Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Štúdia EQG poskytuje vzrušujúci pohľad na plnoelektrickú verziu legendárneho konštrukčného radu

Stuttgart.  So štúdiou EQG predstavuje Mercedes-Benz štúdiu plnoelektrického modelového variantu svojej terénnej ikony blízku sériovej podobe. Vizuálne štúdia kombinuje nezameniteľne výrazný vzhľad Triedy G s vybranými dizajnovými prvkami ako kontrastujúcimi zaujímavosťami, ktoré sú typické pre plnoelektrické modely z dielne Mercedes. Terénne kvality „Géčka“, ktoré vždy určovali štandardy, si nielenže nájdu cestu do doby elektrickej mobility – ale v niektorých oblastiach sa dokonca rozšíria. Štúdia EQG teda ponúka sľubný pohľad na to, aké schopnosti bude mať Mercedes-Benz Triedy G s elektrickým pohonom s akumulátorom.

Počas svetovej premiéri súčasnej modelovej generácie Triedy G od značky Mercedes-Benz v januári 2018 v Detroite hollywoodska ikona Arnold Schwarzenegger ako hviezdny hosť a zanietený fanúšik „Géčka“ dostal od vtedajšieho predsedu predstavenstva spoločnosti Daimler AG, Dietera Zetscheho, v tom čase pre mnohých nečakaný prísľub: blížiaca sa elektrifikácia všetkých modelových radov sa samozrejme dotkne aj Triedy G. O tri a pol roka neskôr Mercedes-Benz tento sľub dodržal a predstavil štúdiu EQG, teda štúdiu plnoelektrickej Triedy G blízku sériovej podobe. „Všade, kde to budú umožňovať trhové podmienky, bude značka Mercedes-Benz pripravená stať sa do konca desaťročia plnoelektrickou,“ zdôrazňuje Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločností Daimler AG a Mercedes-Benz AG; zodpovedný za koncernový výskum spoločnosti Daimler a COO Mercedes-Benz. „Týmto strategickým krokom od stratégie ‘Electric first‘ k stratégii ‘Electric only‘ vrátane trvalo udržateľnej produkcie a CO2-neutrálnemu životnému cyklu našich akumulátorov urýchľujeme prechod na softvérom poháňanú budúcnosť bez emisií. Našich zákazníkov chceme primäť k prechodu na elektrickú mobilitu presvedčivými produktami. Ikona, akou je Trieda G, túto úlohu dokonale spĺňa.“

Pôvod úspechu Triedy G siaha až do roku 1979. „Géčko“ stelesňuje luxusné terénne vozidlo od značky Mercedes-Benz už viac ako štyri desaťročia. Vzhľad exteriéru terénnej legendy z dielne Mercedes-Benz sa počas celého obdobia zmenil len nepatrne. Aj v rámci komplexnej modernizácie z roku 2018, ktorá priniesla najväčší technologický pokrok v histórii modelu, vyvíjal Mercedes-Benz nezameniteľne výrazný dizajn len veľmi opatrne. A to z dobrého dôvodu: pretože kedysi čisto funkcionálne konštrukčné diely sa už dávno stali štýlovými prvkami. Patrí medzi ne napríklad výrazná kľučka dverí a charakteristický zvuk pri zatváraní, robustná vonkajšia ochranná lišta, neprehliadnuteľné náhradné koleso na zadných dverách alebo nápadné predné smerovky.

Klasická reč tvarov Triedy G s citátmi dizajnu Mercedes-EQ

Aj štúdia EQG nadväzuje na dizajnovú tradíciu konštrukčného radu a možno ju na prvý pohľad rozpoznať ako zástupcu Triedy G. Z Triedy G preberá štúdia blízka sériovej podobe hranatú siluetu spolu s ikonickými prvkami. Svetelné pásy vizuálne zvýrazňujú robustné vonkajšie ochranné lišty. Oddeľovacia hrana nápadného dvojfarebného laku – hore lesklá čierna, dole lesklá alubeam – sa tiahne v prednej časti vozidla bezprostredne pod dosadajúcou kapotou motora, čím ešte výraznejšie zdôrazňuje tento charakteristický dizajnový prvok.

Pri pohľade spredu pôsobí EQG povedome, a to nielen vďaka typickým okrúhlym svetlometom. Na rozdiel od konvenčne poháňanej modelovej verzie sa na mieste masky chladiča na plnoelektrickom variante nachádza súvislé obloženie chladiča v sýtočiernej farbe. V tejto maske s čiernym panelom sa nachádza osvetlená hviezda s 3D efektom s výrazným akcentom. Okolo nej vytvára animovaný vzor v modrej farbe známej z modelov Mercedes-EQ vizuálne spojenie. Čierny panel obopína obvodový svetelný pás a spolu s nabielo svietiacimi kruhmi v krytoch vonkajších zrkadiel dopĺňa grafiku denného osvetlenia svetlometov.

