorá slúži ako záznamník dát pri jazdení na pretekárskej trati. Počas jazdy na pretekárskej trati softvér desaťkrát za sekundu zaznamenáva viac ako 80 špecifických dát vozidla, napríklad rýchlosť, zrýchlenie a uhol natočenia kolies. Rovnako informatívne je aj zobrazovanie časov jednotlivých kôl a sektorov, ako aj ďalšie tréningové a analytické nástroje.
2,0-litrový štvorvalcový motor AMG s elektrickým turbodúchadlom
Srdcom nových modelov Mercedes-AMG GLC kupé je 2,0-litrový štvorvalcový motor AMG, ktorý spája inovatívne technológie a vysokú výkonnosť s príkladnou efektívnosťou. Hnací agregát ostáva verný tradícii typickej pre túto značku: nielenže bol kompletne vyvinutý v prevádzke spoločnosti v Affalterbachu, ale vyrába sa na úrovni kvality remeselnej výroby podľa zásady „Jeden človek, jeden motor“. Značka Mercedes-AMG pritom spája remeselnú zručnosť vysokokvalifikovaných zamestnancov s najmodernejšími výrobnými metódami priemyslu 4.0 a s vysokou mierou digitalizácie.
Hnací agregát s interným označením M139l (l znamená pozdĺžne zabudovanie) je celosvetovo jedinečný: doposiaľ je jediným sériovo vyrábaným motorom, ktorý je preplňovaný elektrickým turbodúchadlom prostredníctvom prídavného 48-voltového elektrického systému zahŕňajúceho aj remeňom poháňaný štartovací generátor (RSG). Tento systém bol odvodený priamo z technológie, ktorú už niekoľko rokov úspešne využíva tím Mercedes-AMG Petronas F1 v kráľovskej kategórii motoristického športu. Nová forma preplňovania garantuje v celom rozsahu otáčok mimoriadne spontánnu odozvu. To vedie k ešte dynamickejšiemu pocitu z jazdy a zároveň zvyšuje efektívnosť.
Podrobný popis princípu fungovania elektrického turbodúchadla
Priamo na hriadeli turbodúchadla, teda medzi turbínovým kolesom na výfukovej strane a kolesom kompresora na strane nasávania čerstvého vzduchu, je integrovaný elektromotor so šírkou približne štyri centimetre. Ten je elektronicky riadený a priamo poháňa hriadeľ turbodúchadla, čím zrýchľuje koleso kompresora skôr ako pohon konvenčne prevezme prúd spalín.
Výrazne sa tým zlepšuje odozva v celom spektre otáčok vrátane voľnobežných otáčok. Reakcia spaľovacieho motora na polohu akceleračného pedála je ešte spontánnejšia, vďaka čomu je celkový pocit z jazdy výrazne dynamickejší. Elektrifikácia turbodúchadla okrem toho umožňuje dosahovať vyšší krútiaci moment pri nízkych otáčkach. Tým sa zvyšuje aj agilnosť a súčasne sa optimalizuje schopnosť akcelerácie stojaceho vozidla. Technológia dokáže udržiavať plniaci tlak aj vtedy, keď vodič uvoľní akceleračný pedál, alebo keď brzdí. Vďaka tomu je neustále zaručená priama odozva.
V porovnaní s modelom GLC 43 je turbodúchadlo v modeli GLC 63 S výrazne väčšie. To umožňuje vyšší prietok vzduchu, a tým aj ešte vyšší výkon. Okrem toho je integrovaný elektromotor poháňaný 400-voltovým vysokonapäťovým systémom.
Hybridné vozidlo E PERFORMANCE so systémovým výkonom 500 kW (680 k) a systémovým krútiacim momentom 1 020 Nm
Motor M139l v modeli GLC 63 S E PERFORMANCE kupé dosahuje výkon 350 kW (476 k) pri otáčkach 6 725/min. To znamená, že je najsilnejším sériovo vyrábaným štvorvalcom na svete. Maximálny krútiaci moment spaľovacieho motora 545 Nm sa dosahuje pri otáčkach 5 250 ‑ 5 500/min. 2,0-litrový motor vysokovýkonného hybridného vozidla je skombinovaný so synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi, s vysokovýkonným akumulátorom, ktorý bol vyvinutý v Affalterbachu, ako aj s plnovariabilným náhonom na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+.
