Súčasťou novej mobilnej aplikácie ČSOB SmartBanking je aj digitálna asistentka Kate.

Tá vám aktuálne pomôže s riešením viac ako 200 otázok z finančných oblastí. Môžete sa s ňou ale porozprávať napr. aj o počasí. Ovládať sa dá hlasom alebo písaným textom na princípe chatbota. ČSOB plánuje v horizonte dvoch rokov z Kate urobiť plnohodnotnú virtuálnu asistentku, ktorú nerozoznáte od živého človeka.

Teraz je vo fáze aktívneho učenia sa, už teraz ale dokáže klientom tejto banky zjednodušiť správu financií. Pritom sa za pochodu učí oveľa efektívnejšie. ČSOB vo svojej mobilnej aplikácii buduje ekosystém aj nefinančných riešení. Už sme informovali o predaji lístkov na verejnú dopravu, na vlaky a parkovanie a pôjde to ešte ďalej. Ide o riešenia od tretích strán, ktoré sú integrované priamo do aplikácie ČSOB SmartBanking.

Kate teda nebude iba realizovať platby alebo zabezpečovať cestovné poistenie, ale kúpi vám aj lístok na vlak alebo nájde vhodné parkovacie miesto a rovno ho zaplatí z vášho účtu. Aktuálne pomáha zorientovať sa vo finančnom svete.

Už dnes toho Kate dosť vie

S Kate sa dá komunikovať písmom aj hlasom a to aj v slovenčine. Vie odpovedať na viac než 200 otázok spojených s financiami. Bude vás napr. navigovať ako si môžete jednoducho online zriadiť bankové alebo poistné produkty, zablokovať platobnú kartu, nájsť svoj IBAN kód a podobne.

Situácia po dvoch rokoch

O pol roka bude vedieť porozumieť otázkam, učiť sa tak, aby dokázala za vás vybaviť viaceré služby. V druhej fáze bude Kate oveľa aktívnejšia. Osloví vás menom, upozorní vás na blížiaci sa koniec platnosti občianskeho preukazu, platobnej karty alebo parkovacieho lístka či poistenia.

Po dvoch rokoch vám bude vedieť pripomenúť, že sa blíži splatnosť mesačnej faktúry za energie, pričom sama skontroluje, či niektorý z dodávateľov nemá pre vás výhodnejšiu ponuku.

Kate a jej charakter

Kate je vytvorená tak, aby nebola nudná. Pritom má svoju osobnosť, počíta sa s tým, že jej zavoláte, aj keď od ČSOB práve nič nepotrebujete. Takto banka vníma osobný prístup v digitálnej ére. Kate je od „narodenia“ energická, proaktívna a empatická, ale určite nie dotieravá. Je dokonca pripravená povedať vám nejaký vtip alebo zaujímavosť.

Slovenčina býva celkom problém, nie pre Kate

Kate komunikuje po slovensky, čo je nevyhnutnosť, ak má fungovať na Slovensku. Pritom nejde o automatizovaný preklad z cudzieho jazyka do slovenčiny. Kate sa v ČSOB „narodila“ so znalosťou slovenčiny. Použil sa na to tzv. jazykový model, čo je podobný učiaci sa proces ako v prípade malých detí. Najprv sa tak učila zopár slov a postupne sa ich naučila spájať do plnovýznamových viet. Kate musí nielen rozumieť jednotlivým slovám, ale celým vetám a takto dokáže identifikovať kontext rozhovoru.

Jej úspešnosť sa pritom v banke kontinuálne monitoruje. Ak Kate niečomu nerozumie, rýchlo sa to doučí. Takto by po dvoch rokoch mala celkom rozumieť slovenčine.

Ako sa pýtať, aby Kate dobre rozumela?

Kate najlepšie porozumie krátkym a výstižným vetám, ktoré môžu byť písané tak s diakritikou ako aj bez nej. Kate sa učí rozpoznávať aj hovorové výrazy. Hlasovo vám odpovedá vtedy, ak sa jej opýtate hlasom.

Veľmi dôležité je pýtať sa Kate správne, aby vedela čo najkonkrétnejšie odpovedať. Napríklad ak napíšete iba slovo účet, je aj pre človeka ťažko pochopiť, čo asi chcete. Môžete si chcieť založiť nový účet alebo vedieť aká je ponuka účtov, prípadne chcete niečo celkom iné.

Ak vám Kate hneď neporozumie, je dobré otázku preformulovať inými slovami. Pritom by ste nemali používať dlhé súvetia.

Kate netreba nijako inštalovať. Je súčasťou najnovšej aktualizácie aplikácie ČSOB SmartBanking, ktorá je už v tejto chvíli dostupná na oficiálnych aplikačných obchodoch. Netreba si teda inštalovať nič navyše, iba aktualizovať aplikáciu na najnovšiu verziu. 

Ešte pripomeňme, že virtuálnu asistentku Vesnu má aj Slovenská sporiteľňa a asistenta Adama má zase Tatra banka. Je jasné, že vchádzame do etapy, kedy sa z virtuálnych asistentov na Slovensku stane štandard. Je to evidentne efektívnejšie ako zamestnávať ľudí.

Zdroje: ČSOB, vlastné

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.