Štúdia EQG je obutá na 22-palcových diskoch z ľahkej zliatiny z lešteného hliníka v exkluzívnom dizajne. Namiesto klasického krytu náhradného kolesa sa na zadných dverách nachádza uzamykateľný box s akcentami s bielym osvetlením, ktoré svojím dizajnom pripomínajú nabíjaciu skrinku. Do tohto boxu možno napríklad pohodlne umiestniť nabíjací kábel. „S novým modelom EQG sa vydávame na cestu do budúcnosti. Toto vozidlo spája najmodernejšie terénne schopnosti s dobou elektrickej mobility, do ktorej všetci smerujeme. Vozidlo je synonymom našej neúnavnej snahy napĺňať túžby a prinášať maximálny luxus. Bolo pre nás mimoriadne dôležité zachovať DNA Triedy G, ale zároveň zamieriť do doby EQ: ako Trieda G, ale trochu inak. Moderné zvýrazňujúce prvky, ako technika s bielymi svetelnými diódami a nabíjacia skrinka v zadnej časti vozidla, ilustrujú odlišnosť,“ hovorí Gorden Wagener, šéfdizajnér koncernu Daimler.

Ďalším výrazným prvkom dizajnu exteriéru je plochý strešný nosič vo vysokolesklej čiernej farbe. Ústredným prvkom jeho minimalistického dizajnu je centrálne tvarované písmeno „G“, ktoré je pri pohľade zhora neprehliadnuteľné. Biela LED lišta integrovaná v prednej hrane strešného nosiča je modernou interpretáciou vyhľadávacieho svetlometu, ktorý je pri náročných dobrodružstvách v teréne nenahraditeľný – zdôrazňuje sa ním vážnosť štúdie EQG v tejto oblasti: nie napriek, ale práve vďaka jeho plnoelektrickému pohonu. Ďalšia LED lišta v červenom vyhotovení tvorí zadný koniec strešného nosiča.

„Sme hrdí na viac ako 400 000 exemplárov Triedy G, ktoré sme doteraz vyrobili,“ zdôrazňuje Dr. Emmerich Schiller, výkonný riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz G GmbH a vedúci odboru výroby terénnych vozidiel spoločnosti Mercedes-Benz AG. „Počas svojej viac ako 40-ročnej modelovej histórie sa v Triede G používala vždy najmodernejšia a najvhodnejšia technológia pohonu – od dieselového motora s nepriamym vstrekovaním z počiatkov až po 4,0-litrový motor V8 od značky Mercedes-AMG v aktuálnom špičkovom modeli G 63. Elektrifikácia tejto terénnej legendy je jednoducho ďalším logickým krokom na pozadí našej stratégie ‘Electric only‘ – a absolútne fascinujúcim projektom. Naša ikona odoláva a bude v každom ohľade odolávať času.“

Nekompromisné terénne vozidlo – najmä vďaka elektrickému pohonu

Štúdia EQG je jednoznačne „Géčkom“ nielen z hľadiska dizajnu, ale aj kvôli svojim vnútorným hodnotám, vďaka ktorým je nekompromisným terénnym vozidlom. Jeho karoséria je postavená na robustnom rebrinovom ráme. Aj konštrukcia podvozku zostáva extrémne terénna, čo je typické pre Triedu G; s nezávislým zavesením kolies na prednej náprave a tuhou zadnou nápravou novovyvinutou na integráciu elektrického pohonu. So štyrmi individuálne riadenými elektromotormi umiestnenými blízko kolies ponúka vozidlo jedinečné jazdné vlastnosti, a to ako v teréne, tak aj na ceste. V kombinácii s prepínateľnou prevodovkou, vďaka ktorej možno štúdiu EQG prepnúť do režimu redukcie, spĺňa aj náročné výkonnostné požiadavky v teréne typické pre Triedu G.

Aj takto vybavený plnoelektricky poháňaný variant Triedy G bude samozrejme na konci vývoja sériového modelu čeliť legendárnej testovacej dráhe na 1 445 metrov vysokom vrchu Schöckl pri meste Graz. Trasa s dĺžkou 5,6 kilometra plná 60-stupňových stúpaní sa na medzinárodnej terénnej scéne už roky považuje za jednu z najväčších výziev pre človeka a techniku na celom svete. Po úspešnom zdolaní bude môcť aj elektrické „Géčko“ zdobiť certifikát kvality obligátny pre konštrukčný rad 463 „Schöckl proved“. A rovnako ako jeho konvenčné poháňaný brat, zažiari aj elektrický variant vďaka stúpavosti až do 100 percent na zodpovedajúcom povrchu.

Do kariet mu navyše hrajú aj konštrukčné výhody elektrického pohonu, ktoré z neho robia mimoriadne vhodné terénne vozidlo a predurčujú ho na ambiciózne nasadenie v teréne. Akumulátory integrované do rebrinového rámu sa starajú o nízke ťažisko. Keďže elektromotory poskytujú maximálny krútiaci moment prakticky od prvej otáčky, plnoelektrické terénne vozidlo ako štúdia EQG a neskôr aj sériový model sa vyznačujú vynikajúcou hnacou silou a dávkovateľnosťou – čo predstavuje tiež výhodu na strmých svahoch, ako aj v hlbokom teréne.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.