Systémový výkon 500 kW (680 k) a maximálny systémový krútiaci moment 1 020 Nm umožňujú pôsobivé hodnoty jazdného výkonu: zrýchlenie z pokoja na 100 km/h trvá 3,5 sekundy. Zrýchľovanie sa končí až pri elektronicky obmedzenej rýchlosti 275 km/h.
Elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) je umiestnený na zadnej náprave, kde je spolu s elektricky pripájanou dvojstupňovou prevodovkou a elektronicky riadeným zverným diferenciálom zadnej nápravy integrovaný do kompaktnej jednotky elektrického pohonu (Electric Drive Unit, EDU). Toto usporiadanie pohonu odborníci označujú ako hybrid P3. Ľahký vysokovýkonný akumulátor je tiež umiestnený v zadnej časti nad zadnou nápravou. Táto kompaktná konštrukcia prináša množstvo výhod.
Elektromotor pôsobí priamo na zadnú nápravu, vďaka čomu dokáže svoju silu premieňať priamo na náhon, čo možno využiť na ďalšie zvýšenie výkonu pri rozjazde, zrýchľovaní alebo predchádzaní. Sila elektromotora sa dokáže rozvinúť okamžite s plným krútiacim momentom, čo prináša agilné vlastnosti pri rozbiehaní. Vďaka integrovanému, elektronicky riadenému zvernému diferenciálu zadnej nápravy vodič okamžite zažíva citeľný nárast výkonu: hybridný model veľmi agilne zrýchľuje zo zákrut, poskytuje optimálnu trakciu, a tým aj väčšiu bezpečnosť jazdy.
Pri preklzávaní kolies na zadnej náprave sa hnacia sila elektromotora v závislosti od potreby krátko prenesie aj na predné kolesá, vďaka čomu sa dosiahne lepšia trakcia. To je možné vďaka mechanickému pripojeniu plnovariabilného náhonu na všetky kolesá prostredníctvom kardanového hriadeľa a hnacích hriadeľov predných kolies. Umiestnenie na zadnej náprave zlepšuje rozloženie hmotnosti aj rozloženie zaťaženia náprav. To je základom na dosiahnutie výbornej ovládateľnosti vozidla.
Koncepcia AMG ponúka navyše aj veľmi vysokú účinnosť rekuperácie, lebo systém dovoľuje len minimálne mechanické a hydraulické straty motora a prevodovky. Dvojstupňová prevodovka s automatizovaným radením so špeciálne vyladeným prevodovým pomerom na zadnej náprave zaručuje rozpätie od vysokého krútiaceho momentu kolies na agilný rozjazd až po spoľahlivý trvalý výkon pri vyšších rýchlostiach. Elektrický aktuátor zaradí druhý prevodový stupeň najneskôr pri rýchlosti cca 140 km/h, čo zodpovedá hodnote maximálnych otáčok elektromotora cca 13 500/min.
Inšpirovaný Formulou 1™, vyvinutý v Affalterbachu: vysokovýkonný akumulátor AMG
Vývoj lítium-iónového akumulátora energie bol inšpirovaný technológiami, ktoré sa osvedčili v hybridných pretekárskych vozidlách Formuly 1™ tímu F1 Mercedes-AMG Petronas. Vysokovýkonný akumulátor AMG spája vysoký, často po sebe vyvolateľný výkon s nízkou hmotnosťou. To zvyšuje celkovú výkonnosť vozidla. K tomu sa pridáva rýchly príjem energie a vysoká hustota výkonu.
Trvalý výkon 80 kW a špičkový výkon 150 kW
Vysokovýkonný akumulátor v modeli GLC 63 S E PERFORMANCE kupé ponúka kapacitu 6,1 kWh, trvalý výkon 80 kW a na desať sekúnd aj špičkový výkon 150 kW. Na nabíjanie slúži rekuperácia alebo palubná nabíjačka s výkonom 3,7 kW, s ktorou možno vozidlo nabíjať striedavým prúdom z nabíjacej stanice, nabíjacej skrinky alebo domácej zásuvky. Akumulátor je navrhnutý na rýchle odovzdávanie a ukladanie výkonu, nie na maximálny dojazd. Elektrický dojazd 12 kilometrov napriek tomu umožňuje praktický akčný rádius, napríklad na nehlučnú plnoelektrickú jazdu vozidla z obytnej zóny až na okraj mesta alebo diaľnicu.
