Zatvorené kancelárie, home office, online spolupráca – to je dnes realita, ktorú nastolila pandémia. Účelom tretieho pokračovania Technologického fóra 2021 bolo hľadať recept na to ako byť v takto nastavenom biznise úspešný.
O tejto téme diskutovali odborníci z praxe na online podujatí spoločnosti Atos.
Komunikácia je prvom mieste
Firmy počas uplynulého obdobia nebrzdil vždy len nedostatok technologických nástrojov. „Často sa stretávame s tým, že pracovník vo firme dostane notebook, má pripojenie, má VPN, no vlastne nevie, čo má robiť. Bez bežnej živej komunikácie sa často stratí niť. Vidno, že chýba také to bzučanie medzi ľuďmi, v rámci ktorého sa operatívne dozvedia, čo sa deje,“ pomenoval jednu z najväčších nástrah práce z domova Patrik Plachý, zo spoločnosti Red Hat. Firma tak do svojich nástrojov začala implementovať automatické upozornenia, ktoré takéto problémy pomáhajú odhaliť.
Komunikácia je esenciálna aj v spoločnosti Cisco. Nástroj na podnikovú spoluprácu Webex dobre fungoval už pred pandémiou, no až nová situácia dala vyniknúť jeho prednostiam. Spolupráca v rámci firmy tak môže byť dokonca ešte efektívnejšia. Novým normálom však bude hybridná práca, pri ktorej budú zamestnanci produktívni bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzajú.
„Ak napríklad pracujem z domu a časť tímu je v kancelárii, Webex mi dáva pocit, akoby som bol priamo s nimi,“ povedal expert Karol Piling. Cieľom spoločnosti Cisco je, aby interakcia prostredníctvom Webexu bola ešte lepšia ako naživo a tomu zodpovedajú aj neustále pribúdajúce funkcie. „Už len spôsob, akým Webex dokáže snímať ľudí v miestnosti, výrazne zlepšuje zážitok zúčastnených bez ohľadu na to, či sa nachádzajú s kolegami v zasadačke, v menšom kolektíve za pracovným stolom alebo sami doma. Systém veľmi efektívne dokáže odfiltrovať rušivé zvuky. Prináša aj mnohé pokročilé funkcie, ako je napríklad automatická tvorba písomného záznamu schôdzky, takže si netreba robiť poznámky. Webex využíva umelú inteligenciu a jeho veľkou prednosťou je aj vynikajúca bezpečnosť,“ skonštatoval odborník spoločnosti Cisco.
Inovácie bez zložitosti
Podľa Red Hatu mnohé firmy sa v súvislosti s potrebou digitalizácie narýchlo púšťajú aj do úprav svojej infraštruktúry. Cieľom sú úplne nové obchodné príležitosti, no výsledkom je často skôr neprehľadný a nepoužiteľný systém. Ak sa napríklad rozhodnú pre cloud, no nemajú na to potrebnú stratégiu, metodiky a správne nastavený obchodný model, v konečnom dôsledku si situáciu môžu skomplikovať.
Red Hat ponúka platformu, ktorá prináša všetky možnosti moderných technológií, no súčasne príliš nenarúša zabehnuté postupy. „Zisťujeme od firiem, na čom trávia najviac času. Na základe toho im pripravíme riešenie, ktoré umožňuje inovácie, no zároveň nevnáša do organizácie zložitosť,“ hovorí Patrik Plachý.
Red Hat zákazníkom okrem toho poskytuje aj servisný inžiniersky tím. „Zákazník si povie, aké má požiadavky, vyberie si, kde chce služby prevádzkovať a dostane hotovú jednoducho bežiacu automatizovanú platformu,“. Ide hlavne o nastavenie celého systému v spolupráci so zákazníkom a partnermi, ktoré umožní inovovať aj bez toho, aby ste museli výrazne prispôsobovať a zavádzať veľké zmeny. Práve takýmto prístupom sa tímu Red Hatu napríklad s využitím automatizácie a kontajnerizácie podarilo zefektívniť procesy u jedného z jej zákazníkov natoľko, že pri spúšťaní nového prostredia bol zakaždým namiesto dvoch týždňov čakania schopný začať s vývojom už do 30 minút.