Inovatívny pokrok: priame chladenie článkov akumulátora
Základom vysokého výkonu 400-voltového akumulátora AMG je inovatívne priame chladenie: high-tech chladiace médium prúdi okolo všetkých 560 článkov a chladí samostatne každý z nich. Na optimálne odovzdávanie výkonu každý akumulátor potrebuje definovanú teplotu. Keď je zásobník energie príliš studený alebo príliš horúci, dočasne citeľne stratí výkon, prípadne sa jeho výkon musí znížiť reguláciou, aby pri príliš vysokej teplote nedošlo k žiadnemu poškodeniu. Rovnomerná regulácia teploty akumulátora má preto rozhodujúci vplyv na jeho výkonnosť, životnosť a bezpečnosť. Systém AMG je navrhnutý tak, aby bolo v akumulátore zabezpečené rovnomerné rozloženie tepla.
Prevádzková stratégia: elektrická sila je vždy k dispozícii
Základná prevádzková stratégia je odvodená od hybridného výkonového zväzku pretekárskeho vozidla Mercedes-AMG Petronas Formuly 1. Rovnako ako v najvyššej triede motoristického športu je maximálny náhon k dispozícii vždy, keď si ho vodič vyžiada prostredníctvom podradenia dorazovým spínačom (kick-down) – napríklad s cieľom prudkého zrýchlenia zo zákrut alebo rýchleho predchádzania. Vďaka vysokému rekuperačnému výkonu aj vďaka dobíjaniu na požiadanie možno elektrickú energiu kedykoľvek vyvolať a často reprodukovať.
Vysokovýkonný hybridný pohon dokáže regulovať trakciu kolesa
Ďalšie výhody prináša hybridný pohon pri regulácii dynamiky jazdy. Hneď ako niektoré koleso začne signalizovať nadmerné preklzávanie, namiesto zásahu do brzdenia prostredníctvom systému ESP® dokáže trakciu regulovať aj elektromotor. Inteligentné riadenie v takom prípade zníži hnací moment elektromotora, ktorý sa cez zverný diferenciál zadnej nápravy prenáša na príslušné koleso. Výsledok: ESP® nemusí zasahovať alebo zasiahne neskôr. Výhoda: spaľovací motor možno vďaka tomu prevádzkovať s vyšším krútiacim momentom. To prispieva k zlepšeniu agilnosti a zvýšeniu efektívnosti. Okrem toho možno na nabíjanie akumulátora využívať aj výkon, ktorý by sa inak „zničil“ pri brzdení.
GLC 43 4MATIC: výkon 310 kW (421 k) a krútiaci moment 500 Nm umožňujú dosahovať športové hodnoty jazdného výkonu
2,0-litrový štvorvalcový radový motor v základnom modeli GLC 43 4MATIC kupé ponúka menovitý výkon 310 kW (421 k) pri otáčkach 6 750/min. Maximálny krútiaci moment 500 Nm sa dosahuje pri otáčkach 5 000/min. V závislosti od situácie pritom systém nakrátko poskytne dodatočné zvýšenie výkonu o 10 kW (14 k) prostredníctvom remeňom poháňaného štartovacieho generátora (RSG). Remeňom poháňaný štartovací generátor druhej generácie funguje ako mierne hybridný pohon; ten okrem dočasného zvýšenia výkonu umožňuje aj funkcie ako kĺzanie a rekuperácia, ktoré slúžia na dosiahnutie maximálnej efektívnosti. 48-voltová technológia zároveň zvyšuje aj komfort, pretože prechody medzi funkciou Štart – stop a funkciou kĺzania prebiehajú takmer nepozorovane. Zrýchlenie modelu GLC 43 4MATIC z pokoja na 100 km/h trvá len 4,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.
Prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G s mokrou rozjazdovou spojkou
Prenos sily na obidvoch modeloch Mercedes-AMG GLC kupé zabezpečuje prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = viacspojková prevodovka), v ktorej menič krútiaceho momentu nahrádza mokrá rozjazdová spojka. Táto prevodovka znižuje hmotnosť vozidla a vďaka nižšej zotrvačnosti optimalizuje odozvu na polohu akceleračného pedála, najmä pri zrýchľovaní a zmenách zaťaženia. Dôsledne vyladený softvér zaručuje extrémne krátke časy preradenia a v prípade potreby aj rýchle viacnásobné podradenie. Funkcia medziplynu v jazdných programoch Šport a Šport+ poskytuje navyše aj mimoriadne výrazný zážitok z radenia. Funkcia Pretekársky štart garantuje optimálne zrýchlenie z miesta. V jazdnom programe Komfort je automaticky aktivovaná funkcia ECO štart – stop, funkciu kĺzania možno aktivovať v programe Individuálny.
Náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC v modeli GLC 43 sa vyznačuje stálym rozdeľovaním sily medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 31 : 69 percent. Toto rozloženie s dôrazom na zadnú nápravu zabezpečuje lepšiu jazdnú dynamiku a väčšie priečne zrýchlenie, ako aj lepšiu trakciu pri zrýchľovaní. Hnaciu silu modelu GLC 63 S prenáša na cestu plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+.
DYNAMIKA AMG je sériovo súčasťou výberu jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT
Jazdné programy AMG DYNAMIC SELECT (päť pre GLC 43, osem pre GLC 63 S) umožňujú veľké rozpätie charakteristiky vozidla od komfortnej až po dynamickú. Jednotlivé jazdné programy poskytujú individuálny jazdný zážitok, ktorý je precízne prispôsobený rozličným jazdným podmienkam.
Ako súčasť jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT treba spomenúť aj integrovanú regulácia dynamiky jazdy s označením DYNAMIKA AMG. Tá rozširuje stabilizačné funkcie elektronického systému stabilizácie ESP® o agilizujúce zásahy do krivky závislosti riadenia a prídavných funkcií ESP®. Napríklad: krátky zásah brzdy zadného kolesa na vnútornej strane zákruty, ktorý sa iniciuje počas dynamického prejazdu zákruty, vyvolá definovaný zatáčavý moment okolo zvislej osi s cieľom dosiahnuť spontánne a precízne zatočenie vozidla.
Charakteristika a účinnosť týchto zásahov závisí od zvoleného programu AMG DYNAMIC SELECT. V programe Individuálny si nastavenie môže určiť sám vodič. Systém ESP® možno nastaviť v rámci troch stupňov. ZAPNUTÝ je štandardne zvolená možnosť, ktorá ponúka vysokú bezpečnosť primerane k športovému charakteru kompletného vozidla. Zatiaľ čo stupeň Šport dovoľuje dosahovať väčší uhol bočného sklzu, výberom možnosti VYPPNUTÝ sa systém úplne vypne, čo umožní mimoriadne športový štýl jazdenia na uzavretých pretekárskych tratiach.
Podvozok AMG RIDE CONTROL s adaptívnym nastaviteľným tlmením
Obidva modely sú vybavené podvozkom AMG RIDE CONTROL s oceľovými pružinami a adaptívnym nastaviteľným tlmením. Športovú dynamiku jazdy kombinuje s vysokým komfortom pri cestovaní na dlhé vzdialenosti. Základom podvozka sú predná náprava so špeciálne vyvinutými strmeňmi nápravy a nosnými kĺbmi pružinového ramena, ako aj zadná náprava, ktorá je tiež vylepšená elastokinematickými prvkami zameranými na jazdnú dynamiku. Adaptívne nastaviteľné tlmenie na tomto základe priebežne prispôsobuje charakter tlmenia na každom kolese v závislosti od momentálnej potreby – vždy pri zohľadnení predvoleného stupňa nastavenia podvozka, štýlu jazdenia a vlastností povrchu vozovky. Okrem zvýšenia komfortu pri odvaľovaní a komfortu jazdy to vedie aj k zvýšeniu bezpečnosti jazdy. Na výber sú tri rôzne charakteristiky tlmenia (Komfort, Šport a Šport+).
Aktívna stabilizácia nakláňania
K nastaveniu vysokej miery jazdnej dynamiky, ktorá je špecifická pre AMG, rozhodujúcim spôsobom prispieva aj ďalšia funkcia: aktívna stabilizácia nakláňania AMG ACTIVE RIDE CONTROL, ktorá sa pre model GLC 63 S E PERFORMANCE dodáva na želanie. Tento systém už nevyužíva tradičné, tuhé priečne stabilizátory a pohyby karosérie sú kompenzované elektromechanicky. Priečne stabilizátory na prednej aj na zadnej náprave sú s týmto cieľom rozdelené na dve časti. V strede sa nachádza elektromechanický aktuátor, ktorého súčasťou je trojstupňová planétová prevodovka. Pri jazde na vozovke s nerovným povrchom alebo pri miernom štýle jazdy aktuátor aktívne oddeľuje polovice stabilizátora, čo zvyšuje komfort jazdy. Pri dynamickom jazdení, napríklad na kľukatej ceste, sa polovice stabilizátora spoja a navzájom sa otočia.