Výhody cloudu aj vo vlastnom dátovom centre
Marián Gálik zo spoločnosti HPE Slovensko poukazuje na častý nesúlad medzi predstavami a realitou v IT firmách. „Vďaka pokročilému reportingu dnes už vieme presne vyčísliť rozdiely medzi infraštruktúrou, ktorú si zákazníci na začiatku predstavujú a ich reálnymi potrebami. Často sa po dvoch-troch rokoch fungovania jasne ukáže, že využívajú maximálne polovicu z toho, čo očakávali. Takéto nadhodnotenie technicky neprekáža, no treba si uvedomiť, že treba zbytočne platiť napájanie, chladenie, podporu a ďalšie veci, ktoré takýto prístup výrazne finančne znevýhodňujú,“ ozrejmil expert HPE Slovensko.
Pri technológii HPE platíte len za to, čo reálne využijete, no zároveň máte možnosť rýchlo škálovať a inovovať. Pri ponuke svojich riešení sa spoločnosť pozerá na to, čo zákazníci skutočne potrebujú. „Snažíme sa svet cloudu a on-premise spájať do jednotného hybridného riešenia. Aplikácie, kritické pre biznis, pri ktorých je dôležitá ochrana údajov a dostupnosť aplikácií tak zostávajú pod kontrolou zákazníka. Môžete si postaviť napríklad dátové úložiská na platforme HPE Alletra, ktoré mu garantujú 100-percentnú dostupnosť dát,“ hovorí M. Gálik.
Pre aplikácie typu DevOps, ktoré potrebujú dynamiku a flexibilitu, je zase výhodnejší cloud. „Našou úlohou je prepájať tieto dva svety, aby zákazník vedel využívať výhody cloudu aj vo svojich dátových centrách,“ hovorí. Na to slúži model HPE GreenLake, vďaka ktorému firma platí len reálne spotrebované zdroje, no zároveň má k dispozícii flexibilitu cloudu.
Bezpečnosť potrebuje stratégiu
Prechod na prácu na diaľku mimoriadne preveril aj bezpečnostné opatrenia. Problémom sa nevyhli ani veľké svetové firmy – známy je prípad Colonial Pipeline, ktorá sa stala terčom ransomvérového útoku.
Kybernetické hrozby možno zmierniť neustálym vzdelávaním zamestnancov a udržiavaním konzistentnej skúsenosti naprieč celým pracovným prostredím. Pomôcť však dnes už môže aj automatizácia a využívanie pokročilých technológií, ako je napríklad umelá inteligencia.
„Každá firma by mala mať bezpečnostnú stratégiu,“ hovorí Karol Piling z Cisco, ktorá v ostatných rokoch výrazne investuje do vývoja bezpečnostných riešení. „Zvlášť v situácii, keď je nedostatok kvalifikovaných odborníkov treba mať predstavu o komplexnej ochrane, ako nastaviť siete, detekciu útokov, čo robiť nielen ako prevenciu, ale i počas útokov a po nich,“ hovorí K. Piling.
Cisco dnes bezpečnostný perimeter vysúva do cloudu. „Naši výskumníci v Talos Threat Intelligence nepretržite monitorujú prevádzku v sieťach na celom svete a zaznamenávajú hrozby. Denne vyhodnotia viac podnetov ako je dotazov na Googli,“ vysvetľuje odborník. Údaje potom analyzujú, hľadajú v nich vzorce a vedia ich korelovať. Veľmi rýchlo tak môžu odhaliť náznaky útoku. S pomocou umelej inteligencie a strojového učenia navyše vedia veľmi efektívne odhaľovať falošné poplachy, takže väčšiu pozornosť možno venovať skutočným hrozbám. „Je veľký rozdiel, či dokáže firma na útok reagovať o dva-tri dni alebo do hodiny,“ dodáva odborník spoločnosti Cisco.