Systém však neobmedzuje len nakláňanie pri jazdení v zákrutách, ale umožňuje aj presnejšie vyladenie vlastností riadenia a správania pri zmenách zaťaženia. Okrem toho zvyšuje aj komfort pri jazde v priamom smere, lebo kompenzuje napríklad reakcie na nerovnosti na jednej strane vozovky. Pohyby karosérie možno aktívne a optimálne prispôsobiť jazdnému stavu. Pokiaľ ide o dynamiku, presnosť a spätnú väzbu pre vodiča, jazdné vlastnosti typické pre značku AMG možno tak zažiť ešte intenzívnejšie.
S cieľom naplniť vysoké požiadavky na výkon je systém založený na prídavnom 48-voltovom elektrickom systéme. Ďalšou výhodou v porovnaní s bežnými systémami na báze hydrauliky je výrazne rýchlejšia odozva. Okrem toho treba spomenúť aj nižšiu hmotnosť konštrukčných dielov v porovnaní s hydraulickými riešeniami.
Trojstupňové parametrické riadenie AMG a sériovo dodávané riadenie zadnej nápravy
K zvyšovaniu dynamiky a komfortu rovnako prispieva aj usporiadanie riadenia na modeloch Mercedes-AMG GLC. Trojstupňové parametrické riadenie AMG je tak vybavené variabilným prevodom geometrie riadenia, ktorý sa prispôsobuje zvolenému jazdnému programu. Pri vysokej rýchlosti sa podpora posilňovača riadenia znižuje, pri nízkej rýchlosti sa plynule zvyšuje. Čiže pri nízkej rýchlosti, ako aj pri manévrovaní a parkovaní stačí vodičovi vynaložiť relatívne menšiu silu, zatiaľ čo pri rýchlejšej jazde zostáva zachovaná najlepšia možná kontrola nad vozidlom. Navyše pri nastaveniach podvozka Šport a Šport+ vodič prostredníctvom volantu získava výrazne viac spätných informácií o jazdnom stave.
Súčasťou sériovej výbavy je okrem toho aj aktívne riadenie zadnej nápravy. Toto riadenie pracuje s maximálnym uhlom natočenia kolies 2,5°. Do tohto stupňa sa zadné kolesá pri rýchlostiach do 100 km/h (variabilne podľa nastavenia DYNAMIKY AMG) natáčajú opačným smerom ako predné kolesá. Pritom dochádza k virtuálnemu skráteniu rázvoru, čo vedie k výrazne agilnejšiemu zatáčaniu, k zníženiu sily potrebnej na riadenie, ako aj k lepšej manévrovateľnosti. Pri odbočovaní alebo parkovaní sa tým napríklad citeľne zmenšuje priemer otáčania. Pri rýchlosti nad 100 km/h (variabilne podľa nastavenia DYNAMIKY AMG) sa zadné kolesá naproti tomu natáčajú paralelne s prednými kolesami – maximálne do 0,7°. Toto virtuálne predĺženie rázvoru má pozitívny účinok na jazdnú stabilitu, vedie k rýchlejšiemu nárastu bočnej sily pri zmenách smeru jazdy, a tým aj k bezprostrednejšej reakcii vozidla na príkazy riadenia. Reakcia riadenia zadnej nápravy závisí od zvoleného jazdného programu AMG DYNAMIC SELECT.
Športová brzdová sústava AMG a výfuková sústava AMG so športovým zvukom motora
Športová brzdová sústava AMG modelu GLC 43 zaručuje vynikajúce hodnoty spomalenia a tú najlepšiu dávkovateľnosť brzdnej sily. Na prednej náprave sú namontované dierované brzdové kotúče s vnútorným vetraním s rozmermi 370 x 36 milimetrov a 4-piestikové pevné strmene, na zadnej náprave sú namontované brzdové kotúče s rozmermi 360 x 26 milimetrov s 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi.
Vzhľadom na extrémne hodnoty výkonu a s nimi spojené športové vlastnosti je model GLC 63 S sériovo vybavený vysokovýkonnou kompozitnou brzdovou sústavou AMG so 6-piestikovými pevnými strmeňmi vpredu (dierované brzdové kotúče s vnútorným vetraním a rozmermi 390 x 36 mm) a 1-piestikovými plávajúcimi strmeňmi vzadu (dierované brzdové kotúče s vnútorným vetraním a rozmermi 370 x 26 mm). Brzdová sústava presvedčí veľmi krátkymi brzdnými dráhami, ako aj maximálnou mechanickou odolnosťou a odolnosťou voči takzvanému vädnutiu počas intenzívneho namáhania. Okrem toho boduje aj dlhou životnosťou a mimoriadne spontánnou odozvou.
Mnohé balíky výbavy umožňujú ešte individuálnejšie prispôsobenie modelov Mercedes-AMG GLC
Exteriérový balík AMG Night zahŕňa lakované kryty vonkajších spätných zrkadiel, ozdobné vložky na bočných obloženiach prahov AMG, ozdobné lišty línie bokov, lemovanie okien a ozdobnú lištu na zadnom nárazníku vo vysokolesklej čiernej farbe. Takisto treba spomenúť aj dve načierno pochrómované dvojité koncovky výfukovej sústavy AMG.
Exteriérový balík AMG Night II obsahuje navyše tmavo pochrómované lamely obloženia chladiča, ako aj označenia typu na blatníkoch a v zadnej časti vozidla, vrátane trojcípej hviezdy v zadnej časti vozidla.
Exteriérový balík uhlíkových vlákien AMG obsahuje prvky z kvalitného pohľadového kompozitu z uhlíkových vlákien pre výstuhu v tvare A na spojleri predného nárazníka AMG, vložky bočných obložení prahov AMG a ozdobnú lištu na spojleri zadného nárazníka AMG. Model GLC 43 s vizuálnym balíkom AMG pôsobí ešte športovejšie: predný rozdeľovač prúdenia vo vysokolesklej čiernej farbe s krídelkami na bokoch a zadný difúzor s doskou difúzora sú vizuálnymi prvkami prevzatými z motoristického športu. Na spojleri zadného nárazníka vo vysokolesklej čiernej farbe sa nachádzajú ďalšie krídelká otvorov na odvod vzduchu.
Edition 1 pri uvedení na trh
Model GLC 63 S E PERFORMANCE kupé si jeden rok po jeho uvedení na trh možno objednať v exkluzívnej verzii Edition 1 vo farbách exteriéru grafitová sivá magno alebo strieborná high‑tech magno. Fólie vo farbe drevené uhlie magno vizuálne predĺžia boky vozidla. 21-palcové kované disky AMG s dizajnom krížových lúčov sú nalakované matným čiernym lakom. S nimi pôsobivo kontrastujú do leskla osústružené ráfiky kolies. To platí aj pre žlto lakované brzdové strmene vysokovýkonnej kompozitnej brzdovej sústavy AMG.
Aerodynamický balík AMG umocňuje dynamický vizuálny dojem. Medzi aerodynamické prvky patrí väčší predný rozdeľovač prúdenia vo vysokolesklej čiernej farbe s krídelkami po stranách, čierna odtrhová hrana AMG Performance, ako aj ďalšie krídelká otvorov na odvod vzduchu v zadnom nárazníku vo vysokolesklej čiernej farbe. K dispozícii sú aj exteriérové balíky AMG Night I a AMG Night II. Veko palivovej nádrže AMG v striebornej chrómovej farbe s nápisom AMG zdôrazňuje špeciálny status edície.
Interiér sa vyznačuje kontrastom čiernej a žltej farby. Sedadlá AMG Performance sú obzvlášť elegantné vďaka čalúneniu v čiernej koži napa Exklusiv so žltým ozdobným prešívaním a logami Edition 1 na predných opierkach hlavy. Aj ony nadväzujú na športový vzhľad, rovnako ako bezpečnostné pásy v žltej farbe a exkluzívne ozdobné prvky AMG z uhlíkových vlákien so žltým vláknom. K týmto prvkom sa perfektne hodí volant AMG Performance potiahnutý kožou napa/mikrovláknom MICROCUT so žltým ozdobným švom a nástupné lišty AMG s nažlto osvetleným nápisom AMG. Poslednými prvkami sú exkluzívna plaketa edície v interiéri, ako aj špecifické podlahové rohože AMG so žltým ozdobným prešívaním a označením Edition 1.
Na ochranu cenného vozidla každý zákazník získa na mieru vyhotovenú interiérovú autoplachtu AMG s logom Edition 1. Svojou priedušnou vonkajšou vrstvou z pevnej tkaniny zo syntetických vlákien a flanelovou antistatickou vnútornou vrstvou chráni vozidlo v garáži pred prachom a škrabancami.
Technické údaje
Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC kupé
Motor | |||
Počet/usporiadanie valcov | 4/R | ||
Zdvihový objem | cm3 | 1 991 | |
Menovitý výkon | kW/k | 310/421 + 10/14 (RSG) | |
pri otáčkach | ot./min | 6 750 | |
Menovitý krútiaci moment | Nm | 500 + 150 Nm (RSG) | |
pri otáčkach | ot./min | 5 000 | |
Kompresný pomer | 10,0 : 1 | ||
Príprava zmesi | Kombinované priame vstrekovanie benzínu a vstrekovanie benzínu do nasávacieho potrubia, preplňovanie prostredníctvom elektricky podporovaného turbodúchadla | ||
Prenos sily | |||
Pohon | Náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC s rozdeľovaním momentu s dôrazom na zadnú nápravu (39 % vpredu : 61 % vzadu) | ||
Prevodovka | AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automatická prevodovka s mokrou viackotúčovou rozjazdovou spojkou) | ||
Prevodové pomery | |||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. prevodový stupeň | 5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60 | ||
Spiatočka | 4,80 | ||
Podvozok | |||
Predná náprava | Podvozok so systémom AMG RIDE CONTROL s hliníkovým zavesením s dvomi priečnymi ramenami, podperou rozjadového a brzdného momentu, odľahčenými skrutkovými pružinami a stabilizátorom, ako aj adaptívne nastaviteľným tlmením | ||
Zadná náprava | Podvozok so systémom AMG RIDE CONTROL s hliníkovým zavesením s dvomi priečnymi ramenami, podperou rozjadového a brzdného momentu, odľahčenými skrutkovými pružinami a stabilizátorom, ako aj adaptívne nastaviteľným tlmením, aktívnym riadením zadnej nápravy | ||
Brzdová sústava | Hydraulická dvojkruhová brzdová sústava; vpredu brzdové kotúče s rozmermi 370 x 36 mm s vnútorným vetraním a dierované, 4-piestikové hliníkové pevné strmene; vzadu brzdové kotúče s rozmermi 360 x 26 mm s vnútorným vetraním a dierované, 1-piestikové hliníkové plávajúce strmene; elektrická parkovacia brzda, ABS, asistent brzdenia, 3-stupňový systém ESP® | ||
Riadenie | Elektromechanické parametrické servoriadenie s ozubenou tyčou, variabilným prevodom (12,8:1 pri nulovej polohe) a variabilným posilňovačom riadenia | ||
Disky | vpredu: 8,0J x 19 ET 21,5; vzadu: 9,0J x 19 ET 13,5 | ||
Pneumatiky | vpredu: 235/55 R19; vzadu: 255/50 R19 | ||
Rozmery a hmotnosti | |||
Rázvor | mm | 2 888 | |
Rozchod kolies vpredu/vzadu | mm | 1 666/1 666 | |
Dĺžka/šírka/výška | mm | 4 792/1 920/1 603 | |
Priemer otáčania | m | 12,9 | |
Objem batožinového priestoru | l | 545 – 1 490 | |
Prevádzková hmotnosť podľa ES | kg | 1 995 | |
Zaťaženie | kg | 540 | |
Objem palivovej nádrže/z toho rezerva | l | 62/7 | |
Hodnoty jazdného výkonu, spotreba, emisie | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 4,8 | |
Maximálna rýchlosť | km/h | 250 (elektronické obmedzenie) | |
Kombinovaná spotreba paliva | l/100 km | 10,2 – 9,81 | |
Kombinované emisie CO2 | g/km | 232 – 2231 | |
[1] Uvedené hodnoty sú hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt.
Technické údaje
Mercedes-AMG GLC 63 S E PERFORMANCE kupé
Hybridný systém | |||
Usporiadanie | P3: spaľovací motor vpredu, elektromotor na zadnej náprave | ||
Systémový výkon | kW/k | 500/680 | |
Systémový krútiaci moment | Nm | 1 020 | |
Kapacita energie (brutto/netto) | kWh | 6,1/4,8 | |
Elektrický dojazd | km | 12 | |
Spaľovací motor | |||
Počet/usporiadanie valcov | 4/R | ||
Zdvihový objem | cm3 | 1 991 | |
Menovitý výkon | kW/k | 350/476 | |
pri otáčkach | ot./min | 6 750 | |
Menovitý krútiaci moment | Nm | 545 | |
pri otáčkach | ot./min | 5 250 – 5 500 | |
Kompresný pomer | 9,0 : 1 | ||
Príprava zmesi | Kombinované priame vstrekovanie benzínu a vstrekovanie benzínu do nasávacieho potrubia, preplňovanie prostredníctvom elektricky podporovaného turbodúchadla | ||
Elektromotor | |||
Druh | Permanentne budený synchrónny motor | ||
Menovitý výkon | kW/k | 150/204 | |
Menovitý krútiaci moment | Nm | 320 | |
Prenos sily | |||
Pohon | Plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+ | ||
Prevodovka | AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automatická prevodovka s mokrou viackotúčovou rozjazdovou spojkou) | ||
Prevodové pomery | |||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. prevodový stupeň | 5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60 | ||
Spiatočka | 4,80 | ||
Podvozok | |||
Predná náprava | Podvozok so systémom AMG RIDE CONTROL s hliníkovým zavesením s dvomi priečnymi ramenami, podperou rozjadového a brzdného momentu, odľahčenými skrutkovými pružinami a stabilizátorom, ako aj adaptívne nastaviteľným tlmením, aktívnou stabilizáciou nakláňania | ||
Zadná náprava | Podvozok so systémom AMG RIDE CONTROL s hliníkovým zavesením s dvomi priečnymi ramenami, podperou rozjadového a brzdného momentu, odľahčenými skrutkovými pružinami a stabilizátorom, ako aj adaptívne nastaviteľným tlmením, aktívnou stabilizáciou nakláňania, aktívnym riadením zadnej nápravy | ||
Brzdová sústava | Hydraulická dvojkruhová brzdová sústava; vpredu brzdové kotúče s rozmermi 390 x 36 mm s vnútorným vetraním a dierované, 6-piestikové hliníkové pevné strmene; vzadu brzdové kotúče s rozmermi 370 x 26 mm s vnútorným vetraním a dierované, 1-piestikové hliníkové plávajúce strmene; elektrická parkovacia brzda, ABS, asistent brzdenia, 3-stupňový systém ESP® | ||
Riadenie | Elektromechanické parametrické servoriadenie s ozubenou tyčou, variabilným prevodom (13,1 : 1 pri nulovej polohe) a variabilným posilňovačom riadenia | ||
Disky | vpredu: 9,5J x 20 ET 32; vzadu: 10,0J x 20 ET 24 | ||
Pneumatiky | vpredu: 265/45 R20; vzadu: 295/40 R20 | ||
Rozmery a hmotnosti | |||
Rázvor | mm | 2 888 | |
Rozchod kolies vpredu/vzadu | mm | 1 645/1 646 | |
Dĺžka/šírka/výška | mm | 4 792/1 920/1 603 | |
Priemer otáčania | m | 12,9 | |
Objem batožinového priestoru | l | 390 – 1 335 | |
Prevádzková hmotnosť podľa ES | kg | 2 310 | |
Zaťaženie | kg | 550 | |
Objem palivovej nádrže/z toho rezerva | l | 65/10 | |
Hodnoty jazdného výkonu, spotreba, emisie | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | s | 3,5 | |
Maximálna rýchlosť | km/h | (275, elektronické obmedzenie) | |
Vážená, kombinovaná spotreba paliva | l/100 km | 7,51 | |
Vážené, kombinované emisie CO2 | g/km | 1701 | |
Vážená, kombinovaná spotreba elektriny | 12,71 | ||
[1] Uvedené hodnoty sú hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Spotreba elektriny bola zistená na základe nariadenia 2017/1151/EÚ.
.
[1] Uvedené hodnoty sú hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt.